[H] [KWPN Gelders] 5 jarige stamboekmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

[H] [KWPN Gelders] 5 jarige stamboekmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 11:46

Voor mijn merrie ben ik op zoek naar een gelderse hengst. Ik wil haar in maart ongeveer laten dekken.
De verbeterpunten van mijn merrie zijn:
Gedragenheid in draf, haar draf is vrij vlak en ze heeft onder het zadel ook moeite om echt te strekken. Zonder zadel heeft ze hier minder last van.
Galop is matig ze heeft hier best veel moeite mee gehad dit komt omdat haar galopsprongen erg groot zijn en ze met name in de bak moeite heeft om te galopperen.
Beide bovenstaande verbeterpunten zijn te weiten aan een zwakke achterhand van de merrie.
Verder mag het veulen wel iets hoger worden dan de moeder. Moeder is 1,63 hoog.
De merrie kan fantastisch springen en heeft een super karakter ze is wel iets dominant maar absoluut niet gemeen.
Afstamming van de merrie is de zien op deze site:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=250887

Ik heb geen recente foto's die zal ik vanmiddag of morgen even maken. Ik heb wel een paar foto's van vorig jaar die zet ik er wel even op.
Afbeelding Draf foto
Afbeeldingstandfoto
Afbeelding en een hele oude draf foto (toen was ze nog geen eens 3 jaar oud)

Wie o wie weet een leuke gelderse hengst voor deze merrie.

Anoniem

Re: [H] [KWPN Gelders] 5 jarige stamboekmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:03

Oeh mooie merrie! En klassieke afstamming, word ik helemaal enthousiast van! Ik ga vanavond even reageren!

Ik zie bij de link op paardenfokken dat ze geen ster is (klopt dat?)
Weet je ook zo haar cijfers van de stamboekkeuring en waren er op het scoreformulier punten die er uit springen?
Heb je misschien een evenwijdig genomen standfoto?

Ik zou ook zeker bij het KWPN een gelders dekadvies vragen met deze info.
En naar de hengstenshow in februari gaan, dan kan je een groot gedeelte van de hengsten en hun nakomelingen in het echt bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:05

Mooi paard, maar waarom wil je haar in maart laten dekken??? Dat houdt in dat je het jaar daarop een februariveulen zou krijgen en dat is met het oog op meteen naar buiten kunnen nou niet echt handig, ik zou liever gaan voor een dekking vanaf half april.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 16:01

Sorry typfoutje. Ik wil de eerste keer insemineren tussen eind maart en medio april. Het ligt eraan wanneer ze hengstig zal worden.

@[***] nee ze is geen ster op de keuring was ze 1 cm te klein. Ze is een hele erge laatbloeier. Pas nu met bijna 5 jaar begint ze wat meer paard te worden. Ze is nu (net vandaag gemeten) zonder ijzers 1,64. Op de keuring was ze met dikke ijzers 1,59 en dat is nu ruim 2 jaar geleden. De keurmeesters vonden haar zeker sterwaardig. Ze had voor de stap en de draf een 8 en voor de galop een 7. Voor het springen had ze zelfs een 8,5 en een groot applaus van het publiek. De zadelproef van vorig jaar ging veel minder. Daar had ze zonder zadel wel hoge punten maar was ze onder het zadel erg matig (omdat de bijrijder haar niet durfde aan te pakken).
Hier nog een foto van tijdens de zadelproef:Afbeelding Ik zie nu dat het wel een lelijke foto is maar ik maak er vanmiddag een aantal extra bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:20

Wat een ontzettend mooie merrie Ja
Persoonlijk zou ik met deze merrie terug fokken op Wouter en voor de hengst Sander gaan.
Dit is niet de meest commerciële keuze maar in mijn ogen moet je dan wel een fantastisch mooi menpaard krijgen en je blijft vrij van Koss-bloed Haha!
Wil je meer de rijtypische kant op zou je kunnen kijken naar Parcival of Zethar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:15

Sander vind ik een supergave hengst Ja
Máár, ik weet alleen niet of je het goede springen van de merrie behoudt door hem te kiezen en een veelzijdig gelders paard hoort wel een sprong te kunnen maken. Vandaar dat ik persoonlijk niet snel voor een tuigtypische hengst zou kiezen zoals Ahoy of Nickson bij deze merrie, de galop wordt daar ook niet beter van doorgaans. En deze merrie is zo te zien klassiek genoeg van type.
Ik ben het met Lia eens dat je dan wel een supergaaf menpaard zou kunnen krijgen én het is voor de fokkerij interessant omdat je een Kossvrije bloedvoering houdt. Dat is bij Elegant ook het geval, die springt bovendien goed, maar hij geeft wel eens een hals die er erg verticaal opstaat met wat onderhals, en zo van de foto's af denk ik niet dat je merrie dat kan compenseren. Maar het overwegen waard bij zo'n mooie klassieke afstamming. Er is met iedere hengst wel wat.

Mijn Parcival merrie springt ook goed, ze is dit jaar drachtig van Sirius, dit heb ik mede gedaan om zijn springgenen en er zit geen Kossbloed in.
Galop een 7: hengsten met een hele fijne galop zijn Alexandro en Vitens. Laatste is de grootste hengst van de geldersen en het Koss/Amor bloed is bij hem al wat verder weg. Parcival zelf blijft natuurlijk een superfokhengst.
Ik vind 1.64 trouwens geen rare maat, maar kleiner moet inderdaad niet. Wel een aanrader dus om komend jaar nog eens voor stamboekopname te gaan!

Ik ben het er mee eens dat je erg vroeg bent met dekken, maar dat is je eigen keuze.
Ik begin altijd pas in mei met dekken, in april begint het gras net wat te groeien.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:53

Ik weet ook nog niet wanneer ik begin met dekken maar ik wil geen heel laat veulen. Dus een veulen dat in juni wordt geboren vindt ik heel erg laat. Ik wil dat ze zo lang mogelijk bij de moeder kunnen zijn en dat vindt ik belangrijker dan in het begin (als ze toch nog volledig van moedermelk afhankelijk zijn) heel veel op de weide staan. Het veulentje zal vroeg in het voorjaar iedere dag een paar uurtjes buiten staan en later de hele dag.
Foto's en filmpje zal ik er later vanavond of misschien morgen er op zetten. Ik zit nu achter een macintosh computer en daar wordt ik helemaal gestoord van.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:14

ik zou haar dan nog een keer aanbieden voor de keuring, wellicht krijg je haar nu wel ster!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 20:21

Ja dat denk ik ook. Ik ga me wel opgeven voor volgend jaar.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 10:39

hier nog een aantal foto's. Het filmpje lukte gisteren niet om het te uploaden dus dat proeer ik vandaag opnieuw.
Afbeelding een standfoto ze staat wel ietwat schuin
Afbeelding met deze standfoto staat ze wel recht maar een beetje bol.
Afbeelding draffoto
Afbeelding en nog een draffoto

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:18

verder nog mensen met ideën?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:21

o ja misschien nog een verbeterpuntje mijn merrie heeft net als haar moeder een hele iele staart. Zijn er ook hengsten die een wat voller behaarde staart doorgeven (misschien een hele domme vraag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:39

Behang wordt bij de Gelderse paarden niet echt als kenmerk meegenomen bij de hengstenkeuze (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Friezen en Shetlanders, daar is behang wel een raskenmerk).
Ik kan je dus zo ook geen Gelderse hengst noemen met veel haar.
Vossen hebben wel vaker van die vlassige manen en staart, dus ook dun. Tenminste de mijne wel. Scheelt met manentrekken Vork

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 19:19

Die van mij heeft gelukkig wel redelijk dikke manen. Manen trekken doe ik eigenlijk nooit ik gebruik een afsnijmesje daarom zijn de manen mooi dik.
Haar staart is erg dun en vlassig en dat is wel jammer.

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:27

Ik heb een nakomeling van Sander Lachen dus je mag altijd in mijn profiel spieken Haha!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 13:21

ik kan verder geen info vinden over Sander. Wat is het percentage gelders bloed ?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:31

Sander heeft 12,5%Hackneybloed verder Gelders. Hele mooie hengst voor de Gelderse fokrichting.

En Sirius wat vinden jullie daarvan? Daar heb ik al zo veel mooie paarden van gezien.

Afbeelding

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 17:35

ja sirius had ik ook al in mijn achterhoofd als de vader van de merrie die ik nu wil laten dekken. Ik heb toen uiteindelijk voor bazuin gekozen omdat sirius wat minder bekend was toen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:15

Ik zou kiezen voor Sirius, lijkt me een hele mooie combinatie met deze merrie. Ik vind jouw merrie een plaatje!!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 13:16

dank je suffie. Ik vindt naast sirius, vitens ook wel een mooie hengst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:58

Is ook een mooie hengst. Alleen dan blijf je niet Koss vrij. Wel het mooie bloed van Goudsmid via Zep erbij.

Dus jouw zien we ook in Didam dit jaar? Ik zou zeker gaan met je merrie nu ze groter is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 13:54

ja ik ga dit jaar echt wel. Ze heeft een mooie dikke nek gekregen en ik ga haar conditie met de endurance goed vergroten dan kan ze mooi showen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 15:55

en wat vinden jullie van Rubus B als hengst voor deze merrie? Daar zat ik vorig jaar ook over na te denken maar ik heb toen dat jaar niet laten dekken omdat ik haar nog wat aan de jonge kant vond. Ze was ook nog niet uitgegroeid en ik vond het beter voor haar om nog een jaartje te groeien.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:30

En alexandro P fijne hengst in zowel omgang als qua bewegen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 18:57

wat is het perecentage gelders bloed van alexandro. Ook over hem kan ik niets vinden. Ik heb al wel vaker van hem gehoord. Staat hij bij het kwpn ingeschreven ?