[H][KWPN] 11-jarige Burggraaf x Irco Polo x Farn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

[H][KWPN] 11-jarige Burggraaf x Irco Polo x Farn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 16:25

Ongeveer een jaar geleden heb ik eenzelfde topic opgestart voor een keuze-advies voor mijn merrie Porsche-S. Puntje bij paaltje heb ik besloten om nog maar een jaartje door te sparen. Maar aankomend voorjaar gaat ze dan toch echt gedekt worden.

Eerst een link naar mijn oude topic:
[EHK] [H][KWPN] 10-jarige Burggraaf x Irco Polo x Farn

Dan nu mijn merrie in het kort:
    Porsche-S
    1.59 m (op papier)
    Vos
    04-05-1997
    Stamboekmerrie (geen predikaten helaas)
    Burggraaf x Irco Polo x Farn

M1 dressuur + 2
    B springen + 8
    Merrie heeft ontzettend veel vermogen en had met een goede ruiter/amazone zeker Z gelopen.
    Verder, beleerd voor de wagen, doet graag een moppie SGW en stapt ook graag langs de weg. Kortom een superveelzijdig paard.

Goede eigenschappen/pluspunten
    - dijk van een karakter! (superbraaf en koel in de kop, maar geen dooie)
    - kan goed springen
    - goede draf

Minder goede eigenschappen/minpunten
    - stokmaat
    - kort voorbeen
    - voorover gebouwd.
    - iets te weinig souplesse

Mijn fokdoel:

Ik wil gewoon een leuk paard voor mezelf fokken, die deze merrie kan opvolgen in zowel de dressuur als het springen. Deze merrie vraagt behoorlijk wat van je qua rijden, dus ik wil graag een 'makkelijker' te rijden paard, meer bergopwaarts. Wat meer lengte in het voorbeen zou wenselijk zijn, net als wat meer souplesse in de beweging en meer maat. Wat ik graag wil behouden is het goede karakter en de goede springmanieren.

Familie:
Moeder Dorina (ook 1.59m) was NSP onder de naam DinkyToy. Een Celano uit laatstgenoemde merrie is ISP, net als de Calvaro-Z.

Mijn voorkeur gaat uit naar een springhengst of een goede allrounder. Graag alleen KWPN-goedgekeurde of -erkende hengsten. Mijn budget heeft een maximum van € 1.000,=.

Ondersteunend beeldmateriaal:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QOVHEF4D.jpg

Stap:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ENBSZRRH.jpg
Draf:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AIYXCZOD.jpg
Galop:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KJJ7U6ZI.jpg
Sprongetje:
AfbeeldingAfbeelding

Als serieuze kandidaat uit het vorige topic is naar voren gekomen:
- Tangelo van de Zuuthoeve

Verder hebben de volgende hengsten ook mijn interesse gewekt:
- Dulf van de Bisschop (BWP, jonge hengst dus weinig over bekend)
- Love Fever II (Duits gefokt, kon ik ook niet veel over vinden)
- L'Esprit (KWPN, jonge hengst)

Vooral L'Esprit vind ik heel interessant, ondanks dat er nog niet veel bekend is over zijn nafok.

Karennnn

Re: [H][KWPN] 11-jarige Burggraaf x Irco Polo x Farn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:07

Ik heb nu een merrie drachtig van tangelo vd zuuthoeve, maar die is echt het tegenovergestelde van de jouwe en ik zou tangelo dus ook echt niet aanraden voor jou merrie, al vind ik het wel een super hengst!
de reden:
jouw minpunten bij de merrie:
- stokmaat
- kort voorbeen
- voorover gebouwd.
- iets te weinig souplesse
gaat tangelo niet écht verbeteren, stokmaat wel een beetje waarschijnlijk maar ik weet ook een aantal erg kleintjes van hem staan. Hij kan zich zelf moeilijk dragen in galop en aangezien je zegt dat je merrie ook voorover gebouwd is, denk ik zéker niet dat hij dat 'makkelijker rijden' zal doorfokken met je merrie! hij is zelf ook niet allround en je zal dus (wss) geen veulen fokken met betere bewegingen als de moeder.
(maar ook wij hebben er aan toegegeven om in te boeten op de bewegingen Bloos )
Voor mij is tangelo een superhengst maar absoluut niet voor jouw merrie geschikt (maar dat is dan mijn mening natuurlijk Tong uitsteken )

Nu ga ik eve brainstorme over welke hengst wél geschikt is Clown

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:29

Heb l'Esprit even opgezocht en wat een leuke hengst zeg Lachen leuk dat je hem even meldde, kende hem nog niet!
in hoeverre ik kan zien zal je bij deze niet inboeten op de beweging (zeker niet tov tangelo Bloos )
Hij lijkt over veel vermogen te beschikken en heeft een nette techniek (in vrijheid-)
Ik vind het een pluspunt dat hij geen vosfactor heeft (eigen mening Lachen )
Het is een lupicor en die hebben van horen zeggen vaak een aangenaam karakter.
Ik denk alleen dat je nog groter met je hengstenkeuze mag gaan Tong uitsteken (die 1.70 doet het hem Clown )
Vind op de wiemselbach nog wel aantal hengsten een optie voor de jouwe (heb haar stand ed wel niet goed bekeken, dus ga nu puur af op je positieve en negatieve dingen)

(ik vind whitaker ontzettend leuk, maar die gaat mss iets doen aan dat aangename karakter dat je toch wel wilt behouden Duivel )

Verder als je het 'allround' wilt houden, kan je mss ook eens even solitair bekijken?!
Ik heb al aantal brave nakomelingen gezien die me eigenlijk toch wel meevielen, al dacht ik oorspronkelijk dat de hengst nét nie goed genoeg was voor het springen en niet goed genoeg voor dressuur en dan nog wel een beetje karakter erachter.
Als het is om een aangenaam leuk paard te fokken voor jezelf waar je zowel mee kan dressuren als springen, is het mss wel een optie. al vind ik je eigen keuze l'esprit dan overtuigender overkomen.

als ik even van het kwpn mag afwijken vind ik de enigste allround bwp hengst warkant (nee van saros vind ik dit absoluut niet!) Ik ken er een héél aantal nakomelingen van en stuk voor stuk ontzettend werkwillige paarden. 2 daarvan ken ik al sinds jongsaf aan, en 1tje liep Z2 en werd niet mee gesprongen door de schrik vd ruiter Tong uitsteken (al heeft zij wel haar eerste sprongetjes durven nemen dankzij dat paard), de andere is nu 6 en loopt M dressuur en gaan ze onderhand voor het eerst mee op parcours, maar wat een tof karakter, alles springt hij en met een érg nette techniek. Verder hebben wij zelf ooit een erg toffe springfokmerrie gehad en daaruit een warkantveulen en die was écht 10x beter als de moeder!
moeder was 1.64m ongeveer en liep ontzettend op de voorhand (vervelend om te rijden) al had ze wel een goede draf! het warkant veulen was als het ware een kopie van haar moeder alleen opgelift in de voorhand en een beter front. Springen kon ze als de béste! (helaas tijdje geleden gestorven aan koliek)
Het was echt een belofte voor de toekomst zowel springen als dressuur!
http://www.gestelhof.be/n/warkant.htm

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 23:44

Bedankt voor het meedenken, top! Wat betreft de vosfactor... dat maakt me echt geen biet uit, een goed paard heeft geen kleur. Ik wilde een bruin dressuurpaard, en ik kocht dit vosje. Haha!

Solitair is inderdaad ook geen gek idee. In het topic van vorig jaar werd me ook al aangeraden om richting Voltaire-bloed te gaan.

Ben benieuwd wat de meningen van anderen zijn over deze hengsten. Zijn deze twee het overwegen waard omdat dit het eerste veulen van deze merrie wordt.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:30

Solitair zou idd een goede optie kunnen zijn, alleen zijn afstammelingen hebben vaak wel weke rug ... dat is denk ik wel een punt waar je bij jou merrie op moet letten.
Maar goed toch denk ik dat het een goede match zou zijn Haha!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 19:59

Karennnn schreef:
als ik even van het kwpn mag afwijken vind ik de enigste allround bwp hengst warkant (nee van saros vind ik dit absoluut niet!)
http://www.gestelhof.be/n/warkant.htm

Je post nog even een keer zorgvuldig doorgelezen... BWP is KWPN-erkend, sta ik ook open voor. Ja Echter, ik heb mijn twijfels over Warkant. In mijn vorige topic werd aangehaald dat Ferro-bloed wel eens een kort voorbeen vererft. En dat is iets wat ik niet nodig heb.

Heb even gezocht op Google, wat ik begrepen heb is dat bij Warkant het beste een langgelijnde merrie met een niet al te korte hals past... het tegenovergestelde van wat ik lopen heb, helaas. Scheve mond

L'Esprit geniet ook bij mij de voorkeur boven Solitair.

Ik zal na de jaarwisseling de fokker van mijn merrie ook eens contacteren. Ben benieuwd wat zijn mening is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:21

Als je een veelzijdig paard wilt fokken en L'Esprit overweegt zou ik zeggen: doen!
Ik heb hem op de hengstenkeuring gezien als 2,5 jarige en wat kan die best lopen zeg! En nog springen ook, mooi van exterieur met veel front.

Heb je Zapatero al eens opgezocht?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 18:56

Ja Ik heb afgelopen zomer een mooie nakomeling van deze hengst gezien en meerdere berichten vernomen over goede veulens... uit nieuwsgierigheid de hengst eens opgezocht.

Echter, volgens het aanparingsadvies van het KWPN moeten de merries niet op de voorhand gebouwd zijn. Mijn merrie heeft dat helaas wel. Vandaar dat hij op dit moment afvalt als potentiële kandidaat. Wel jammer want zijn afstamming alleen al vond ik interessant genoeg.

Wellicht dat ik hem in de toekomst nog eens overweeg. Ik wil graag eerst wat meer inzicht over de vererving van mijn merrie. Dit wordt nl. haar eerste veulen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 19:49

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:15

Dat klopt Puera. Ik heb zelf een NRPS merrie. Die is nu drachtig van een goedgekeurde KWPN hengst.
Aangezien het NRPS erkend wordt door het KWPN krijg je dus volledige pappieren erbij.

HB07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:17

En een hengst met Concorde bloed, of concorde zelf?
zou goed aansluiten bij die Irco Polo...

onstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:54

dulf vd bischop zou ik zeker niet nemen, ik ben bekend in die streek en de stoeterij.
Quasimodo is zeker een goed paard, bij hele goede vriend staan reeds vele nakomelingen. hij fokt ze steeds met een prachtig exterier,maat,souplesse,...
Carolus II en Cardento van bij Wiepke zijn ook 2 ineteressante hengsten.
Warkant moet je mee opletten, is zelf moeilijk karakter

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 20:14

Hey, wat leuk, nieuw leven! Lachen

Concorde(-bloed) zou kunnen inderdaad. Voltaire-bloed werd in mijn vorige topic ook al aangeraden. Nog een motivatie hierachter? Schijnheilig
Heb even wat zitten sneupen... Kan echter nog geen serieuze kandidaat vinden. Concorde zelf is te duur.
Mijn budget is max. € 1.000 ex. btw voor een dekking.

Onstar, kun je wat duidelijker zijn over de motivatie om Dulf v/d Bisschop niet te nemen (mag ook per PB)? Lachen

Cardento valt voor mij af, zie hierboven, dekgeld is te hoog. Carolus II idem dito. Zit erover te denken om met de hengstenshow in april ook even bij v/d Lageweg te polsen wat zij voor mijn merrie zouden kiezen.

Warkant is inderdaad afgevallen.

Zou Celano een optie zijn?

HB07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:39

Puera schreef:
Concorde(-bloed) zou kunnen inderdaad. Voltaire-bloed werd in mijn vorige topic ook al aangeraden. Nog een motivatie hierachter? Schijnheilig
Heb even wat zitten sneupen... Kan echter nog geen serieuze kandidaat vinden. Concorde zelf is te duur.
Mijn budget is max. € 1.000 ex. btw voor een dekking.

Bv Namelus R ofzo?
concorde zou nog beter passen dan Voltaire aangezien er al Irco Polo in de merrie zit.
Dus dan heb je 2x Marco polo.

Of misschien ARTHOS R heb je ook nog eens burggraaf.
en hij is 1.72m

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 20:55

Ah ok, je gaat voor 't Marco Polo-bloed. Ja

Namelus R heb ik ook al virtueel bekeken, dekgeld is ook te hoog. Bloos

Van Arthos R komen volgend jaar pas de eerste veulens en mij is aangeraden om juist voor een wat oudere hengst te kiezen waarvan al meer bekend is over de vererving. En dan toch serieus L'Esprit overwegen, ik weet 't. Bloos
Las dat deze hengst van zichzelf al een neerwaartse romprichting heeft. Aangezien mijn merrie dat ook heeft, lijkt mij dat geen goede optie.

Zal ook eens aan de fokker van mijn merrie vragen wat hij van het Voltaire/Concorde-bloed weet en wat zou kunnen matchen.

HB07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:21

Puera schreef:
Zou Celano een optie zijn?

Kan volgens mij wel, is deze binnen het budget dan?
Vererft blijkbaar goede karakters en veel vermogen, is ook 1.71m

Van Arthos is idd nog niets bewezen, maar hij komt wel uit super lijn en zijn keuringscijfers waren super! Vingers aflikken

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 21:32

Ik vond via Google dat ie precies binnen 't budget zou vallen, maar da's een prijs van 2005 zie ik nu. Bloos Zou 't eens moeten navragen bij de Havikerwaard dan.

HB07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:38

Puera schreef:
Ik vond via Google dat ie precies binnen 't budget zou vallen, maar da's een prijs van 2005 zie ik nu. Bloos Zou 't eens moeten navragen bij de Havikerwaard dan.

Hij is onlangs toch overleden Verdrietig
Dus ik vrees datie wel zal stijgen...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 22:29

Och ja, wat dom van mij. Da's waar ook. Scheve mond

Hmm... dan zal zijn dekgeld inderdaad wel boven mijn budget zitten.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:11

Heb je Sam R ook al overwogen? Grote hengst (1.72 m) en zijn nakomelingen spreken mij meestal wel aan. Lachen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 23:38

Die is ook al eens langsgekomen... als KWPN Stallion 't weer doet, zal ik 'm eens opzoeken. Ja

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:30

Reddish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:44

Ik ben geen geweldige 'kenner', maar ik weet wel dat er van Quasimodo hele fijne paarden komen.
Waar je misschien ook aan kan denken (maar dan ga je meer richting springen) is Vaillant. Die fokt groot door.
Succes ermee, spannend hoor!

Reddish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:54

Lekker handig ik zie net dat aan moederskant van Vaillant, overgrootopa ook Farn is. Ik heb weer gescoord... Ahum. Mijn moeder zei altijd als je niets zinnigs te zeggen hebt, zeg dan niets! Succes er mee.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 10:49

Dat maakt niet zoveel uit, volgens mij. Farn zit bij mijn merrie ook pas bij m.m.v., dus dat is redelijk ver weg.

Als ik 't inteelt-verhaal goed begrepen heb, wordt dit (veelal) expres gedaan om bepaalde goede eigenschappen te verankeren.

Enne... ik vind 't helemaal niet erg, hoor. Knipoog Zal Vaillant nog eens goed virtueel bekijken. Bedankt voor het meedenken. Een springhengst zit ik inderdaad naar te zoeken. Ja