[H][wb]Advies voor Elite merrie Matterhorn x Colino

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marije1987

[H][wb]Advies voor Elite merrie Matterhorn x Colino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 16:54

Hoi Bokkers,

Graag vraag ik jullie advies voor de hengstenkeuze van mijn merrie Volina. Haar afstamming is via deze link te bekijken: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=73257. Zij had tijdens haar IBOP de volgende punten behaald: IBOP RP: S. 7.5, D. 7, G. 8 GDP. 15 ASP. 6.5 STN. 7 SVE. 7.5. GSP. 14. Totaal 72.5.

Volgend jaar of het jaar daarop zou ik haar graag willen laten dekken. Ik ben op zoek naar een springhengst met goede gangen. De draf zou iets ruimer mogen en op de sprong zou ze iets meer vermogen mogen tonen. Daarnaast wil ik graag de stokmaat behouden of vergroten, kleur maakt niet uit. Voor de rest ben ik heel tevreden met haar, dus meer sterke of zwakke punten heb ik niet. Haar karakter is ook goed.

Foto's van haar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind zelf hengsten als Warrant en Unaniem erg aansprekend, maar buitenlandse hengsten vind ik oko geen probleem. Een hengst als Coronas (v. Cornet Obolensky) vind ik ook zeer interessant. Graag hoor ik jullie suggesties, ik ben erg benieuwd!

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door gomir op 12-11-08 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

hoogendroog

Re: Advies voor hengstenkeuze Elite merrie Matterhorn x Colino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:58

Mooie merrie. Wij hebben een merrie die qua bouw gelijk is (zelfs qua kleur en aftekeningen) en hebben deze laten dekken door Mermus. We hebben dit jaar al een veulen van Mermus gefokt uit een merrie van dezelfde stam (Niki-stam) en die is erg naar onze zin. Geloof niet dat Mermus verdere uitleg behoeft, is gewoon een zeer goede vererver!

marije1987

Re: Advies voor hengstenkeuze Elite merrie Matterhorn x Colino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 00:02

capraibex70 schreef:
Mooie merrie. Wij hebben een merrie die qua bouw gelijk is (zelfs qua kleur en aftekeningen) en hebben deze laten dekken door Mermus. We hebben dit jaar al een veulen van Mermus gefokt uit een merrie van dezelfde stam (Niki-stam) en die is erg naar onze zin. Geloof niet dat Mermus verdere uitleg behoeft, is gewoon een zeer goede vererver!

Bedankt voor je berichtje! Mermus zou inderdaad misschien wel een goede optie kunnen zijn. Las alleen wel in zijn beoordelingsrapport dat hij platte en Franse hoeven heeft voor, maar weet niet of en hoe hij dit vererft?

Nog mensen die andere suggesties hebben?

hoogendroog

Re: [H][wb]Advies voor Elite merrie Matterhorn x Colino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:54

Onze Mermus heeft gewone voeten, geen Franse stand en ook geen platvoeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:22

Ik zag Coronas in de paardenkrant staan. Qua exterieur en afstamming erg aansprekend! Ik weet alleen niet wat er verder aan info over te vinden is en hoe het met de papieren zit.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:01

mooie merrie. Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een hengst met een snel voorbeen. afgaand op die springfoto mag zij haar voorbenen mooier onder haar lichaam vouwen. Ik weet niet hoe zij haar benen vouwt als het hoger komt. Momenteel ben ik even blanco voor een hengst

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:08

Hee wat leuk, jouw paard haar oma (Crista) is de moeder van mijn paard (bij paardenfokken onder MacGuyver). Leuk om eens familie te zien!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 14:16

NehnaDagmar schreef:
Hee wat leuk, jouw paard haar oma (Crista) is de moeder van mijn paard (bij paardenfokken onder MacGuyver). Leuk om eens familie te zien!

He dat is inderdaad leuk! Heb je ook foto's van hem? En misschien advies voor mij voor de te kiezen hengst? Haha!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:29

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 01:02

Had je al eens een pb gestuurd. Ik heb een Pierrot merrie uit de zelfde moeder als jou Matterhorn.

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 01:04

NehnaDagmar schreef:

Heb een Pierrot merrie met ook als oma Crista, leuk. Heb je ook foto's van jou MacGuyver?

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 19:29

replaym schreef:
Had je al eens een pb gestuurd. Ik heb een Pierrot merrie uit de zelfde moeder als jou Matterhorn.

Heb helaas die pb dan niet ontvangen! Wat leuk dat je op Bokt zit, jij kocht je merrie net voordat ik Volina kocht. Heb je ook foto's van haar? Zo wordt het meer een 'familie van Volina' topic haha Haha!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 19:32

marije1987 schreef:
replaym schreef:

Heb helaas die pb dan niet ontvangen! Wat leuk dat je op Bokt zit, jij kocht je merrie net voordat ik Volina kocht. Heb foto's van haar in je profiel gezien, mooie merrie! Ga je ook met haar naar de keuring? Misschien kunnen we dan de moeder van onze paardjes Preferent maken Knipoog

Zo wordt het wel meer een 'familie van Volina' topic haha Haha!

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:41

Ik wil volgend jaar wel naar de keuring. Weet alleen nog niet precies van hoe en wat. Het wordt ook mijn eerste keer op de keuring Haha!.
Moet dus even kijken hoe ik dat ga doen, met voorbrengen enzo.
Gaat Volina goed met rijden enzo? Alanza is soms wel een moeilijke dame, maar soms ook weer heel gemakkelijk.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 00:36

replaym schreef:
Ik wil volgend jaar wel naar de keuring. Weet alleen nog niet precies van hoe en wat. Het wordt ook mijn eerste keer op de keuring Haha!.
Moet dus even kijken hoe ik dat ga doen, met voorbrengen enzo.
Gaat Volina goed met rijden enzo? Alanza is soms wel een moeilijke dame, maar soms ook weer heel gemakkelijk.

Oke, spannend! Zo te zien zijn haar gangen wel goed (op foto's uit je profiel) en ik vind haar type ook aansprekend. Vind haar ook echt wel wat van mijn Volina hebben Lachen
Volina herken ik erg in jouw beschrijving, soms super gemakkelijk, maar de andere keer heel vervelend om niets. Maar toch is ze over het algemeen een heel lief en rustig paard Haha! Ik heb Volina nu een half jaar en heb inmiddels een paar winstpunten in de B dressuur en afgelopen weekend heb ik haar voor het eerst BB springen gestart. Tot nu toe pakt ze het allemaal heel leuk op, maar merk wel dat ze nu pas sterker wordt, nadat ze 1,5 jaar had stilgestaan voordat ik haar kocht.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 22:17

Heeft iemand anders nog tips voor een geschikte hengst voor mij?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:36

Ik zag dat je eigenlijk nog niet veel opties gekregen hebt :)
Leuke merrie wel! Ik vind je andere 2 (silverstone en sydney) ook érg leuke dames !!
En cicero op de sydney vind ik echt een super keuze ;) Benieuwd wat er 'uitkomt', ik zal het zeker opvolgen :P

Omdat je niet zoveel punten zegt om te verbeteren ga ik even enkel uit van de punten die je geeft:
maat, vermogen, ruimere draf :)
Ik ga er ook verder even vanuit dat ze haar voorbenen met de hoogte beter intrekt omdat ze op zo'n kruisje niet echt teveel moeite moet doen ;)

Wat meteen in me opkomt voor deze merrie is Balou du rouet, ik vind haar héél gelijkaardig met een paard dat wij gehad hebben. Was exterieurmatig ook wel te vergelijken met de jouwe, was 1.70m en we wouden gangwerk verbeteren, maat behouden en vermogen toevoegen. Wij hebben daar v balou een super merrieveulen uit (vreemdgenoeg een héél donkerbruin, bijna zwart, moeder was roodbruin.. blijkbaar geeft balou veel donkere kleurtjes)
Echt een pracht van een veulen, erg goed ontwikkeld, stond super op de benen en kan enorm bewegen.
http://www.schockemoehle.com/englisch/s333913.html
voor foto's pb je maar eventjes.

Coronas vind ik interessant owv zijn papa, maar ken ik verder niet. Warrant vind ik wel interessant, maar als je merrie haar voorbeen zo ook op hogere sprongen plooit, zou ik me er niet aan durven wagen.
Voor galop, maat, vermogen kan Warrant zeker zorgen volgens mij.
Unaniem vind ik wel erg leuk op de merrie. Beetje oppassen dat je merrie achteraan genoeg uitzwaait maar verder volgens mij een goede 'match' :)
(ik vind wel geen verrichtingsonderzoek van de hengst (geen toegang tot kwpnstallion))
Hoop dat je er wat aan hebt ..

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 03:41

Voorop gesteld, ik heb niet alle verstand van de springkant.

Ik ken toevallig diegene die Colino goedgekeurd heeft gekregen en ook de manier waarop, Colino was zeker geen beweger maar wat kon die hengst springen, dat heeft hij ook zeker moeten laten zien voor de keuringscommissie toendertijd en daar is hij op goedgekeurd.
Ja boven mijn verwachting....de veulens die van Colino geboren werden konden lopen, gekkewerk gezien vader, het drafmechanisme van je merrie kan dus teruggegaan zijn naar Colino maar als je het hart, karakter, vermogen en reflexen van die kant in je merrie durft te hebben....ja dan heb je een heeel leuk paard staan waar je foktechnisch mee doorkunt. Dit is dus meer een schets wat betreft de opa van je merrie, zoals gezegd....ik heb geen verstand van springen en laat bij deze het verder over aan de kenners.

Oh ja, Unaniem geeft ook een heel goed bewegingsmechanisme en dat bovenop de springkwaliteiten die ik me in heb laten fluisteren.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 22:49

Bedankt voor jullie reacties!

@Karen: Balou du Rouet had ik inderdaad al eerder aan gedacht, je hoort ook steeds meer over goede nakomelingen. Verwacht dat dat ook best een goede combi kan zijn! Ik ga je pb-en voor de foto's van jullie veulen :)

@Krackertje: Wat leuk dat jij zoveel over Colino weet, jouw info had ik nog niet eerder gehoord.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 14:42

Omdat er binnenkort weer veel hengstenshows zijn, is dit topic voor mij weer helemaal actueel. Wie weet nog een goede partner voor m'n merrie? :) Naast get behouden of zelfs verruimen van de gangen(vooral draf) zou eventueel ook de techniek iets verbeterd kunnen worden, met betrekking tot het voorbeen. Ik ben benieuwd!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:06

marije1987 schreef:
Omdat er binnenkort weer veel hengstenshows zijn, is dit topic voor mij weer helemaal actueel. Wie weet nog een goede partner voor m'n merrie? :) Naast get behouden of zelfs verruimen van de gangen(vooral draf) zou eventueel ook de techniek iets verbeterd kunnen worden, met betrekking tot het voorbeen. Ik ben benieuwd!

Ik ken de hengst nog niet heel goed maar wat ik gezien heb spreekt mij aan, ben al eventjes wat onderzoek naar hem aan het doen en lijkt me echt een leuke hengst.
Quintender : Quinar x Contender
Bij 'de Ijzeren Man'
Edel, groot paard, met heel goede voorbeentechniek en geeft blijkbaar ook een goed gangwerk mee.
(Bij schockemöhle staat een filmpje)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:51

ik ben niet zo heeeel erg thuis in het springen als in de dressuur maar, diarado!!!! heb er bij van uytert veulens van gezien die allen mooi in het model stonden, veel front hadden en goed bewegen!!

en ben idd ook weg van unaniem of numero uno... geven vaak goede bewegers

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 15:45

Quintender vind ik inderdaad ook een interessante hengst! Bedankt voor je tip! Diarado ook, maar is niet echt een bewezen hengst. Wat vinden jullie van Lucky Boy (enterbrook) in combinatie met mijn merrie?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:51

marije1987 schreef:
Quintender vind ik inderdaad ook een interessante hengst! Bedankt voor je tip! Diarado ook, maar is niet echt een bewezen hengst. Wat vinden jullie van Lucky Boy (enterbrook) in combinatie met mijn merrie?

Zeer interessante hengst, maar ken er geen nakomelingen van in real life.. kga eens wat rondhoren ;)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:12

ik snap persoonlijk niet wat bokkers verkeerd vinden aan de sprong van de merrie :?
Afbeelding
de merrie "rolt " mooi met haar lichaam over een sprongetje van 60 cm ..vind ik juist erg positief
lucky boy is zeker het overwegen waard .;exterieurmatig vind ik het een erg knappe hengst met veel front ..hij is mooi gefokt , kan goed lopen en heeft op het hoogste niveau gesprongen ..In Italie -waar hij al eerder dekte - lopen een paar hele fijne aparte sportpaarden van hem rond