[H][KWPN-tuig]Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberley84

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:36

Elisa2 schreef:
Een tuiger kun je beter met een tuiger dekken,en als je een rijpaard wilt kun je die beter kopen.

Dit slaat werkelijk waar nergens op! Ik heb ook een halve tuiger gereden een Edwig x Triomfator en deze was Z1 met mij! Zegt werkelijk waar helemaal niks!

pandabeertje

Re: [H][KWPN-tuig]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:11

O, er zijn ook tuigers die Lichte of Zware Tour hebben gelopen.

Edelster mocht Zware Tour starten, en heeft alle prijzen gewonnen in het tuig die hij heeft kunnen winnen.
Wat een goede omscholing niet kan doen Clown

Volgens mij heeft Kwadrateus ook nog hoog in de dressuur gelopen.

Een halfbroer van mijn tuiger mocht ZZ-licht starten, hij was ook volledig tuigpaard gefokt

Uit de stam van de merrie van TS komt ook Vilarda (v.Formateur m.Larda) liep Z springen en is verkocht naar het buitenland

En een goed rijpaard moet je ook maar tegenkomen en dan betaal je er bergen geld voor.
Uit een tuigpaard kan je een heel leuk rijpaard fokken. Het zal geen sloffer zijn in ieder geval Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:09

liesje23 schreef:
Of kies voor een hengst als bijvoorbeeld Farrington

Mag ik vragen Liesje23, waarom je Farrington noemt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 07:25

holly schreef:

Redelijk ouderwets gefokt, wat klassiek model.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 07:42

Suzanne F. schreef:
holly schreef:

Redelijk ouderwets gefokt, wat klassiek model.

Ja en wordt vaak gebruikt bij het Gelders bloed.

@ Sammie, Gelderse hengsten worden toch ook gerontgend? Hoe zit het dan met die ocd? Ik heb er namelijk nog niks over gehoord? Vertel...

edit: tikfoutje

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:47

Heb nu alle 4 de pagina's door zitten lezen en kom tot een aantal conclusie's (verbeter me maar als ik iets niet goed heb begrepen) Tong uitsteken
A. de merrie heeft een heel mooi papier (jammer dat ze zelf geen ster predikaat heeft)/komt uit een goede stam.
B. de merrie is niet tuigtypisch, maar meer basispaard/gelders.
Waarom dan niet dekken met een goed bewegende Gelderse Hengst.

Oh ja, Sammie heeft een punt de markt is niet best, dus als je het doet... moet je niet denken dat je er goed aan gaat verdienen (gebeurd dat wel, dan is dat mooi meegenomen).
Toch denk ik ook net als Janne, dat er wel degelijk voor een eerlijke prijs, mensen graag een mooie Gelderse willen hebben (ik zou er graag 1 willen hebben, als ik het me kon veroorloven).
En.. het fokken van een veulen kan ook heel leuk zijn (ondanks dat er van alles verkeerd kan gaan, maar dat is een keuze die je maakt)
Ook zou het best mogelijk kunnen zijn dat er wel een goed product uitkomt, waarvan de Gelderse richting uiteindelijk profijt zou kunnen hebben (denk aan bloedspreiding).
Zoals Suzanne F. ergens zei: uiteindelijk is een topproduct een toevalstreffer (en bij wie die terecht komt doet ook heel veel).

Heb mezelf ook al enorm verdiept in dit onderwerp, aangezien ik eventueel een tuigpaard wil laten dekken dekken uit de Kerna-stam.
Deze merrie is wel tuigtypisch en Renovo-vrij!
Veel toppaarden zijn er uit deze lijn voortgekomen, zowel tuigers alsmede gelders.
(Deze merrie is helaas geen ster geworden maar had wel 80 punten voor beweging, 72 voor algemene indruk en helaas .. 67 voor exterieur (dus 1 puntje tekort).
Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:53

Wow een beetje onproffesioneel om elkaar zo aan te vallen. (ga geen namen noemen)
Ik heb nog jury lid meegemaakt die woorden gebruikt zoals ze hier gebruikt worden.

Ook ik vind je merrie een mooi gelijnde merrie die klassiek aan doet.
Je merrie heeft idd een mooi bloedlijn.
Heb je ook bewegindsfoto's?

Aller eerst geef je aan het veulen niet te willen houden.
Of jij je paard nou dan laat dekken door een rijpaard / Tuigpaard / Gelders paard maakt eigenlijk niet uit.
Je hebt een merrie die een mooie bouw heeft waar eigenlijk alle drie de farianten wel op zouden passen.

De opmerkingen die rond geslingerd worden over dat je nakomeling weinig waard zou zijn voor de verkoop zou ik met een korrel zout nemen.
Op het moment is natuurlijk de marktprijs over het algemeen vrij laag, wat voor paard je ook verkoopt.
Op toppers daar gelaten.
De afzet markt waar jij aan zou kunnen denken is de export.
Er is op het moment veel vraag vanuit Amerika naar tuigers gekruisd met Gelders/ rijpaard, deze kruisings producten schijnen het heel goed te doen in de mensport maar ook in de dressuur of springsport.
Niet alleen de Amerikanen maar ook de Duitsers zijn zeer geïntreseerd in dit type paard.

Ik raad je aan een hengst te kiezen die iig een stabiel en rustig karakter heeft en dit door geeft.
Farrington is nog niet eens zo heel raar, heeft ook dat klassieke een beetje.
En Farrington heeft naar mijn weten een geweldig karakter en geeft dat ook door.
Dit compenseert met het vele hackney bloed Bloos
Succes met je keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:53

sorrie woord vergeten: nog geen jurry lid

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:48

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:49

Sammie schreef:
liesje23 schreef:
@ Sammie, Gelderse hengsten worden toch ook gerontgend? Hoe zit het dan met die ocd? Ik heb er namelijk nog niks over gehoord? Vertel...

http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2005/ ... /Rubus.pdf
links onderin

Zo, dan, das wel apart dat ze zo'n dier toelaten Rolleyes

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 20:03

Ik raad je aan een hengst te kiezen die iig een stabiel en rustig karakter heeft en dit door geeft.
Farrington is nog niet eens zo heel raar, heeft ook dat klassieke een beetje.
En Farrington heeft naar mijn weten een geweldig karakter en geeft dat ook door.
Dit compenseert met het vele hackney bloed Bloos
Succes met je keuze.[/quote]

Ik wilde eerst met m'n paard naar een keuring gaan maar dacht da ze er te oud voor was.

Onder het zadel:
http://img.photobucket.com/albums/v626/ ... 010365.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v626/ ... 010372.jpg
Los:
http://img.photobucket.com/albums/v626/ ... 010497.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v626/ ... G_1640.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v626/ ... G_1642.jpg
Hoezo knie aktie:
http://img.photobucket.com/albums/v626/ ... CT0117.jpg

Let niet op de kale plekken op haar hoofd.
Ze heeft zomereczeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:58

Jou paard heeft een mooie gang en idd zou hij van voor juist meer moeten strekken.
Maar voor een tuiger is het niet zo vreemd, dat ze daar moeite mee hebben.
Als ik de foto's (die onder het zadel) zie dan vind ik dat je paard ook wel een sterk achter been gebruik heeft en die goed onder het lichaam plaatst.
Ik blijf bij Farrington.
Zou goed bij he merrie passen.
Ik persoonlijk vind een Gelderse hengst ook wel goed passen, maar wat de bloed voering betreft denk ik niet dat je paard dan word op genomen bij de Geldersen.
Dit omdat de nakomeling dan nog teveel hackney bloed voert en volgens mij zijn ze daar nu toch wel strenger in.
Droomwals is namelijk niet als hengst geaccepteerd bij de Geldersen omdat hij teveel hackneybloed zou voeren.
Maar ja voor de export maakt dit niet uit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:01

My_Lady schreef:
Ik wilde eerst met m'n paard naar een keuring gaan maar dacht da ze er te oud voor was.

Wel nee, je kan met elke leeftijd naar de keuring gaan. Ze zullen op oudere leeftijd wellicht iets strenger zijn, want ze moeten wel voldoen aan de huidige eisen en als ze op die leeftijd geen prestaties hebben oid, maar er zijn meerdere oudere merries die nog ster of (voorl.)keur worden.
Alleen naar welke keuring wil je dan? TP of Gp?

Meygan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:07

Ik weet het niet, heb geen verstand ervan Knipoog

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 12:25

Sammie schreef:
My_Lady schreef:

Wel nee, je kan met elke leeftijd naar de keuring gaan. Ze zullen op oudere leeftijd wellicht iets strenger zijn, want ze moeten wel voldoen aan de huidige eisen en als ze op die leeftijd geen prestaties hebben oid, maar er zijn meerdere oudere merries die nog ster of (voorl.)keur worden.
Alleen naar welke keuring wil je dan? TP of Gp?

Ik denk TP omdat dat op haar papieren staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:06

Ik zou naar de gelderse keuring gaan omdat ze daar kans heeft om ster te worden. Ze is niet tuigtypisch genoeg om dat bij het TP te worden.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 12:09

[***] schreef:
Ik zou naar de gelderse keuring gaan omdat ze daar kans heeft om ster te worden. Ze is niet tuigtypisch genoeg om dat bij het TP te worden.

Ik weet helemaal niet hoe een keuring in z'n werk gaat.
Ik ben ook nog nooit op een keuring geweest. Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:55

[***] schreef:

Is haar bloedvoering dan niet wat te hackney achtig? of maakt dat bij merries minder uit? bij hengsten zijn ze namelijk wel veel strenger.
Ze voldoet misschien qau type wel maar qua bloedvoering niet toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:40

Het is een type fokkerij. Dus hoe ze eruit ziet en niet perse wat ze voor bloed voert. Bovendien zou een veulen van een gelderse hengst uit deze merrie maar 25 % hackneybloed hebben.

Kijk eens op KWPN.nl en dan bij stap voor stap stamboekopname. Je kan ook eens bij een keuring gaan kijken volgend jaar. KWPN keuringen zijn gelijk aan die van de geldersen. Je zou voor stamboekopname naar Didam moeten in juni en als ze het goed doet zou ze naar de dag van het gelderse paard in Hengelo mogen(eind juli)
Voor de keuring moet je merrie netjes getoileteerd, bekapt en ingevlochten zijn. Verder in sportconditie, maar in ieder geval mooi slank. Ze wordt gescoord op exterieur en beweging, als ze dat goed kan ook op springen als je dat wil. Het is mss verstandig om haar door iemand klaar te laten maken of in ieder geval voor te laten brengen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:58

Jurga op bokt heeft volgens mij ook een veulen gefokt uit een Cambridge Cole merrie, met een rijpaard hengst. Was ook echt dressuurbloed, als ik het goed heb was het een Paddox. Was uit de V-jaargang, dus daar zou je nu toch ongeveer wel wat zinnigs over moeten kunnen zeggen.

Vriendin van mij heeft ook een Cambr. merrie op stal, lijkt qua type op die van jou, en dat vind ik ook helemaal geen gek paard om een rijpaard uit te fokken. Als je op galop wilt verbeteren is het misschien ook een idee om een allround hengst te kiezen, eentje die springgefokt is maar ook lekker kan lopen? Dan heb je ook een aardige kans op een goede galop volgens mij.

Over tuigpaarden in de dressuursport... Iemand de Droomwals gezien die meeliep in de MZ competitie op indoor Friesland? Daar kan menig dressuurpaard met *wauw-effect* in de afstamming een puntje aan zuigen!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:17

My_Lady schreef:
Ze heeft zomereczeem.

Ik zou met een paard met zomereczeem helemaal niet gaan fokken.
Genoeg gezonde paarden zonder exceem waar mee gefokt kan worden dus waarom een risico nemen.
Maar ja, dat is mijn persoonlijke mening.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:40

Een tuigpaard kruisen met een rijpaard kan heel goed, er zijn heel veel voorbeelden van toppers die tuigpaardenbloed voeren.
Het is alleen dat menig ruiter of amazone zich te goed voelt voor zo'n paard.
Want je gaat toch niet met een boereknol dressuur rijden of springen, ik daarin tegen vind dat dus echt een stomme reden.
Maar ja het is nou eenmaal de trend van deze tijd.
Waar wel wat in zit is dat de meeste halve tuigers niet altijd makkelijke paarden zijn om mee te rijden.

Gelukkig zijn er ruiters en amazones die goed kunnen rijden en de capaciteiten van zo'n paard zien en er gewoon wedstrijden mee rijden.
Ik wed dat als Anky van Grunsven met een halve tuiger zou verschijnen in de dressuurring half rijdend Nederland haar voorbeeld volgt. Haha!

De zomer eczeem maakt niet uit, het is namelijk niet bewezen dat zomereczeem erfelijk is.
Het kan zijn dat de merrie de gevoeligheidsgraad door geeft maar om daarom te gaan besluiten om niet te gaan fokken met paarden???? Verward

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 09:07

ThePast03 schreef:
My_Lady schreef:
Ze heeft zomereczeem.

Ik zou met een paard met zomereczeem helemaal niet gaan fokken.
Genoeg gezonde paarden zonder exceem waar mee gefokt kan worden dus waarom een risico nemen.
Maar ja, dat is mijn persoonlijke mening.

Ik wil er ook maar 1 veulen mee fokken ik wil gewoon zien wat voor veulen eruit zou komen.

Net zoals gezegt word er is niet bewezen dat zomereczeem wordt door gegeven aan het veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:23

Eh, dat is al wel bewezen, gebruik de zoekfunktie eens.