Ik reageer zelden in fokkerij-topics, en volg de warmbloedenfokkerij ook al een paar jaar niet zo meer, dus daar laat ik de experts maar over discussiëren.

Wel ben ik zelf een groot liefhebber van volbloeden. Alleereerst, H-Ekwador is dus ook geen volle volbloed. Vaderlijn is xx en moederlijn is Holsteiner. Ik heb ook even gespiekt op zijn Facebook pagina en zie wel dat de meeste nakomelingen op eventing focussen.
Dat terzijde, er zitten natuurlijk veel verschillen tussen volbloeden, net als bij andere rassen.

Over het algemeen is mijn ervaring dat ze intelligent, zeker wel moedig en erg werkwillig zijn. OTTB's (off the track) zijn vaak al heel wat gewend omdat ze vanaf jonge leeftijd aan veel prikkels worden blootgesteld, al is dat bij een veulen fokken natuurlijk niet relevant. Maar je hebt ze natuurlijk ook die van een bakkabouter kunnen schrikken. Zo heb ik ook een EV x KWPN gehad die van bakkabouters schrok, maar behalve dan het begin heb ik hier nooit een probleem mee gehad. Als ze iets engs zag stond ze even stil en liep ze weer verder. Behalve als je echt aan het werk was, dan nam ze het vaak niet eens in zich op - zeker als ze aan het springen was, dan was het echt enkel haar en de hindernissen. Maar dat is puur anecdote, net als dat je veel rillerige KWPN-ers zult vinden maar ook moedige.
Volbloeden zijn atletische paarden met zoals benoemd veel uithoudingsvermogen en go. In de VS, waar er volbloeden in overvloed zijn (en prijs dus ook zeker een rol zal spelen), worden ze bijvoorbeeld juist heel vaak ingezet voor de spring- en eventingsport (maar ook dressuur en zelfs western). Ik vind het zelf enorm fijne paarden om mee te werken en ken ook menige die dezelfde ervaring hebben. Juist omdat ze zo werklustig en intelligent zijn. In mijn ervaring zijn het dan ook paarden die in het werk door het vuur gaan voor je. Ze hebben veel hart. Ik denk dat moed dan ook geen enkel probleem is bij een volbloed, over het algemeen.
Of een volbloed voor jouw wensen een goede match is weet ik niet. De flashy gangen van een goede warmbloed hebben ze inderdaad (meestal) niet. Maar het zijn imo toch degelijk wel goede atletische paarden die zich hierin ook bewezen hebben. Of je tegenwoordig nog echt een volbloed nodig hebt in de warmbloedenfokkerij denk ik niet, maar voor sommige wensen kan het toch een toevoeging blijven

Persoonlijk vind ik een volbloed helemaal geen gekke keuze als de wens een eventer is, maar wellicht zijn er inderdaad warmbloedhengsten die beter bij je merrie passen.