Hengst voor Haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:34

Een hengst zo als don cremello geeft denk ik genoeg massa en hoogte mee en is dacht ik zelf 1,48.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:39

veranadautje schreef:
Een hengst zo als don cremello geeft denk ik genoeg massa en hoogte mee en is dacht ik zelf 1,48.

Geeft DC meer massa dan Cassanova denk je? Op de standfoto's lijkt het mij andersom...

Change3x

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:42

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 12:56

Even voor de beeldvorming, dit ben ik met Marit

Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:23

birte schreef:
Calimero_ schreef:
@Birte: Ik moet zeggen dat Groningers mij totaal niet aanspreken, maar ik ga toch eens googlen. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk.

Zou ik zeker doen, binnen de Groningers is er een redelijke diversiteit aan types, ook de kwaliteit van bewegen verschilt per lijn.

Mijn eigen hengst komt uit de O-lijn daar komen de paarden met de beste beweging uit. Daarnaast is hij van het wat modernere type, maar wel met longinhoud en fundament.

Met zo’n type hengst kun je uit jou zware haflinger merrie een luxe ogend, goed bewegend gebruikspaard fokken. Zonder dat je het risico loopt, zoals eerder genoemd, om een ‘tank op dunne beentjes’ te fokken.

Hierbij een foto van mijn hengst. Mocht je meer willen weten over de Groningers mag je mij altijd even een berichtje sturen.

[ [url=m/jQn2Ob.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VfVfun.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met zo'n grote hengst op een veel kleinere merrie krijg je toch een veel te groot veulen.Dat wordt dan toch een probleem bij de geboorte.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:32

anjali schreef:
Met zo'n grote hengst op een veel kleinere merrie krijg je toch een veel te groot veulen.Dat wordt dan toch een probleem bij de geboorte.

Als norm wordt ongeveer 15 cm verschil tussen merrie en hengst aangehouden als de hengst groter is. Ook om het type een beetje 'normaal' te houden.
Maar in principe past het veulen zich in de baarmoeder aan. Voor een eerste veulen van een merrie zou ik overigens zelf niet snel kiezen voor een veel grotere hengst - 'better safe than sorry' denk ik dan toch.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:43

Fout anjali, de grootte van het veulen bij geboorte wordt beperkt door de grootte van de baarmoeder. Nadien groeien ze pas groter uit (of niet).

@Calimero. Ik begrijp dat je wat groter en luxer wilt fokken.
Ik zou letten op
- een lichter hoofd-hals verbinding
- een schuiner schouder
- zeker niet neerwaarts gebouwd.
- sportprestaties, die wijzen toch altijd op gezondheid en handelbaarheid.

Een leuk kleurtje zou tof zijn, ik zou gaan voor iets aansluitends. Een bleke palomino of een verdere verdunning van de kleur.

Ik heb eigenlijk al eens een super toffe dressuur haf gezien. Hoger op de benen, luxer, toffe bewegingen. Ik dacht dat het een kruising was, maar dat was dus niet zo. Ze bestaan dus, de mooie moderne rijtypische. Als warmbloedliefhebber heb ik er vol bewondering naar stan kijken. Helaas weet ik niet uit welke bloedlijn hij kwam. Misschien toch eens zoeken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:57

koend schreef:
Ik heb eigenlijk al eens een super toffe dressuur haf gezien. Hoger op de benen, luxer, toffe bewegingen. Ik dacht dat het een kruising was, maar dat was dus niet zo. Ze bestaan dus, de mooie moderne rijtypische. Als warmbloedliefhebber heb ik er vol bewondering naar stan kijken. Helaas weet ik niet uit welke bloedlijn hij kwam. Misschien toch eens zoeken.

Daar fokken ze meer en meer naartoe in het stamboek.
De wat jongere hengsten in Oostenrijk zijn grotendeels allemaal wat luxer.
In NL is de W-lijn vaak wat groter (en ook best wat luxer, kijk naar bijv Woodland en Wales in België, Warus in NL of Walzertraum in Oostenrijk) voor zover ik weet - maar dat moet je qua type aanspreken. Ik ben duidelijk liefhebber van de A en St lijnen, waarbij ik moet opmerken dat ik de nieuwe hengst van Hans en Henriette uit de M-lijn wel aansprekend vind.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:50

Het is maar wat je zoekt natuurlijk.
Maar ik denk wel dat het zoiets is waar Calimero naar toe wil.
Het voordeel is natuurlijk dat je binnen het stamboek blijft en dat dit qua doorverkoopwaarde vaak wat voordeliger is.

Als het echt 100 % voor eigen gebruik is kan een kruising best. Maar dan zou ik persoonlijk voor een kruising met een raszuivere hengst gaan anders weet je van de hengst ook al helemaal niet wat hij zal overerven en wordt het helemaal een loterij!
Een kruising tussen twee rassen is op zich al een gokje.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:36

Ik heb Marit (haflinger van ts) haar eerste veulen gefokt. Dit is een hele leuke hengst (inmiddels ruin) geworden die maatje tank is maar wel met mooie ruime gangen, sterke achterhand en een super fijn karakter. Hij is niet heel groot geworden, maar 1.46 hoog maar wel breed gebouwd. Deze ruin komt uit de hengst Notting's Naidoo. Ik zou persoonlijk geen grote hengst op Marit zetten omdat ze met de bevalling van haar haflingerveulen al moeite had. Ik zou het dan toch eerder zoeken in een d/e pony.

Afbeelding
Afbeelding

Succes met het uitzoeken van een hengst! Marit is iig een super goede moeder.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:11

Zo wat een beer, mooi hoor en wat lijkt hij op zijn moeder

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:25

Christadk schreef:
Ik heb Marit (haflinger van ts) haar eerste veulen gefokt. Dit is een hele leuke hengst (inmiddels ruin) geworden die maatje tank is maar wel met mooie ruime gangen, sterke achterhand en een super fijn karakter. Hij is niet heel groot geworden, maar 1.46 hoog maar wel breed gebouwd. Deze ruin komt uit de hengst Notting's Naidoo. Ik zou persoonlijk geen grote hengst op Marit zetten omdat ze met de bevalling van haar haflingerveulen al moeite had. Ik zou het dan toch eerder zoeken in een d/e pony.

[ [url=m/r08rpV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RcASZY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Succes met het uitzoeken van een hengst! Marit is iig een super goede moeder.

Ik dacht al dat ik ‘jouw’ Marit herkende :) .

Als ze het toen al zwaar had en ze is dit jaar 19 én TS wilt liever een slanker en groter type. Waarom dan geen leuk veulen/jaarling kopen? I.p.v. te kruisen, waarbij je nooit weet hoe het uitpakt? Het veulen zal theoretisch gezien groter worden dan de moeder met een grotere vader, maar zeg nooit nooit. Ik heb hier zo’n merrie staan die ‘op papier’ groter ging worden dan ze uiteindelijk is geworden en die is verder nooit ziek geweest of iets tekort gehad (vanaf veulen bij mij).

Fokken is gokken. Neemt niet weg dat het een leuke (en stresserende :+ ) ervaring is! Maar ik heb hier nu 3 merries staan waarvan er 2 theoretisch gezien misschien ook wel een veulen zouden kunnen krijgen waar ik op pas en toch ga ik ooit gewoon op zoek naar een paard waarvan ik al ‘in levende lijve’ kan zien hoe hij/zij is.

Niet dat ik je volledig wil afraden om te fokken, ik wil gewoon mijn ervaring hiermee delen :j .

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 22:31

Een tweede is altijd makkelijker zeggen ze toch, haha Uiteraard laat ik haar eerst nog nakijken of alles er nog goed uit ziet, maar ik vind dit wel echt het laatste jaar om een poging te doen.

De reden dat ik dit graag doe is omdat ik merk dat ik zo'n fijne band en een speciaal gevoel heb bij de shet die hier geboren is. Hij is nu bijna 3 en ik ken hem door en door en dat vind ik fijn. Daarbij is het natuurlijk ook (als alles goed gaat) een hele mooie ervaring. Ik ben nog steeds aan het oriënteren en weet zelf ook nog niet zo goed wat ik nu echt ga kiezen. Maar een groot paard zou ik zeker niet kiezen.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:33

Afbeelding
Zeg nu zelf... een plaatje toch !! ;) :D

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 22:50

Change3x schreef:
Kijk hier eens tussen.

http://connemara.nl/hengsten/

Diplomat is een mooie grote maat met best veel massa, maar staat die serieus nog ter dekking op deze leeftijd?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 07:04

Calimero_ schreef:
Change3x schreef:
Kijk hier eens tussen.

Diplomat is een mooie grote maat met best veel massa, maar staat die serieus nog ter dekking op deze leeftijd?

Gezond is gezond, als ze op die leeftijd nog dekken, heb je een goede hengst in handen :)

marjolein88 schreef:
[ Afbeelding ]
Zeg nu zelf... een plaatje toch !! ;) :D

<3

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 07:09

Gillbo schreef:
Zo wat een beer, mooi hoor en wat lijkt hij op zijn moeder

Hij lijkt idd heel veel op Marit alleen dan een verbeterde versie. Iets waar je ook naar toe werkt met fokken. Dit soort haflingers zie je helaas niet vaak meer, dus daarom zou ik er zelf ook weer een volle haf uit fokken maar ik snap dat een kruising ook heel gaaf is. Succes met de keuze maken!

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:42

Mocht toch meer maat willen fokken bekijk dan zeker deze hengst.
Heeft al 2 hele leuke nakomelingen gegeven uit haflingermerries, goede bovengemiddelde bewegers, die mooi in verhouding zijn. Momenteel is er ook een connemara merrie drachtig van hem. in 2018 een e-pony zonder papieren, haar nakomeling van Formidable werd uitgeroepen tot beste veulen op de late keuring.
Nakomelingen zijn ook vanuit kruisingen welkom bij het nrps stamboek.

http://www.stalgrootprooyen.nl/formidable-2/

Voor meer info neem even contact op met AM-Horses hier op bokt, zij kan je foto;s sturen van deze nakomelingen en er meer
over vertellen.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:15

Gedacht aan een APHA?ken eenas tal leuke kruisingen tussen paint en haflinger
Let er wel op dat de hengst getest is 5 panel iig! A radical intimidator is een mooie hengst die ruimer en groter is en Naar mijn weten ook buiten het ras dekt.
Niet het hele topic gelezen maar is jouw merrie getest op pssm 1 en 2?
Zeker bij afstamming onbekend zou ik dat willen weten zodat je veel ellende kunt voorkomen.

Edit controleren op autocorrect voor posten
Laatst bijgewerkt door hobbelheks op 14-03-19 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:22

hobbelheks schreef:
Gedacht aan een APHA?ken eenas tal leuke kruisingen tussen oaunr en haflinger
Let er wel op dat de hengst getest is 5 panel iig! A radicale intimidatie is een mooie hengst die wT ruimer en groter is en Nasr mijn weten ook buiten het ras dekt.
Niet het hele topic gelezen maar is jouw merrie getest op pssm 1 en 2?
Zeker bij afstamming onbekend zou ik dat willen weten zodat je veel ellende kunt voorkomen.

AQHA/ APHA had ik ook genoemd: ze wil iets dressuurtypischer :) zijn vaak mooie mixjes wel!

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:18

Calimero_ schreef:
Change3x schreef:
Kijk hier eens tussen.

20 is toch niet zo oud? Hier op Bokt volg ik een topic waar iemand een veulen heeft gefokt uit een 30 jarige hengst (en ook nog eens natuurlijk) :7 Zegt alleen maar goeds als dat op die leeftijd nog kan.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:21

Ik denk dat jij op de foute hengst hebt geklikt Lynnepinny, Diplomat is volgens de site van ‘87 en wordt dit jaar dus 32 :) .

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:24

Ik denk dat hij ook niet meer heel veel gebruikt wordt. Neemt niet weg dat het een super fijne hengst is! :j

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:32

Ine23 schreef:
Ik denk dat jij op de foute hengst hebt geklikt Lynnepinny, Diplomat is volgens de site van ‘87 en wordt dit jaar dus 32 :) .

Ohh laat maar. Ja okay 32 is best heel oud, maar als een hengst nog gezond is en wel wil, waarom niet :P

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 11:43

Ik heb er in ieder geval een berichtje aan gewaagd, vind het wel een erg mooie hengst om te zien, mooi net een stukje groter als Marit en met massa maar niet teveel. Connemara´s zitten qua karakter ook goed denk ik dus voor zover ik kan beoordelen zeker geen verkeerde match.