Hengst voor Dreamcatcher x Flemmingh merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Hengst voor Dreamcatcher x Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:13

in de oc waarde worden de ouders en moederlijn niet meegenomen toch? Ik dacht alleen eigen dna en dna van de nakomelingen

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:27

Rhea schreef:
die laatste zin is nog grotere onzin dat het hele onderzoek teletekst....

Verklaar je..

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:29

lijkt me niet nodig.

Je scheert mensen over één kam, doet een verwachtingsuitspraak en noemt het dan een feit.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:31

Rhea schreef:

Dat weet ik zo net nog niet of dat onzin is, als je ziet hoeveel mensen grote waarde hechten aan de indexen bij hun keuzes. En dat is ook weer niet onlogisch want je moet ergens kennis vandaan halen. Daarnaast worden de lijstjes ook behoorlijk gepromoot.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:07

"Het KWPN" lijkt vaak in deze discussies de gebeten hond, zij doen maar, en die indexen, allemaal oliebol!! Wordt steeds beweerd, Weet je, er is echt niemand van het KWPN of daarbuiten die wakker zal liggen van fokkers die niets om fokwaarden geven en ze niet gebruiken. En maar aanrommelen. Ze doen maar. Inplaats van dat je er blij en dankbaar gebruik van maakt om iig te próberen een gezond paard te fokken. Want geloof me, er is niets zo frustrerend als een veulen fokken en opfokken waar je bijna niets meer mee kunt. En al is het maar 30% beperking van de problemen, elk gezond paard telt . Dus nogmaals, of men ze gebruikt of niet, niemand ligt daar eigenlijk wakker van. Dat zou ik als fokker dan weer wél doen.

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:09

misterA schreef:
"Het KWPN" lijkt vaak in deze discussies de gebeten hond, zij doen maar, en die indexen, allemaal oliebol!! Wordt steeds beweerd, Weet je, er is echt niemand van het KWPN of daarbuiten die wakker zal liggen van fokkers die niets om fokwaarden geven en ze niet gebruiken. En maar aanrommelen. Ze doen maar. Inplaats van dat je er blij en dankbaar gebruik van maakt om iig te próberen een gezond paard te fokken. Want geloof me, er is niets zo frustrerend als een veulen fokken en opfokken waar je bijna niets meer mee kunt. En al is het maar 30% beperking van de problemen, elk gezond paard telt . Dus nogmaals, of men ze gebruikt of niet, niemand ligt daar eigenlijk wakker van. Dat zou ik als fokker dan weer wél doen.

Helemaal mee eens, het is gewoon een nuttige fokwaarde en het zou heel dom zijn om er geen rekening mee te houden, maar dat wil niet zeggen dat je er je volledige hengstenkeuze op moet baseren.

Er worden nog wel jaarlingen gerontgend. Dit is om de database van de populatie, waarmee ze de gemiddeldes berekenen, up to date te houden. Het kwpn communiceert dit heel duidelijk in hun artikelen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:11

misterA schreef:
janderegelaa schreef:
Maar van Toto zijn al wel cijfers bekend omdat daar nakomelingen zijn geröntgend in het veulenprogramma. Van Trafalgar worden de veulens dit jaar op de röntgenfoto gezet en dan komt er een berekening uit. Die hopelijk beter uitvalt dan deze score natuurlijk. Het KWPN geeft ook aan dat de score kan veranderen naarmate er meer nakomenlingen op de foto cq DNA getest zijn.

Er worden voor het ocd-fokwaardeonderzoek géén jaarlingen meer geröntgend. Fokwaarde is van de komende jaargangen is dus uitsluitend de genoom fokwaarde. Vanaf de G-jaargang, globaal.

Volgens de KWPN site worden er wél jaarlingen op de foto gezet Mister A. Zie onderstaand screenshot:

Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:40

Lami schreef:
Rhea schreef:

Dat weet ik zo net nog niet of dat onzin is, als je ziet hoeveel mensen grote waarde hechten aan de indexen bij hun keuzes. En dat is ook weer niet onlogisch want je moet ergens kennis vandaan halen. Daarnaast worden de lijstjes ook behoorlijk gepromoot.

Die indexen zijn bijzonder waardevol. Ze komen oorspronkelijk uit de fokkerij van koeien en daarmee hebben we de beste koe ter wereld gemaakt. Nu met de indexen is het KWPN paard gemiddeld genomen ook het beste paard ter wereld.

Wat is er nu mooier als je gaat fokken en je wilt een bepaalde eigenschap wel of juist niet fokken, je op kunt zoeken hoe de vererving van een hengst daarin is? Als je die fokwaarden niet gebruikt doe je jezelf en de fokkerij eigenlijk tekort. En natuurlijk moet je een hengst ook gaan kijken, dat is het leuke van fokken. Maar statistiek is eigenlijk overal onmisbaar want meten=weten.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:32

janderegelaa schreef:
Maar van Toto zijn al wel cijfers bekend omdat daar nakomelingen zijn geröntgend in het veulenprogramma. Van Trafalgar worden de veulens dit jaar op de röntgenfoto gezet en dan komt er een berekening uit. Die hopelijk beter uitvalt dan deze score natuurlijk. Het KWPN geeft ook aan dat de score kan veranderen naarmate er meer nakomenlingen op de foto cq DNA getest zijn.

Jan, ik antwoordde op deze opmerking van jou. Er zijn nog nooit veulens op de foto gezet t.b.v. het nakomelingenonderzoek, alleen jaarlingen, maar goed, dat vergeef ik je. :D Van Trafalquar worden géén nakomelingen meer gerontgend, hij heeft nl. al een genoomfokwaarde. Van een mij bekende hengst zijn 10 nakomelingen gerontgend, ook dit wordt niet meer aangevuld, hij heeft nu een deels genoom, en deels oude fokwaarde, nog op basis van de nakomelingen.
Uiteraard moeten de data betrouwbaar blijven en terecht dat er jaarlijks een aantal jaarlingen worden omnderzocht, echter níet voor de berekening van de fokwaarde, zoals je al opmerkte.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:40

Mijn veulen van Bordeaux is als veulen op de foto geweest voor het nakomelingenonderzoek vandaar mijn vergissing MisterA.
Ik lees nergens dat van Trafalgar niets meer geröntgend wordt. Ik kan mij voorstellen dat van iedere jonge goedgekeurde hengst een aantal nakomelingen op de foto gaan. Want in principe hebben ze allemaal een fokwaarde en toch geeft het KWPN aan het te blijven doen.

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:53

Stel een hengst met 106 index geeft 2 paarden op de 100 met OC(D)
En een hengst met 94 index geeft 5 paarden op de 100 met OC(D)

Is het dan alle heisa waard?
Of iemand moet me de getallen kunnen vertellen, want ik kan het niet vinden.

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:59

misterA schreef:

Een cosmetisch gezond paard bedoel je. Dat te verkopen en te verzekeren is.

Er zijn genoeg gezondere paarden MET een OC dan paarden zonder OC.

Denk aan gezond bewegingsmechanisme, voeten, pezen, banden, etc.
OC(D) wordt altijd gelinkt aan 'gezond' , terwijl dat wel meer in houdt.
Er worden weinig paarden kreupel aan een OC(D).

Overigens is een paard met OC ook 'gezond' te benoemen tijdens elke rontgenkeuring voor verkoop naar binnen- en buitenland.

In feite zijn we al 20 jaar voor de gek gehouden, elke merrie met OC(D) moest opgeruimd worden volgens Knaap zijn wijsheid en moest niemand mee fokken.
Nu zou het ineens geen probleem zijn om te fokken met een merrie of hengst met in 4 gewrichten een OCD als het DNA maar in orde is :')

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:15

Teletekst schreef:
Stel een hengst met 106 index geeft 2 paarden op de 100 met OC(D)
En een hengst met 94 index geeft 5 paarden op de 100 met OC(D)

Is het dan alle heisa waard?
Of iemand moet me de getallen kunnen vertellen, want ik kan het niet vinden.

fokwaarde 90-92 moet je denken aan -60% prokwaardig en fokwaarde 104+ boven de 80%.
Maar leg me niet vast op een paar %
Er is helemaal geen heisa, vind ik. De soms verwarrende discussies ontstaan imo door de ingewikkelde materie in een relatief erg korte periode,, het niet goed lezen en het nóg niet voldoende begrijpelijk maken van de Genoom selectie.
Laatst bijgewerkt door misterA op 13-04-16 17:41, in het totaal 2 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:16

Teletekst schreef:
misterA schreef:

Een cosmetisch gezond paard bedoel je. Dat te verkopen en te verzekeren is.

Er zijn genoeg gezondere paarden MET een OC dan paarden zonder OC.

Denk aan gezond bewegingsmechanisme, voeten, pezen, banden, etc.
OC(D) wordt altijd gelinkt aan 'gezond' , terwijl dat wel meer in houdt.
Er worden weinig paarden kreupel aan een OC(D).

Overigens is een paard met OC ook 'gezond' te benoemen tijdens elke rontgenkeuring voor verkoop naar binnen- en buitenland.

In feite zijn we al 20 jaar voor de gek gehouden, elke merrie met OC(D) moest opgeruimd worden volgens Knaap zijn wijsheid en moest niemand mee fokken.
Nu zou het ineens geen probleem zijn om te fokken met een merrie of hengst met in 4 gewrichten een OCD als het DNA maar in orde is :')

Voortschrijdend inzicht Teletekst. De PROK eisen zijn ook al een tijdje afgezwakt omdat ze erachter zijn dat het op bepaalde plaatsen niet erfelijk is. Daarnaast wordt hiermee erkend dat OC(D) ook afhankelijk is van omgevingsfactoren.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat sesam-en straalbenen etc. nu niet meer meegewogen worden in de beoordeling van merrie's terwijl we juist op die onderdelen door de PROK een enorme vooruitgang hebben geboekt, in tegenstelling tot het OC(D) verhaal.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:17

janderegelaa schreef:
Voortschrijdend inzicht Teletekst. De PROK eisen zijn ook al een tijdje afgezwakt omdat ze erachter zijn dat het op bepaalde plaatsen niet erfelijk is. Daarnaast wordt hiermee erkend dat OC(D) ook afhankelijk is van omgevingsfactoren.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat sesam-en straalbenen etc. nu niet meer meegewogen worden in de beoordeling van merrie's terwijl we juist op die onderdelen door de PROK een enorme vooruitgang hebben geboekt, in tegenstelling tot het OC(D) verhaal.

PROK was in eerste instantie gebaseerd op de ervaring met hoefkatrol selectie, enkel op basis van RO foto's is dat verbetert, helaas is dat bij ocd niet zo of niet significant. Blijkbaar wordt bij het kwpn gedacht dat straal en sesam beentjes niet (meer) belangrijk zijn.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 07:36

Hé ik ben een paar dagen weg en nu heel veel wijzer over OC.

Bedankt voor jullie interessante discussie, maar er zijn meerdere redenen om (dit jaar) niet voor toto bloed te kiezen. Dus ben nog ieneminemutte aan het spelen tussen de drie eerder genoemde hengsten ☺️

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:26

Het hele genoomverhaal zal ik pas aannemen als KWPN open kaart speelt over hun merkers die ze gebruiken. Er wordt door heel veel labo's al jaren onderzoek naar gedaan en niemand heeft tot nu toe al écht goeie merkers gevonden... en dan komt KWPN opeens naar buiten met z'n OCD genoomwaarde...

Gewoon te weinig info imo.
En ja, ik ken m'n weg in genoomselectie, heb op de unief m'n thesis geschreven over fokwaardeschattingen bij paarden...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:28

volgens mij si er zondag een show waar Guardian, familie van hem en veulens lopen. Daar kun je een goede inschatiing van die hengst maken

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 08:29

Ja die staat op het lijstje en is ook in de buurt :)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:24

ik zal zorgen dat ik snel een nieuwe filmpje heb van de mijne, dan ben je om :-)

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 09:25

Kijk dat maakt het kiezen makkelijk! Gaat Bo dit jaar nog een keer erbij?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:26

al gebeurd! Maar ei was net weg dus denk over 3 wkn weer

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 09:28

Daar heb je dus geen gras over laten groeien

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:46

Meelezer hier.

Ik ben zo benieuwd wat het gaat worden! *\o/*

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:55

Iedereen toch het stuk gelezen over Genoomselectie bij de koeien in de Paardenkrant ? :7 8)7 _O- >;)