Hengst voor mijn draver merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:53

Janinevv schreef:
Keona bedankt voor de tips!
Maar bedoelde dat niet echt met de benen hihi.

Als ze galopeerd belonen we dat ook, maar meestal gaat ze eerst gigantisch hard draven maar in onze bak is dat aardig zwaar waardoor ze denk ik snel over gaat in draf.

Ik denk dat ik gewoon eens is ga rond neuzen na hengsten.

Ja zoek iets dat je aan stat,en in een bak galoperen is nog moeilijker dan op een recht stuk.onze jonge lusitano heeft er ook koeite mee gat in de bak dan ook vaak proberen te rennen.je moet haar ook zien als een jog paard voor galop moet ze zich gaan dragen .maar bij je veulen gaat dat geen probleem zijn.en lekker blijven oefenen.dus zoek iets dat je aanstaat.sublime staat bv in belgie mooi hengst en ook een alles kunner met mooie kleur waardoor veulen ook palomino of valk of smockey black.dan heb je de 2 knedo hengsten die ik je vertelde maar bv stal du bois heeft ook mooie nrps hengsten.let wel op dat je voor nrps papier een hengst moet hebben met minimaal 25% arabische bloed maar denk dat de du bois daar boven zitten.fok je met nrps hengst dan moet het 25% anglo arabsche bloed zijn.maar geloof dat je liever pony wilde fokken.google de hengsten eens en kijk ook dat dek geld betaalbaar is

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:55

De meeste dravers hebben gewoon een lichaam die de voorkeur geeft aan de beweging draf en inderdaad, als ze daarin worden getraind ook nog eens een spiermassa die de voorkeur geeft aan draf.

Juist vanwege dat lichaam ben ik van mening dat je niet een hengst moet kiezen die daar ver vanaf staat. PRE staat daar miz veel te ver vanaf en heb je een grotere kans op een lichamelijk in de knoop dier dan bij een keus die minder verschilt. Als je wilt blijven fokken, mij lijkt gewoon een paard erbij kopen tzt verstandiger, zou je moeten kijken naar een leuk rijpaard/ponyhengst. Probeer in de buurt te blijven van het type, maar zoek daarin de juiste verbeterpunten. Te grote verschillen zijn een te groot risico op wat de genen gaan doen onderling. Ik vind dat als je een dier fokt je ook verantwoordelijk bent om het niet alleen gezond maar ook correct op de wereld te zetten. Kan je dat niet, dan moet je niet fokken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:03

RianneH schreef:
De meeste dravers hebben gewoon een lichaam die de voorkeur geeft aan de beweging draf en inderdaad, als ze daarin worden getraind ook nog eens een spiermassa die de voorkeur geeft aan draf.

Juist vanwege dat lichaam ben ik van mening dat je niet een hengst moet kiezen die daar ver vanaf staat. PRE staat daar miz veel te ver vanaf en heb je een grotere kans op een lichamelijk in de knoop dier dan bij een keus die minder verschilt. Als je wilt blijven fokken, mij lijkt gewoon een paard erbij kopen tzt verstandiger, zou je moeten kijken naar een leuk rijpaard/ponyhengst. Probeer in de buurt te blijven van het type, maar zoek daarin de juiste verbeterpunten. Te grote verschillen zijn een te groot risico op wat de genen gaan doen onderling. Ik vind dat als je een dier fokt je ook verantwoordelijk bent om het niet alleen gezond maar ook correct op de wereld te zetten. Kan je dat niet, dan moet je niet fokken.

Ik weet dat ze bv in portugal de lusitano met de volbloed en soms ook arabische bloed er in kruisen.en een pre is zelfde gefokt als een lusitano maar din spanje hebben ze andere eigenschappen verankerd dan in portugal dus ik zou een draver en pre best durven kruisen

RianneH

Re: Hengst voor mijn draver merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:12

Een draver heeft toch een totaal andere bouw dan een volbloed? Alleen al omdat er een volledig andere gang wordt gevraagd in de sport. Daarnaast vind ik persoonlijk de Lusitano's en de PRE's nog wel redelijk verschillen ondanks hun verwantschap. Ik zie dan liever nog een kruising met een Lusitano dan met een PRE. Maar beide vind ik niet passend voor dit type paard. Was de merrie van ts compacter geweest had het wellicht nog een optie geweest, maar met deze bouw zou ik er geen barok paard opzetten. Ik vind dat te veel verschillen in bouw en daarmee een te groot risico op geen lichamelijke verbetering.
Het verkoopt ongetwijfeld beter, een kruising PRE dan een kruising Draver, dat dan weer wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:14

Ik heb vroeger ( denk zo 17 jaar geleden)mijn draver merrie met als vader Duke Iran laten dekken door een tuigpaard hengst
Dat was Fortissimo.
Daar is toen een onwijs leuk paard uit gekomen, wel een met een behoorlijksterk karakter. :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:49

keona schreef:
Heeft niks met de lengte van de benen te maken,jou merrie is geleerd dat ze niet mocht galoperen en werd gestraft als ze dat wel deed door alleen maar te hebben gedrafd heeft ze andere spieren juist heel goed ontwikkeld maar de galop is nu moeilijk balans probleem zie je ook bij jonge paarden.kijk gewoon naar hengst die jou aanspreekt en kies een uit waar veulen papieren bij krijgt zou je het ooit verkopen.

een draver kan als veulen ook galoperen maar ze hebben vaak een enorme goede draf en daar word ook alleen op getaind.
je kunt ook voor een pre of quarter gan krijg je ook een half bloed papier er bij. Zorg wel dat je een hengst neemt die ggk is en ook op de foto gezet is zodat je van die kant al veel uitgesloten hebt

Dravers worden al jaren gefokt op draf, heeft niks met straffen te maken. Hoe had je dat willen doen dan, een paard straffen als hij in galop gaat?

Barok en quarter zijn rassen die enorm gefokt zijn op dragen en verzamelen. Zou dat afraden om mee te fokken, staat te ver van elkaar af met een groot risico op een mislukte bouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:09

Janinevv schreef:
Bedankt voor de reacties!

Ik wil eigenlijk niet veel groter gaan fokken als ik dat zou willen, dan eerder een grote e dan een veulen die groter word dan de 1.65, iets kleiner zou ook prima zijn dus 1.60.

Ik ben bang dat een arabier op mijn paard heel erg heftig word te paard zoals jullie zijden. Het is een dame met karakter wel gevoelig..

Ik zou er ook niet veel aan willen verdienen als ik het zou willen verkopen.
Gaat me er meer om dat het leuk paardje is voor de toekomst.

Vind het erg lastig met al die hengsten keuzes.

Koop dan een leuk paardje voor de toekomst. Fokken is gokken. Zeker met jouw merrie. Tuurlijk, een veulentje is lief en schattig. Maar gebruik vooral je verstand!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:40

Misschien een goed idee om de Hengsten Shows van het NRPS te gaan kijken? Zo kan je verschillende hengsten zien, vergelijken en beslissen welke richting je op wilt gaan.
Die van NRPS Afdeling Gelderland is op 11 maart a.s. Locatie: de Nieuwe Heuvel, Lunteren.
Die van NRPS Afdeling Noord Zuid Holland is op 19 maart a.s. Locatie: Hippisch Centrum de Delt, Assendelft.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:26

Ik lees steeds dat je geen heftig paard wilt fokken en vooral niet schrikachtig, dan zou ik er niet mee gaan fokken, want een arabier erop dan heb je meestal een heet paard.

Heel vaak is dat zo met kruisingen met arabieren en het gekke is dat de volle arabier vaak veel relaxer is als een kruising.

Misschien voor jou beter om gewoon te gaan kopen.
Dan zie en weet je wat je hebt.

Eigenlijk is het vermeerderen/ pretfokken wat je doet als het toch zo goed als zeker is voor de verkoop is.