Dressuurhengst voor voorl. Keur PROK merrie van Jazz

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 13:19

Jep, zeg toch ook niet dat dat niet zo is?

Toto staat namelijk ook nog steeds op mijn lijstje, voor nu zelfs op 1! Wil graag alleen meerdere hengsten straks gaan bekijken op o.a. de shows. En ook graag verschillende veulens/nakomelingen zien waar mogelijk.

En Total U.S. wordt t m denk ik niet, omdat hij blijkbaar lucht zuigt... Heb zelf een OO Seven gehad en eerlijk gezegd ga ik het lucht zuigen niet op zoeken. :)
Zegt niets over de kwaliteit van het paard, ook niet dat het veulen het doet/gaat doen, maar ken de OO Seven's wat dat betreft maar al te goed.

Ik ben (nog) geen lid van het KWPN, dus kan daar helaas nog niet kijken. Kan op stal wel even vragen.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:59

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar jouw paard lijkt echt heel veel op de mijne op je eerste foto.
Die van mij is een Johnsonx variantxuniform. Ik heb mijn merrie drie jaar geleden gedekt met Everdale. Ook de galop van mijn merrie was haar slechtse gang. Everdale heeft drie goede gangen en een heel fijn karakter + body. Mijn veulen is op alle gangen verbeterd en een goede hengst geworden.

Ik ga hem dit jaar weer terug dekken, misschien ook wel wat voor jouw merrie?? :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 14:44

Late reactie, Sorry! Maar heb je misschien foto's van haar nakomeling?

Qua bloed lijken ze ook wel op elkaar en bloed van Everdale vind ik ook erg interessant.

Ben komende week heel benieuwd wat aantal jonge hengsten in den Bosch gaan doen. Zijn er die ik opgeschreven had van de eerste bezichtiging en die ook qua bloed wel bij mijn merrie vind passen.

Blijf t wel onwijs moeilijk vinden hoor. Veel hengsten die mij heel erg aanspreken kunnen gewoon niet op mijn merrie (Jazz...).

Florencio spreekt me ook nog steeds heel erg aan, maar wordt me door verschillende mensen afgeraden bij mijn merrie...

En Rousseau en Toto Jr. staan nog steeds op t lijstje.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:03

GJ9 schreef:
Fokken (denken in generaties) begint met een fokmerrie die zo dicht mogelijk bij jouw fokdoel ligt. En dan kies je ook een hengst die daar dichtbij ligt. Het type van je merrie ga je namelijk altijd terugkrijgen. Dus de redenatie van 'de merrie is te zwaar gebouwd, dus moet er een hele lichte chique hengst op' vind ik niet op gaan. Dan moet je met een lichter gebouwde merrie gaan fokken.
Dus kies vooral een hengst die jij zelf qua type mooi vindt en die niet teveel van de merrie afwijkt (en als het goed is is dat redelijk hetzelfde, anders was je niet voor deze merrie gevallen). En natuurlijk hoef je dan niet voor een hengst te gaan die het geheel nog zwaarder maakt, maar jouw merrie zal haar genen vast doordrukken.

Met dit in het achterhoofd dacht ik aan United, of aan zijn nakomeling Bordeaux. Daar vind je normaal wel een sterke kwalitatieve galop terug, Bordeaux geeft er toch veel die het goed doen in de sport, beiden met, wat ik vind, en vind jouw merrie er qua type bij aansluiten, een knap uiterlijk.

Fleurrr_

Re: Dressuurhengst voor voorl. Keur PROK merrie van Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:10

Weet niet zeker of Ferdeaux al genoemd is? Een jonge Bordeaux nakomeling die het momenteel heel erg goed doet in de hengstencompetitie!

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:58

Ik zal morgen wat foto's van hem plaatsen. Maar als je met de hengstenkeuring in ermelo bent geweest heb je hem misschien zelf al gezien. Daar liep hij namelijk mee en zaterdag bij de tweede bezichteging ook weer :D :o

Ik zelf vond het nooit zo heel erg storend dat er niks met jazz op kon. Mijn merrie had al zat pit en ik zocht ook een lekkere nuchtere hengst, waardoor o.a. mijn keus al heel snel op everdale viel. Die kwam natuurlijk ook toen net als verrichtingstopper naar voren

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 11:11

Yolien_ schreef:
Ik zal morgen wat foto's van hem plaatsen. Maar als je met de hengstenkeuring in ermelo bent geweest heb je hem misschien zelf al gezien. Daar liep hij namelijk mee en zaterdag bij de tweede bezichteging ook weer :D :o

Ik zelf vond het nooit zo heel erg storend dat er niks met jazz op kon. Mijn merrie had al zat pit en ik zocht ook een lekkere nuchtere hengst, waardoor o.a. mijn keus al heel snel op everdale viel. Die kwam natuurlijk ook toen net als verrichtingstopper naar voren

Hij is aangewezen, niet?
Ivano LH nummer 504? Ik ben wel heel benieuwd naar foto's! Heb m zelf helaas niet gezien. Is er ook ergens een video van hem van eerste of tweede bezichtiging?

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:54

Ja dat klopt ja. Ik ben harstikke blij, had ik toch niet gedacht drie jaar geleden:P
Video heb ik op mijn mobiel, maar verder staat er volgens mij niks online.
Hieronder staan twee foto's van hem. Een van de eerste en een van de tweede bezichteging *\o/* .

Afbeelding

Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 08:36

Wat een knap en aansprekend paard! Gaat hij in het voorjaar naar het verrichtingsonderzoek? Ben wel heel benieuwd naar bewegende beelden van m.

Weet je zo waar Everdale ter dekking staat? Kijken of ik m kan zien op een hengstenshow. :)

Wel super gaaf dat er een nakomeling uit je merrie zo ver al is gekomen!

Kwam er gisteren achter dat mijn merrie uit dezelfde moederlijn komt als Houston, Fellini en Dark President. Over groot moeder van Houston is de grootmoeder van mijn merrie. Lekker oud bloed dus!( dat wist ik wel al, maar niet dat ze uit dezelfde moederlijn komt haha :+ ) Wel interessant hihi.

Verder zit ik ook nog steeds met Rousseau in mijn hoofd voor haar. Ik hoor alleen hele wisselende verhalen over de kwaliteit van dv? Kan iemand me hier meer over vertellen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:59

Dat is leuk Quir, dan kun je dmv lijnenteelt ook nog bepaalde eigenschappen gaan verankeren mocht je dat willen.

Everdale staat bij van Olst en zal daar waarschijnlijk ook ter dekking staan.

Ik weet niet hoe de dv van Rousseau is maar je zou ook nog naar Ampere bloed kunnen kijken.
{of Dorado met de mv Rousseau} maar die staat niet ter dekking helaas.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 09:24

Ja dat is inderdaad zeker een optie. Nu weet ik ook waar waarschijnlijk haar goede/sterke achterbeen vandaan komt. Houston heeft dat namelijk ook. Maar Houston zelf is niet zo'n goed idee denk ik. Sowieso karakter schijnt van Houston niet altijd even fijn te zijn en dat met Jazz en Uniform durf ik dat niet aan.

Veulen hoeft geen dooie te zijn/worden, maar wel rijbaar met een goede en werkbare instelling.

Dorado had ik inderdaad ook serieus interessant gevonden, maar helaas niet ter dekking.

Vind t lastig wat betreft dv van Rousseau. Nu was ze vorig jaar ook in één keer makkelijk drachtig, maar zou zonde zijn om 1200 euro te betalen voor 8 rietjes en ze raakt er niet drachtig van... Nu staat ze wel op een hengstenhouderij, dus de begeleiding is echt wel maximaal. Maar toch. Veulen dit jaar is ook niet super vroeg, dus in tijd ook wel "beperkt" zeg maar. Liever dan vers en grotere kans op drachtig krijgen. Of zie ik dat nu zo gek? Hihi.

Ampere nakomelingen ga ik ook even naar kijken, Ampere zelf wil ik straks in Zweden graag eens op deze merrie. Welke nakomelingen van Ampere zou jij zeggen?
Zack vind ik ook heel interessant, maar dat is Rousseau x Jazz... Dat gaan we mooi even niet doen, haha.

Oh ja, van Olst natuurlijk! Thanks.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:33

Franklin en Electron vind ik het meest interesant qua Ampere nakomelingen..je kan Ampere natuurlijk zelf nu ook al gebruiken.

Als ze eerder gewoon goed en makkelijk drachtig raakte van dv dan is het niet zo'n punt lijkt me..sowieso als je de veulenhengstigheid pakt dan heb je meer kans op drachtigheid.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:34

Sperma Rousseau is zeer goed.... Zelf hebben we met 8 rietjes 3 merries dragend gekregen, en van de hengstenhouder begreep ik ook dat er wel eens 4 -5 merries dragend van zijn geworden.
Wij hebben 2 rietjes per keer gebruikt....
Ik heb eerlijk gezegd ook nog geen negatieve verhalen gehoord over dat hij niet goed zou bevruchten.

Wel moet ik zeggen, dat ik op de hengstenkeuring tijdens de keurverklaringen betere nakomelingen van andere hengsten heb gezien. Die spraken me net wat meer aan. (vivaldi's).
Ook Dream Boy sprak me erg aan.
Dan zou Dorado misschien ook een optie zijn.....

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:23

Waarom worden steeds hengsten geadviseerd waarvan alleen maar diepvries beschikbaar is/ Vaak gaat het in deze topics over oudere merries die in de sport hebben gelopen en waarvan dus weinig bekend is wat betreft de vruchtbaarheid. Everdale is bijv. d.v., Dorado is echt níet beschikbaar en zo zijn er meerdere hengsten die hier en in andere topics worden genoemd. Neem gewoon een hengst die vers beschikbaar is, dat scheelt veel gedoe.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 10:37

Everdale is geen dv, maar vers. :)

Maar begrijp je reactie. Al denk ik dat deze merrie op zich wel goed vruchtbaar is. Geen idee hoe met dv, maar dit is haar derde veulen en vorig jaar was ze ook in 1 keer drachtig.

Fijn dat kwaliteit van dv van Rousseau wel goed is!

Vivaldi is geen optie (jazz) en Dorado is inderdaad niet beschikbaar. Dus ook geen optie helaas.

Vind t allemaal maar lastig om goede hengst te vinden haha.

Franklin/elektron ga ik even naar kijken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:08

Quir schreef:
Everdale is geen dv, maar vers. :)

Maar begrijp je reactie. Al denk ik dat deze merrie op zich wel goed vruchtbaar is. Geen idee hoe met dv, maar dit is haar derde veulen en vorig jaar was ze ook in 1 keer drachtig.

Fijn dat kwaliteit van dv van Rousseau wel goed is!

Vivaldi is geen optie (jazz) en Dorado is inderdaad niet beschikbaar. Dus ook geen optie helaas.

Vind t allemaal maar lastig om goede hengst te vinden haha.

Franklin/elektron ga ik even naar kijken.

Rousseau sperma is echt heel erg goed. Dat kun je bijna gewoon over de merrie heen gooien en dan is ze al drachtig. Ik had met 2 rietjes een embryo. Dus als je 8 rietjes hebt voor 1200 euro kun je in principe 4 veulentjes maken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 12:38

Dan valt 1200 nog best mee! Haha.

Wat je overhoudt, mag je daar mee ook een andere merrie insemineren of dezelfde merrie jaar later bijvoorbeeld (en krijg je er dan nog papier bij vooral)? Of wat moet je doen met de rietjes die overblijven?

Ik heb echt geen flauw idee. Alleen dat je voor 1200 euro 8 rietjes krijgt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:33

Quir schreef:
Dan valt 1200 nog best mee! Haha.

Wat je overhoudt, mag je daar mee ook een andere merrie insemineren of dezelfde merrie jaar later bijvoorbeeld (en krijg je er dan nog papier bij vooral)? Of wat moet je doen met de rietjes die overblijven?

Ik heb echt geen flauw idee. Alleen dat je voor 1200 euro 8 rietjes krijgt.

Ja daar mag je gewoon verder mee dekken.

Edit: tegenwoordig kan de dierenarts die het insemineert gewoon een DIO formulier maken dus eigenlijk heeft de hengstenhouder dan al geen invloed meer op hoe vaak je er mee dekt.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:17

All at once is ook een ampere nakomeling

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 14:37

Rousseau valt helaas (voor nu in ieder geval) ook af. Ik had een van de vorige eigenaren van mijn merrie gesproken en zij vertelden dat ze eerder niet drachtig werd op diepvries. Ene kant durf ik het risico wel aan, omdat ik 100% zeker weet dat de begeleiding optimaal is maar aan de andere kant heb je met diepvries geen gust regeling en ze is ook pas half mei uitgerekend.

Dus toch maar besloten om voor vers te gaan. In ieder geval voor dit jaar. Er zou toch genoeg keuze moeten zijn aan hengsten, toch?

All at once vind ik wel zeker een hengst die in mijn straatje past! Krijg je bij een nakomeling een gewoon KWPN papier? Of register A?
En hij is toch ook Ampere x Gribaldi x Jazz. Zit wel echt met dubbel Jazz, dat wil ik het liefst vermijden. Al is het bij hem wel redelijk ver weg, denk dat het niet eens meer op het papier staat? Veulen moet in principe interessant zijn voor de sport, fokkerij, maar ook zeker verkoopbaar zijn... Heb zelf gemerkt dat dubbel Jazz niet altijd even makkelijk verkoopt. Daarbij vind ik karakter toch ook belangrijk, vooral instelling en werkbaarheid.

Merries karakter is echt top, geen kwaad woord over te zeggen. Zeker omdat het een Jazz x Uniform is uit de moederlijn van Houston. Staan allemaal niet heel erg bekend over makkelijke karakters, maar zij is echt heel fijn in het karakter. Beide nakomelingen (1 van Welt Hit II en 1 van Voice) van haar schijnen ook heel fijn van karakter te zijn.

Ferdeaux ben ik nu wel echt aan t overwegen, maar kan weinig info vinden over zijn veulens. Bordeaux vind ik ook erg interessant, maar vind 1600 gewoon te veel nu. Vader United vind ik ook een fijn paard.
Wat denken jullie van Ferdeaux en United voor deze merrie? En All at once (vooral puntje Jazz)?

Ik vind het onwijs lastig om een goede hengst voor haar te vinden... Vooral dus vanwege Jazz. Veel hengsten die me aanspreken hebben Jazz bloed. :=

Wil ook eens goed kijken welke jonge hengsten nu het verrichtingsonderzoek in gaan komend voorjaar. Is er al bekend welke hengsten het voorjaar mee gaan doen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:25

Als de beide nakomelingen van de merrie ook een braaf karakter hebben..kun je daar best een gokje op wagen denk ik. Ik vraag me alleen af waarom het kwpn All at once niet genomen hebben..voor de verkoop kun je misschien toch beter voor een vol kwpn papier gaan.

United staat ook niet bekend om de braafste karakters..wel maat en 3 hele goede gangen geeft hij mee. Maar weinig souplesse..

Misschien is het handig om gewoon even veel hengstenshows af te gaan de komende tijd..

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:50

Ik weet niet of die al genoemd was maar Bon Bravour? Geen Jazz.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:05

All at once is nog nooit aangeleverd voor het verrichtingsonderzoek van het kwpn. Hij kan wel instromen voor het verrichtingsonderzoek.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 16:08

Daar heb je wel een punt met all at once... Wat betreft papier.
Ik weet ook niet of hij wel mee gedaan heeft met verrichtingsonderzoek? Kan alleen vinden dat ie aangewezen is.

Oh, mij werd gezegd dat United juist wel fijne karakters geeft. Even verder zoeken dan. Ferdeaux is natuurlijk nog niets over bekend, oudste nakomelingen zijn van 2014 dus nu 2 jaar.

Het hoeven ook zeker geen "dode" paarden te worden of super braaf te zijn. Mogen echt wel wat in zich hebben. Ik vind de juiste instelling en werkwillig zijn wel heel belangrijk. Paard mag ook best heet zijn, maar wel eerlijk en niet gigantisch rillerig/kijkerig.

Hengstenshows wil ik zeker heen gaan, sowieso van stal ga ik heen (maar dat zijn vooral spring hengsten). Verder moet ik wel selectief zijn, want fysiek kan ik niet zoveel. Hele avond/middag/ochtend overeind zijn en met veel geluid is niet haalbaar nu. Helaas.

Bon Bravour is zeker een optie! Waar staat hij ter dekking? Op papier vind ik hem ook interessant voor Zilvana.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 16:08

FairLady_ schreef:
All at once is nog nooit aangeleverd voor het verrichtingsonderzoek van het kwpn. Hij kan wel instromen voor het verrichtingsonderzoek.

Ah dat verklaard. Weet je toevallig waarom hij niet aangeleverd is?