Dees schreef:janderegelaar: verwar kwantiteit niet met kwaliteit. KWPN produceert veruit de meeste paarden per jaargang ter wereld en is in omvang wat betreft dieraantallen ongeveer 10x zo groot als NRPS. Een stamboek met een dergelijke omvang moet ook toppaarden kunnen leveren anders doen ze het gewoon niet goed. Maar druk het aantal toppaarden per stamboek eens uit in een percentage van de totale stamboekpopulatie, dan zie je snel dat KWPN het eigenlijk helemaal niet zo topperdetop doet. Volgens mij hebben jij en ik het hier al vaker over gehad, maar toen was het AES zo super vanwege de percentages. Iets wat snel gaat tegenvallen nu AES veulens in haar register opneemt die mogelijk helemaal niet in de sport gaan lopen.
Daarnaast, bij een open stamboek maken fokkers ook gebruik van dieren goedgekeurd uit andere stamboeken. Daarom zijn ook de dieren met KWPN achtergrond welkom bij NRPS. Andersom gebeurt ook. Vaker dan dat je misschien in de gaten hebt. KWPN doet iig haar/zijn stinkende best om NRPS veulentjes als eerste te registreren en de NRPS goedgekeurde hengsten binnen te halen en snel om te dopen.
Silly, ik had je graag wat hengsten getipt maar ik zit niet zo in eventing. Mijn orientatie is meer richting dressuur en springpaarden die imo ook bruikbaar zijn in de dressuurrichting. Ik snap je wens voor bloed. Wat dat aangaat: afgelopen verrichtingen vond ik Classe HS van Jos & Trudi Houwen fijn springen en ook de hengst Hiniek, maar die heeft Indoctro als vader dus is voor jouw merrie te dichtbij. Wellicht zou je ook eens bij Catoccini kunnen kijken. In de springrichting is er keuze genoeg. zou zelf wel proberen enigszins front en model over te houden en daarom liever geen Frans bloed of Engels volbloed. Maar dat ben ik.
Dan nog verklaart dat niet waarom er nauwelijks NRPS hengsten op de keuring aangeboden worden.
KWPN neemt verder alleen NRPS gekeurde hengsten die iets presteren. Anders niet. Maar ook dat zijn geen NRPS gefokte hengsten.
Ik heb nog nooit mee gemaakt dat het KWPN actief een beleid voert om NRPS veulens te registreren. Hoe doen ze dat dan?