Welke hengst voor NRPS merrie Harmony x Krunch de breve?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:02

Dees schreef:
janderegelaar: verwar kwantiteit niet met kwaliteit. KWPN produceert veruit de meeste paarden per jaargang ter wereld en is in omvang wat betreft dieraantallen ongeveer 10x zo groot als NRPS. Een stamboek met een dergelijke omvang moet ook toppaarden kunnen leveren anders doen ze het gewoon niet goed. Maar druk het aantal toppaarden per stamboek eens uit in een percentage van de totale stamboekpopulatie, dan zie je snel dat KWPN het eigenlijk helemaal niet zo topperdetop doet. Volgens mij hebben jij en ik het hier al vaker over gehad, maar toen was het AES zo super vanwege de percentages. Iets wat snel gaat tegenvallen nu AES veulens in haar register opneemt die mogelijk helemaal niet in de sport gaan lopen.

Daarnaast, bij een open stamboek maken fokkers ook gebruik van dieren goedgekeurd uit andere stamboeken. Daarom zijn ook de dieren met KWPN achtergrond welkom bij NRPS. Andersom gebeurt ook. Vaker dan dat je misschien in de gaten hebt. KWPN doet iig haar/zijn stinkende best om NRPS veulentjes als eerste te registreren en de NRPS goedgekeurde hengsten binnen te halen en snel om te dopen.

Silly, ik had je graag wat hengsten getipt maar ik zit niet zo in eventing. Mijn orientatie is meer richting dressuur en springpaarden die imo ook bruikbaar zijn in de dressuurrichting. Ik snap je wens voor bloed. Wat dat aangaat: afgelopen verrichtingen vond ik Classe HS van Jos & Trudi Houwen fijn springen en ook de hengst Hiniek, maar die heeft Indoctro als vader dus is voor jouw merrie te dichtbij. Wellicht zou je ook eens bij Catoccini kunnen kijken. In de springrichting is er keuze genoeg. zou zelf wel proberen enigszins front en model over te houden en daarom liever geen Frans bloed of Engels volbloed. Maar dat ben ik.

Dan nog verklaart dat niet waarom er nauwelijks NRPS hengsten op de keuring aangeboden worden.

KWPN neemt verder alleen NRPS gekeurde hengsten die iets presteren. Anders niet. Maar ook dat zijn geen NRPS gefokte hengsten.

Ik heb nog nooit mee gemaakt dat het KWPN actief een beleid voert om NRPS veulens te registreren. Hoe doen ze dat dan?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:22

janderegelaa schreef:
Silly1972 schreef:
Nee ik heb geen voorkeur voor een kleur.
Ik ben zelf gek van bont, maar vind een goed paard belangrijker dan de kleur, en queabudget denk ik dat rond de 1000 best leuke hengsten te krijgen zijn. Toch? :P

Ceasar zou dan wel een gave optie zijn. Zijn nafok begint zich echt te bewijzen, hij is homozygoot én je krijgt zowel bij het NRPS als het KWPN een reg. A papier. En hij heeft maat natuurlijk.

Ik ken deze hengst alleen maar via het barock pinto, waar hij ook vrij actief is, maar zijn ook veel mensen die hem gebruiken op warmbloed merries. Op keuringen doen zn nakomelingen het vrij aardig!

Ook bontfire is homozygoot en heeft kwpn bloed, die is qua stokmaat nog wat groter

Silly1972

Re: Welke hengst voor NRPS merrie Harmony x Krunch de breve?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 15:43

Mooie hengst, maar wil toch wat groters, hij fokt nl niet echt groot en meer power in het springen en beweging in de gangen.
En bont is geen must :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:48

Ik zou met deze merrie niet te exotisch gaan experimenteren. Als er een mogelijkheid bestaat dat je het veulen wil verkopen krijg je dat soort mixen moeilijk verkocht. Probeer een zo goed mogelijk paard te fokken, dat is al lastig zat!

Persoonlijk zou ik richting Casantos bijvoorbeeld gaan. Geeft mooie paarden, welke goed kunnen bewegen en daarnaast ook springen. Het is jammer dat van Onze Fons volgens mij geen sperma meer is, want dat zou ook een optie zijn.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 15:50

Nee,wil ook inderdaad niet exotische. Veulen moet wel verkocht kunnen worden als ik toch besluit om met de merrie verder te gaan

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:41

ivy_power89 schreef:
Ik ken deze hengst alleen maar via het barock pinto, waar hij ook vrij actief is, maar zijn ook veel mensen die hem gebruiken op warmbloed merries. Op keuringen doen zn nakomelingen het vrij aardig!

Ook bontfire is homozygoot en heeft kwpn bloed, die is qua stokmaat nog wat groter

Ceasar is veel groter dan Bontfire. Die is 1.67 en Ceasar 1.74.

Het voordeel van Ceasar boven Bontfire is dat hij een volwaardig NRPS of KWPN papier geeft, op de foto geweest is én zijn eerste nakomelingen beginnen nu te komen in de sport. Ceasar zelf loopt ook eventing.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:51

Ooh jan, je tikt mij heel terecht op mn vingers! Die stokmaten van die 2 haal ik altijd door de war haha

Exotisch zou ik bont niet noemen, daar komt steeds meer vraag naar. Dat verkoopt zowieso wel, en voor het dekgeld van die 2 (450 en 600) is het ook niet een berg risico.
Ik ken silly goed genoeg om te weten dat haar biggest dream met een bonte de eventing in te komen (of tik jij mij nu ook weer op de vingers natas :p )

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:04

De nafok van Cantos is zondermeer super. Zou ik zeker even naar kijken, Silly. De meeste Cantos' (en zoon Casantos') nakomelingen bewegen met veel gummi en over het hout komen ze ook prima heen. Kwa type ook vaak wel met mooie snit.
Vind dat een goede tip van R12312 :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:08

Persoonlijk zou ik met zo'n jonge nog onbewezen merrie gaan voor een hengst die zeker al nakomelingen in de leeftijd van 3-4 heeft lopen om te kunnen bepalen wat hij door geeft.
Een bewezen hengst zou dus zeker mijn voorkeur hebben

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:18

Cantos nakomelingen zijn prima.

Mocht je toch voor bont willen gaan dan is -zeker voor eventing- Ceasar een betere keuze dan Bontfire.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:46

ivy_power89 schreef:
Ooh jan, je tikt mij heel terecht op mn vingers! Die stokmaten van die 2 haal ik altijd door de war haha

Exotisch zou ik bont niet noemen, daar komt steeds meer vraag naar. Dat verkoopt zowieso wel, en voor het dekgeld van die 2 (450 en 600) is het ook niet een berg risico.
Ik ken silly goed genoeg om te weten dat haar biggest dream met een bonte de eventing in te komen (of tik jij mij nu ook weer op de vingers natas :p )

Met exotisch fokken doel ik meer op het feit dat beide bonte hengsten een zeer beperkte ( en dan druk ik mijzelf zachtjes uit) moederlijn hebben, dat zou ik nooit op een jonge onbewezen merrie gebruiken. Uberhaupt zou ik nooit een hengst kiezen waarbij er zo weinig sport uit de moederlijn komt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:15

R12312 schreef:
ivy_power89 schreef:

Met exotisch fokken doel ik meer op het feit dat beide bonte hengsten een zeer beperkte ( en dan druk ik mijzelf zachtjes uit) moederlijn hebben, dat zou ik nooit op een jonge onbewezen merrie gebruiken. Uberhaupt zou ik nooit een hengst kiezen waarbij er zo weinig sport uit de moederlijn komt.

Een lijn moet ergens beginnen. De moeder van Ceasar was destijds een hele mooie merrie die met een dikke eerste premie ster geworden is. Ze heeft 2 goedgekeurde zonen en een zoon die Z loopt.

Haar gekeurde zoon Ringo heeft ondertussen over de hele wereld nakomelingen en goedgekeurde zonen en Ceasar, die zijn volle broer is, lijkt daar achteraan te gaan.

Als je bont wilt fokken en je wilt zeker weten bont hebben dan moet je concessies doen. In dit geval weinig sport in de moederlijn. So be it.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:09

TS is niet uit op bont fokken
Dus die concessies hoeft ze niet te doen

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 20:12

ivy_power89 schreef:

Ja dat is absoluut waar! :D
Maar ik ben ook wel zo eerlijk om te zeggen dat je op een leuk kleurtje niet kan rijden.
Daarom is geen van mijn paarden nog bont geweest haha
Maar ja dat is wel iets wat ik altijd al gewild heb al voor bont helemaal in was.

Maar inderdaad een goed paard fokken is nog altijd het beste.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 20:13

janderegelaa schreef:
Cantos nakomelingen zijn prima.

Mocht je toch voor bont willen gaan dan is -zeker voor eventing- Ceasar een betere keuze dan Bontfire.

ben ik mee eens, maar er zijn nog weinig nakomelingen zover dat ik kan ziet hoe en wat hij doorfokt.
Bontfire valt voor mij sowieso af.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 20:17

R12312, je hebt hier maar steeds over die merrielijn, maar zo slecht is die nou ook weer niet hoor, daar zitten behoorlijk fijne en goede paarden tussen.
En de lijn van de vader heeft toch ook best wat te vertellen over de merrie.
dus ik begrijp niet helemaal waar het probleem nou zit.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:19

Moederlijn van ceasar heeft ze het over volgens mij.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 20:23

ohhh oke haha, begreep het al niet :P

Cantos is trouwens inderdaad een prachtig beest, maar hoe kan ik het makkelijkst nakijken hoe zijn nakomelingen het doen en welk formaat die zijn, aangezien Cantos ook niet supergroot is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:47

Silly1972 schreef:
ohhh oke haha, begreep het al niet :P

Cantos is trouwens inderdaad een prachtig beest, maar hoe kan ik het makkelijkst nakijken hoe zijn nakomelingen het doen en welk formaat die zijn, aangezien Cantos ook niet supergroot is.

Cantos is vooral erg dood. Al 4 jaar.

Dekgeld diepvries €1500,- ex. BTW, ex dierenartskosten.

Edit: zowel Cantos als Casantos verkleinen iets volgens de KWPN index.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 21:06

Dood had ik gezien. Prijs ook :P
Klein vererven ben ik niet heel erg blij mee.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:20

Silly1972 schreef:
R12312, je hebt hier maar steeds over die merrielijn, maar zo slecht is die nou ook weer niet hoor, daar zitten behoorlijk fijne en goede paarden tussen.
En de lijn van de vader heeft toch ook best wat te vertellen over de merrie.
dus ik begrijp niet helemaal waar het probleem nou zit.

Ik heb het over de merrielijn van de bovengenoemde bonte hengsten, niet over die van jou :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:24

Silly1972 schreef:

Daarom had ik het ook over Casantos :D Die is niet meer in Nederland, maar je zou Jos Houwen kunnen bellen of hij beschikbaar is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:31

R12312 schreef:
Silly1972 schreef:

Daarom had ik het ook over Casantos :D Die is niet meer in Nederland, maar je zou Jos Houwen kunnen bellen of hij beschikbaar is.

Hij verkleind...

Het dekgeld is €900,- ex. BTW, ex. €225,- begeleiding en ex. medicijnen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:40

Laatrijp wordt niet opgenomen in de indexen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:20

R12312 schreef:
Laatrijp wordt niet opgenomen in de indexen.

Ieder paard groeit door. Het gaat om de maat bij stamboekopname en dan zijn die nakomelingen kleiner dan het gemiddelde van de populatie 3 jarigen.

Cantos was ook maar 1.62 bij zijn eerste keuring. En Casantos 1.63 volgens mij.

Als je dan al zo'n klein merrietje hebt kun je er m.i. beter geen klein paard opzetten.