Levita30 schreef:Daarbij komt dat spring paarden toch vaak iets meer heuvel af gebouwd zijn..... voor jouw merrie zou ik zeker een hengst kiezen die echt heuvel op gebouwd is en heuvel op beweegt!
Er zijn springgericht gefokte hengsten die finaal op de voorhand gebouwd zijn, en er zijn springgericht gefokte hengsten die keurig bergop van bouw zijn.
Er zijn ook dressuurgericht gefokte hengsten die finaal op de voorhand gebouwd zijn, en er zijn dressuurgericht gefokte hengsten die keurig bergop van bouw zijn.
Er zijn ook dressuurgericht gefokte hengsten, die zó bergop van bouw zijn dat ze helemaal niet meer kloppen. Dat schijnt een nieuwe mode te zijn. Ik moet nog zien wat daar van komt, ik vind die dieren in ieder geval niet mooi om te zien.
Deze merrie heeft een keurige bouw, eerder bergop dan bergaf. Zij is springgericht gefokt.
Een hengst als Contender II loopt zonder enige twijfel zichtbaar beter dan 75% van de goedgekeurde dressuurhengsten. Sommige dressuurhengsten lopen toch alsof zij een bezemsteel als rug hebben. Dat zie je minder bij springgericht gefokte hengsten. Vaak is het karakter van springgericht gefokte hengsten ook prettiger, flexibeler.
Kijk liefst vooral naar het paard zelf. Laat je niet leiden door een vooroordeel dat men bij het toevallige "hokje" heeft geplaatst. Tenzij je wilt verkopen, ga dan maar voor de populairste nieuwe hengst van het voorjaar.