Volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:35

galgo schreef:
Apache zou ik zelf nooit gebruiken, maar dat is puur mijn persoonlijke afkeer van dit soort dressuurhengsten...maar dat is ook een andere discussie.

Ohh Apache heeft zeker mijn voorkeur niet. Fantastisch paard maar ik zou er niet mee dekken.

Ik haal hem aan omdat ik hem vind dat hij er bijna als een volbloed uitziet. Zeker als jong jong paard vond ik dat. Alleen dan wel met front.
Volgens horsetelex voert meer dan 40% volbloed. Kan zeker een hengst zijn die veredeling geeft.
UB40 vond ik een mooie hengst met als moedersvader Michelangelo(inderdaad een halfbloed)

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:48

NatasjavE schreef:
galgo schreef:
Apache zou ik zelf nooit gebruiken, maar dat is puur mijn persoonlijke afkeer van dit soort dressuurhengsten...maar dat is ook een andere discussie.

Ohh Apache heeft zeker mijn voorkeur niet. Fantastisch paard maar ik zou er niet mee dekken.

Ik haal hem aan omdat ik hem vind dat hij er bijna als een volbloed uitziet. Zeker als jong jong paard vond ik dat. Alleen dan wel met front.
Volgens horsetelex voert meer dan 40% volbloed. Kan zeker een hengst zijn die veredeling geeft.
UB40 vond ik een mooie hengst met als moedersvader Michelangelo(inderdaad een halfbloed)

Michelangelo...fijn dier !!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:45

NatasjavE schreef:
anneliesdj schreef:
Toch ken ik ook genoeg kwpn'ers met gave gangen waar flink wat volbloed doorheen zit, dus ik snap die angst niet zo.

Waar volbloed doorheen zit. Weinig met een directe volbloedvader. De hengsten die goedgekeurd zijn met een volbloed vader stammen zijn vrijwel allemaal van jaren terug.
Daar zijn al weer een aantal generaties overheen.

Zeker in Nederland. Duitsland hebben ze nog Lauries Crousador XX gehad.

Er is geen echte angst. Men wil gewoon een verkoopbaar product fokken. Vraagt de markt weer om halfbloeds dan gaan fokkers echt wel weer over.

Want het KWPN heeft er echt wel oog voor. Probeerd index IDS volbloed gebruik te promoten.
Al jaren.

Als fokker kun je toch een halfbloed merrie combineren met de modehengsten en je fokproduct verkopen. Als het werkelijk zo dat de fokkers er het belang van zien en het kwpn het goed stimuleert, dan verkoopt het makkelijk genoeg. Maar ergens gaat het blijkbaar toch mis.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 17:02

Op het Duitse forum dat ik eerder aanhaalde hoor je sommigen zeggen dat een halfbloed lastiger verkoopbaar is, maar anderen zeggen ze zo kwijt te zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:09

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:13

janderegelaa schreef:
Himyar schreef:

Ah...een Karel de Lange adept. Nu begrijp ik dit topic :D Of toch niet!?

Ik dacht dat Karel de Lange toch helemaal anti Engels Volbloed is...of zit ik er nu helemaal naast ?

NatasjavE

Re: Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:18

Karel de Lange is inderdaad niet voor het inzetten van volbloeds in de warmbloed fokkerij.

Overigens,..ik ben helemaal niet tegen het inzetten van volbloed hengsten in de fokkerij.

Probeer alleen maar uit te leggen wat je zo om je heen hoort waarom fokkers het niet doen.

En ik zie niet meteen de voordelen. Maar ja,..ik zit natuurlijk ook in de hoek waar het maximum percentage 12,5% is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:20

NatasjavE schreef:
Jammer dat je er inhoudelijk niet verder op in gaat.

Leuk linkjes van een handje vol fokkers die met een niet voor het KWPN erkende hengst fokken.

Maar wat is het voordeel voor mensen met een dressuurpaardmerrie of Gelderse merrie uit een goede lijn?

Wat kan een volbloed op mijn Gelderse merrie verbeteren van een Trakhener, makkelijk beschikbaar via Joop van Uytert, niet kan geven?

Edit: ik kan me best voorstellen dat er fokkers zijn die bloed willen toevoegen hoor. Die kennen het lijntje waar ze mee fokken, die weten waar ze heen willen en de tijd hebben om een aantal generaties uit te proberen en uit te selecteren.

Maar een topic waar een beetje gedaan wordt alsof de Nederlandse fokkers het niet goed doen en het helemaal verkeerd zien. Mwoh nee.

Volfonic is AES approved dus zijn veulens krijgen bij het KWPN reg. A papier.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:26

janderegelaa schreef:
Volfonic is AES approved dus zijn veulens krijgen bij het KWPN reg. A papier.

Aha, wist ik niet. :)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 19:09

De volbloed van mijn eerste bericht houd ik tegen het verhaal aan van Karel de Lange, veel mensen denken net als hem dat volbloeden slechte bewegers zijn.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 04-11-15 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 19:12

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 20:04

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:29

Himyar schreef:

Afbeelding
:x

Het zal ongetwijfeld een goed sportpaard zijn hoor. Wil ik niets over zeggen. En kan dat nog vererven ook.

Maar ik kan van het exterieur van dit dier niet blij worden.

Moet zeggen snap ook niet dat je zo'n dier niet wat beter opstelt.

Heraldik liijkt een mooi paard.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:44

Deze is ook niet alles en toch helemaal KWPN gefokt en een super performer.
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:02

Nee Hickstead was ook niet mijn paard om te zien. Wordt ook niet ingezet in dressuurfokkerij.

Zeg ook niet dat die volbloed geen goed paard is he Ken het dier niet maar zal best een topsportpaard zijn. Wellicht heel bruikbaar voor de springpaardenfokkerij.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 21:31

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 11:11

Wat is er aan de bouw / bewegingen van deze paarden dan zoveel beter dan bij de Volbloed wat ze veel geschikter voor dressur maakt / zou maken (aangezien de Volbloed drie jaar oud is):

De Niro:
http://cdn.st-georg.de/content/uploads/ ... _large.jpg

Valegro:
http://www.horseandcountry.tv/sites/def ... launch.jpg

Don Johnson FRH:
https://www.google.com/search?q=%22don+ ... h%22+werth

Deveraux OLD:
http://www.sporthorse-data.com/horse/10 ... LD-big.jpg

Glocks Voice:
http://www.sporthorse-data.com/horse/10 ... -_3big.jpg

D'agostino (moeder van een Volbloed vader):
http://www.sporthorse-data.com/d?i=1063 ... =10&quota=

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:38

TS: ik dat dat de mening van Karel de Lange aangaande de beweging van de Engels Volbloed iets genuanceerder ligt, dan wat jij nu stelt. Hij is van mening dat de huidige volbloed door zijn huidige bouw niet meer zo geschikt voor wat wij tegenwoordig in een rijpaard willen qua beweging. De volbloed van nu is anders gebouwd dan het type volbloed dat hier destijds is gebruikt ten tijde van de omvorming van landbouw- naar rijpaard. Voorts begrijp ik niet helemaal waarom je Hello Sanctos laat zien in vergelijking met een volbloed? Ook je opmerking over de moeder van Gribaldi raakt in mijn ogen wal nog kant. De merrie is mager en onbespierd, maar dat staat kennelijk in jouw ogen gelijk aan slecht gebouwd? Dan Hickstead versus de volbloed... het enige dat je kunt zeggen van Hickstead is dat ie op z'n kop staat, waarentegen die volbloed exterieurmatig gewoonweg heel erg slecht is.
Wij fokken zelf thuis springpaarden met voldoende bloed, nog meer zou gevaarlijk worden. Maar een volbloed gebruiken, nee dank je. Wat zouden ze kunnen toevoegen dat er niet nu al is? Als een ander er mee wil fokken, fine with me, mochten wij al bloed willen toevoegen, dan kijken we liever naar een AA. Deze zijn in onze ogen zoveel rijtypischer dan wat er nu voorhanden is qua volbloedhengsten. Voorts plaats ik de kanttekening dat bloed niet altijd in het uiterlijk hoeft te zitten....

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:01

Wat je wel aan de moeder van Gribaldi kunt zien, is dat ze een korte rug heeft.
Er wordt hier gezegd dat een Volbloed niet de perfecte bouw heeft, maar er zijn zoveel (goede) sportpaarden die niet de perfecte bouw hebben en er is niet slechts één bepaald type dat tot de top komt in springen of dressuur.
Wat bedoel je hier mee: "waarentegen die volbloed exterieurmatig gewoonweg heel erg slecht is"?
Ik probeer duidelijk te krijgen hoe mensen zaken wegen, exterieur even zwaar als presteren, exterieur zwaarder dan presterern of presteren zwaarden dan exterieur?
Ik ben bang dat er verwarring is over welke volbloed we het hebben, de gemiddelde volbloed, de volbloed uit mijn eerste bericht of de volbloed Sula Blue.

Dit is wat Tom Reed van de Morningside stud schreef over Sula Blue xx:

http://www.morningside-stud.com/A_CRITI ... _BLOOD.pdf
Sula Blue xx (Sula Bula xx x Ascertain xx) This 2002 stallion is competing successfully in CIC2* events in Great Britain and was the highest ranked thoroughbred stallion in British Eventing competitions in 2014. Although very lightly used as a sire because of his sport career he has many of the attributes required in an eventing sire.
http://www.chronofhorse.com/forum/showt ... f-Eventers
https://www.britisheventing.com/asp-net ... seId=78632

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:51

Himyar schreef:
Wat is er aan de bouw / bewegingen van deze paarden dan zoveel beter dan bij de Volbloed wat ze veel geschikter voor dressur maakt / zou maken /

Bij de Olympische spelen van Honkong hebben ze de paarden lineair gescoord.
Ik weet niet of je weet wat het is maar dat zijn lijsten met exterieur onderdelen van een paard.
De onderdelen staan tegenover elkaar. Bijvoorbeeld rechthoeksmodel versus vierkantsmodel, lange hals, korte hals, verticale hals versus horizontale hals.

Ze hebben zowel de dressuurpaarden als de springpaarden gescoord.

En er waren een aantal opvallende kenmerken die naar voren kwamen.

Bij de dressuurpaarden bleek het door het KWPN gewenste lange voorbeen vaker niet dan wel voor te komen.
Maar wat alle dressuurpaarden wel hadden was een verticale lange hals, brede iets strakke lendene en een wat rechte croupevorm.
Springpaarden hadden vaker een neerwaartse romprichting en een horizontale hals, maar wel vrij vaak een lange wat rechtere croupe en minder strak op de lendene

vertel mij maar hoe een volbloed met een horizontale hals veulens gaat leveren met een verticale hals?

Nu weet ik ook wel dat je niet alles van exterieurindexen moet laten afhangen. De wil tot presteren moet er ook inzitten. Maar dat is niet iets wat je exclusief bij volbloeds ziet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:02

Heb je daar een bron/linkje van Natasja?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 13:15

Sorry, spraakverwarring. Ik had het ondertussen weer over de driejarige uit mijn eerste bericht. Ik begrijp heel goed dat de Volbloed Sula Blue bepaald niet de ideale hals heeft voor de dressuur.
Het lastige is hier ook dat we het hier over alles door elkaar hebben, springen, dressuur en eventing.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:21

anneliesdj schreef:
Heb je daar een bron/linkje van Natasja?

Oh poeh,...het heeft in het blad Bit destijds gestaan.
Ik weet dat ik het blad nog ergens heb,...in een hele dikke stapel :o

Oh en het heeft ook in de Hoefslag gestaan dacht ik.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 05-11-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:23

Himyar schreef:
Het lastige is hier ook dat we het hier over alles door elkaar hebben, springen, dressuur en eventing.

Ik denk ook dat het onbetwist is dat volbloeds een bijdrage leveren in de fokkerij van eventers.

Maar dat het in de springfokkerij en nog meer de dressuurfokkerij een moeilijk verhaal is.