Leuke, aparte dekhengst voor mijn merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 21:51

WM_ schreef:
@TS. Leuk dat je een veulentje uit je merrie wilt! Heb je al veel ervaring met veulens/fokken etc?
Ik ga mee met de reacties van NatasjavE. Het zou imo zonde zijn een veulen te fokken als je daarmee niet je pony probeert te verbeteren. Maar nog veel erger is het een veulen te fokken zonder rekening te houden welke negatieve gevolgen een onlogische danwel verkeerde kruising kan hebben.
Je geeft meerdere malen aan een goede (correcte?) Pony te willen fokken, maar vervolgens blijf je toch bij je eigen mening m.n. richting koudbloeden te kijken of naar pony's die zeeer nadelig kunnen zijn voor je veulen als zij net de 'slechte' punten van jou merrie vergergeren. Het is en blijft je eigen keuze, maar mijn advies is wel om echt serieus naar de bouw te kijken. En in je achterhoofd te houden dat niet elke arabier een heethoofd is en niet elke koudbloed een brave dodo.. ook karakter kan per ras enorm verschillen. En wat betreft de kleur: laat dat het laatste zijn waar je op moet letten.. zoals eerder gezegd: een pony met een mooi kleur die niet kan lopen/gras eten/bereden kan worden wil je vast ook niet :)
Succes met je keuze, het zal ongetwijfeld erg lastig zijn!

Ik wil eerst iedereen bedanken voor het advies!
Natuurlijk vind ik een correct veulen het ALLER BELANGRIJKST!
Dit gaat zekerste weten boven de kleur!
Maar karakter vind ik ook belangrijk en een arabier past gewoon echt niet bij mij...
Ik denk dat ik daar ook rekening mee moet houden.

Welke rassen zouden nog meer mijn merrie kunnen verbeteren? Dus andere rassen als de rassen die al genoemd zijn. Niet dat ik deze hengsten nirt goed vind maar ik ben gewoon benieuwd!

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 21:52

Wilawander schreef:
Anoeska27 schreef:
Hoe kunnen jullie nu hengsten adviseren zonder ook maar een foto van de merrie gezien te hebben?

Ik heb in ieder geval geen advies voor je, in mijn ogen heeft dit weinig met fokken te maken.

Helemaal eens :j

Ben je het er mee eens dat dit geen fokken is?
Het klopt ik ben geen fokker maar daarom vraag ik ook veel info en kijk goed rond en kies niet roekeloos een hengst. Ik doe mijn best! En een foto heb ik al geplaatst

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 21:58

Nog twee leuke fotojes!
Ik weet niet of je er veel van kunt zien haha maar ze zijn wel leuk om even te delen! :)

Afbeelding

Afbeelding

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 22:03

Ik ben door en lijst van paardenrassen aan het gaan.
Nu wil ik dus goed letten op de bouw.

Hoe zie je of een croupe goed is?
En wat denken jullie dat nog meer verbeterd kan worden aan mijn merrie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:10

Ik denk je het idee van een ras moet loslaten. Jouw pony is geen Ras en het veulen wat er uitkomt wordt dat ook niet. En het veulen zal ook niet de helft van de eigenschappen van een bepaald ras krijgen. Dat kan meer of juist minder zijn.

Je moet dus gaat selecteren om exterieur kenmerken. Welke hengst vererft de gewenste eigenschappen het best.

KWPN, NRPS, Duitse Rijpony...dat zijn ook geen rassen. Dat zijn stamboeken die op exterieur kenmerken (type) en kwaliteit fokken.

Wil je een raspony dan zul je er een moeten kopen, helemaal goed als je een IJslander mooier vindt als een KWPNer. Of een Fjord of een Haflinger. Maar als je een dergelijke hengst op je merrie zet is niet dat niet hetgeen wat je krijgt. Je krijgt een veulen met de helftvan die eigenschappen. En soms meer of juist minder. De uitkomst kan helemaal kloppen of juist helemaal niet.

Dat komt omdat sommige genen overheersen over andere. Sommige rassen hebben kenmerken die recessief vererven en door selectief fokken homozygoot als kenmerk. Maar als je het kruist met een ander ras komt dat niet tot uiting.

Dan kan je dus een bepaald ras gebruiken maar je veulen zal toch er anders uitzien.

Dat zul je ook zien bij exterieur kenmerken binnen een type fokkerij....datmaakt fokken met een kruising van twee verschillende types onvoorspelbaar.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 22:13

NatasjavE schreef:
Ik denk je het idee van een ras moet loslaten. Jouw pony is geen Ras en het veulen wat er uitkomt wordt dat ook niet. En het veulen zal ook niet de helft van de eigenschappen van een bepaald ras krijgen. Dat kan meer of juist minder zijn.

Je moet dus gaat selecteren om exterieur kenmerken. Welke hengst vererft de gewenste eigenschappen het best.

KWPN, NRPS, Duitse Rijpony...dat zijn ook geen rassen. Dat zijn stamboeken die op exterieur kenmerken (type) en kwaliteit fokken.

Wil je een raspony dan zul je er een moeten kopen, helemaal goed als je een IJslander mooier vindt als een KWPNer. Of een Fjord of een Haflinger. Maar als je een dergelijke hengst op je merrie zet is niet dat niet hetgeen wat je krijgt. Je krijgt een veulen met de helftvan die eigenschappen. En soms meer of juist minder. De uitkomst kan helemaal kloppen of juist helemaal niet.

Dat komt omdat sommige genen overheersen over andere. Sommige rassen hebben kenmerken die recessief vererven en door selectief fokken homozygoot als kenmerk. Maar als je het kruist met een ander ras komt dat niet tot uiting.

Dan kan je dus een bepaald ras gebruiken maar je veulen zal toch er anders uitzien.

Dat zul je ook zien bij exterieur kenmerken binnen een type fokkerij....datmaakt fokken met een kruising van twee verschillende types onvoorspelbaar.

Maar wat zou je me dan aanraden?
Als het toch allemaal onzeker is? Heeft het dan zin om een hengst te kiezen met goede croupe?
En wat voor hengsten zouden dan wel bij mijn merrie passen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:14

KellyBokt schreef:

Niet van voren.

Je zal een paard van opzij moeten zien.

Of een croupevorm goed is hangt ook af van het gebruiksdoel.

Een trekpaard kan beter een schuine croupevorm hebben. Die hebben een stuwende achterhand nodig.

Een rijpaard en een koets/tuigpaard hebben een dragende achterhand nodig.

Een renpaard komt ook goed weg met een schuine croupevorm.

Een dressuurpaard niet. Een springpaard liever minder schuin maar dat is minder belangrijk als bij een dressuurpaard. Het liefst licht hellend.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 22:16

NatasjavE schreef:
KellyBokt schreef:

Niet van voren.

Je zal een paard van opzij moeten zien.

Of een croupevorm goed is hangt ook af van het gebruiksdoel.

Een trekpaard kan beter een schuine croupevorm hebben. Die hebben een stuwende achterhand nodig.

Een rijpaard en een koets/tuigpaard hebben een dragende achterhand nodig.

Een renpaard komt ook goed weg met een schuine croupevorm.

Een dressuurpaard niet. Een springpaard liever minder schuin maar dat is minder belangrijk als bij een dressuurpaard. Het liefst licht hellend.

Ah oke!
Als ze een veulen krijgt zal hij vooral recreatief gebruikt worden.
Ik dressuur ook om mijn merrie soepel te houden dus dat zal ik ook met het veulen doen. En af en toe een sprongetje maken. Veelzijdig dus! ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:18

Je kan beter kiezen voor een goede croupevorm om dat de kans daarop groter is dan als je kiest voor een hengst met een schuine croupe.( wat dus niet perse slecht is...maar minder schuin is dus handiger voor een rijpaard/pony)

Ik heb er een aantal genoemd. Cremello du Bois zal prima zijn. Garantie op een palomino.
Beter hals beter croupe. Je kan in een generatie niet alles verbeteren.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:18

Dank voor je uitleg wat betreft de croupe Natasja! Het klonk mij wat vreemd in de oren omdat ik alleen maar haflingers (bijv.) ken die juist heel oud worden met het werk als rijpony en dat heel lang blijven doen, bijv. op hun 25e nog met een relatief zwaar rijpony en huifbed leven als verleden. Maar misschien zie ik de definitie van rijpony anders :P ik doel puur op recreatief.

@TS kan je niet een foto maken van de zijkant waar ze op vlakke grond staat? Vraag je even of iemand haar vast houdt.

Van wat ik tot nu toe heb gezien lijkt je merrie wat overbouwd? (Hogere kont dan schoft) en een niet heel sterke rug. Heb er niet veel verstand van, maar dat denk ik als leek te zien :+

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 22:20

NatasjavE schreef:
Je kan beter kiezen voor een goede croupevorm om dat de kans daarop groter is dan als je kiest voor een hengst met een schuine croupe.( wat dus niet perse slecht is...maar minder schuin is dus handiger voor een rijpaard/pony)

Ik heb er een aantal genoemd. Cremello du Bois zal prima zijn. Garantie op een palomino.

Heel erg bedankt voor al je informatie!
Ik ga er nog eens goed over nadenken!

Nog een vraagje..
Wat is er niet goed aan de croupe van de hengst die ik zo leuk vond?
Ik ga het niet doen als hij echt niet bij mijn merrie past maar dit is ook nieuwschierigheid. Zodat ik ook weet wat wel en niet kan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:20

Ik ging uit van recreatief gebruik. Als je een sportpony had willen fokken had ik gezegt een andere merrie te kopen.

Ik blijft bij Cremello de Bois.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 22:21

NatasjavE schreef:
Ik ging uit van recreatief gebruik. Als je een sportpony had willen fokken had ik gezegt een andere merrie te kopen.

Ik blijft bij Cremello de Bois.

Ik wil idd een veulen om recreatief mee te gaan rijden

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 22:23

Thesserd schreef:
Dank voor je uitleg wat betreft de croupe Natasja! Het klonk mij wat vreemd in de oren omdat ik alleen maar haflingers (bijv.) ken die juist heel oud worden met het werk als rijpony en dat heel lang blijven doen, bijv. op hun 25e nog met een relatief zwaar rijpony en huifbed leven als verleden. Maar misschien zie ik de definitie van rijpony anders :P ik doel puur op recreatief.

@TS kan je niet een foto maken van de zijkant waar ze op vlakke grond staat? Vraag je even of iemand haar vast houdt.

Van wat ik tot nu toe heb gezien lijkt je merrie wat overbouwd? (Hogere kont dan schoft) en een niet heel sterke rug. Heb er niet veel verstand van, maar dat denk ik als leek te zien :+

Hoe kun je zien dathaar rug niet goed is?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:25

KellyBokt schreef:
NatasjavE schreef:

Heel erg bedankt voor al je informatie!
Ik ga er nog eens goed over nadenken!

Nog een vraagje..
Wat is er niet goed aan de croupe van de hengst die ik zo leuk vond?
Ik ga het niet doen als hij echt niet bij mijn merrie past maar dit is ook nieuwschierigheid. Zodat ik ook weet wat wel en niet kan.

Als je naar het heupbeen en de zitbeenknobbel kijkt dan is het verschil te groot,
Ik zit nu op een tablet dus ik kan het nu even niet laten zien.
Morgen wil ik best een voorbeeld laten zien.

Overigens is de vorm van de kont van het paard niet het enige.

Thessard, ik heb zeer regelmatig recreatief op Haflingers gereden en ik vind het echt vreselijk rijden. Ik heb
Ik heb 2 Gelderse boscrossers en dat zit zoveel beter. Dat zit echt veel meer ontspannen.
Voor mij zijn Haflinger naaimachines. Dodelijk vermoeiend.

Maar ze zullen met hun schuine croupe zeker oud kunnen worden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:26

Niet goed is een groot woord, maar lijkt wat week/hol net zoals Friezen bijv. vaak hebben. Maar misschien vertekenen de foto's? Daarom zou het mooi zijn als je even tijd maakt om een goede foto van de zijkant op vlakke grond te maken :)

@Natasja Ah je kan het dus zelf ook voelen, interessant :P nouja ik leer steeds meer. Inmiddels kan ik zien of een paard een sterk hellende of matig hellende croupe heeft :D

Wel bijzonder, bij honden weet ik dat soort dingen er zo uit te vissen, gelijkmatige hoeking enzo maar bij paarden... Ander verhaal :+

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 22:29

Thesserd schreef:
Niet goed is een groot woord, maar lijkt wat week/hol net zoals Friezen bijv. vaak hebben. Maar misschien vertekenen de foto's? Daarom zou het mooi zijn als je even tijd maakt om een goede foto van de zijkant op vlakke grond te maken :)

Dat ga ik binnenkort doen!
Ik heb nu examens dus het is even heel druk allemaal.
Daarna ga ik het er nog een keer met mijn ouders over hebben aangezien het nog ideeën zijn!
Ik zal proberen zo snel mogelijk fotos te maken want dat oordeelt makkelijker!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 07:23

Thesserd schreef:
@Natasja Ah je kan het dus zelf ook voelen, interessant :P nouja ik leer steeds meer. Inmiddels kan ik zien of een paard een sterk hellende of matig hellende croupe heeft :D

Wel bijzonder, bij honden weet ik dat soort dingen er zo uit te vissen, gelijkmatige hoeking enzo maar bij paarden... Ander verhaal :+

Ik zal het bij honden niet zien.

Tja voelen,...of een paard fijn in balans met voldoende ruimte bewegeet is natuurlijk van meer afhankelijk dan alleen zijn kont he.

Ook een schuine schouder, voldoende welving in de rug en de stand van de benen bepalen hoe een paard loopt.
En dat resultaat voel je uiteindelijk onder je.

Nu hoeft een recreatiepaard natuurlijk niet te gaan zoals een Grand prix dressuurpaard door de baan gaat.
Maar een paard wat fijn soepel over zijn eigen vier benen voldoende op de achterhand ( dus niet in opperste verzameling) door het bos gaat lijkt mij fijner dan heen die korte pasjes maakt en of in je handen hangt en of niet over de rug te krijgen is.

Ook Haflingers van tegenwoordig worden rijtypischer gefokt. De tijd van landbouwpaarden en pony's is voorbij.

Afbeelding

marjolein88

Re: Leuke, aparte dekhengst voor mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:14

Afbeelding
Ik denk dat Don Cremello een perfecte hengst is voor jouw merrie!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:50

Die voorpluk <3

@Marjolijn,.Hij is grotendeel Duitse Rijpony?

Hij is maar 300 euro :wow:

Das goedkoper dan die Rocky die hier genoemd is.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:06

Even een stomme vraag, maar zijn al die speciale kleurtjes wel zo'n goed idee. Krijg je dan niet verminderde weerstand. We willen toch gezonden paarden! Geen paarden die al aanleg hebben tot huidproblemen, huidtumoren en andere ziektes. Eigenlijk vind ik dat we veel meer zouden moeten fokken op gezonde paarden. Ik weet dit is veel moeilijker, want daar is onderzoek voor nodig je zou paarden moeten ontleden na hun slijtage en ouderdom moeten beoordelen, maar zo zou je wel veel gezondere paarden fokken. Ook zou je veel beter kunnen zien wat voor bouw echt goed is voor een paard. Nu gaat veel over wat wij denken dat het beste werkt. Kan ook best zo zijn, maar hoeft niet. Wat wij lekker vinden zitten is dat wel goed voor het paard. Zowiezo geeft rijden op een paard slijtage.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb het liefst een vos met veel wit, maar ik hoorde van een dierenarts dat bij deze paarden veel vaker tumoren voor komen. Ook vaak goedaardig maar toch.
Het is toch iets wat ik nu wel wil meenemen.
Ook heb ik gehoord dat vaak lang gelijnde paarden met een lange hals ook weer bepaalde slijtage geeft in de hals wervels. Dit heb ik gehoord van iemand die nog wel eens een paard onder het mes heeft voor onderzoek.
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 09-05-15 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Re: Leuke, aparte dekhengst voor mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:10

De hals moet niet te lang zijn en niet te kort.

Een te korte hals geeft ook slijtage in de nek en problemen bij de kaak. En het paard kan minder goed grazen waardoor het een graasvoetje kan ontwikkelen.

Een paard moet gewoon goed in verhouding zijn naar mijn mening.

Van de tumoren bij kleurtjes weet ik niks. Wie weet Petrina daar meer vanaf.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:17

Wat vind je van de Rodblak Fjordenhengst Gio? :D

Afbeelding

Hij is wel iets groter, meet 1.53. Hij heeft geen zwarte streep maar alles in rood. Hij heeft veel zebra strepen en dikke rode aalstreep.
Wel top karakter, super ruime krachtige stap. In mijn profiel staat zijn punten lijstje van de Hengstenproef!

Hij is goedgekeurd bij Fjorden stamboek en dekt ook andere rassen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:19

Iris82 schreef:
Die cremello welsh cob waar twee topics van op itp staan?

Bedoel je Sublime, de vader van mijn veulens? Hij is perlino :)

Als ts het een optie vindt, wil ik uiteraard meer info en foto's van mijn nakomelingen geven :j

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:19