Advies hengstkeuze appaloosa C pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: Advies hengstkeuze appaloosa C pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:04

Ja want voor NRPS moet je minimaal 12,5% av bloed hebben :j in de nakomeling zelf. dus als je merrie geen av bloed heeft moet de hengst 25% dragen

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 18:52

Ok, dat is wel gunstig dan!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:54

Die is wel echt heel gaaf! En ook niet een hengst die je over tig jaar in 90% van de stambomen tegen komt.
Dan heb je wel echt iets unieks :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 19:27

Afwachten of ik reactie krijg en wat de kosten zijn :). Ik zie ook niet staan hoe groot die hengst precies is en wil meer foto's/ filmpjes en informatie. Misschien is die ook wel wat voor mijn welsh of de dochter van de merrie van dit topic voor de toekomst.

Hoe wordt zaad uit een ander land nou zo snel hierheen vervoerd als het ei er is? Kost toch ook behoorlijk wat neem ik aan?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:29

Voor een koerier zul je wel moeten betalen idd :j

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 19:30

Dat snap ik :D alleen ook geen flauw idee aan wat voor kosten ik dan zou moeten denken. En daarom lijkt met me misschien voordeliger als er voor die kosten dan ook twee tegelijk gedekt zouden kunnen worden.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:32

Manda schreef:
Zou een nakomeling van hem met mijn merrie ook nrps geaccepteerd worden?

Dat denk ik niet (in ieder geval even navragen)
Naar mijn weten is de hengst namelijk niet ggk bij een EU erkend stamboek.
Dus zou je alleen een hulpboekpapier kunnen krijgen.
maar misschien wel bij de NAS

Staat de hengst in Amerika? Dan zal het via diepvries KI moeten. Anders kan het niet vers over gestuurd worden ivm houdbaarheid

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:56

Ik had je toch een email adres van de eigenaressen gestuurd,heb je daar geen contakt mee gehad voor die appaloosa hengst met av bloed

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 02:04

Keona ik heb dat berichtje met mail adres gewoon totaal gemist.... Ik heb gezocht op de site van het stamboek en daar vind je dus echt amper informatie!

Ik zal straks eens gelijk mailen!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 02:17

Ook bericht over Spot on sa. Via diepvries beschikbaar voor 1400 euro. Ik vraag me af, mag hopen niet per rietje? ???
Dit vind ik dus eigenlijk te duur helaas....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:02

dat vind ik ook een klap geld. Dan straks een vos hengstje wat je aan de straatstenen niet kwijt kan maar wel 1400 dekgeld en nog 500/1000 euro begeleiding (in geval dat alles mee zit want diepvries is nog niet zo makkelijk). Het zal ook nooit een ggk hengst bij het nas kunnen worden door mabelle dus ik begrijp dat je dat niet voor ene hobby over hebt.

Ik zou een volbloed arabier kiezen of een nrps met redelijk wat bloed. De hengsten staan weer op de site online.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:07

Ik vind het ook een belachelijke prijs.maar je kunt wel met een hengst naar de nrps keuring mocht nas niks worden

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:34

Zou kunnen maar nrps kijkt tegenwoordig ook wel erg naar afstamming en ik weet dat de moeder voor zover ik weet geen volledig bekende afstamming heeft. Voor het nrps moet het dan dus echt een verrijking zijn voor het stamboek. Je betaald daar ook 10/20 keer zoveel voor goedkeuring als bij het nas. Ik zou daar dan dus echt heel goed overna denken. Mocht het een appaloosa veulen worden denk ik dat het ook niet meer als 2000/2500 euro op kan brengen (uitzonderingen daar gelaten) maar mijn appie veulens brengen maar 600-1500 euro op. Dan heb je dus een enorme post verlies. Je zou het dan dus beter kunnen opfokken en proberen er iets moois van te maken maar kans dat hij toch niet goed genoeg is blijft ook aanwezig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:44

Manda schreef:
Ook bericht over Spot on sa. Via diepvries beschikbaar voor 1400 euro. Ik vraag me af, mag hopen niet per rietje? ???
Dit vind ik dus eigenlijk te duur helaas....

Volgens zijn FB pagina zijn het andere prijzen...
https://www.facebook.com/SpotOnSA

Edit: het is nooit per rietje. Je krijgt er een aantal en met een goede DA dek je daar zo 3-4 merrie's mee.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 09:24

Op de Facebook pagina staat ook dat er na juni alleen nog diepvries is, en diepvries kost 1400 euro mailden ze. Die 1200 euro is geloof ik verser en dat is er niet meer na juni? En die 800 euro is boeken voor 30 april en die datum zijn we al voorbij....
Gelukkig dan wel met meer rietjes hihi, ja ik heb echt geen verstand van ki enzo... bij ons gaat alles natuurlijk.

Mabelle heeft inderdaad helemaal geen afstamming, onbekend x onbekend. Dus zo'n dure hengst vind ik het geld niet waard ondanks dat ze een hele goede merrie is, wel hou ik hem in gedachte voor mijn andere merrie's maar dat wordt niet dit jaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:38

Als je ook gaat fokken met het oog op een geweldige rijpony in de toekomst? De karakters van de du bois nakomelingen zijn geweldig, niet om ze een veer in de k*nt te steken maar heb verschillende nakomelingen in de sport gezien. Zonder uitzondering goed presteren en zeer fijn in omgang. Je loopt ook de kans om een hengst te fokken, wil je die kwijt dan zal het dier beter verkocht worden indien hij een heel fijn karakter voor kinderen heeft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:03

dat kan ik alleen maar beamen bigone. Ik vind ze super, niet te iel maar wel makkelijk in bewegen. Potentie in de sport en een fijn karakter en heel stabiel zowel in beweging als karakter. Ook erg fijne dieren in de kudde en de hengsten die ik had waren zeer goed te hanteren.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:05

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:06

RBP is dat Royal Belgian Palomino? En wat heeft deze dan in vredesnaam toe te voegen aan een stamboek voor palomino's? :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:09

Waarom niet z'n vader Nougat?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:13

Nougat is (dacht ik) geruind.

@Cayenne ... zijn vader was ggk bij het RBP dus heeft het veulen van een ggk hengst recht op inschrijving in die Stamboek (is trouwens EU Wet). Trouwens stamboek is niet alleen voor palomino's ;)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:19

Convenance daar al aangedacht?
Das iig wel een grote :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:48

Oh dat valt me nog alles mee, 1400! Voor een Arab met een kleurtje (ik heb ze nog niet elders gezien, partbreds met zo veel type én met een aparte kleur) dacht ik dat het een klap meer zou zijn.
Kan me wel voorstellen dat het in jouw geval te veel is :)
Je krijgt inderdaad meerdere doses, prijs is gelukkig niet per rietje :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:44

lailapri schreef:
Zou kunnen maar nrps kijkt tegenwoordig ook wel erg naar afstamming en ik weet dat de moeder voor zover ik weet geen volledig bekende afstamming heeft. Voor het nrps moet het dan dus echt een verrijking zijn voor het stamboek. Je betaald daar ook 10/20 keer zoveel voor goedkeuring als bij het nas. Ik zou daar dan dus echt heel goed overna denken. Mocht het een appaloosa veulen worden denk ik dat het ook niet meer als 2000/2500 euro op kan brengen (uitzonderingen daar gelaten) maar mijn appie veulens brengen maar 600-1500 euro op. Dan heb je dus een enorme post verlies. Je zou het dan dus beter kunnen opfokken en proberen er iets moois van te maken maar kans dat hij toch niet goed genoeg is blijft ook aanwezig.

Wat je nu verteld is onzin,
ik heb zo,n veulen uit een moeder zonder afstamming en een vader met meer dan genoeg arabische bloed en ggk.mijn veulen bezit 45% bloed en heeft dus een register a papier en kan dus als 3jr naar de keuring voor stamboek opnamen.dus voor het nrps is niks mis om met deze merrie te fokken ts

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 17:42

amyz schreef:
Oh dat valt me nog alles mee, 1400! Voor een Arab met een kleurtje (ik heb ze nog niet elders gezien, partbreds met zo veel type én met een aparte kleur) dacht ik dat het een klap meer zou zijn.
Kan me wel voorstellen dat het in jouw geval te veel is :)
Je krijgt inderdaad meerdere doses, prijs is gelukkig niet per rietje :D

Opzich zou ik dat geld er wel voor over hebben, maar dan liever uit een merrie met volle afstamming ja. Er zijn ook Arabische hengsten hier in Nederland waar het dekgeld 500 euro voor is voor niet Arabische merrie's.

Kan jij ergens zien hoe groot die hengst precies is? Ik heb zelfs nog twee andere merrie's, de dochter van deze C pony (nakomelingen hebben wel veel kansen) en mijn 1ste premie stamboek welsh merrie. Misschien dat een of beide ook wel bij die hem zullen passen.

Ik heb Goldstar ook nog op mijn lijstje staan hoor, ik hoor inderdaad dat de du bois hengsten echt fijne pony's zijn.

Keona ik hem gemaild hoor! Ben erg benieuwd!