Welke hengst voor mijn Don Romantic x Painters Row merrie???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:07

Janderegelaa, niet iedereen die een rijpaard houdt, heeft belang bij een ander papier dan reg. A., he? De meeste ruiters geven echt geen fluit om het soort papier bij het dier. "Op papier kun je niet rijden".
Ook: er zijn meer ruiters die NIET weten wat prok inhoudt, dan dat ze het wel herkennen. Sportkeuring, daar heeft men wél van gehoord. Maar prok?

Ik ben zelf persoonlijk niet de mening toegedaan dat in Duitsland betere hengsten zijn dan in Nederland, maar ook niet andersom. Ik denk dat veel Duitse hengsten weldegelijk iets toe te voegen hebben aan de NL-fokkerij, en andersom ook. Een goed achterbeen in combinatie met een goede hals en dan ook nog braaf en gezond... fok ze maar! Verkoop zal geen probleem meer zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:41

Dees schreef:
Janderegelaa, niet iedereen die een rijpaard houdt, heeft belang bij een ander papier dan reg. A., he? De meeste ruiters geven echt geen fluit om het soort papier bij het dier. "Op papier kun je niet rijden".
Ook: er zijn meer ruiters die NIET weten wat prok inhoudt, dan dat ze het wel herkennen. Sportkeuring, daar heeft men wél van gehoord. Maar prok?

Ik ben zelf persoonlijk niet de mening toegedaan dat in Duitsland betere hengsten zijn dan in Nederland, maar ook niet andersom. Ik denk dat veel Duitse hengsten weldegelijk iets toe te voegen hebben aan de NL-fokkerij, en andersom ook. Een goed achterbeen in combinatie met een goede hals en dan ook nog braaf en gezond... fok ze maar! Verkoop zal geen probleem meer zijn.

Alle discussie's daar gelaten, ik blijf van mening dat je beter niet kunt fokken met een eczeem merrie.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:19

bigone schreef:
ER zijn genoeg hengstenhouders in Nederland die diepvries sperma aan bieden van deze hengsten.
Ts wil gewoon een leuk paard voor zichzelf fokken en daarom dus het advies om ook verder dan het kwpn te kijken. Ze hoeft geen speciale dus allerlei keuringen zijn niet aan de orde. Op papier kun je niet rijden zei mijn opa altijd en hij heeft vaak wel gelijk gehad.

Een zeer hardnekkige en onjuiste aanname.
Opa heeft gelijk als hij een sportpaard wil kopen.
Als fokker kan ik hier helemaal niets mee, en in deze topics gaat het wel over fokkerij.
Ik wil, en ik neem aan dat de meeste fokkers er ook zo over denken, een gezond paard fokken, met het juiste exterieur en een goede sportaanleg en de juiste instelling. Daarvoor heb ik relevante informatie nodig, van de familieleden, het liefst zoveel mogelijk en zo betrouwbaar mogelijk. En erfelijk gerelateerd.
Dat wordt bij veel stamboeken aangegeven door predicaten. Ik wil geen onverkoopbare veulens met ocd, rot karakters en niet te bewerken.
En hou in fokkerijfora alsjeblieft eens op met die nutteloze quotes.

janderegelaa

Re: Welke hengst voor mijn Don Romantic x Painters Row merrie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:02

Zo is het.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:32

misterA schreef:
bigone schreef:
ER zijn genoeg hengstenhouders in Nederland die diepvries sperma aan bieden van deze hengsten.
Ts wil gewoon een leuk paard voor zichzelf fokken en daarom dus het advies om ook verder dan het kwpn te kijken. Ze hoeft geen speciale dus allerlei keuringen zijn niet aan de orde. Op papier kun je niet rijden zei mijn opa altijd en hij heeft vaak wel gelijk gehad.

Een zeer hardnekkige en onjuiste aanname.
Opa heeft gelijk als hij een sportpaard wil kopen.
Als fokker kan ik hier helemaal niets mee, en in deze topics gaat het wel over fokkerij.
Ik wil, en ik neem aan dat de meeste fokkers er ook zo over denken, een gezond paard fokken, met het juiste exterieur en een goede sportaanleg en de juiste instelling. Daarvoor heb ik relevante informatie nodig, van de familieleden, het liefst zoveel mogelijk en zo betrouwbaar mogelijk. En erfelijk gerelateerd.
Dat wordt bij veel stamboeken aangegeven door predicaten. Ik wil geen onverkoopbare veulens met ocd, rot karakters en niet te bewerken.
En hou in fokkerijfora alsjeblieft eens op met die nutteloze quotes.

Dit is geen fokker die de vraag stelt, ze wil eenmalig een veulen voor eigen gebruik en als ik de duitse BEWEZEN hengsten voorstel dan krijg je het praatje over duur, prok enz. Ze wil een paard fokken voor eigen gebruik, die de merrie verbeterd en een braaf karakter heeft. Hoezo prok enzenz, daar heeft ze niets mee. Aangezien we aardig wat duitsers in omgang en onder het zadel hebben gehad kan ik alleen maar constateren dat het fijne amateur paarden zijn. Zo ook vele kwpn ers. Punt uit, niets meer en niets minder. Lijkt verdorie wel of ik het hele KWPN hier de grond in boor als ik jullie twee z'n reacties lees, doe normaal.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:13

Bigone, als je een veulen gaat fokken dan ben je per definitie een fokker. Ook al is het "voor jezelf"" zoals dat zo treffend wordt verwoord, dan wil je toch een gezond, mooien...vul maar in...veulen. Daar vraagt de ts advies voor. Verder is mijn reactie niet persoonlijk maar het is voor mij vloeken in de kerk om steeds maar weer in fokkerijtopics te lezen dat je op een papier niet kunt rijden. Dat weten we inmiddels wel en dat is in dit topic zelfs al eerder gezegd.
Ik zeg ook niet dat je wat tegen het KWPN hebt, ik ben het zelfs volkomen met je eens dat we niet uitsluitend naar KWPN hengsten moeten kijken om een goed advies te geven. Het kan zomaar heel goed passen. Ik heb ook met veulens van Duitse hengsten veel successen geboekt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:17

Oke, duidelijk. Met dat papier verhaal bedoelde mijn opa altijd dat het paard gewoon bewegingstechnisch goed in elkaar moest zitten, dus voor de sport. Hij heeft nooit gefokt. Inderdaad, een gezond en goed veulen is hier het doel.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 17:23

Een beetje of topic maar ik heb nog een vraagje.

Kan iemand mij vertellen of er nadelen aan zitten om een laat voorjaar/zomer veulen te fokken (dus een veulen dat in juni of juli wordt geboren?)

Dit heeft namelijk mijn voorkeur omdat ik hoop dat het veulen dan bij mij aan huis geboren kan worden i.p.v. op de manege.

Ik hoor graag wat jullie hier in adviseren en waarom.

Indien iemand nog een goede match (hengst) weet die goed zou passen hoor ik het graag. Op dit moment heeft Duvals Capri Sonne mijn voorkeur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:41

In mijn ogen heeft zo'n veulen altijd een soort achterstand, omdat per 1 januari alle paarden officieel een jaar achter lopen.

Het hangt er een beetje vanaf of je voor verkoop/sport fokt, als het puur en alleen voor jezelf is maakt het niet veel uit.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:31

DDDara schreef:
Een beetje of topic maar ik heb nog een vraagje.

Kan iemand mij vertellen of er nadelen aan zitten om een laat voorjaar/zomer veulen te fokken (dus een veulen dat in juni of juli wordt geboren?)

Dit heeft namelijk mijn voorkeur omdat ik hoop dat het veulen dan bij mij aan huis geboren kan worden i.p.v. op de manege.

Ik hoor graag wat jullie hier in adviseren en waarom.

Indien iemand nog een goede match (hengst) weet die goed zou passen hoor ik het graag. Op dit moment heeft Duvals Capri Sonne mijn voorkeur.

Als je in augustus dekt en het pakt niet dan is het dekseizoen al bijna afgelopen en heb je het risico op geen veulen. Daarnaast is het natuurlijk niet fijn voor een merrie als het een hele warme zomer is met die dikke buik. Een vroeger veulen kan langer in het gras en dat is wel beter ivm ocd. Van binnen staan worden ze niet beter.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 20:52

Ik snap dat het voor me merrie misschien niet ideaal is met dikke buik in de zomer (maar als ik haar juli en indien nodige augustus zou laten dekken heb ik 2 pogingen toch?) En kans op een juni of juli veulen.

En mijn reden om het veulen bij voorkeur in de zomer laat komen is omdat ik hoop dat ik dan mijn eigen plekje heb waar ik dus zelf kan bepalen of mijn paard 24/365 buitenstaat.
Terwijl ik op stal aan veel meer regels vast zit en ik zelf niet altijd wat te zeggen heb over hoelang moeder en veulen buiten zullen staan.

Overigens hoeft mijn veulen niet naar keuringen en ook niet op 1 januari van het jaar waarin hij of zij 3 wordt meteen zadelmak te zijn. Alles wanneer het paard er klaar voor is onafhankelijk van leeftijd of geboortedatum.

Dit wetende zijn er dan nog redenen om niet voor een juni juli veulen te gaan ?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:05

Ik begrijp dat het dus nog niet zeker is dat je een eigen plekje hebt....Maak vooraf afspraken met de stal waar je nu staat en ga voor een april veulen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 17:08

Volgende vraag..... zou Aquido op mijn merrie passen?
En hoe zijn zijn nakomelingen kwa karakter?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:12

Nou die zou ik niet nemen heel veel blessures gehad En vind hem ook maar raar in elkaar zitten Zo een eng halsje Nee vind er niks aan

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 19:40

Maar die hals is toch door operatie???? Op oudere foto's is het toch allemaal heel normaal. En de blessures, ik wil zeker geen paard met erfelijke afwijking fokken maar is het iets erfelijks of is het beest gewoon in de prak gereden dat is natuurlijk ook een verschil........

Met adelinde er op vind ik het ook maar een in elkaar getrokken beest wat soms bijna op eieren lijkt te lopen in piaff, maar ik denk ook een heel soepel paard met veel beweging te zien.

En op oude foto's (stand en onder het zadel voor de operatie) zie ik toch wel een erg gaaf beest.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:44

Zijn er fotos van. Voor de operatie? In het verrichtingsonderzoek had hij het al

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 20:03

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:05

Volgens mij heeft hij het daar ook l hoor.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:01

Ik heb een veulen van Aqiedo gefokt in 2013. Heel correct gebouwd en echt een super karakter. Drie heel goede gangen en een bijzonder goed voorbeen gebruik. Ik lees heel veel negatieve berichten over Aqiedo, maar ik heb er tot nu toe zelf vooral heel behoorlijke nakomelingen van gezien. Ik heb er zeker geen spijt van dat ik ermee gefokt heb.

Afbeelding

Ilano - Aqiedo x Flemmingh x Ulrich

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 19:15

Nou ik heb uiteindelijk na lang na denken een keuze gemaakt!
Ik heb de keuze gebaseerd op bouw, karakter, (en minder belangrijk papier en kleur).

Ik zal aller eerst even mijn lijstje vermelden waar ik uit ging kiezen:

Everdale
Capri Sonne
Netto
Elsedale (nrps)
Fairytale
Apache
Aquido
Governor
For Gribaldi
Dreamboy
Alexandro P (kwpn gelders)

Na het uitpluizen van deze hele lijst is de keus op ........
NEGRO gevallen hahahaha die stond er niet eens op!

Maar ik zag dat zoveel paarden van mijn lijst Negro bloed voerde en dat ik daar dus gewoon voor val.

Negro zou kwa type misschien niet het paard zijn dat ik zou kopen maar in combi met mijn merrie zou er zomaar iets heel leuks uit kunnen komen. En hij heeft natuurlijk zo veel goede nakomelingen dat ik hoop een leuk paard te fokken!

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik hoop mijn merrie begin juni te kunnen laten dekken.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 16:25

Ik ben stiekem toch nog wel benieuwd wat jullie van Negro vinden voor deze merrie!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:40

Prijzige keuze voor een eerste veulen.
Opwaartser zal hij niet geven en ook maat is de vraag. Maar karakter en dressuuraanleg vast wel. Waarom ga je zo laat pas dekken?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 18:01

fokfanaat schreef:
Prijzige keuze voor een eerste veulen.
Opwaartser zal hij niet geven en ook maat is de vraag. Maar karakter en dressuuraanleg vast wel. Waarom ga je zo laat pas dekken?

De opwaartse romprichting vond ik zowiezo moeilijk te vinden of ik moet echt meer richting alexandro p (gelders)of meer de kant van charmeur op maar dat is weer niet het makkelijkste karakter en ik vind het ook belangrijk dat het veulen wat meer body krijgt (iets minder rank) dat denk ik wel terug te zien in de nakomelingen van Negro. Ik denk dat als het paard gewoon iets steviger wordt de maat /hoogte al minder belangrijk is dan wordt het gewoon wat meer paard ik ben zelf ook maar 1.64 dus heb ook geen reus nodig. Verder is karakter zeker belangrijk en dressuur aanleg zeker ook want een goed braaf dressuur paard is mijn wens!

Ik wilde later dekken omdat hier op stal nog al moelijk wordt gedaan met het weide seizoen en omdat ik bang was dat me paard anders te lang binnen stond voor hij of zij de wei op kan maar in overleg met de dierenarts heb ik er toch voor gekozen haar volgende maand te laten dekken 11 mei is de scan en waarschijnlijk zal ze in de dagen er na geïnsemineerd worden.
Het is zeker een prijzige keus voor een eerste veulen maar ik denk ook bij me zelf als ik het doe moet ik het goed doen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 07:11

Opwaartser is ook niet het belangrijkste denk ik, als ze maar opwaarts bewegen. Ik vind het geen stomme keuze..Negro is een bewezen hengst en fokt een aantal positieve eigenschappen door waaronder inderdaad massa.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 19:54

Nou mijn merrie is gister aan het einde van de dag geïnsemineerd en heeft vandaag haar eisprong! Dus met een beetje geluk heb ik over 19 dagen positieve scan