Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor [naam]?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:56

Er zijn zeker wel knabstruppers die dekken. Ben laatst bij 2 mooie exemplaren op bezoek geweest. Fincalinda heeft er 2 staan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:57

Hi Kim, fijn dat je het sportief opneemt, want ik bedoel het alleen maar goed voor jou.

I.v.m. jouw gezondheid waar je hier veel over had verteld op de Bokt.
Het is niet niks wat je allemaal te verduren had gehad.

Super dat je over een tijdje de paarden aan huis hebben, helemaal leuk en handig voor jou en je vriend.

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:03

Ik persoonlijk vind dat er teveel naar kleur wordt gekeken. Ik zou beginnen met functionaliteit. De rest komt allemaal later en is eventueel mooi meegenomen.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:04

Laatst bijgewerkt door jenn0dv op 11-09-14 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:04

Hee, wat leuk; een veulentje van Kim! :)

Ik wilde alleen even zeggen dat de plaatjes van de hengsten die jij op de vorige pagina liet zien, volgens mij niet (homozygoot) Bont zijn, maar Sabino. Het Sabino gen gedraagt zich anders dan een bontpatroon gen. Als je met zo'n hengst dekt, heb je ook kans op een effen veulen met brede bles en hoge witte sokken, bijvoorbeeld.

In Amerika hebben ze wel veel bonte trekpaardachtigen rondlopen (zoals bvb North American Spotted Draft?). Misschien een idee om je daarin te verdiepen om te zien hoe die tot stand zijn gekomen? En ik heb geen idee of er de mogelijkheid is om sperma te laten overkomen?

En heb je eventueel iets met Appaloosa? Anders zou je eens naar Norikers kunnen kijken! :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:11

Ik ben niet thuis in de koudbloeden/tinkers/barokke paarden dus daar kan ik je niet mee helpen.
Wat gaaf dat je een baby Kimmie gaat fokken!! <3

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:12

Its Bandit en Ryon o'malley zijn homozygoten Tinkerhengsten die homozygoot voor bont zijn. Beiden erg knappe hengsten. Dr Snuggles vind ik ook erg gaaf maar die wel 1.70 meter he, dus erg groot.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:17

Is een bonte Noriker hengst geen idee ?
Ik heb geen idee of er bonte Noriker hengsten ter dekking staan hier maar ze zijn in elk geval leuk gebouwd en erg breed !

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:20

Ik weet niet of je een Noriker moet willen gebruiken op een al dominante dame. Meeste Norikers hebben een behoorlijk eigenzinnig karakter.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:42

Ik zou het zonde vinden om een tinker te gebruiken op deze merrie, waarom niet een net wat luxer trekpaardras? Ik vond in Belgie b.v. een Percheron ter dekking, naar mijn weten zijn deze wat rijtypischer dan Nederlandse trekpaarden, mooi formaat, niet te veel behang etc. En volgens mij qua gezondheid van het beenwerk wat harder dan veel in NL aanwezige zware rassen.

Op de site van het IHW staat een bonte, van Droomwals. Volgens mij was dat een tuiger die niet zoveel tuigbeweging doorgaf ;-)
En jij wilt per se geen groninger? Die onno is ook machtig!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:27

Droomwals heeft nogal wat "koppige"paarden doorgegeven.
Zou niet mijn eerste keuze zijn :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:46

Ik weet hét ras/type wat jij naar op zoek bent! Haha

Ben alleen bang dat er geen hengsten in Nederland zijn, maar de Nord Svensk (brukhäst dan wel).

Google maar eens op nordsvensk hingst. Zijn er in alle kleuren, maar bont twijfel ik even aan...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:39

je wilt geen hengts met veel behang, maar alle hengsten dat je zelf toont hebben extreem veel behang. Is kim volledig CPL vrij?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:02

wittepit schreef:
Ik zou het zonde vinden om een tinker te gebruiken op deze merrie, waarom niet een net wat luxer trekpaardras? Ik vond in Belgie b.v. een Percheron ter dekking, naar mijn weten zijn deze wat rijtypischer dan Nederlandse trekpaarden, mooi formaat, niet te veel behang etc. En volgens mij qua gezondheid van het beenwerk wat harder dan veel in NL aanwezige zware rassen.

Op de site van het IHW staat een bonte, van Droomwals. Volgens mij was dat een tuiger die niet zoveel tuigbeweging doorgaf ;-)
En jij wilt per se geen groninger? Die onno is ook machtig!

percheron zou ik ook niet doen. die zijn in frankrijk jaren alleen voor de slacht gefokt. De hengsten die ik bij haras du pin heb gezien waren ook zeer triest(allemaal onder de cpl).

jezelf verdiepen in trekpaardhengsten die goed bewegen is misschien niet eens zon slecht idee zijn van minikatje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:10

Wat leuk dat je Kim laat dekken zeg :D

Als mijn belg een merrie was geweest dan had ik er een bijpassende appaloosa noriker bij gezocht, ik vind stippen zó gaaf <3
Maar waar ik ook weg van ben zijn de schwarzwalder fuchsen. Er zijn een paar erg mooie zwaardere, grotere hengsten!
En anders inderdaad een tinker, daar is keus zat. Ik zou me niet te druk maken over mok bij veel sokken. Als je gewoon sober voert dan is de kans op mok heel klein. Dat geldt ook wel voor CPL trouwens, als is dat wel deels erfelijk volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:14

Ik ben nu met vriendje in een hotel, dus ik kan niet veel reageren. :o

Klopt hoor, een leuk kleurtje is mooi meegenomen, maar zeker niet het belangrijkste. :)

Natascha, bedankt, als ik weer thuis ben ga ik even zoeken. :j

Ragdollcat, het zou inderdaad ook niet eerlijk zijn als ik aan nog een paard begin terwijl ik daar niet voor zou kunnen zorgen of daar een backup voor heb.
Ja, de paarden aan huis is echt een hele grote droom voor mij. :j

Rowdine, de kleur is niet het belangrijkste. :)

Jenn0dv, de WIFI is hier heeeeeel traag, maar staan deze paarden ook in Nederland ter dekking?

Mairead, hoge witte sokken vind ik ook geweldig en een bles ook!
Klopt wat je zegt, in Amerika hebben ze erg veel Trekpaardrassen, ook de Cream Draft, zooo mooi!
Appaloosa vind ik ook prima, een Noriker is dan ook een optie.
Je maakt het me niet makkelijker. :D

Tazzey, ja haha, ik kan er nu al over wegdromen...
We hebben samen zoveel meegemaakt en ik heb zoveel van Kim geleerd.
Dat moet wel goed komen.

xSogno, dan zou het veulentje rond Kim's schofthoogte zitten, vind ik niet erg. :)

ElCamino, klopt, daar wil ik ook nog naar kijken. :j

xSogno, is dat zo? Echt alle?
Mensen denken ook dat Trekpaarden sulletjes zijn, maar dat is ook een misverstand.

Wittepit, de Percheron is juist over het algemeen nog zwaarder.
Nee, liever geen Groninger.

Minikatje, koppig mag, maar Kim is zelf inderdaad ook al enorm koppig.

Quir, jaaaaaaaaaa, die zijn leuk he!! :))
Mini Kimmetjes, ik vind ze echt gaaf.

Duhelo, klopt... voor zover ik weet is ze CPL vrij.
Ze vertoont geen tekenen ervan in ieder geval en ze is nu 10.

8nnemiek, klopt, er is alleen zoveel keus!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:06

Mini? Haha, met 1,60/1,65m vind ik ze niet echt heel mini.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:10

Nee, er zijn geen døla in nederland helaas maar het is vast op te sturen ;)
Ze lijken erg op de Nordsvensk! Voorbeeldjes hieronder.

Dit is Elstad Blesen
Afbeelding

Heirums Borken
Afbeelding

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:28

Niet alle natuurlijk, uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk maar ze staan er wel redelijk om bekend:

Norikers zijn sociale paarden die erg geïnteresseerd zijn in hun omgeving. Ze zijn werklustig en leren snel. Ze zijn eenkennig en erg gericht op hun eigenaar en zullen nieuwe ruiters/menners dan ook flink uit proberen. Ze zijn niet snel onder de indruk van dingen maar ondanks dat het koudbloeden zijn hebben zij toch nog een flinke dosis temperament. Hun eigenzinnige karakter en kracht, maakt dit ras niet geschikt voor de beginnende paardenhouder.

Ik persoonlijk zou dat niet combineren met een dominant karakter.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 06:24

Quir, de stokmaat ligt over het algemeen tussen de 1.53 en 1.60m, dus met die gegevens in mijn hoofd vond ik dat voor een Trekpaardenras vrij klein. :o

Jenn0dv, die onderste vind ik knap!

xSogno, nee, dat lijkt me dan inderdaad niet zo'n goede combinatie, aangezien ik dat er juist wat uit wil hebben.

Katja, ik vind hem wel heel erg gaaf, maar wel een groot risico omdat de rassen zover uit elkaar liggen.

Daffy02, echt teveel keus.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 06:38

KoudbloedKim schreef:
Dreamflower, de Frederiksborger vind ik ook een enorm gaaf ras, maar vrij zeldzaam.
Gelders paard lijkt me geen goed idee, aangezien ik graag juist vlakkere gangen wil.

Fredriksborgers hebben dezelfde gangen als Gelderse. Gelderse zijn ruimer in de beweging dat Fredriksborgers maar gooien in een zelfde mate op. Fredriksborgers zijn de Deense versie van het Gelderse Paard en Gelderse zijn ook zeldzaam.

Ik denk dat jij Tuigers in je hoofd hebt....die Gooien enorm op.

Bij het AES is een hele mooie palomino goedgekeurd die door [***] gefokt is. Goedhart. Die is gewoon in Nederland en vers beschikbaar. Dat is een Gelderse uit een Groninger moederlijn.

Ik zou voor een eerste dekking ook niet met een buitenlandse diepvries beschikbare hengst aan de gang. Leuk voor een ervaren fokker maar bij minder ervaring echt heel erg veel gedoe en je weet niet of de merrie diepvries kan verdragen.

Ik zou gewoon een in Nederland beschikbare hengst gaan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 06:47

Niet bont maar wel iets dat mooi kan aansluiten is een freiberger in belgie staat in tongeren een ter dekking en in duitsland vast ook.zijn luxer goed karakter geen sokken.en anders een tinker zou dan voor type grai kijken luxer minder behang met een ggk tinker krijg je part bred papieren bij het veulen.ook een welsh cob zou mooi zijn voor leuk kleurtje heb je sublime sponte en ook bij een ggk welsh cob krijg je papieren welshpartbred

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 07:06

Wij hebben sinds een half jaar een noriker en ja de omschrijving klopt ;) sowieso zijn er erg weinig bonte norikers en dan zal je waarschijnlijk alsnog naar oostenrijk of Zuid Duitsland moeten gaan. En daarbij vraag ik mij dan weer af of de fokkers daar je willen helpen aangezien ze met moeite en zelfs subsidies het ras in stand proberen te houden. Dus of ze je willen helpen met een kruising is een grote vraag...