Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
caboclo schreef:Ook staat er in dit topic dat we de aangeboden hengsten op een rij gaan zetten en dus vanuit daar gaan kijken welke er het beste op past dus de keuzen is nog niet gevallen op boven staande
Ook staat er bij dat vos niet erg is als het maar een aftekening heb dus vos bont maak niets uit!
Nu graag on-topic ipv dat afkraken en doen want ik beslis niet!
caboclo schreef:Mijn punten waar ik op ga letten zijn trouwens naar
Lengte te compact
Langer voorbeen omdat ze een kortere voorbeen heb
Iets meer maat iets te klein
Borst omdat ze een flinke borst heb
Zijn dit waar jullie ook een puntje bij hebben?

caboclo schreef:Klinsch en runtgenlogies alleen op benen rug en nek niet op foto gezet
DA heb wel gezegt dat ze een echte haflingers rug heb!
Kan k goed of kwaad op vatte maar haf lijke me toch goede sterke ruggen te hebben?!
En ondertredende stand met de voorbenen en hoog kruis...
Traiectum schreef:TS, ik vind het top dat je in ieder geval goed nadenkt over welke hengst, en er niet zomaar de hengst van de buren opzet.
Houden de eigenaren er wel rekening mee dat het fokken van een veulen niet zonder risico is voor de merrie? (kan er over meepraten, moeder van mijn veulen zou waarschijnlijk overleden zijn als ze geen birthalarm om had gehad, en dat is een merrie die er toen al 3 op de wereld had gezet).
Ik denk dat je het beste af bent met een vrij ranke hengst, max. rond de 1.50-1.55. Als je een NRPS-goedgekeurde hengst kiest, kan het veulen eventueel ingeschreven worden in het (hulp)stamboek. En ja, op papieren kun je niet rijden, maar het heeft wel een meerwaarde als het veulen ooit verkocht moet worden (en zeg alsjeblieft niet dat dat nooit zal gebeuren - mensen kunnen hun baan kwijtraken, failliet gaan, invalide worden, overlijden, etc; je hoopt dat het nooit gebeurt, maar áls het gebeurt...)
Cassidy schreef:Far Ute Fantasy is 1,60m. Een correcte hengst, geeft makkelijke en zoete nakomelingen. Ik begrijp dat veulen is voor eigen gebruik, hoofdzakelijk recreatief, met richting naar Western. In mijn ogen het ideale vaderdier voor een veulen met dat gebruiksdoel.

anneliesdj schreef:Cassidy schreef:Far Ute Fantasy is 1,60m. Een correcte hengst, geeft makkelijke en zoete nakomelingen. Ik begrijp dat veulen is voor eigen gebruik, hoofdzakelijk recreatief, met richting naar Western. In mijn ogen het ideale vaderdier voor een veulen met dat gebruiksdoel.
Ik lees nergens dat ze er western mee wil rijden. Alleen dat ze een westernzadel gebruikt bij het buitenrijden.
Ik ben van mening dat je een paint of quarter niet op een ander ras moet gebruiken tenzij je serieus van mening bent dat dit de enige manier is om het resultaat te krijgen wat je wilt (als je dus ook echt western wilt rijden).
In alle andere gevallen geven nrps, new forest, kwpn, duitse rijpony enz, waarschijnlijk een beter resultaat. (ruimere gangen, niet neerwaarts gebouwd)
En naast dat is hij ook gewoon te groot en te breed om op een pony'tje van 1,45 te parkeren.