hengst gezocht die alles dan behalve vos geeft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caboclo

Re: hengst gezocht die alles dan behalve vos geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 01:16

Ook staat er in dit topic dat we de aangeboden hengsten op een rij gaan zetten en dus vanuit daar gaan kijken welke er het beste op past dus de keuzen is nog niet gevallen op boven staande

Ook staat er bij dat vos niet erg is als het maar een aftekening heb dus vos bont maak niets uit!

Nu graag on-topic ipv dat afkraken en doen want ik beslis niet!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 01:17

Ik kraak niet af, het was een oprechte vraag. Waarom niet een goede fokmerrie kopen als je graag een veulen wil fokken en daar genoeg ruimte voor hebt.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 01:19

Daarop heb k al antwoord gegeven!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 01:24

caboclo schreef:
Ook staat er in dit topic dat we de aangeboden hengsten op een rij gaan zetten en dus vanuit daar gaan kijken welke er het beste op past dus de keuzen is nog niet gevallen op boven staande

Ook staat er bij dat vos niet erg is als het maar een aftekening heb dus vos bont maak niets uit!

Nu graag on-topic ipv dat afkraken en doen want ik beslis niet!

Mijn advies is om bovenstaande hengst zeker niet te kiezen, zo goed?
Uit jouw berichten krijg ik niet het idee dat jij of de eigenaar verstand hebben van fokken en kunnen zien wat de sterke en minder sterke punten zijn van de merrie.
Wat jij ziet als afkraken moet je zien als goed advies, het is gewoon niet zo'n goede fokmerrie.
En dat zegt helemaal niets over hoe lief ze is of hoe braaf met rijden.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 01:31

Daarom opende ik dit topic
En k heb ook aangegeven dat k idd geen ervaring heb met fokken in mn jonger jaren ben k alleen een dressurmuts geweest meer niet daarna ben k er uit gegaan en na mn zwangerschap kreeg k dit aan geboden

Verder is mijn reactie zo omdat je er optegen ben dat je iedere hengst afkeurd tja zelf kijken we er naar wat het wat kan verbeteren maar tot nu toe hebben we daar nog niet naar gekeken!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 01:35

caboclo schreef:
pony is geheel goed gekeurd !!

Je hebt het nu over de merrie? Hoe wat waar wanneer en door wie? En hoe oud is ze, en wat kan ze?

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 01:40

Mijn punten waar ik op ga letten zijn trouwens naar
Lengte te compact
Langer voorbeen omdat ze een kortere voorbeen heb
Iets meer maat iets te klein
Borst omdat ze een flinke borst heb

Zijn dit waar jullie ook een puntje bij hebben?

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 01:41

Sientje schreef:
caboclo schreef:
pony is geheel goed gekeurd !!

Je hebt het nu over de merrie? Hoe wat waar wanneer en door wie? En hoe oud is ze, en wat kan ze?

Door DA gekeurd de rest sta in t topic!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 01:42

http://www.stalnieuwmoed.nl

Orchard Red Prince, Nieuwmoeds Patrick, Reekamps Eclips
En als je echt graag groot wilt fokken is Zodiak misschien een optie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 01:46

caboclo schreef:
Mijn punten waar ik op ga letten zijn trouwens naar
Lengte te compact
Langer voorbeen omdat ze een kortere voorbeen heb
Iets meer maat iets te klein
Borst omdat ze een flinke borst heb

Zijn dit waar jullie ook een puntje bij hebben?

Jouw merrie is vrij kort in de rug en heeft een korte sterk hellende croupe/kruis/achterhand. Haar voorbeen is wat onderstandig en wat hol.
De hals is niet goed te zien maar lijkt ook wat kort. Dus in het algemeen een vrij beknopte merrie.
Je moet dus een hengst hebben met lengte, vooral in de rug en croupe, croupe moet minder hellend zijn.
Dat is ook waarom ik de paint hierboven afraad, die hebben een korte sterk hellende croupe en kort voorbeen.
Snap je wat ik bedoel? Wil het gerust verder uitleggen.

Wat willen de eigenaren met het veulen doen? Rijden, inspannen, uitbrengen op wedstrijden, fokken, alleen naar kijken op het land?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 01:52

Far Ute Fantasy is 1,60m. Een correcte hengst, geeft makkelijke en zoete nakomelingen. Ik begrijp dat veulen is voor eigen gebruik, hoofdzakelijk recreatief, met richting naar Western. In mijn ogen het ideale vaderdier voor een veulen met dat gebruiksdoel.

En hoe korter de pijp, hoe minder kans op peesblessures. En ja, dat is onderzocht, kan alleen het onderzoek zo snel niet vinden.

Maar goed, de eigenaar zal ook nog goed moeten vinden dat de hengst buiten het ras dekt. En ik denk zomaar dat hij niet goedkoop gaat zijn.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 01:53

Super bedankt voor je uitleg hier kan ik wat mee

De eigenaren doen er zelf niets mee door de tijd wil k er dan mee gaan rijden en dan met de eigenaren die niets weten en kenne met paarden laten leren rijden dan gewoon thuis en buiten

Bedankt!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 01:55

caboclo schreef:
Door DA gekeurd de rest sta in t topic!

Er staat niks in het topic over de kwaliteiten van de merrie ;) Lees alleen dat je ermee bezig bent te beleren. Welke keuring heeft die DA precies gedaan? Je hebt het over geheel goed gekeurd, maar wat was de status van die keuring..? ;)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 02:00

Klinsch en runtgenlogies alleen op benen rug en nek niet op foto gezet
DA heb wel gezegt dat ze een echte haflingers rug heb!
Kan k goed of kwaad op vatte maar haf lijke me toch goede sterke ruggen te hebben?!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 02:02

Maar t gaat hier om de hengste keuzen dus laten we het on-topic houden!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 02:03

caboclo schreef:
Kan k goed of kwaad op vatte maar haf lijke me toch goede sterke ruggen te hebben?!

Die hebben juist vaak een weke (holle) rug... ;) En ondertredende stand met de voorbenen en hoog kruis... ;)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 02:05

TS, ik vind het top dat je in ieder geval goed nadenkt over welke hengst, en er niet zomaar de hengst van de buren opzet.

Houden de eigenaren er wel rekening mee dat het fokken van een veulen niet zonder risico is voor de merrie? (kan er over meepraten, moeder van mijn veulen zou waarschijnlijk overleden zijn als ze geen birthalarm om had gehad, en dat is een merrie die er toen al 3 op de wereld had gezet).

Ik denk dat je het beste af bent met een vrij ranke hengst, max. rond de 1.50-1.55. Als je een NRPS-goedgekeurde hengst kiest, kan het veulen eventueel ingeschreven worden in het (hulp)stamboek. En ja, op papieren kun je niet rijden, maar het heeft wel een meerwaarde als het veulen ooit verkocht moet worden (en zeg alsjeblieft niet dat dat nooit zal gebeuren - mensen kunnen hun baan kwijtraken, failliet gaan, invalide worden, overlijden, etc; je hoopt dat het nooit gebeurt, maar áls het gebeurt...)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 02:11

Traiectum schreef:
TS, ik vind het top dat je in ieder geval goed nadenkt over welke hengst, en er niet zomaar de hengst van de buren opzet.

Houden de eigenaren er wel rekening mee dat het fokken van een veulen niet zonder risico is voor de merrie? (kan er over meepraten, moeder van mijn veulen zou waarschijnlijk overleden zijn als ze geen birthalarm om had gehad, en dat is een merrie die er toen al 3 op de wereld had gezet).

Ik denk dat je het beste af bent met een vrij ranke hengst, max. rond de 1.50-1.55. Als je een NRPS-goedgekeurde hengst kiest, kan het veulen eventueel ingeschreven worden in het (hulp)stamboek. En ja, op papieren kun je niet rijden, maar het heeft wel een meerwaarde als het veulen ooit verkocht moet worden (en zeg alsjeblieft niet dat dat nooit zal gebeuren - mensen kunnen hun baan kwijtraken, failliet gaan, invalide worden, overlijden, etc; je hoopt dat het nooit gebeurt, maar áls het gebeurt...)

Bedankt voor je reactie
Ik probeer ook echt erger te voorkomen met een "passende" hengst

En idd alles kan maar hebben een flink gezin die alles overnemen mocht er wat gebeuren

Maar ook dat is niet aan mij ze zouden oud en wwijs genoeg moeten zijn zijn mensen rond de 55 dus neem aan dat dat wel snor zit!

Bedankt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 02:12

Cassidy schreef:
Far Ute Fantasy is 1,60m. Een correcte hengst, geeft makkelijke en zoete nakomelingen. Ik begrijp dat veulen is voor eigen gebruik, hoofdzakelijk recreatief, met richting naar Western. In mijn ogen het ideale vaderdier voor een veulen met dat gebruiksdoel.

Ik lees nergens dat ze er western mee wil rijden. Alleen dat ze een westernzadel gebruikt bij het buitenrijden.
Ik ben van mening dat je een paint of quarter niet op een ander ras moet gebruiken tenzij je serieus van mening bent dat dit de enige manier is om het resultaat te krijgen wat je wilt (als je dus ook echt western wilt rijden).
In alle andere gevallen geven nrps, new forest, kwpn, duitse rijpony enz, waarschijnlijk een beter resultaat. (ruimere gangen, niet neerwaarts gebouwd)

En naast dat is hij ook gewoon te groot en te breed om op een pony'tje van 1,45 te parkeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 02:18

anneliesdj schreef:
Cassidy schreef:

Ik lees nergens dat ze er western mee wil rijden. Alleen dat ze een westernzadel gebruikt bij het buitenrijden.
Ik ben van mening dat je een paint of quarter niet op een ander ras moet gebruiken tenzij je serieus van mening bent dat dit de enige manier is om het resultaat te krijgen wat je wilt (als je dus ook echt western wilt rijden).
In alle andere gevallen geven nrps, new forest, kwpn, duitse rijpony enz, waarschijnlijk een beter resultaat. (ruimere gangen, niet neerwaarts gebouwd)

En naast dat is hij ook gewoon te groot en te breed om op een pony'tje van 1,45 te parkeren.

Er worden hier Tinkers voorgesteld als optie, dan vind ik deze qua massa best meevallen.
Verder gaat het veulen de maat krijgen die de merrie toestaat, de hoogte en de breedte gaat hij later pas in.
TS wilde massa, dat gaat ze met deze hengst krijgen. Wilde een apart kleurtje, dat gaat deze hengst gegarandeerd geven. Of ze hem als vaderdier zal kunnen gebruiken is nog maar de vraag.
Mijn laatste reactie in dit topic. TS, succes met het zoeken naar een vaderdier!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 02:23

Ik heb Tinkers alleen maar afgeraden zien worden en voor het aparte kleurtje zijn genoeg andere optie's.
Enja, het veulen past zich wel enigzins aan, maar je moet het lot ook niet tarten hé? Pony heeft ook nog niet eerder een veulen gehad.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:33

Zeer beslist geen westernrassen op deze pony. Die gaan de croupevorm alleen maar verslechteren en niet meer lengte in het lijf geven. Zal ook een horizontaal aangezette hals geven.

Ik blijf herhalen als er perse met deze pony gedekt moet worden....dan met een NRPSer of een Duitste Rijpony.
Die geven rijtypische modellen.

En met klem...eerst het exterieur en gangen dan pas naar de kleur kijken.

Maar zeker naar aanleiding van de PB,...koop een goede fokmerrie. Voor heel leuk geld heb je nu een buitencathegorie fokmerrie uit een bewezen moederlijn.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:01

caboclo schreef:

Als ze de nek, rug en benen niet op de foto hebben gezet, wat dan wel?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:13

caboclo schreef:
LadyMadonna schreef:
Je zoontje? Hoe oud ben je ts?
Is welsh nwr niks?

doet dat er iets toe? :o

Nouja, op basis van je posts dacht ik met een 14 jarige oid te maken te hebben.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 10:15

als je goed leest lees je dat alleen de benen op de foto zijn gezet!

maar hier gaat het topic niet over
ik vraag jullie voor een passende hengst!
niet of de merrie nou wel of niet gedekt moet worden of ze nou wel of niet op de foto staat of wat dan ook

graag nu on-topic

we zijn inmiddels al op pag 5 en heb bijna geen hengsten keuze aangeboden gekregen mits via pb!