Even wat ervaringen horen.... welke Springhengst??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Even wat ervaringen horen.... welke Springhengst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:02

Iets neerwaarts gebouwd zijn is voor een springpaard niet perse nadelig.

Crespo vdl of Dexter R?

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 00:15

Deze foto vond ik nog van Ivy. (LL) Hier staat ze samen met onze bijrijdster.
Op de foto is ze ongeveer 4,5maand.

Afbeelding

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 00:31

Crespo VDL is ZEKER een aantrekkelijke kandidaat. Hij is mooi van bouw. En heeft ook voldoende massa. Vind zijn kwaliteiten ook voldoende.
Hoe hij in omgang is weet ik niet. Maar zo te zien is het ook nog een "broekie".

Ik vind Dexter geen mooie hengst. Zijn romp stoort me. Te lang, en té rechthoekig. Hij moet een andere leuke merrie maar opzoeken. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:35

Wow die lijkt fors aan de maat, maar LL fokt ook groot zie ik dus dan weet je weer niet wat de bijdrage van je merrie is geweest.

Dexter is ook niet helemaal mijn type dus dat snap ik dan wel.
Wat vind je van Dantos dan? Niet het verrichtingsrapport lezen O:)

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 00:50

Dantos HBC bedoel je??
Die mag Dexter bellen of ze samen zullen gaan stappen... haha!
K vind em echt niet mooi gebouwd. Eigenlijk hetzelfde gevoel als bij Dexter. (en nu had ik nog niet eens zijn ver.rap. gezien! ;) )

We gaan overmorgen naar de hengstenkeuring in den Bosch. Ben reuze benieuwd welke me aanspreken en of het een beetje klopt met wat ik tot nu toe aan info en voorkeuren heb verzameld. (voor zover deze hengsten vertegenwoordigd zijn)

Ivy lijkt inderdaad een een lang end te worden, maar dat karaktertje wat erin zit....... kwijl!!!!
Ze is als veulen nog mooier en leuker geworden als ik gehoopt had.

Hoe ze dadelijk onder het zadel zal zijn, dat is nog maar de vraag haha! Maar tot dus ver, ben ik over haar meer dan tevreden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:49

Als je naar de hk gaat, neem dan een boekje mee en schrijf op wat je opvalt aan elke hengst en let dan met name op de karakters.
Dan kun je achteraf terugzoeken welke hengsten je aanspraken in karakter en watvoor vader die hebben.

:P Ik vind zelf Dantos niet geweldig maar ook niet lelijk (en hij is daar ook nog erg jong), maar het past wel bij mijn merrie, vind het bij jouw merrie overigens ook goed passen hoor. En ik ben fan van zowel numero uno als cantos dus wat doe je eraan. Maar hij scoort overal heel goed op, alleen heeft hij opmerkingen op zijn karakter.

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 17:18

Goede tip van het boekje! dank! Zal het zeker mee nemen.

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:42

Ik heb op een trainingstal gewerkt waar vooral springpaarden werden getraind. Heb veel verschillende paarden gezien en leren kennen. Ik was heel gecharmeerd van enkele cardento's, heb ook gezien dat ze een hele nette sprong maakten. Qua karakter heel braaf, maar met net genoeg pit.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:13

Ook een goede Cardento! Maar TS wil geen schimmel.
Wel een zeer geschikte hengst, qua prestatie en karakter!

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:15

Hmm ja alle cardento's bij ons waren bruin tot zwart/bruin.

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 12:07

Zo... gisteren naar de hengstenkeuring geweest in den Bosch. Toen we ons eindelijk door alle files heen hadden geworsteld kon het genieten beginnen. Wat een knappe en talentvolle hengsten hebben we voorbij zien komen. Sommige stuitergek, sommige om op te vreten.
Het fijne was dat we van sommige de nakomelingen konden zien en daarmee konden we een hele duidelijke keuze al maken welke hengsten het voor ons niet zouden worden.
Dat maakt de groep waar we eentje uit moeten kiezen al een stuk overzichtelijker en iets minder chaotisch.

Maarrrr.... er liepen ook nieuwe talenten bij, waar we heeeeeel erg gecharmeerd van waren.
We hebben bij de stallen met de eigenaren en ruiters gekletst en daar werd ook heel veel helder en duidelijk.

We hebben Ukato in levende lijve zien werken en ik moet eerlijk zeggen dat (ondanks dat zijn nakomeling niet door was naar de 3de bezichtiging) wij heel erg gecharmeerd van hem waren. Wat een fijne werklust en stabiel karakter hadden zowel hengst als nakomelingen. De maat van Ukato had wel iets meer mogen zijn, maar het is niet vreselijk storend. Ukato blijft zeker nog op ons lijstje staan.

De Baloubet du Rouet nakomeling toonde geweldig en gingen (ik geloof allemaal) door. Erg mooie en aktieve paarden. Ook nogsteeds een hengst die op ons lijstje blijft staan.

En toen kwamen er 2 jonge kanjers voorbij.....

Freeman VDL. (die Anneliesdj ook al een keertje opperde) Wat een ontzettend aantrekkelijk beestje! Aktief maar met hele fijne bewegingen en een erg fijne instelling.

Toen we helemaal vol lof over Freeman waren....kwam Chacco Boy de ring in....
............KWIJL...........

Dit vind ik nu typisch een hengst waar ik eventjes goed voor ga zitten. Wat VIND ik em leuk!
De bouw, zijn karakter (voor zover je dat daar kunt beoordelen), zn gangen, zn uitstraling echt alles laat mn hart wat sneller kloppen.
Ook Chacco Boy is nog maar een broekie en dus is het een grotere gok die je neemt, aangezien hij nog niet veel nakomelingen heeft lopen.

Iemand die iets meer weet van Chacco Boy????

De dag hengstenkeuring van s ochtends vroeg tot s avonds laat was heeeeeel erg verhelderend en ontzettend gezellig. Volgend jaar gaan we weer! Hopelijk om dan de papa van ons toekomstige veulentje te bewonderen :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:14

En wat dacht je van Nonstop? Dit is een belgische hengst, dus misschien ook wel aantrekkelijk om mee te fokken?
Van alle Nonstop nakomelingen die ik gezien heb zijn ze allemaal koel in het hoofd, geen gekkenhuizen en van weinig onder de indruk in bv parcour.
Ik heb zelf een Nonstop. Ik kocht hem toen hij 4 was en was toen al heel makkelijk alleen te handelen. Dat was voor mij een vereiste want vriendlief is geen paardenman, dus ik moest wel ergens veilig kunnen komen met mijn paard. Het is een echte werker en zal altijd, altijd springen. Qua nieuwe dressuuroefeningen aanleren neemt hij wel minder snel iets op dan paarden die ik daar voor gereden had. Dan kan hij wel wat zenuwachtig worden.
Karakter top zeg ik u! :)

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:05

Chacco Boy heb ik meerdere keren gezien. Fijn paard om mee te werken, maar veel pit! Wel fantastische techniek! Maar net als Numero Uno misschien iets te heet voor jullie.

Je zou stal Boerekamps eens een belletje moeten geven (de ruiter van Chacco Boy). Die kunnen je meer vertellen.

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 20:06

Nonstop ken ik eigenlijk niet. Hij ziet er wel erg mooi uit en de bouw is goed.
K zal zijn voorouders eens wat uitpluizen.

Chantalboes: we gaan zeker de stal eens bellen! Het zag er gisteren zooo fijn uit. Maar ja..... daar zitten natuurlijk TOPruiters op... die laten de grootste etterbak bijna nog braaf eruit zien. :D
En ik lees nu ineens dat hij rontgologisch een bemerking zou hebben? weet jij hier misschien iets over?

Weet je misschien ook meer over Freeman VDL?
Laatst bijgewerkt door Mimmetje op 07-02-14 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 20:11

Chantalboes: Jij opperde ook Ukato. Heb je ook met de hengst zelf gewerkt? Zijn nakomelingen waren gisteren erg fijn en ontspannen, ondanks het circus om hun heen van hengsten die naar de piste gingen etc. Ze kwamen heerlijk hun knuffeltje opeisen en geloofden de rest eigenlijk wel. Ook de eigenaar van 1 van de ukato-zonen vertelde dat ze in het werk genoeg pit hebben, maar verder super braaf zijn.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:21

Nee niet Ukato zelf, wel veel nakomelingen. Stuk voor stuk fijne werkwillige beesten!

Van röntgenologische bemerkingen weet ik niets? Maar het zal geen belemmering voor de sport zijn of wel?

Freeman VDL vind ik ook gaaf, maar nog erg jong. Te veel gokken of de nakomelingen succesvol worden. Dan zou ik eerder voor de lijn ervoor kiezen (Emmerton, Emilllion, Chin Chin).

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 22:27

Ukato's karakter spreekt me heeeeeeel erg aan. Helemaal nu ik zijn nakomelingen persoonlijk heb gezien. Maar zijn formaat houdt ons op dit moment nog tegen.
Mn merrie is ook maar 1.65..... Voor mijn man mag dat wel iets hoger.

We moeten afwegen wat we belangrijker vinden. karakter?.... of formaat? .... prestaties?
We gaan in ieder geval nog naar de stallen toe van de top 3 :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:22

Mijn paard heeft wel echt een Nonstop-hoofd. https://www.google.be/search?q=nonstop+ ... B600%3B428
Niet echt een ramshoofd, maar toch die bolling in het gezicht. Vind ik als dressuurruiter minder mooi, maar vermits karakter heeeeel goed was, hij leuk beweegd en geen gekkenhuis is heb ik hem daar niet voor laten staan.
Nonstop is de zoon van Darco.
Eigenlijk slaan ze je hier in Belgie op wedstrijd om de oren met Nonstop nakomelingen.

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 12:00

ok. Dank je voor je info x_Quinta_x. Ik vind het karakter erg belangrijk zoals je misschien al wel hebt gelezen. :)
Ik zal Nonstop in mijn achterhoofd houden. Hij heeft zijn hoofd inderdaad niet echt mee. Hij geeft wel zijn formaat mee en een goed karakter. Ik ben het met je eens dat die bolling in het hoofd niet mooi is. Maar dat is een kwestie van keuzes maken.

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 19:14

Vd Lageweg oppert oa Indoctro. Hmmmm.... Ik vind het een erg mooie hengst hoor! echt! Maar ik heb zo mn twijfels bij zijn karakter! Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet veel Indoctro's ken.... Hebben jullie ervaringen met zijn nakomelingen? Onder het zadel en verder in de omgang.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:40

Persoonlijk vind ik Indoctro fantastisch! Maar weer hetzelfde verhaal, als je echt opzoek ben naar een hengst die geen 'bloederige' nakomelingen heeft zou ik Indoctro niet kiezen.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:51

Mimmetje: Is de hengst Radisson (Indorado x Nimmerdor) niet wat?

Hij geeft goede nakomelingen met een fijn karakter en mooi exterieur.

Edit: O, ja. Je wou geen schimmel. Heb zelf ook een nakomeling van hem (die is wel bruin van kleur). Zie profiel.

Merrie met een prettig karakter. Fijn om te rijden, veel werklust. Springt met veel vermogen.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:03

Ooh Radisson <3 dan maar hopen dat het geen schimmel wordt, haaha

Edit: typo

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 21:47

Radisson is ook van VDL he? We gaan binnenkort eens even bij ze op bezoek. Ik denk dat we daar zeker wel kunnen slagen.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:33

wij hebben 2 indoctro nakomelingen en mijn merrie komt uit een indoctro moeder :) Persoonlijk super fijne karakters en hele fijne bewegers!