Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ellis_1990 schreef:Natuurlijk ligt het deels ook aan opvoeding maar onze paarden zijn allemaal netjes gemanierd alleen ligt het er wel aan of ze je kennen of niet. Ze proberen graag uit, zijn brutaal en zijn niet voor iedereen weggelegd. Als vreemden ze naar de wei brengen zullen ze proberen hoever ze kunnen gaan en dat is in 9 van de 10 gevallen dat ze in de wei een showtje weggeven met de halstertouwen er nog aan. Terwijl ze bij ons netjes stil staan. Het zijn gewoon paarden die in zijn voor een lolletje. Ik kan het niet goed uitleggen maar daarvoor moet je ze kennen dan snap je precies wat ik bedoel.nu ben ik toch benieuwd? wat voor karakter trekken hebben die James Bont nakomelingen? en vanwaar etterbakjes? alle veulens/jaarlingen gaan uiteindelijk toch uitproberen en grenzen verleggen of brutaal worden! ligt toch gewoon aan de opvoeding of niet dan?
svdijk schreef:@emr: de moeder doet bijzonder veel in het karakter van het veulen. Als je een heel lieve merrie hebt, is het veulen meestal wat brutaler naar de mensen dan wanneer je een heel strenge merrie hebt.
James Bont is inderdaad Unitas(*Zakerno*Monarch), waarom niet intelen natasja?
svdijk schreef:Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn, hoewel een klassieke gelderse niet verkeerd hoeft te zijn.
(ik zie ze persoonlijk nog steeds liever dan die moderne,rijtypische dieren die bijna niet van de rijpaarden zijn te onderscheiden..)
Alexandro bijvoorbeeld ben ik persoonlijk wel weg van, maar die moet je imo ook niet op een te moderne merrie zetten.
Anyway, dat is weer een andere discussie en niet echt van toepassing in dit topic daar TS graag een bont veulen wil, al moet je dan ook niet op kwaliteit in willen leveren.
GJ9 schreef:TS, wat een leuke vrolijke merrie, met veel Gelderse opdruk. Ik zou hier zeker een Gelderse hengst op zetten, en al helemaal als er een fokker geïnteresseerd is ook.
De kampioen van dit jaar was een Vitens x Fabricius, en die doet het heel verdienstelijk in de mensport, en ik zou haar onder het zadel ook zeer zeker zien zitten. Zo zie je hoe je met een moderne Gelderse hengst een prachtig veelzijdig paard kan fokken uit een tuigpaardmerrie met veel klassiek bloed.
Edit: Volgens mij moet dit jouw merrie zijn: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/286481
Ik zou zeker binnen het KWPN blijven met deze merrie, en er een mooi Gelders paard of tuigpaard uit proberen te fokken. Jij fokt je nog niet snel vast met deze merrie, ze heeft mooi oud bloed. Ik zou het iig een waardevolle merrie vinden voor de fokkerij. Met haar merrielijn worden aardig wat tuigpaarden gefokt, je zou altijd bij die fokkers kunnen informeren hoe de stam fokt.
het is een hele vrolijke en super lieve merrie! als ik ga fokken dan blijf ik inderdaad wel binnen t GJ9 schreef:NatasjavE schreef:Ik zou inderdaad voor Vitens gaan voor deze merrie.
Dan fok je wel terug op Unitas bedenk ik me.
TS, leuk dat je ook zeker geïnteresseerd bent in een Gelderse hengst. Welke hengsten spreken jou aan?
. Via de moeder van Parcival. Wel natuurlijk een generatie verder bij James Bont.NatasjavE schreef:Wat is de afstamming van Ceasar.
NatasjavE schreef:Mijn mening is dat Wynton geen geschikte hengst is voor de Gelderse fokkerij.
(Zeker niet op grote schaal)
Nou denk ik op grond van afstamming dat Ceasar een beter karakter zal geven. Maar om een Gelderse te fokken zal ik niet voor deze gaan.