Dees schreef:newt schreef:Zijn draakjes ken meerdere Houston x flemmings die niet zo makkelijk zijn. Houstons zijn toch paarden met karakter.
Na meerdere Houstons uit een hele hete merrielijn gekend te hebben en inmiddels zelf ook drie stuks op stal te hebben gehad, durf ik wel te zeggen: ze zijn echt niet heter dan normaal. Het karakter neigt naar iets brutaal en bij kans ook meer naar het type 'liever lui dan moe'. Houstons zijn echt niet dom, dat is iets wat je wel in je achterhoofd moet houden als je er mee gaat werken. Die uit de hele hete merrielijn waren niet altijd even aardig onder het zadel, maar dat kwam toch echt uit de merrielijn (loeders van moeders, zullen we maar zeggen). Mijn eigen Houstons (2 uit de grote Havidoff en eentje uit een Oscar-merrie) zijn gewoon leuke, brave beesten. De Houston x Oscar is oprecht het allerbraafste paard wat ik ooit gereden heb.
Leuk aan de nafok van Houston: ze hebben werkelijk al-tijd trek in etennewt schreef:Ben zelf met een Johnson x nero x Houston (heet kikker) bij Lord Leatherdale geëindigd als fokkeuze, bijna zelde reden als de jouwe, massa body en voornaamst karakter. Heb er vorig jr een Metall van. Heeft dit ook toegevoegd. Nu de hengstigheid afwachten.
Johnson komt uit Jazz, Nero komt uit Balzflug... daar noem je meteen twee vaderdieren op die bekend staan om 'heet & ril'. Ik denk dat je prima mag aannemen dat het hete van je merrie niet direct bij Houston vandaan zal komenMet name die Nero kon daar nog wel eens heel veel mee te maken hebben.
Op het bloed van die merrie zou ik zelf dus echt nooit LL gaan zetten. Juist ook weer om die Nero. Dat is bloed dat sterk veredelt. LL zal dat eerder bevestigen dan wegfokken. LL fokt goed op zwaardere types, dat is mag inmiddels bekend zijn op basis van zijn nafok. Ik verwacht van LL op een Johnson x Nero x Houston geen toename van massa en body. Maar wie weet? Ik hoop op een boel foto's volgend voorjaar!
Ow nee is ook niet om de Houston hoor echt niet haha, zo bedoelde ik het niet. Ik moet voor mijn merrie een hengst hebben met vrij bloed en die zijn er helaas niet heel veel. Daarnaast heb ik een hengst met een zwakkere rug nodig omdat de Johnson een erg strakke heeft. De Metall heeft dit goed verbeterd en wel meer body toegevoegd, blijft wel een modern type, maar heeft al meer massa dan de Moeder. Uit het lijstje kwam voor mij ook Bon Bravour/ Everdale/Davino/Sorento/Etoile en nog wat. Bon Bravour wil ik volgend jaar waarschijnlijk gebruiken.
Wat betreft de Houston draakjes die ik ken bedoel ik ook niet mee dat het geen goede rijpaarden zijn en dat het altijd zo is. Maar ik fok graag ook voor de gewone particulier. Ik heb verschillende getraind gezien enz waarvan je ziet en voelt dat het paarden zijn met karakter. Daardoor zou mijn keuze daarin beïnvloed zijn om niet te gebruiken. Elke hengst heeft wel wat en elke fokker heeft wel zijn plus of minpunten die zij liever in fokbeleid zien. Mijn reactie was meer op een reactie van een vorige bokker die hetgeen beschreef en ik herken dit..
Ik ben ook heel erg benieuwd hoe dit (houston) veulen gaat worden, en zeker ook de mijne. Eerst maar drachtig dacht ik.

Met name die Nero kon daar nog wel eens heel veel mee te maken hebben.