Homozygoot bruin bonte hengst gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:29

Zeer mooie merrie met een even mooie afstamming :9 !!

Zal moeilijk worden om een gepast hengst te vinden die eer aan haar afstamming doet en die bont en maat en spring vermogen toevoegt.

Jammer dat The Alchemist XX niet meer in leven is ... zou heel mooi bij passen en dan had je maat en spring vermogen wel gekregen met een apart kleur, maar geen bonte. Is wel nog diepvries te krijgen maar prijs zal wel hoog zijn.

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 23:43

Dank je wel. Ze fokt altijd veel van haar zelf door, dus vindt het niet erg om een wat minder luxe hengst te gebruiken. Heb haar ooit gedekt met het American Saddlebred/Tuigpaard marvel (Immigrant). Enorm luxe veulen uitgekomen wat het ras 'Renai' vertegenwoordigt en voor veel geld naar Amerika is gegaan.
Het veulen met de bonte hengst wil ik zelf houden en opleiden als mijn nieuwe springpaard.
Ik ambieer geen internationale carriere, maar M/Z niveau zou leuk zijn :)

Ik heb met de eigenaren van Ballan Soso en Ceasar een afspraak gemaakt om woensdag bij ze thuis te komen kijken. Ben benieuwd!

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:16

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 00:41

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 00:43

janderegelaa schreef:
Wellicht, maar daar over ben ik aan het praten, komt Zulu volgend jaar naar Nederland. Mits ik hem ergens goed kan laten keuren anders laten de meesten hem staan. Zulu is donkerbruin bont, homozygoot, vrij van alle bekende bonte lijnen en springen gefokt maar hij beweegt ook niet onaardig.

Interessant voor jullie?

Wanneer weet je meer of hy hier heen komt en is hy nog recentelijk officieel gemeten?

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:53

Chariklia

Re: Homozygoot bruin bonte hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 10:21

Ah ok dan valt hy af. Gaan we alleen ceasar bekijken woensdag. Ben benieuwd!

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 11:23

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 11:50

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 18:32

Chariklia schreef:

Contact gezocht met het NRPS en het veulen kan met een BSPA dekcertificaat later gewoon in het A register komen.
En ze verzenden vers sperma naar Nederland. Plus hij komt dit jaar voor de AES keuring.
Helemaal top!
Woensdag toch nog even bij Ceasar kijken en dan neem ik mijn beslissing!

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:35

Ziet er een leuke hengst uit.

Enkel die Bernstein is niet homozygoot.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:37

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 20:35

Nee sorry, wil echt geen paint.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:03

Chariklia schreef:
Chariklia schreef:

Contact gezocht met het NRPS en het veulen kan met een BSPA dekcertificaat later gewoon in het A register komen.
En ze verzenden vers sperma naar Nederland. Plus hij komt dit jaar voor de AES keuring.
Helemaal top!
Woensdag toch nog even bij Ceasar kijken en dan neem ik mijn beslissing!

Dat is wel een stoer dier, leuk papiertje ook. Jammer dat hij nogal hoog in het kruis is, vind het qua bouw niet echt indrukwekkend.
Die Bernstein is veel mooier van bouw en minstens zo intressant papier, maar die kan niet homozygoot zijn, jammer.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 01:58

Chariklia schreef:

Ik dacht dat de maat een probleem was? Deze is 1.63...

Daarnaast heeft hij 2 keer Marco Polo in zijn afstamming en deze moederlijn was heel klein, 1.55 was de moeder van Marco Polo. Marco Polo zelf verkleind ook zeer sterk op de exterieurindex. Dus ik weet niet of deze hengst op jouw kleine merrie wel handig is.

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 10:10

janderegelaa schreef:
Chariklia schreef:

Ik dacht dat de maat een probleem was? Deze is 1.63...

Daarnaast heeft hij 2 keer Marco Polo in zijn afstamming en deze moederlijn was heel klein, 1.55 was de moeder van Marco Polo. Marco Polo zelf verkleind ook zeer sterk op de exterieurindex. Dus ik weet niet of deze hengst op jouw kleine merrie wel handig is.

Daar was ik eerst ook bang voor maar het zijn oude metingen. Hy is nu 1.65m

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:10

Dan mag hij zelf misschien de 1.65 hebben gehaald. Maar met het verhaal van janderegelaar zou ik het risico niet nemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:05

Precies, of hij groot of klein fokt is niet alleen te zien aan zijn eigen stokmaat maar juist ook aan de voorouders en bepaalde combinatie's van genen.
Als je zelf ook al een kleine merrie hebt moet je niet rekenen op een groot veulen.

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 15:26

Ben ik het niet mee eens. Je kan zeker wel het een en ander afleiden van een stamboom, zo hebben we by de arabieren messoud en justice die klein fokken, doch er zyn ook grote nakomelingen van hen. Dit heeft ook met andere factoren te maken. Myn merrie heeft zelf een vader van 1.62m dus ze heeft wel maat in de pedigree.
Ik ga volgende week naar engeland om hem te bekijken.
Woensdag eerst naar ceasar!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:46

Het KWPN houdt statistieken bij van de hengsten en Marco Polo verkleint ongeveer 4 cm. Als jouw merrie een vader van 1.62 heeft maar dat zelf niet is dan vergroot de vader dus niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 23:05

janderegelaa schreef:
Het KWPN houdt statistieken bij van de hengsten en Marco Polo verkleint ongeveer 4 cm. Als jouw merrie een vader van 1.62 heeft maar dat zelf niet is dan vergroot de vader dus niet.

Precies.
Een ouder die groot is wil dus niet zeggen dat haar nakomelingen ook weer groot worden.
Als je groot wilt fokken moet je gewoon wegblijven van bepaalde hengsten/lijnen, met die wetenschap kun je beter je voordeel doen dan er eigenwijs over zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 23:10

Chariklia schreef:
Ben ik het niet mee eens. Je kan zeker wel het een en ander afleiden van een stamboom, zo hebben we by de arabieren messoud en justice die klein fokken, doch er zyn ook grote nakomelingen van hen.

Dat zijn dan ws wel de juiste combi's geweest.
Neem bv Opan, die fokt ook heel klein, -3,8, veel van zijn nakomelingen zitten in de E maat en als je een merrie hebt waar ook weer ergens Jasper of Marco Polo of een dergelijke hengst achter zit ga je zeker klein fokken, al is die merrie zelf 1,70m.
Maar met de juiste merrie kan hij wel degelijk groot fokken, kijk eens bij Han Coolen op stal, die heeft daar icm Duitse bloedlijnen een stel nakomelingen van die flink aan de maat zijn.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:45

Ik heb een Visage merrie veulen (inmiddels 2,5 jaar) hij is inderdaad hetrozygoot bont.
Mijn merrie is ook bont geworden, en inmiddels rond de 1,68 / 1,69 m met een moeder van 1,68m.
Onwijs fijn dier, heel nieuwsgierig en nu twee keer een zadel op gehad en hoofdstel ingehad en geen kik gegeven :+:

Voor zover ik nakomelingen van hem heb kunnen vinden heeft hij geen vos nakomelingen (wel een paar vos merrie's gedekt als ik het me goed herinner) hier van moeders kant had ik ook kans op vos.
Dit weekend ook een Limbo nakomeling gezien op de Gucci Paris Masters, een merrie genaamd Catapulte en gereden door Michel Robert. Zaterdag middag heeft ze de 1,45m gewonnen:
http://eventcontent.hippoonline.de/747/ ... ?style=GPM

Edit: Nog even over foto's die niet aanspreken, ik heb Mylord Carthago ook alleen op de foto gezien of op tv, vond hem helemaal niets. Dit weekend heb ik hem irl gezien, en ik ben om!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 03:10

Chariklia schreef:
Nee sorry, wil echt geen paint.

Dat is heel jammer om te horen. Mag ik weten wat de reden is, of is het puur je gevoel?

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 08:40

Ik vindt ze te zwaar. Gister byceasar geweest. Hy is leuker dan op de foto en heeft een hele fijne galop. Luxe kinderen ook en voornamelijk bruin bont. Volgende maand de hengst in engeland bekijken en dan volgt mijn keuze!