wa vinden jullie van deze hengst zijn bouw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

natascha1100

Re: wa vinden jullie van deze hengst zijn bouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:57

de foto's zijn voor marieke

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:59

natascha1100 schreef:
is toch niet moeilijk te verstaan die laatste zin.
Je hebt sportpaarden en recreatie paarden(buitenritten,rijden in de paddock,...)
voor sportpaarden heb je overvloed aan GGK dekhengsten.
Maar aan de recreatieruiters denken ze niet,dat ze eens wat hengsten laten goedkeuren die geen papieren hebben,voor de recreatie ruiter.
Dan is dat probleem opgelost.

dus dan zou je GGK hengsten hebben in deze categorieen

sport
recreatie zonder papieren

Een veulen da voor de sport bestemd is verdient de kans om zich te bewijzen in de sport.
Zou me er zelf trouwens ook niet goed bij voelen moest ik een merrie hebben en daar een sporthengst als clinton zou op zetten,en dan dat veulen gebruiken later voor buitenritten.

Wat een heerlijke drogredenatie weer. Er zijn paarden die geschrikt zijn voor de sport. Deze worden verkocht als sportpaarden. Er zijn paarden die het allemaal niet mee hebben. Die worden verkocht als recreatiepaarden. Als we ons even beperken tot fokkers van warmbloedpaarden, dan kan ik je vertellen dat er geen een bij zit die een matig recreatiepaard wil fokken. Warmbloedpaarden zijn sportgefokt, en daarbij is prestatie ene key-point. Daarom worden voornamelijk hengsten aangeboden die sportief hebben gepresteerd, of wiens nakomelingen goed presteren. Dat heeft helemaal niets te maken met of de nakomelingen ook voor de recreatie ingezet kunnen worden. Met de meeste "sportpaarden" kan men prima recreëren. Met een recreatiepaard kan vaak om wat voor reden dan ook niet meer intensief worden gesport (blessure, weke rug, zwak achterbeen). Dat is geen bewuste keuze. Iedere fokker probeert een correct paard met een goed karakter te fokken. Immers een goed en braaf paard levert meer op dan een minder geslaagd fokproduct. Bij de meeste sportrassen is daarbij de motivatie de berijdbaarheid van het paard. Een moeilijk karakter komt die berijdbaarheid weer niet ten goede. Wanneer je keuzes goed uitpakken, dan heb je een sportpaard. Werken de genen deze keer niet mee, dan heb je een recreatiepaard. En bedenk je ook dat lang niet alle paarden die te koop staan als "recreatiepaard" een werkwillig en attent karakter hebben! Door alleen de beste paarden (lees sportpaarden in dit geval) te selecteren en daarmee verder te fokken wordt het ras verbeterd. En dat laatste is nu eigenlijk waar fokken om draait. Anders ben je aan het vermeerderen, en vermeerderen leidt tot frikandellen, kroketten en paardenrookvlees.

Bij rassen die meer draaien om rastype gaat Is het hoofddoel het fokken van een correct, rastypisch en braaf paard. Vaak zijn deze paarden minder gewild in de sport, waardoor ze als recreatiepaard worden verkocht. Maar het fokken van een recreatiepaard was niet het doel van de fokker. Het doel was het fokken van een rastypisch en correct dier.

Er bestaan geen fokkers die lage kwaliteit willen fokken omdat ze dan als recreatiepaard kunnen worden verkocht. Er zijn ook geen fokkers die selecteren op slechte karakters. Er zijn wel veulenfabrieken waar lukraak met de goedkoopst verkrijgbare hengst wordt vermeerderd, waar "recreatiepaarden" uit voort komen. Maar dit is voor de echte liefhebber nooit een fokdoel. Een goed stamboek zal een dergelijk fokdoel ook willen stoppen, omdat het niet ten goede komt van het ras.

Als recreatiefokker heb je overigens niet alleen de keuze uit Jazz en Metall. Je kan ook kiezen uit jongere hengsten of hengsten van mindere kwaliteit, die minder kosten. Voor recreatiefokkers is de markt ook fijn als het gaat om kruisingen, aangezien veel "niet sportpaarden" voor een lager tarief (vaak 50%) buiten het stamboek dekken. Dit zijn vaak hengsten die bij één of meerdere stamboeken zijn goedgekeurd, waardoor je een bepaalde zekerheid hebt in de kwaliteit van de hengst. Overigens zijn deze "fokproducten" ook moeilijk aan de man te krijgen. Kruisingen omdat ze geen papier hebben of B-papier hebben. Dieren van onbekende hengsten omdat de hengst onbekend is, en daardoor de waarde fors daalt, ongeacht de kwaliteit van het fokproduct.

natascha1100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 19:10

Waarom worden er dan zoveel paarden met papieren verkocht die niet of niet meer voor de sport kunnen dienen(wegens blessure,...) aan belachelijke prijzen die voor een recreatie ruiter niet te betalen zijn?
enkel en alleen voor hun afstamming.

Waarom kunnen ze simpelweg niet bij paarden zonder papieren van wie ze weten wie hun ouders zijn maar om een of andere reden nooit papieren van aangevraagd zijn geen selectie doen voor hengsten goed te keuren.

natascha1100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 19:13

kijk ma naar mijne hengst
zijn moeder is bea rose
zijn vader is een zoon van victory
maar de fokker wist zijn naam niet meer (hengst was uitgebroken uit zijn wei en had zijn merrie gedekt)
die hengst was nog niet goedgekeurd (moest nog gekeurd worden)
dus ja mijn paard zijn bloedlijn is eigenlijk wel bekend enkel de naam van de vader ontbreekt.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:16

Ik vind persoonlijk het paard zoals het op de foto te zien is spuuglelijk en zou hem nooit als vader van mijn veulen willen, al was het gratis. Los van het feit dat ik niet van tuigers houd, vind ik hem buitenproportioneel gebouwd.

Daarnaast vind ik het op zich niet belachelijk dat mensen een paard fokken zonder papieren. Wel zou ik enige waarde hechten aan enige achtergrond info ivm erfelijke aandoeningen. Je hebt gelijk als je zegt dat niet iedereen op zoek is naar een sportpaard maar er ook nog een grote markt is voor paarden die gefokt zijn op veelzijdigheid en karakter ivm springvermogen of elasticiteit..

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:18

Ik vind het een stoer dier met een leuke uitstraling. Maar ik zou er nog niet mee dekken als ik geld toekreeg.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:22

Als er maar een paard uitkomt wat ik leuk vind en voor mijn ambities geschikt maakt wel of geen papieren mij geen donder uit. Komt er namelijk een hengst uit, word hij gecastreerd omdat ik er niet mee wil dekken en dat niet eerlijk is, komt er een merrie uit, word er niet mee gedekt omdat ik dan zelf met een veulen zit. In beide gevallen heeft het dus helemaal voor mij geen nut om een paard met papieren te hebben.
Ook is niet gezegd dat een paard met papieren beter/gezonder is dan een paard zonder. Ook op een paard zonder papieren zou ik een keuring loslaten voor hij meegaat, dus wat is nou helemaal de meerwaarde? Ja, voor de fokker dat hij duurder verkocht kan worden, maar verder?

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:11

Het doel van het fokken is om een leuk gebruikspaard te fokken waar iemand nog jarenlang plezier mee kan beleven of het nu voor een amateur of een prof is. Als je fokt voor jezelf heb ik in principe geen problemen mee als het paard papierloos is of niet. MAAR dan moet je nog als fokker enkele zaken op een rijtje zetten: wat is mijn fokdoel, wat zijn de minpunten van mijn merrie en beantwoordt ze aan mijn fokdoel, welke hengst kan de minpunten van mijn merrie compenseren, zodat ik een veulen krijg dat zo dicht mogelijk (en liefst volledig) aan mijn fokdoel beantwoordt. Dus als jij echt met jouw hengst wil fokken, moet je zoeken naar een merrie die uw hengst kan aanvullen en andersom. De hengst gebruiken voor merries van buitenaf zou ik niet doen. En als je dat echt wil doen, moet je als hengstenhouder uw verantwoordelijkheden nemen: in eerste plaats medisch laten keuren (rontgen, spermakwaliteit,...), liefst laten goedkeuren bij een stamboek en indien het niet mogelijk is, zien bij welk stamboek je papieren zou krijgen, zodat je toch iets aan de fokker kan aanbieden.

Wil je echt fokken voor de verkoop dan moet je dat doen uit verstand en liefde voor het paard. Je bent verantwoordelijk voor het nieuwe leven dat je op de wereld zet. Het is dus aan u om ervoor te zorgen dat het paard bij de juiste persoon komt. Het begint terug bij wat jouw fokdoel is, kan je met jouw fokmerries jouw fokdoel bereiken en is hier vraag naar, wat zijn de minpunten van de merrie en welke hengst zou bij mijn merrie passen om aan mijn fokdoel te voldoen. Dan begint het pas: kan ik de nakomelingen promoten (uitbrengen op keuringen, vrijspringen, ...), is er een mogelijk om het paard zelf in de opfok te houden en te beleren indien er als jong paard geen interesse in is, kan ik het uitbrengen op wedstrijden of de beginselen leren om een leuk recreatiepaard te worden (verkeersmak, eens springen, dressuur, ...).

Mensen, die geen geld hebben om te fokken, zouden al niet moeten fokken (want die grijpen naar de eerste de beste goedkoopste hengst zonder nadenken). Het begin van het fokken is nog niets, het is pas wanneer het veulen er eenmaal is dat de kosten beginnen op te lopen en het zijn vaak die mensen, waarvan het veulen dan te koop komt te staan (en vaak zijn het juist die veulens/jonge paarden waar geen vraag naar is).

Van mij mag dus iedereen fokken of een dekhengst aanbieden, maar neem dan ook uw verantwoordelijkheden en wees kritisch op zowel jezelf (financieel, fokdoel, ...) als je fokmateriaal. Ik denk dat zo de 'overschot' wel eens zou kunnen verminderen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:12

natascha1100 schreef:
Waarom worden er dan zoveel paarden met papieren verkocht die niet of niet meer voor de sport kunnen dienen(wegens blessure,...) aan belachelijke prijzen die voor een recreatie ruiter niet te betalen zijn?
enkel en alleen voor hun afstamming.

En watvoor prijzen bedoel je dan?
Een braaf gereden sportpaard met blessure kost niets meer dan een braafgereden papierloos paard hoor, over het algemeen zelfs minder.

En ja, papieren erbij betekend fokken op prestatie, daarbij is dus al tientallen jaren goed in de gaten gehouden wat de ouderdieren presteren en of ze geen erfelijke gebreken hebben. Geeft je dus een stuk meer garantie en daar betaal je natuurlijk ook voor.

GJ9 schreef:
Ik vind het een stoer dier met een leuke uitstraling. Maar ik zou er nog niet mee dekken als ik geld toekreeg.

Ik vind het ook een leuk dier hoor, het is een type waar je van moet houden maar het spreekt mij erg aan, kan er ook geen grove fouten aan ontdekken.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:20

anneliesdj schreef:
Een braaf gereden sportpaard met blessure kost niets meer dan een braafgereden papierloos paard hoor, over het algemeen zelfs minder.

En ja, papieren erbij betekend fokken op prestatie, daarbij is dus al tientallen jaren goed in de gaten gehouden wat de ouderdieren presteren en of ze geen erfelijke gebreken hebben. Geeft je dus een stuk meer garantie en daar betaal je natuurlijk ook voor.

Er word zelfs met paarden met papieren lukraak aangefokt, dus dat een paard met papieren garantie geeft ben ik het niet helemaal mee eens, zeker niet als het om mode rassen gaat als de KWPN, Tinker, Haflinger etc.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:49

Het geeft nog steeds veel meer garantie.
Of er nu 5 of 100 rondlopen, de vaderdieren zijn gekeurd op gezondheid en presteren in de sport.
Het enige wat er veranderd als er heel veel zijn is dat de prijs naar beneden gaat en dat is ook wat we zien de laatste jaren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:13

anneliesdj schreef:
Bij andere stamboeken krijg je geen boete maar komt je veulen in het B register.
Niet bij alle stamboeken. Bij het stamboek waar ik lid ben kan het veulen prima normaal papier krijgen, ook als de ouders niet gekeurd zijn (maar wel zelf papieren hebben) Dat verschilt van stamboek tot stamboek, ze maken elk hun eigen regeltjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:38

Ik doelde op sportpaarden ;)
Dat is ook waar ts op doelt volgens mij.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 00:10

Ik zie geen paard die zich zou moeten vermeerderen. Koop een leuk passend paard daar heb je meer aan. Ipv meer paarden op de wereld te zetten waar je niks aanhebt. Klinkt hard maar is wel zo.

Fokken is niet paard 1 op paard 2 zetten daar komt meer bij kijken.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:16

Na het zien van de foto's van de hengst, vind ik het geen hengst waar je mee zou moeten gaan dekken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:03

s6801881 schreef:
Volgens mij is dit weer zo'n topic waarbij de TS als lang en breed heeft besloten dat ze het gaat doen. Ze zoekt hier alleen bevestiging en complimentjes. Daar steek ik geen energie meer in :n

Die indruk krijg ik helaas ook...

TS, wat voor argumenten je aanhaalt(waarvan ik grotendeels me afvraag hoe je er eigenlijk op komt), het feit blijft hetzelfde: jouw paard laten fokken is gewoon weer extra paarden die rijp zijn voor de slacht. Heel cru maar het is zo.

Ik vraag me echt af hoe je erbij komt dat alle paarden met papieren duur zouden zijn en onbetaalbaar. Ik heb mijn paard met papier destijds tegen iets meer dan de slachtprijs gekocht, en die was kèrngezond. Kon zelfs netjes lopen en springen, zou alleen nooit aan de hoge top geraken en moest weg voor een zeer goed tehuis. Maar een papierloos paard dat zo geweldig loopt dat je met de vingers in de neus de Z doorrijdt krijg je ook heus niet voor een appel en een ei.
In papieren zit ook veel prijsverschil. Zoals ik zei, je moet niet naar Totilassen gaan kijken als je liever geen fortuin geeft maar genoeg GGK hengsten en rassen die al wat minder kosten, zeker in deze periode. Ga eens kijken in de advertenties, je betaald echt niet voor elk paard dat een stamboom heeft een bergt geld. Ik werp maar even een blik en zie al onmiddellijk een 4-jarige tuiger met papieren van 1000 euro.

En inderdaad, zelfs papier geeft geen garantie dus zelfs als je paard papieren had was het nog niet verstandig om zomaar aan te bieden als dekhengst, indien hij weinig kon verbeteren.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:37

@TS, je zegt dat foto's in de wei niks zeggen over de bouw, maar de nieuwe foto's doen dat ook niet.

Een goede standfoto is van de zijkant (dus niet schuin of van voren zoals die van jou) waarbij het paard met een open beenhouding en het hoofd op een normale hoogte opstaat. Ook geen bandages want dan kunnen de benen niet goed beoordeeld worden.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:15

Je mag trouwens je zadel wel even laten nakijken, aangezien die nog maar 3 is en nu al een witte plek heeft van een drukplek. En daarnaast heb je hem volgens mij ook te vroeg ingereden aangezien er een rijfoto bij staat waarbij er sneeuw ligt, en van de winter was die nog niet eens 3...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:29

AUB niet fokken met een papierloze of ongekeurde hengst; red er dan maar 1 van de slager, daar heb ik veel meer respect voor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:55

Niezzz schreef:
Je mag trouwens je zadel wel even laten nakijken, aangezien die nog maar 3 is en nu al een witte plek heeft van een drukplek. En daarnaast heb je hem volgens mij ook te vroeg ingereden aangezien er een rijfoto bij staat waarbij er sneeuw ligt, en van de winter was die nog niet eens 3...

Euh, en wat heeft dat met de vraag van ts te maken?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:15

Hoe lang rij je hem al dat hij met 3 jaar schoftwondlittekens heeft?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:30

ik vind dit een heel leuk paard en ik hou normaal niet zo van tuigers ,maar hij heeft een hele leuke uitstraling.fijn dat hij als hengst een goed leven heeft met maatjes buiten dat hebben de meeste hengsten niet,petje af voor je.zolang hij braaf blijft en met zijn vriendjes kan staan waarom dan ruinen.als ik een tuig paarden merrie had zou ik hem best gebruiken als het een veulen voor mezelf zou zijn.maar je moet niet denken dat je veel er mee gaat verdienen,ook moet je rekening er mee houden gaat hij meer dekken dat hij misschien vervelender word.verder succes met je paardje.ben benieuwd naar zijn veulentje

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:49

YamaSaki schreef:
Wat een vooroordelen en conclusies hier...
Helaas iets wat ik hier meer zie...

Fijn dat het zo een brave hengst is en ik.hoop dat deze zwangerschap goed gaat!
Zal een leuk gezelschaps/recreatie rijdpaardje uit komen denk ik.
Ik zal na al deze comments een stel boeren eens vragen of ze allemaal goedgekeurde veulens hebben...

Veulens zijn nooit goed gekeurd. Die staan in de wei bij de moeder.
En een rijpaard? Nee van een Tuigpaardhengst komen OF Tuigpaardveulentjes OF (als de moeder rijpaard of Gelders is) Gelderse veulentjes.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:54

Oops bedoelde hengsten xD
Nou ken k toevallig een boer met Tinkers die ze fokt als hobby.
Hij is dol op ze, hij is wel heel erg bezig met de juiste hengsten en dat zn merries gekeurd zijn.
Maar bedoelde meer, dat er ook paardjes zijn zonder gekeurde ouders die prima zijn voor recreatie en gezelschap ;)
Ik zeg NIET dat ze deze hengst echt voor de fok zou moeten gebruiken.
Maar tis wel een schatje om te zien...
Hoewel ik me nu ook afvraag of hij niet te jong is ingereden etc...

En ja het is een tuigpaard...maar daar kan je toch ook op rijden ;)
Heb zelf ook wel een op een Gelderlander gereden...carrousel.
Paardje was goed in dressuur.
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 08-11-12 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:56

natascha1100 schreef:
ok,stel ik heb nu een merrie zonder papieren en zou die willen laten dekken door ik zeg maar bijvoorbeeld
clinton.Dan heeft het veulen toch ook geen papieren.En denk niet dat de fokker mijn merrie dan zou aanvaarden.OK ben het wel met jullie eens dat je er natuurlijk niet elk jaar 50 dekkingen moet doen met een papierloze hengst.
Maar zo een dekking voor een eigen nakomeling te hebben van je eigen hengst,zou toch niet erg zijn.En het veulentje zou toch altijd bij mij blijven,ja tenzij ik sterf dan denk ik dat het wel verkocht word.maar eerder niet.En mijn hoefsmid wou ook het veulentje definitief houden zelfs als er een hengstje uitkomt ging hem dan laten ruinen,maakt hem niet uit welke kleur het veulentje heeft.
En heb al tegen de hoefsmid gezegd dat als hij het veulen om een of andere reden niet meer kan houden dat ik hem of haar dan zou kopen.

Waarom meteen Clinton?

Als je toch al met een Victory wil gaan dekken kan je ook voor een goedgekeurde Gelderse hengst kiezen. Neem bijvoorbeeld Danser die kost 450 euro. Je krijgt dan een reg B veulen met daarop de afstamming van de vader en moeder onbekend.