Welke dressuur hengst voor Johnson x Kroongraaf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pliensdream

Re: Welke dressuur hengst voor Johnson x Kroongraaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 22:53

ik kan even geen foto vinden, maar ik zal hem morgen maken! maak ik er gelijk een paar dan is dat wat duidelijker ;)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:03

Ik zou idd ook voor een hengst met meer massa gaan en wat weker in de rug.
Mijn (ster, voorl keur PROK) Johnson x Nero is 1.66 en vrij identiek in bouw naar jou mooie zwarte merrie. Ze is alleen nog strakker in de rug.
Dit jr een metall gefokt. Lijkt qua rug al minder strak en fokt (zelfs bij eerste veulen) goede maat.

Ook mijn voorkeur zou voor mijn Johnson, Lord Leatherdale/ Zhivago betreffen.

Ik zou ook voor een hengst kiezen met iets meer massa, ook Oscar is daar een goed voorbeeld van. Armani heeft ook veel massa, brengt veeeeel maat, maar fokt vrij rank.

San Remo fokt klein en niet altijd ocd vrij.

Negro fokt ook klein en beknopt en jij hebt wat meer lengte nodig. Zal nog eens even goed naar een juiste foto kijken :)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:30

Ik zou denk ik toch voor LL gaan. Fokt maat, paarden die lekker kunnen bewegen. En ontzettend fijn om mee te werken.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 11:14

@ newt, grappig dat ze zo identiek is in haar bouw! ik wil dit jaar met haar naar de keuring gaan :D Naar mijn weten is ze nog niet voor de keuring geweest zover ik heb kunnen uitzoeken dus ben heel erg benieuwd hoe ze het doet! :D

_coquette_ dankjewel! ik vind het echt zo moeilijk om keuzes te maken! en dan kijk ik terug naar welke hengsten we allemaal al hebben gehad en dan denk ik owja die was ook leuk haha :+

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:15

Pliensdream schreef:
_coquette_ dankjewel! ik vind het echt zo moeilijk om keuzes te maken! en dan kijk ik terug naar welke hengsten we allemaal al hebben gehad en dan denk ik owja die was ook leuk haha :+

Daarom hadden wij ook 3 jaar oprij een San Remo veulen uit dezelfde combinatie. Was nu niet meer mogelijk :')
Maar snap het inderdaad.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 11:28

ik ga vanmiddag naar stal en ik zal even een fotoshoot van der maken hahaha let maar niet op haar winter outfit.. := bolletje wol is het nu :o

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:08

Ik heb een Sir Oldenburg-dochter. Zij heeft een mooi front en een goed achterbeen. Moet ik wel zeggen dat ze uit een moeder (Ahoy) komt met een sterk achterbeen dat ze ook doorgeeft.
SO heeft verder hoogbenigheid en lengte in het lijf en hals gegeven. Ook de halsvorm heeft hij wel verbeterd (minder diep uit de boeg)
De merrie heeft een heel erg fijn karakter: mensgericht, blij, cool maar werklustig. Geen pietpaniek. Echt een heel vriendelijk dier.

De nakomelingen in het SO-topic geven volgens mij allemaal wel het zelfde beeld. Makkelijke hals, lengte in het lijf, nette gangen, geen dooie dienders, maar ook geen "gekken".

Wel genoeg wit, maar dat vind ik leuk :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:51

Pliensdream:ik had al eerder aangegeven..ik vindt haar een typisch Jazz achterbeen hebben..dat wil zeggen,heel sterk gehoekt {sabelbenig} waardoor het al gauw meer lijkt dan het is zeg maar.Je merrie heeft geen slecht achterbeengebruik,ze gebruikt hem verder goed..maar bij een sabelbenig achterbeen zit er vaak weinig buiging in het spronggewricht..daar zou ik mee oppassen en opletten bij de hengstkeuze.Dat wil zeggen..een hengst nemen die niet sabelbenigheid doorfokt maar een correcte achterbeenstand heeft en goed buigt in het spronggewricht,daarom ging mijn voorkeur uit naar Ferro bloed.Maar er zijn meerdere hengsten een fijn achterbeengebruik..dit is iets waar ik zelf niet op zou willen compenseren omdat het belangrijkste {de motor} achterin zit.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 19:12

Elisa2: bedankt voor je uitleg! nu snap ik wat je bedoeld met goed gebruik en goede stand zeg maar! :D
even de foto's uploaden en dan zal je zien dat je gelijk hebt! het viel mij ook op met de foto's maken vanmiddag!

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 21:11

Zoals ik vanmiddag al zei: "let niet op haar winterlook := " valt nog niet mee om foto's te maken in je eentje :')
ze was steeds aan de wandel, toen bedacht ik ineens ik kan haar ook vast zetten :)* of gewoon in de bak _O-

Wat ik nog wel even wil toevoegen, ze heeft 2 maanden vakantie gehad en nu net pas weer 2 weken in training *D
vandaar dat ze wat arm bespierd is, maar daar wordt weer hard aan gewerkt ;)
Wel heeft ze altijd een al een dun nekkie gehad, misschien laag ingestoken?

dit is voor haar stal :o Afbeelding
Afbeelding

en deze was in de bak, hierbij zie je die sabelbenigheid waar eliza2 het over had.
Afbeelding

Kom maar op met jullie meningen :D ben heel erg benieuwd!

edit: Ze lijkt hier ook wel vierkant in plaats van rechthoekig? B-)
Laatst bijgewerkt door Pliensdream op 22-11-12 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 21:12

enuh niet te veel commentaar op mijn foto's :') :') heb mijn best gedaan :=

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 21:20

wat ik even wil toevoegen:

Naam: LORD LEATHERDALE Rijpaardtype
Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 2007 (veulens)
Uniforme collectie ruim voldoende ontwikkelde rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. Op stand is de romprichting neerwaarts.
Het hoofd is sprekend. De nek is goed van lengte. De hals is goed van lengte, vorm en bespiering en komt enkele malen diep uit de borst. De schoft is ruim voldoende van lengte en ontwikkeling. De schouder is goed van lengte en ligging. De rug is goed van lengte en bespiering èn gezonken. De lendenen zijn voldoende bespierd. De croupe is goed van lengte, ligging en bespiering met een enkele maal een hoge staartinplant. Het voorbeen is voldoende van lengte en enkele malen frans gesteld. Het achterbeen is lang, soms sabelbenig. Het fundament is ruim voldoende ontwikkeld en ruim voldoende van kwaliteit.
De stap is goed van ruimte. De draf is bergop met een goed gebruik van het voorbeen. Het achterbeen wordt goed gebogen en treedt doorgaans ruim voldoende onder. De galop is ruim voldoende van ruimte met een goede balans. In beweging hebben de veulens een goed lichaamsgebruik.

Kort samengevat: Uniforme collectie ruim voldoende ontwikkelde rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De draf is bergop. In beweging hebben de veulens een goed lichaamsgebruik.

De collectie bestond uit 20 door het KWPN aangewezen en drie door de eigenaar geselecteerde veulens. Twee door het KWPN aangewezen veulens zijn in verband met een blessure alleen op stand beoordeeld en twee aangewezen veulens waren afwezig. De afwezige veulens zijn thuis geïnspecteerd. Eén veulen past in het beeld van de rapportage; één veulen wijkt daar in negatieve zin van af. De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.
De veulens werden gepresenteerd op een grasbodem.
De kwaliteit van de moeders was matig.
Getoond: 21 (+2) veulens uit 115 in 2006 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig: 5; voldoende: 6; ruim voldoende: 7; goed: 8.

Paringsadvies 2007
Lord Leatherdale kan het front en het karakter verbeteren alsmede het gebruik van het voorbeen. De merries moeten een sterke bovenbouw hebben en een correct gesteld achterbeen.
Het fokadvies is gebaseerd op het verrichtingsonderzoek en de veulenbeoordeling.

Zijn zoon Everdale heeft ook een lichte sabelbenigheid :(

Ik ben dus bang dat deze hengsten gaan afvallen, maar is er een hengst die zowel front bovenlijn als achterbeen kan verbeteren?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:42

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet veel problemen zie aan de bouw van het achterbeen. Ik kan het verkeerd zien? Iemand?

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 22:18

ik heb even naar sabelbenigheid gegoogled, ik kwam op bokt dit plaatje tegen:
Afbeelding

ik moet zeggen dat ik het zelf erg moeilijk zie, maar ik ben verder ook geen expert op dit gebied :+

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 22:54

Elisa2 schreef:
Pliensdream:ik had al eerder aangegeven..ik vindt haar een typisch Jazz achterbeen hebben..dat wil zeggen,heel sterk gehoekt {sabelbenig} waardoor het al gauw meer lijkt dan het is zeg maar.Je merrie heeft geen slecht achterbeengebruik,ze gebruikt hem verder goed..maar bij een sabelbenig achterbeen zit er vaak weinig buiging in het spronggewricht..daar zou ik mee oppassen en opletten bij de hengstkeuze.Dat wil zeggen..een hengst nemen die niet sabelbenigheid doorfokt maar een correcte achterbeenstand heeft en goed buigt in het spronggewricht,daarom ging mijn voorkeur uit naar Ferro bloed.Maar er zijn meerdere hengsten een fijn achterbeengebruik..dit is iets waar ik zelf niet op zou willen compenseren omdat het belangrijkste {de motor} achterin zit.

ik ben erg blij met je uitleg! Welke hengst vind jij tot nu toe het beste uit de bus komen? Of moeten we nog echt verder gaan zoeken?

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 23:03

heb op de kwpn site gezocht naar hengsten die een correct gesteld achterbeen hebben, daarbij kwamen o.a de volgende hengsten: Jackson en Ampere, verder cabonchon, gribaldi en een heleboel tuigpaarden?? zou 1 van deze hengsten dan de optie zijn??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 08:46

Nou ik zou er geen tuigpaard opzetten..al verbeteren die wel het front..;-}...Ampere lijkt me de enige interesante hengst die erbij zit,maar ik ken zijn nafok niet.

Je merrie is idd sabelbenig maar niet heel super ernstig..als ik haar zou zie dan lijkt me front en bovenlijn verbeteren het belangrijkste zonder dat je dan inboet op het achterbeen..en aangezien jouw merrie het achterbeen wel goed gebruikt zou je ook kunnen denken aan een hengst als Bon Bravour.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 08:55

Bon Bravour, vind ik zeker een leuke hengst! Alleen ken ik zijn nafok niet, ik zal ook van uytert even op deze hengst wijzen kijken wat hij van deze combinatie vindt :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:04

Andere opties kunnen zijn:

Davino {zoon van Hofrat,wel Gribaldi bloed maar verder weg}
Dreamcatcher: bijna vergeten..maar deze kan zeker weten de bovenlijn verbeteren
Westenwind: zou ook nog een goede optie kunnen zijn,de rug van jouw merrie kan dat wel hebben..
Sir Oldenburg:zou ik ook wel aandurven op jouw merrie,die gaat zeker te weten het front verbeteren

En eventueel zou je Adamo kunnen overwegen...die zal het model kunnen verbeteren maar je merrie moet dan wel een actief achterbeen hebben.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 09:08

Bij sommige hengsten vinden ze dat de merrie en correct gesteld voorbeen moet hebben, ik vind eerlijk haar voorbenen wel correct gesteld niet frans of toontredend maar aan de korte kant. Wat vind jij?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:17

Ik vindt haar voorbeen ook correct gesteld zo van de foto" afgezien,vindt het voorbeen niet kort maar denk dat dat wel zo lijkt door de rest van haar bouw.
Verder vindt ik dat persoonlijk {kort/lang} niet heel belangrijk..als het motortje achter goed is en de merrie gaat zitten dan krijg je zowiezo al een heel ander voorbeen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:02

Bijna onvoorstelbaar dat die foto onder het zadel en die foto's hierboven het zelfde paard zijn. Wat een verschil!

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 18:46

@ Mariekea ja het is zeker een verschil, had er zelf nog niet zo naar gekeken maar nu je het zegt :+
@ Elisa2 Heb naar de hengst Davino gekeken :D wauw gaaf zeg! alleen mijn merrie is 1,62 ongeveer en hij is 1,77? is dit niet te groot voor het eerste veulen ? of past de natuur dat zelf goed aan?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:57

Pliensdream schreef:
Dat is wel fijn, hoe was de merrie zelf?

moeder van de painted black werd na ieder veulen valser tegenover haar eigenaar (ik had er geen problemen mee)
moeder van United veulen had een gouden karakter
en mijn Painted Black heeft ook echt een karakter van goud
zn volle broer heb ik ook ingereden maar die was vooral gefocused op 1 persoon (mij)

de fokker heeft 3 nakomelingen gehad uit de combinatie Painted Black X Sadenio

helaas is de foto van 2003 nakomeling te klein/slecht op te uploaden
wel kan ik vertellen dat die op 3 jarige leeftijf al zeker wel tegen de 1.70 zat

dit is mijn paardje van 2004 die is 1.65

Afbeelding
Afbeelding

en dit is zn broertje van 2005 en die is een maatje kleiner, rond de 1.60

Afbeelding

om je even een idee te geven ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:53

Pliensdream schreef:
@ Mariekea ja het is zeker een verschil, had er zelf nog niet zo naar gekeken maar nu je het zegt :+
@ Elisa2 Heb naar de hengst Davino gekeken :D wauw gaaf zeg! alleen mijn merrie is 1,62 ongeveer en hij is 1,77? is dit niet te groot voor het eerste veulen ? of past de natuur dat zelf goed aan?

Neehoor dat is niet te groot..de natuur past dat wel aan..en je wilt graag iets meer maat fokken toch?