hengstkeuze gelderse merrie evt. dressuur hengt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

Re: hengstkeuze gelderse merrie evt. dressuur hengt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:17

Nee, weet dat het niet toont op vos, was meer een persoonlijke vraag :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:21

MariekeA schreef:
Nee, weet dat het niet toont op vos, was meer een persoonlijke vraag :D

Ach so.

Het voelde niet zoo persoonlijk hoor..... :D ;) :+

:')

Het echte antwoord op je echte vraag:

Elegant geeft in combinatie met een zwarte ook zwarte(en vossen maar dat vind jij waarschijnlijk minder boeiend)... Toevallig is een zwarte Elegant. Dus hij is of heterozygoot voor Agouti of hij heeft geen agouti. Ik ken niet zo veel bruine Eleganten.....maar dat kan toeval zijn.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:30

Persoonlijk voor mij idd :D Sorry TS.

Ik zal verder wel via PB doen.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 12:42

Ohh ik vind het allemaal wel intressant!! Hahha dat danser vosfactor heeft had ik nog niet over nagedacht! Zal schoonpa wel blij mee.zijn!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:44

Dat snap ik heel erg goed. :D

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:24

Ondanks dat de keuze al is gemaakt een extra nadenkertje, er wordt gezegt dat de merrie een lange rug heeft vervolgens komen jullie bijna allemaal uit op chablis (waarvan nog weinig bekent is in de nafok) een Upperville, die zelf vooral niet te kort was X Zep, bekent en door sommigen verafschuwt door zijn lange weke rug.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:07

Ik vindt dat met die lange rug wel meevallen. En Minetty was een rechthoeksmodel maar niet extreem lang. Maar ik denk dat ik liever dan de andrre een wat langer gelijnt paard zie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:11

Maar Stoffel, welke hengst zou jij dan voor deze merrie gebruiken?

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 21:19

Hmm intressant stoffel want de weke rug is echt een aanstippunt bij deze Merrie. Zodra ze een tijd.niets doet zakt t gewoon onwijs in.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:45

Leuke voorzet Stoffel.

Lang gelijnd en een lange rug lijken mij twee verschillende dingen.
Esprit is ook best lang gelijnd (en die vind ik naturlijk, geheel niet objectief, prachtig :D), maar heeft geen extra lange rug. Die is redelijk in verhouding met de rest van haar lijf.

Voor mij is beide niet wenselijk. Te kort is niks, te lang ook niet. Daarom staat er ook "te" voor.
Beide "extremen" hebben nadelen.

Ik vind het persoonlijk vanaf deze foto's uberhaupt moeilijk te beoordelen hoe de rug (en de rest) is van deze merrie. Op de eerste foto lijkt ze niet zo lang. Eerder wat kortbenig. Op de tweede wel, maar het beeld van die foto laat ook te wensen over.

Er werd echter gevraagd waarom Danser aangezien dat niet logisch zou zijn o.a. met de lange rug van deze merrie. Danser is in mijn ogen echter helemaal niet lang.

Maar net als Natas ben ik ook erg benieuwd welke (koss-vrije!!) hengst jij zou kiezen Stoffel?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:49

Chabliss , mooie moderne hengst . Gelderse hengst .
Dus je Gelderse blijft bewaard .
Ik hebben Ahoy , klassieke merrie dus .
Als ik nog ga fokken zonder twijfel met Chabliss

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:33

Misschien volgende keer even topic doorlezen Zinzi??

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 14:22

Had ik geen zin in .... ;-)
Enne zou mijn keuze zijn bij klassieke merrie .
Vanavond vanaf laptop zal ik topic lezen .

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 17:43

Oke zinti, maar klassiek is.ook een.omschrijving, wat voegt chablis in.jou ogen toe dan dat je zo overtuigd bent.?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:49

Ik hoop nog steeds maat , maar wat meer luxe
Verder ben ik fan van mijn merrie maar mocht het evt veulen te koop komen moet ik een luxer veulen hebben anders is de markt heel klein ....

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 17:55

Oke! Maar heb je naar defoto in dit topic gekeken want t is de bedoeling dat het over die.merrie gaat! En ik gaf zelf Al.aan dat ik niet specifiek een Groot paard zoek de Merrie is rond de 1.63 en dat vind ik.prima ze fokt zelf.nl.al.groot

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 23:22

Nou , ik heb gelezen . Merrie was gedekt met Ahoy . Helaas niet behouden ..
Nu wordt ze opnieuw gedekt met Danser .

Ik dacht met Chabliss dat je een luxer type fokt met genoeg maat . Stel je wilt het veulen verkopen . Dan moet je wat luxer hebben met maat . En geen paard van 160 cm.
Ik had de foto nog niet gezien nu wel , en jullie merrie is typisch klassiek Gelders . Korte benen ook .
Mijn merrie is een gelijk soortige bouw . En heeft ook een heel luxe veulen gegeven . Hoogbenig , ruim bewegen .
Eerlijk maar wakker dier is ze . Nu 2, 5 jaar .
Tevens is Chabliss koss vrij . En dat is wat ik belangrijk zou vinden , niet omdat koss geen fijne paarden geeft . Maar Gelderse populatie hangt al aan elkaar van koss , Elegant en Ahoy en zou graag nieuwer bloed erbij zien .
Weet je de Ahoy nakomelingen worden echt herkent door mensen die Gelderse paarden kennen ... typische bouw en hoofd geeft hij mee .
En zo zal Chabliss ook zijn stempel kunnen drukken op nakomelingen , maar hij is nog jong en is druk zichzelf te bewijzen in sport en fokkerij ...

Succes met het fokken met Danser ook een leuke hengst maar zal idd een ander soort veulen geven als met Chabliss .
Maar hopelijk ga je dat vergelijk ooit kunnen doen ...

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:25

Zinzi_jewel schreef:
Ik had de foto nog niet gezien nu wel , en jullie merrie is typisch klassiek [***] . Korte benen ook .
Mijn merrie is een gelijk soortige bouw . En heeft ook een heel luxe veulen gegeven . Hoogbenig , ruim bewegen .
Eerlijk maar wakker dier is ze . Nu 2, 5 jaar .

Zinzi, mooi paard heb je en haar dochter ook.. zoals je het hierboven schrijft lijkt het net of je al een veulen van Chablis of met een hengst uit hetzelfde lijntje hebt gefokt? Dat eerste kan natuurlijk niet, maar dat tweede wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:04

Chablis is wel Koss, maar niet Amor vrij

En Chablis en maat fokken, dat betwijfel ik ook.

Ik heb dit jaar wel een Chablis gefokt uit een hele forse grootramige merrie met veel maat. Fors groot veulen maar zit goed in elkaar en kan fijn bewegen. De andere paar veulens gezien te hebben denk ik niet dat hij heel luxe fokt maar juist wel gelders type doorgeeft

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:05

Ach ik persoonlijk heb een Ahoy , kan wel tegen een scheutje Amro bloed.
Nee mijn 2, 5 jarige is beslist niet van Chabliss . Had een extra regel tussen moeten laten was het duidelijker geweest .
Zal eens foto uploaden van mn jonkie nu en in profiel posten ...
Geen maat bij Chabliss veulens ? Zou verwachten van wel . Zou het mijn merrie zijn die maat fokt ?

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:08

Ja maar wat ik niet snap is wat jouw merrie te maken heeft met de nakomelingen van Chablis als je daar nog niet mee gefokt hebt... of heb je ook een veulen van Chablis? Bedoel je dat met 'mn jonkie' ?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:58

Nee, dat snap ik idd ook niet LHS.

Die merrie lijn achter Chablis zijn allemaal echte Gelderse; geen luxe poppetjes.
En de veulens die ik gezien heb zijn mooi in het front en hoofd e.d., maar geen overdreven luxe veulens.

Nou weet ik het ineens niet meer zeker, maar Natas, de merrielijn is toch ook niet zo enorm groot kwa maat?

Voor maat zou ik eerder aan Vitens of Wilson ofzo denken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:14

MariekeA schreef:
.

Nou weet ik het ineens niet meer zeker, maar Natas, de merrielijn is toch ook niet zo enorm groot kwa maat?

.

Ze zijn niet overdreven groot maar ook niet heul klein. Ze zijn vooral bij stamboekopname klein(tussen de 160 en 165)
Gemiddeld genomen denk ik 165 op 6 jarige leeftijd. Er zijn ook heel wat grote. De mijne uit dezelfde lijn is 168.
Om echt te vergroten moet je niet bij hem zijn. Maar als je 163 prima vind dan kan het denk ik wel.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 19:59

Wel intressant! Nee als.ik hoger wil moet ik een veeel luxer en ranker type hebben Anders is het geen combi voor my bea is 1,74 en echt te masief de.combinatie is dan weg

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:35

Als ik de openingspost, de foto's en mijn aantekeningen van hengelo erbij pak, denk ik dat Ahoy goed uitpakt en een echte verbetering is, echter in mijn ogen te tuigtypisch (ook gezien jouw fokdoel). Ook met Danser blijf je denk ik te veel tuigpaard houden ,ook de maat kan wel eens een aandachtspuntje zijn, ik vond Hanna( de enigst danser die ik tot nog toe heb gezien) te kort komen aan ontwikkeling. Chablis heb ik heb ik al genoemt met Upperville en Zep twee hengsten wat lang in de rug waren, Dat zelfde geld voor Vitens die zelf een wat lange weke rug heeft en dit ook wel eens doorgeeft. Wanneer je voor je zoals in de openingspost aangegeven een luxer gelders sport paard voor jezelf wilt snap ik niet waarom je zozeer Koss vrij wilt blijven, binnen het geldersehengsten bestand blijven volgens mij alleen over (schiet me niet af maar vul me aan als ik er een mis) Koss zelf fokt soms weleens te kort en te strak in de rug maar zeerzeker modern en veelzijdig, Wilson, heeft al eens goed gepast op die merrielijn en geeft ook meer soeplese dan zijn half broer Alexandro die via Sateliet ook weer een lange rug meebrengt.

Wil je toch Koss vrij blijven kom je denk ik bij een rijpaard.