Hengst gezocht voor recreatiemerrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:00

Heb hier al heel wat suggesties zien passeren. o.a. ook Ismir de Tilleul.

Als je die zou overwegen, is het misschien ook wel aangeraden onze perlino Welsh Cob hengst Sublime Sponté (http://www.perlinowelshcob.webs.com) te overwegen.
Gelijkaardig type/grootte, gelijkaardige kleur (perlino ipv cremello, dus meer kans op valk) én ingeschreven in een RASsenstamboek, waardoor een veulen ook kan geregistreerd worden in een RASstamboek (in dit geval als part-bred Welsh).

_Gerdien_

Re: Hengst gezocht voor recreatiemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 13:46

Bedankt voor alle suggesties! Ik ben ze allemaal rustig aan het doorlezen

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:42

goeroe schreef:
Esprit4 schreef:
ik ken deze hengst echt een fijn dier en fokt zeer zelden schimmel
http://hengstenhouderijnijenkamp.nl/hen ... wice-d-ici

Laat me raden, al zijn nakomelingen die schimmel zijn hebben een moeder die dat ook is. Een paard dat zelf geen schimmel is kan dat ook niet doorgeven aan nakomelingen, dus die opmerking voegt niet veel toe. Alleen als de TS een hengst uitzoekt die schimmel is heeft ze kans op een schimmel veulen.

zij wou liever geen schimmel bij schimmel merries is het meestal geen schimmel veulen
en het is gewoon een heel fijn dier van karakter ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:10

Esprit4 schreef:
zij wou liever geen schimmel bij schimmel merries is het meestal geen schimmel veulen

Nou en? TS heeft een vos, dus dat is totaal niet relevant. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:58

Ik denk dat esprit nog niet helemaal begrijpt dat een niet schimmel paard géén schimmel door kan geven. :D Dus inderdaad deze combinatie kan nooit schimmel produceren. De hengst is het niet, de merrie is het niet.

Bij een schimmelmerrie x deze hengst komt de schimmel dus nooit van de hengst af. Slechts van de merrie. Maar aangezien de merrie van ts een vos is is dat inderdaad niet relevant.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:44

Sammie schreef:
Ik denk dat esprit nog niet helemaal begrijpt dat een niet schimmel paard géén schimmel door kan geven. :D Dus inderdaad deze combinatie kan nooit schimmel produceren. De hengst is het niet, de merrie is het niet.

Bij een schimmelmerrie x deze hengst komt de schimmel dus nooit van de hengst af. Slechts van de merrie. Maar aangezien de merrie van ts een vos is is dat inderdaad niet relevant.

het duurde even maar ik vat em nu :+

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:24

Quasimodo Z is ook een goede hengst. Toevallig sprak ik (dit voorjaar) iemand die jonge paarden beroepsmatig inrijdt. Ik heb gevraagd of hij verschil merkte bij het inrijden. Hij vertelde dat vooral de Quasimodo kinderen er positief uit kwamen. Het is een fijne hengst, die goede nakomelingen geeft, zei hij. En goedgekeurd bij het NRPS. Er staan ook best veel topics op bokt over de nakomelingen. En hij fokt vrij groot.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:58

Laraax schreef:
Misschien niet geheel jouw keuze, maar als ik een merrie had zou ik het wel weten :j http://www.bokt.nl/markt/ad/33223/ter-d ... sty-shadow
http://www.gangenpaardenreestdal.nl/ind ... ngsten/sam
Er is dan ook kans op Cremello(wat dan weer niet jouw kleurtje is) maar ook zilverappel bruin, silver buckskin en silver smokey black. Het dekgeld voor niet gangenpaarden is 550,- . Hij is wat klein(1.45) maar er staat dat zijn maat niet dominant is dus waarschijnlijk zal het dan rond de 1.50 uitkomen denk ik zo?

Als je een merrie had? Dus elke willekeurige combi is goed met deze hengst? Het is maar goed dat jij geen merrie hebt.
Deze hengst kan met de merrie van TS geen cremello geven, hij heeft zelf een enkele verdunning dus geeft 50% kans op valk/palomino of smokey black, daarnaast heb je 50% kans op silver. Je kunt dus ook een heel gewone vos of bruine krijgen.
En met dat resultaat vind ik het dekgeld nogal hoog, dan zou ik liever een hengst zoeken die perlino of cremello is, dan krijg je gegarandeerd een apart kleurtje.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:35

of een smokey cream
anneliesdj schreef:
Laraax schreef:
Misschien niet geheel jouw keuze, maar als ik een merrie had zou ik het wel weten :j http://www.bokt.nl/markt/ad/33223/ter-d ... sty-shadow
Er is dan ook kans op Cremello(wat dan weer niet jouw kleurtje is) maar ook zilverappel bruin, silver buckskin en silver smokey black. Het dekgeld voor niet gangenpaarden is 550,- . Hij is wat klein(1.45) maar er staat dat zijn maat niet dominant is dus waarschijnlijk zal het dan rond de 1.50 uitkomen denk ik zo?

Als je een merrie had? Dus elke willekeurige combi is goed met deze hengst? Het is maar goed dat jij geen merrie hebt.
Deze hengst kan met de merrie van TS geen cremello geven, hij heeft zelf een enkele verdunning dus geeft 50% kans op valk/palomino of smokey black, daarnaast heb je 50% kans op silver. Je kunt dus ook een heel gewone vos of bruine krijgen.
En met dat resultaat vind ik het dekgeld nogal hoog, dan zou ik liever een hengst zoeken die perlino of cremello is, dan krijg je gegarandeerd een apart kleurtje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:41

Nee, smokey cream heeft een dubbele verdunning dus dat kan niet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:29

cremello en perlino ook,anders krijg je niet 100% een kleurtje op een vos/bruin/zwarte merrie
anneliesdj schreef:
Nee, smokey cream heeft een dubbele verdunning dus dat kan niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:45

Met een smokey cream heb je garantie op een apart kleurtje maar dat is deze hengst niet.
Smokey cream kan deze hengst niet geven icm met de merrie van ts.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:16

nee maar dat schrijf ik ook niet deze hengst is smokey black dus hij kan 50% voor een kleurtje zorgen op de merrie van ts.maar jij zegt dat als ze kleur wilt ze perlino of cremello moet gebruiken,maar dan kan ts ook een smokey cream gebruiken voor een kleurtje.ik vul enkel jou antwoord aan wat niet volledig is.
anneliesdj schreef:
Met een smokey cream heb je garantie op een apart kleurtje maar dat is deze hengst niet.
Smokey cream kan deze hengst niet geven icm met de merrie van ts.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:17

Ja dat kan, er staan alleen bij mijn weten geen smokey cream rijpaarden in NL ter dekking dus heb ik die voor het gemak maar niet genoemd ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:01

oke :)
anneliesdj schreef:
Ja dat kan, er staan alleen bij mijn weten geen smokey cream rijpaarden in NL ter dekking dus heb ik die voor het gemak maar niet genoemd ;)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 08:49

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 08:58

Ik heb een hele lieve Criollo hengst ter dekking, voskleurig met lichte manen. Qua grote denk ik perfect bij jou merrie: iets groter dan 1.50.
Criollo's komen in Nederland niet veel voor, maar zijn super recreatiepaarden, heel robuust en sober.
Mocht je interesse hebben, kun je gerust mailen.
Wij hebben dit jaar een veulen van hem uit een haflingermerrie en hij heeft nog een welsh-arabier gedekt, beide hebben een merrieveulen gekregen met een zeer mooie bouw.

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:20

Hoi
Misschien Bonte Lotti dan krijg je altijd een bonte.
Hij is goed gekeurd bij barockpinto.
En krijg je een groot veulen
Afbeelding

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 22:40

bedankt voor de suggesties! Ik heb niet direct voorkeur voor bont.. Maar dat heeft met mijn eigen smaak temaken.
Ddees, heb je foto's van je hengst?

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:53

bij deze de foto:

Afbeelding

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:05

ik heb ook een kruising gehad Moeder Engels Volbloed zonder papieren en vader tuigpaard hengst James Bont ingeschreven bij het IHW ik heb het veulen 5 jaar gehouden en moeten verkopen wegens 2 hernia's en niet kunnen rijden.

zie hier het resultaat p.s de moeder heb ik op de Zuidlaardermarkt gekocht zwaar verwaarloosd

Afbeelding Deze foto is al bij de nieuwe eigenaar

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:05

anneliesdj schreef:
Laraax schreef:

Sam heeft geen vos gen dus vererft geen vos/palomino :)
En bruin dus alleen als de merrie agouti draagt.

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:20

Als je er iets aparts op zou willen zou ik haar door zo'n soort hengst laten dekken, leuk apart kleurtje waar er niet veel van zijn!
http://link.marktplaats.nl/559426988
Ik heb het even opgezocht en je krijgt eigenlijk bijna altijd een apart kleurtje met deze hengst :)

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:22

En het is een super lieve hengst..
Zijn nakomelingen zijn ook erg mooi!

Afbeelding

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 20:55

mooi dier! Heb je ook filmpjes van hem? Ben benieuwd naar zijn bewegingen