Bacardi II VDL

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Re: Bacardi II VDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:17

Ik kopieër smsje:

Hij is als jaarling over een sloot gesprongen, bij een koppel 2 jarige hengsten in.
Die hebben hem kort en klein geslagen...

Smsje van wat hij nu dan precies heeft is uiteraard weer die kant op :j

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:23

Dat heb ik ook wel gelezen, maar dat heb ik toch ook aangegeven? Natuurlijk moet hij eerst nog overal door heen komen en die kans is misschien klein. Het verschil is gewoon dat jullie op een hele andere manier met de paarden bezig zijn. Jullie doel is om goede sportpaarden te fokken, ik wil gewoon hobbymatig een veulen fokken. Waarom kunnen jullie "ons hobbiiesten" niet gewoon in onze waarde laten? Als ik nu straks met mijn paard van een niet goedgekeurde hengst bij jullie kom met de vraag hem/haar in te rijden of uit te brengen in de sport (stel dat het paard daar goed genoeg voor is) ben je dan ook zo eerlijk om te weigeren omdat het paard je dan te min is? En wie weet, wordt het volgende veulen, als dat er ooit komt, er wel een van een goed gekeurde hengst. Maar voor nu heb ik anders besloten en misschien in jullie ogen stom, maar ik sta achter mijn keuze en kan niet wachten tot het veulen er is, helaas duurt dat nog een hele tijd. Ondertussen ga ik gewoon heerlijk genieten van mijn merrie. En ja, ik rijd met haar recreatief terwijl ze een mooie sportcarriere achter de rug heeft en absoluut nog meer kan. Ik heb gewoon de ambitie niet. Klaar!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:28

Nee hoor Donutje ik fok ook voor de hobby paarden. Mijn fokdoel is niet een topsportpaard fokken.
Mijn fokdoel is een correct gebouwd aansprekend paard die fijn te rijden is. Mocht het een topper zijn is het leuk meegenomen.

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:44

oke, dan ben jij dus de uitzondering in deze. Ik ben zelf overigens ook gek op gelderse paarden. Helaas klikte het qua rijden niet met mijn ruin anders was hij never nooit weg gegaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:48

Donutje: ik ben ook hobbyfokker en streef naar hetzelfde als Natasja :) Ik denk dat er op Bokt voornamelijk hobbyfokkers zitten.

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:55

Dat klopt. Maar de meeste zijn toch ook wel beroepsmatig met de paarden bezig of rijden hoog niveau. En dan is het ook logisch dat je strengere eisen aan de paarden stelt dan dat je zoals ik een beetje recreatief in de bak of het bos hobbelt. Ik heb vroeger overigens wel op redelijk niveau gereden maar heb daar nu de lichamelijke conditie (lees gezondheid) helaas niet meer voor.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:57

Ik denk dat je een verkeerd hebt van de gemiddelde bokker :) Het niveau ligt bij de Bokkers volgens mij vrij laag hoor. En veel sterruiters zitten er niet tussen. De meesten willen gewoon een fijn braaf paard voor een ritje. En dat is bij veel paardenmensen zo.

Maar voor jezelf en voor de fokkerij is het gewoon wijs een gekeurde hengst te gebruiken. Die geven ook fijne brave nakomelingen.

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:59

Overigens dwalen we aardig af van het topic hihi. Maar wat betreft Bacardi II. Ik heb hem niet in het echt gezien, dus misschien had ik hem uiteindelijk niet eens gekozen voor mijn merrie. Op de foto leek het mij een mooie hengst maar misschien valt dat in het echt wel tegen, net al dat het zo kan zijn dat jullie hem op de foto niet mooi vinden en in het echt misschien wel reuze meevalt. Het is gewoon moeilijk een paard te beoordelen puur op wat je op de foto ziet.

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:00

@Pletje: maar als ik zo in je profiel kijk krijg ik toch wel de indruk dat je op aardig niveau rijdt of niet dan?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:02

Nou het KWPN is groot geworden door de hobbyfokkers.

En de meeste paarden gaan naar de amateurs. Juist die willen een paard die het liefst 17 jaar meegaat.
Dan moet je strenge eissen stellen aan het fokmateriaal op gezondheid en correctheid.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:03

NatasjavE schreef:
Nou het KWPN is groot geworden door de hobbyfokkers.

En de meeste paarden gaan naar de amateurs. Juist die willen een paard die het liefst 17 jaar meegaat.
Dan moet je strenge eissen stellen aan het fokmateriaal op gezondheid en correctheid.

amen !!

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:11

Pletje123 schreef:
Ik denk dat je een verkeerd hebt van de gemiddelde bokker :) Het niveau ligt bij de Bokkers volgens mij vrij laag hoor. En veel sterruiters zitten er niet tussen. De meesten willen gewoon een fijn braaf paard voor een ritje. En dat is bij veel paardenmensen zo.

Maar voor jezelf en voor de fokkerij is het gewoon wijs een gekeurde hengst te gebruiken. Die geven ook fijne brave nakomelingen.

Ik ben het in grote lijnen ook wel met je eens hoor. Ik heb in het verleden ooit de fout gemaakt een paard te kopen waarvan de afstamming helemaal niet bekend was. Dat liep uit op een drama en dat doe ik dus nooit meer. Maar in dit geval heb ik de moeder, een schat van een beest, mooi om te zien, leuke afstamming en ook medisch helelmaal in orde. De hengst heb ik een paar keer gezien. Mooi paard met een superkarakter, hele goede bewegingen en een leuke afstamming. Natuurlijk is het de gok hoe hij zich verder ontwikkeld, dat besef ik ook wel. Maar om nu gelijk maar te zeggen dat alle niet goedgekeurde hengsten geen brave nakomelingen geven? Nogmaals, de nakomelingen van Jazz en Ferro (en zo zijn er vast nog wel meer) zijn ook niet allemaal zo leuk en lief om mee te werken.

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:14

En toch zijn er helaas maar weing die de 17 jaar ook halen.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:19

Donutje schreef:
En toch zijn er helaas maar weing die de 17 jaar ook halen.

Is dat zo?
Ik zie bij ons ze ruim de 20 in gaan en dacht dat dat bij anderen niet veel anders was :n

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:24

Donutje: ik heb had het over het gemiddelde niveau van de bokkers. Ik weet niet of ik daar een goed voorbeeld van ben.

En wie zegt dat er niet gekeurde hengsten geen brave nakomelingen geven? Ik zeg alleen dat gekeurde hengsten ook brave nakomelingen geven. Met andere woorden: daarvoor hoef je het niet te laten om een gekeurde hengst te gebruiken :) Wat voor afstamming heeft je merrie?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:24

Ik ben inmiddels op de hoogte van zn "foutje".

Mensen die het willen weten zijn vrij om mij een PB te sturen.
Hij wou het niet open en bloot overal hebben staan.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:28

branka16 schreef:
Ik kopieër smsje:

Hij is als jaarling over een sloot gesprongen, bij een koppel 2 jarige hengsten in.
Die hebben hem kort en klein geslagen...

Smsje van wat hij nu dan precies heeft is uiteraard weer die kant op :j

Ben benieuwd inderdaad wat hij dan ook werkelijk heeft, want ik kan nog steeds niets uitmaken uit zijn antwoord, over de aard van de blessure..... :+ Of ben ik nou zo dom :')

@ Tanjatjuh : Misschien goed als u beter zou lezen ? Ik zeg niet dat u fokt met ongezonde dieren, ik zeg alleen wel dat men wel met minder zekerheid genoegen neemt bij het gebruiken van een niet goedgekeurde hengst.

Ik zie bijvoorbeeld nergens staan dat ondanks zijn schoonheidsfoutje, hij verder wel goed is op de foto en vrij van gebreken ? De recente foto's laten namelijk een paard zien die ik in nog geen 100 jaar als vaderdier zou willen gebruiken, ongeacht zijn bloedlijn, zelfs niet als hij me gratis aangeboden zou worden. Het is gewoon geen correct gebouwd paard, iedereen met een beetje kennis van zaken ziet dit.

Zoals ik al zei, ik kan gewoon geen begrip opbrengen voor mensen die gewoon maar dom doorfokken met een niet goedgekeurde hengst, waarvan je niet weet of hij wel gezond is en goed is in de benen, en je dus bewust fokt met een eventueel ongezond dier :n Er zijn genoeg ggk dekhengsten voor onder de €1000 dekgeld, waarbij je in ieder geval meer zekerheid hebt op het fokken van een kwalitatief goed veulen, en dus een kwalitatief goed dier op de wereld laat komen, die ook een grotere kans heeft om een ander persoon langer gelukkig te maken als 2 jaar.

Dat misvormde veulen kan bij elke hengst gebeuren, en hoe vaak is je dat gebeurd in de keren dat je met een ggk hengst hebt gefokt ? Daarbij hoeft die misvorming ook helemaal niet bij de hengst te liggen, de merrie en bijv haar voeding kunnen hierbij ook een grote rol spelen, misschien nog wel een grotere als het kwakje van de hengst. Je argument is gewoon niet een reden om maar met niet ggk hengsten te fokken, iedereen die jaarlijks fokt heeft wel eens een dood of misvormd veulen in zijn/haar fokcarriere. Met een beetje nadenken weet men dat ook, anders heb je ontzettend veel geluk gehad en mag je in je handjes knijpen.

@ Donutje : Er kunnen heel veel redenen zijn dat paarden de 17 jaar niet halen, een ongeluk zit in een klein hoekje, maar wat me wel opvalt is dat ook verborgen gebreken een groot percentage bekleden van het moeten laten gaan van je paard. Of niet goed in de benen, of een of andere ziekte. En dat is nu net waar je met 2 niet gekeurde ouderdieren een groter risico mee neemt als met 2 ouderdieren die door de molen zijn gehaald aangaande gebreken e.d.

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:36

@Pletje: mijn merrie is springefokt, Mistral x Polydox Z
@Cheytjuh: en dat is nu precies waar ik slechte ervaringen mee heb. Paarden die aan beide kanten goedgekeurd waren op alle fronten en toch moest ik mijn paarden vroegtijdig laten inslapen omdat ze gebreken hadden die erfelijk waren. Natuurlijk zijn dit soort dingen nooit uit te sluiten maar het fokken met goedgekeurde paarden is dus ook geen garantie. Dat is nu ook precies de reden dat ik daar niet zoveel waarde meer aan hecht.

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:43

Het is gewoon geen correct gebouwd paard, iedereen met een beetje kennis van zaken ziet dit.

Ik ben van mening dat je dit niet goed kunt beoordelen op een foto. Als je een wel goedgekeurde hengst zo zou fotograferen zou je er waarschijnlijk ook geen cent voor geven. Pas als je de hengst in het echt gezien hebt kun je daar een echte mening over hebben.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:45

je mag wel eens leren quoten !!

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:53

Als je niets fatsoenlijks te melden hebt houd je er dan buiten!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:54

Zullen we ontopic blijven dames?

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:55

Graag! Volgens mij hebben we het hier over de keuze van een hengst en niet over hoe goed iemand wel of niet is met de computer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:56

Is het misschien een idee om eens wat foto's van zijn nakomelingen hier in te posten? Het gaat natuurlijk niet om hoe mooi of lelijk de hengst is, maar om hoe zijn nakomelingen zijn.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:57

Donutje schreef:
Het is gewoon geen correct gebouwd paard, iedereen met een beetje kennis van zaken ziet dit.

Ik ben van mening dat je dit niet goed kunt beoordelen op een foto. Als je een wel goedgekeurde hengst zo zou fotograferen zou je er waarschijnlijk ook geen cent voor geven. Pas als je de hengst in het echt gezien hebt kun je daar een echte mening over hebben.

Oke, ik zal me even herformuleren :

Voor zover ik de foto's van deze hengst kan beoordelen, vind ik deze hengst, zo van de foto's te zien, niet correct gebouwd.

Een foto zegt niet alles, maar wel wat. Ik vind hem op geen van de foto's correct gebouwd. Dus, voor zover, kunnen de foto's mij geenszins overhalen om de hengst te gebruiken en kan ik nog steeds geen begrip opbrengen voor mensen die met deze hengst fokken, omdat het zo lekker goedkoop is :+ (Oja, het fokdoel was : Een goed, degelijk, gezond paard fokken met een goede bloedlijn, niet omdat het dekgeld zo laag ligt :+ )

Sorry hoor, maar je gaat mij niet wijsmaken dat men deze hengst gebruikt omdat hij zo geweldig is. Het lijkt mij puur een zaak van goedkoop een veulen kunnen fokken, met een beetje geluk ben je uiteindelijk klaar voor 300 euro, en je verkoopt hem voor 800. Dus in ieder geval iets winst, in plaats van nauwelijks winst en een papierveulen fokken....

Wat je vaak ziet bij het dekken met een goedkope hengst : Een keer dekken, dan schouwen later, kijken of ze niet meer hengstig worden, en dan niet scannen en mooi afwachten. Want mensen die maar 150 euro dekgeld willen betalen, die gaan vast niet voor nog eens 150 euro weggooien aan scannen toch ? :o

Misschien bevooroordeeld, maar ik heb het al zoooooo vaak zien gebeuren. En zich maar verbergen achter de smoes : Oh de hengst heeft wel een prachtige afstamming, en hij is zoooo correct gebouwd, maar eigenlijk is de reden gewoon dat het maar eventjes 150 euro is, wat toch wel iets gunstiger is voor de mensen die eigenlijk het geld al niet hebben om te dekken, wel willen dekken, en dus voor deze opties gaan. Wees dan gewoon eerlijk, dat kan ik zelf 100% meer waarderen. (Ik heb het nu trouwens over niemand in het topic, voordat iemand het persoonlijk neemt, maar over het algemeen en mijn algemene ervaringen met zulke kwesties)