Welke hengst voor deze merrie? Andalusiër x Arabier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Welke hengst voor deze merrie? Andalusiër x Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:45

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:24

janderegelaa schreef:
Tjinta schreef:
Nou sorry, maar een tuigpaard kun je er qua beweging echt niet in terug vinden Janderegelaa.

Overeenkomsten met een Gelderse zijn er wel daar ben ik het met je eens, maar juist dat barokke is een van de verschillen.

De Frederiksborger is toch echt een heel echt oud barok ras waarvan er nog maar weinig zijn.
Ook de 'huidige' paarden zijn barok gebouwd.

Nee het oude type was Barok. Daar is de Pluto lijn mee opgezet bij de Lippizaners. De huidige moderne Frederiksborger kun je echt niet meer Barok noemen vind ik en zo worden ze ook niet meer omschreven in de rasomschrijving zover ik weet.

Ik denk niet dat het verstandig is om dit topic te vullen met een discussie over de Frederiksborger, daar heeft de ts tenslotte helemaal niks aan.
Janderegelaa als je heel geinteresseerd bent in een mooie discussie over dit zeldzame ras meld je dan bij mij.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:57

Dees schreef:
Barcelano schreef:
Ligt er aan wat je definitie van dressuur paard is.....
En wat je ambities wat betreft niveau is...

Lopen meer AV mee op hoger niveau dan men denkt.

Ja en zo is er ook een Fjord in het ZZ2 en zie je ook steeds meer Friezen Lichte Tour lopen. Maar die prestaties maken die types nog geen dressuurpaarden. :') En met heel veel starten kom je ook heus een eind.

Een KLEIN scheutje Arabisch kan geen kwaad in een dressuurpaard, maar zodra je het typische van een Arabier terugziet in de beweging van je paard (kont omhoog, gaan met holle rug en onderhals) dan is de kans op een beetje dressuur écht ver te zoeken.

Voor de TS: je wilt een speciale kleur of bont en houdt van een beetje maat, voor de sport. Wat denk je van een hengst als Colorance?
http://www.colorance.nl/

Dat heeft niks met de bouw van een arabier te maken.........maar met een verkeerde basis training van het paard.
Een kwpner kan net zo goed op de voorhand lopen....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:43

Dees schreef:
Voor de TS: je wilt een speciale kleur of bont en houdt van een beetje maat, voor de sport. Wat denk je van een hengst als Colorance?
http://www.colorance.nl/

en helemaal de kwpn ers van tegenwoordig met een neerwaartse romp gebouwd lijf zijn op de voorhand.
zo ook colorance, dat paard is, door de neerwaartse romp meer op de voorhand gebouwd, mede door de race invloeden van de engels volbloeden erin. (dit zie je bij het merendeel van de kwpn ers tegenwoordig)
Ik zou het, als ik de TS was, zeker met een barokke paard gaan fokken. Andalusier, Lusitano.
het zou me niets verbazen, als haar paard een andalusier is aan het oog en haar bouw te zien.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 19-03-12 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:54

Tjinta schreef:
Ik denk niet dat het verstandig is om dit topic te vullen met een discussie over de Frederiksborger, daar heeft de ts tenslotte helemaal niks aan.
Janderegelaa als je heel geinteresseerd bent in een mooie discussie over dit zeldzame ras meld je dan bij mij.

Sorry maar ik heb echt geen enkele interesse in de Frederiksborger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 01:13

Hey wat leuk dat je er over na denkt om Orbaldo II te gaan gebruiken.

Ik heb een bijna 4 jarige zoon van Orbaldo II uit een Gelderse klassieke merrie.
Hier op het filmpje was hij 2 1/2 jaar.

Orbaldo II zelf.

Je zou Nimber op bokt eens kunnen vragen na de combi's met kwpn en NRPS.
Hij dekt namelijk meer dan alleen Groninger merries.
De hengst geeft een braaf karakter door en fijne beweging :j .

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:59

Ik denk niet dat je uit Orbaldo een barok type fokt, wel een zwaar type.
Heb je al aan een Lippizanerhengst gedacht?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:03

Sammyoo schreef:
Ik denk niet dat je uit Orbaldo een barok type fokt, wel een zwaar type.
Heb je al aan een Lippizanerhengst gedacht?

Pak dan een Andalusiër dan krijgt het veulen tenminste niet zo'n grof hoofd. En je blijft een beetje bij hetzelfde bloed.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 22:18

Grof hoofd zal het zeker niet krijgen gezien het hoofd van moeders :)
Keuze is nog steeds niet gemaakt hoor moet nog afspraken maken om de hengsten te bekijken alleen zitten we met een auto die niet meer betrouwbaar is. Dus dat moet eerst opgelost zijn.
Momenteel staat Orbaldo nog op de lijst, een aantal Andalusiër/PRE's en een grote Arabische hengst. Maar dan het volle grotere type niet de kleine smalle types zoals je ze nu veelal ziet.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:23

Grof hoofd blijft tricky, hier als voorbeeld een jonge volbloed arabier x berber-arabier, met toch echt een typisch berberhoofd: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 5070_n.jpg
Er zijn ook berber-arabieren met een juist heel arabisch hoofd maar alleen om even te laten zien dat je er soms echt geen pijl op kunt trekken, bepaalde trekken kunnen ook echt een kant opgaan en niet per se een mix van de twee ouders te zijn. Bij Andalusiers hetzelfde, die hebben ook niet allemaal een edel hoofdje..
Arabier/Andalusier/Berber lijkt me ook wel het meest logische qua type trouwens.
Hier nog een hengst, perlino, 1.58 hoog, Berber: http://www.moheba.de/Heclair/index.php?page=home
Aline hier op bokt heeft er een valk merrieveulen van uit een Andalusier merrie :)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:34

Als je ver wilt komen in de dressuursport kun je het best een KWPN of warmbloed paard nemen, of een PRE die doen het erg goed in de dressuursport.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:48

Hoe het hoofd gevormd is lijkt me nu eigenlijk wel het laatste waar je aan denkt wanneer je een veulen voor eigen gebruik gaat fokken.
Tuurlijk kijkt iedereen het liefst naar een rastypisch hoofd, het een zwaar en grof en het ander fijntjes.
Maar om nu een bepaalde hengst te laten staan vanwege het hoofd....

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:20

Tja dat is aan de ts om te beslissen, misschien is het ook wel het laatste op haar lijstje, maar als zij liever geen ramshoofd wilt dan mag dat toch.. (zelf houd ik er juist wel van eigenlijk).

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:27

Ik doelde ook niet op TS, maar op een andere reactie.
Uiteraard wil je het hele totaalpakketje fokken, maar om nu een hengst af te wijzen op het hoofd terwijl je eigen merrie een mooi koppie heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:36

DaisyB94 schreef:
Als je ver wilt komen in de dressuursport kun je het best een KWPN of warmbloed paard nemen, of een PRE die doen het erg goed in de dressuursport.

Euhm een KWPN is een warmbloed paard :o
Overigens een Groninger is ook een warmbloed paard alleen kun je die zien als een zwaar wambloed paard.
Als TS sportambities hoger dan ZZ dressuur heeft dan zou ik zeggen kies een andere hengst voor je merrie.
Als je ambitie ligt tot en met de Z zijn je opties vrij groo en is zelfs Orbaldo II geen verkeerde hengst.

Als TS een barok type wil dan gaat Orbaldo II daarin teleurstellen.
Met OrbaldoII krijg je echter wel een klassiek type.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:39

OsMo schreef:
DaisyB94 schreef:

Euhm een KWPN is een warmbloed paard :o
Overigens een Groninger is ook een warmbloed paard alleen kun je die zien als een zwaar wambloed paard.
Als TS sportambities hoger dan ZZ dressuur heeft dan zou ik zeggen kies een andere hengst voor je merrie.
Als je ambitie ligt tot en met de Z zijn je opties vrij groo en is zelfs Orbaldo II geen verkeerde hengst.

Als TS een barok type wil dan gaat Orbaldo II daarin teleurstellen.
Met OrbaldoII krijg je echter wel een klassiek type.

Ik weet dat KWPN een warmbloed is. Ik bedoelde er mee, in de dressuur kun je dan beste KWPN of een ander warmbloed nemen :P