Dat Jazz veulen vindt ik wel heel aansprekend,de Farrington niet zo.De Furst Heinrich heeft een prachtige voorkant,maar achter zou wel wat beter kunnen.En de Dolany vindt ik een prachtig paard maar niet overtuigend genoeg in beweging.
waika vond hij een hele mooie degelijke merrie met een mooie schouderpartij met genoeg lengte en hele goede verbindingen rug iets week en de hals was niet erg lang. maar goed ik heb dat(rug) liever dan strak
en weer iets nieuws >jazz (dan misschien nakomeling ervan) > negro maar ik ben zo bang dat het dan klein word.... en dat is nu ook niet echt de bedoeling!
ik heb inmiddels het advies is een leuk stuk geworden!
hieruit is gekomen chippendale alleen is de maat dan een maar... vivaldi hier gaat mijn voorkeur niet naartoe en desperado deze wil ik wel overwegen maar heb contanct gehad met de hengstenhouder en hij weet nog niet of het kan als de hengst het druk heeft kan waika er niet bij omdat ze onverdunt moet...
dus nog een paar opties die zouden kunnen zijn zeer welkom!! bodyguard heb ik bekeken maar spreekt me niet genoeg aan ik ga zelf ook nog eens goed nadenken
Op merries met een kortere hals is het verstandig geen Jazz te gebruiken, die wil ze dikwijls ook kort in de hals geven.
smeetjoew
Geplaatst: 10-03-12 19:22
Maar je kan toch vragen of onverdund kan? Lijkt mij wel dat dat moet kunnen... Wij hebben met onze andere merrie aan het eind van het seizoen, na 5x proberen alsnog onverdund gekregen van Apache, terwijl die zich echt scheel gedekt heeft. Desperado zou op verschillende punten zeer goed bij je merrie passen. Echt een heel aansprekend paard ook.
En wat vind je van Bon Bravour?
Maar je moet vooral ook gaan voor een hengst die je ook gewoon aanspreekt. Want ik ben wel benieuwd waar je op dit moment voor zou kiezen? Even het theoretische plaatje een beetje loslaten, welke hengst spreekt je het meeste aan?
kwpnfan
Geplaatst: 10-03-12 21:25
ik zou Lord Leatherdale aanraden vanwege zijn vrije afstamming. Daarnaast kan hij maat en een goed achterbeen gebruik toevoegen. Ook vind ik de jonge hengst Davino goed bij je merrie passen. Dit is een grote hengst die model en bewegeing kan toevoegen en met name de galop. Daarnaast is hij heel interresant gefokt omdat het een half broer is van UB 40.
LL had ik zelf overwogen maar word door het kwpn afgeraden vanwege de stand van het voorbeen van de hengst en merrie.. davino had ik al geaviseerd gekregen en spreekt me nog steeds wel aan... BB topper maar man o man wat een eind rijden met een jong veulen en merrie in de trailer.. ik wil best een stukje rijden maar graag in ned ik heb over desperado gehad en dat kon wel als de hengst op dat moment niet veel merries had dus dat is dan afwachten hij heeft wel andere hengsten maar weet niet of ik die nu passend vind... verder toch nog even naar jazz nakomelingen gekeken wat vinden jullie van westpoint?
voor nu mijn lijstje desperado, dreamboy en chippendale komt wel steeds bovendrijven misschien een gokje wagen???
pff er zijn ook zoveel hengsten! ik ben druk denkende! ik zal eens een paar hengsten opzoeken wat ik mooi vind en die hier plaatsen jullie mogen natuurlijk ook nog met hengsten komen die zouden kunnen passen
De fokwaarde voor stokmaat is bij Negro 99 met een betrouwbaarheid van 95%. Maar ja, hoeveel hij daadwerkelijk verkleint ligt natuurlijk aan de combinatie met de merrie.
dees ik heb al contanct gehad met de hengstenhouder maar hij weet nog niet of het kan ivm drukte van merries... en waika moet onverdunt
Dees
Geplaatst: 11-03-12 11:34
De indexen zijn leuk maar lang niet altijd de waarheid in individuele gevallen. Men gaat uit van een gemiddelde van 1.64m. (standaard KWPN maat). Een index hoger dan 100 op maat zou betekenen dat er GEMIDDELD meer paarden groter dan 1.64m. van komen dan kleiner.
Dus het gemiddelde kan an sich wel kloppen, maar jij zult net die kleinere krijgen. Fok niet op indexen, fok op je eigen inzicht, je eigen pedigreekennis en je eigen gevoel. Daar kom je veel verder mee. Al was het maar omdat jij straks vooral van het veulen moet gaan houden / het verkooppraatje moet gaan houden. Dan is het fijn als je je eigen gevoel erin hebt gelegd.
Als vers nodig is, dan vallen een hele hoop modehengsten af. Vergeet de D-jaargang dan maar. Ga je dan richten op oudere hengsten die niet meer zo gewild zijn maar nog wel leven. Die eigenaren willen nog wel eens meewerken aan 100% vers. Iets is immers beter dan niets.
Fokwaarde zegt inderdaad niet alles. Ik heb een Jazz uit een merrie van 1.76m en die Jazz is nu tweeënhalf en maar net 1.60m. Uit de merriestam van mijn merrie komen eigenlijk nooit kleintjes en ook aan haar vaderskant niet, maar het blijft de natuur.
ja dat is zowiezo zo maar maar je kan er wel een beetje naar kijken fokken is zowiezo gokken dees waika is 12 juni uitgerekend dus ik hoop dat de grootste drukte dan over is
waika is 12 juni pas uitgeteld en dan is het voorjaar voorbij dees.. Daarbij heb ik de hengsten houders al gesproken en heb ik al wat overlegd wb de mogelijkheden! Je gaat er nu direct vanuit dat het niet kan! Ik denk van wel..