Hengst gezocht voor keur sport merrie Houston x Michelangelo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:36

tita schreef:
Armani is jazz dat wilde je toch niet?
Verder vind ik niks zeggende hengst.

Oud bloed. Wat vind je van briar?

Inderdaad hoor je van Armani zelf weinig :j Maar uitgaande wat ze over zijn aanparingsadvies zeggen, leek hij me wel passen :j Jazz bloed schrikt me niet, zeker als het verderop zit.

Briar zit ik ook toevallig net te lezen, maar kan niets vinden over nakomelingen en op wat voor type merries hij geadviseerd word.

Apache was overigens geen serieuze optie op deze merrie, maar hij stond in hetzelfde rijtje als Armani, dus ik zat het te lezen :D
Laatst bijgewerkt door Kel2004 op 11-01-12 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:37

Ik denk verder ... Valdez ?
Goed karakter, fokt vergrotend, en zijn nakomelingen vallen niet tegen.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:38

pullaar schreef:
Ik denk verder ... Valdez ?
Goed karakter, fokt vergrotend, en zijn nakomelingen vallen niet tegen.

De merrie is van Houston he? :P

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:40

Oepsie :o , was ik vergeten, anders nog niet zo een slechte keuze hoor :)

tita

Re: Hengst gezocht voor keur sport merrie Houston x Michelangelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:43

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:43

Kel, uit deze merrielijn is afgelopen zomer een hele goede Armani x Houston voortgekomen.
Zwart en éxtra lopen.
http://www.starsaleauctions.com/index.p ... 11&taal=nl
Veulen kwam uit een merrie die écht niet makkelijk is (lees: onbeleerbaar)
Was derde op de dagkeuring in Frl. Is op een late veiling in Tolbert voor iets van 5.000 euro verkocht.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:03

Dream Boy wordt door de meeste toch niet gezien als een goede match, mede door het karakter dat zijn grootvader door zou geven/geeft. Toch blijf ik van mening dat het wel zou passen. De hengst heeft zelf een goed karakter, bovendien ziet bij het toekomstige veulen Ferro al weer wat verder weg. Dit geldt ook voor Krack C. Bovendien geeft TS aan een paard met karakter geen probleem te vinden. Nou weet ik dat je hier niet op moet gaan fokken, maar mocht het veulen karakter hebben dan behoeft dat geen ramp te zijn voor TS.
Als je voor diepvries zou willen gaan (wat ik persoonlijk niet zou willen) is Contango misschien een optie. Is niet massaal in Nederland gebruikt, maar datgene wat is geboren is altijd goed meegekomen. Hebben een braaf en meewerkend karakter.
Mocht je geen diepvries willen, dan is daar zijn zoon Don Tango. Van moederszijde Jazz. Braaf karakter, goede galop. Hogere score dan Dream Boy tijdens het verrichtingsonderzoek. Enige nadeel is de OCD in zijn spronggewricht. Zijn er fokkers die hem, ondanks deze bemerking, toch dit jaar willen gaan gebruiken?

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 21:08

Dream Boy is denk ik op dit moment wel #1 ondanks dat die nog jong is en af moet wachten. Desperado zit overigens ook wel in de race, misschien interessanter omdat Ferro dan wat verder weg zit?
Ik blijf erbij, er is teveel keus binnen een bepaald segment (JFF)

Nu heeft mijn merrielijn wel dde JFF opties open (als ik het veulen nooit zadeldak hoef te maken :D :+ )

Oh, en als ik nog iets win in de lotto dan Don Schufro :+

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 21:35

Outside the box:

Ufo?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:43

Ufo fokt zo het lijkt zeer goed (zie filmpjes afstammelingenkeuring van ARt-Uma)
Wilde de hengst in 2011 gebruiken maar was toen niet beschikbaar voor de dekdienst omwille van de sport.
Wellicht dat ze het dit jaar wel doen, gezien de resultaten op de hengstenbezichtigingen.

Verder out of the box: wat vind je van Westenwind (Flemmingh x Contango x Ulft)?

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:45

Ufo is reeds gecastreerd.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:45

Is Zambuka gaan optie? Scandix x Biotop. Beweging zal wel goed zitten, alleen het model als dressuurpaard weet ik zo nog niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 07:22

Kaja schreef:
Als je dit topic 'grofweg' leest moet je wegblijven bij Ferro, Krack en Jazz.
Zo blijft er niet veel meer over :=

tita schreef:
Apache is geweldig maar persoonlijk zou ik voor een bewezen hengst gaan en liefst een die niet massaal gedekt heeft zoals krack

Ik denk niet dat je de dekcijfers van Apache wilt zien dan... :D
Overigens een bewezen hengst die niet massaal gedekt heeft, kun je er wat opnoemen?

Dit is natuurlijk wel een hele grote gok,of iets zeggen.

Ten eerste is dekken iets heel persoonlijks, behalve dat het paard goed bij de merrie moet passen moet de hengst jezelf helemaal aanspreken.
Wil natuurlijk niet zeggen als je een hengst neemt die eigenlijk kwa bouw of karakter niet bij je merrie past, er een mislukt veulen uit komt.

Van Helvoirt keek niet eens naar de karakters :) de endy-stam is niet echt slecht te noemen.

Maar om een vb te geven zelf heb ik helemaal niks met Krack C, het paard heeft massaal gedekt en wordt nu nog steeds gebruikt.
Tis een middel-leeftijd paard.

Neem dan bv Kimberly aanzienlijk minder dekkingen maar op meerdere punten welliswaar behoorlijk intressant.

Nogmaals moet wel bij je paard passen, of als eigenaar zijnde een zeer goed gevoel op de hengst hebben.

Maar paarden zoals Charmeur die IMO nog niks hebben gepresteerd behalve mooi en leuk lopen, maar ontzettend veel dekkingen heeft gedaan zou ik niet zo snel nemen.

Ik kan wel een lijstje samenstellen met mooie hengsten goede presaties en intressante lijn maar toch minimale dekkingen waardoor je paard exclusiviteit bezit.

Een hengst die veel dekt is de kans groter dat aantal nakomelingen het goed doen in de basis-sport maar al die prutzooi waar er veel meer van is, zie of hoor je niet terug.
Dan heb ik liever een hengst die niet massaal gedekt is en in verhouding de nakomelingen het beter doen.

Hengst nemen omdat het een mode-plaatje is vind ik al helemaal fout, of omdat het betreffende paard zo hip is.
Oud bloed blijft intressant, niemand zegt dat je perse met nieuw bloed moet fokken.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 10:06

Westenwind duikt telkens weer opnieuw op, vele fokkers en 'kenners' vinden Westenwind goed passen, maar toch roept ook een heel groot gedeelte dat ik op moet passen voor Flemming/Krack C bloed ivm de rug/lendenen?

Dus ja, voor een leek als ik maakt dat het niet makkelijker...

Het type paard waar ik op val is het type wat mijn merrie is, elegant, groot oog, slanke benen. Mijn merrie mist alleen een pak halsmassa, maar verder is het een pennydroom om zo een paard te bezitten. En dan denk ik dat ik ook direct een KWPN dressuur meisje ben, aangezien de tegenwoordige hengsten allemaal binnen mijn smaak vallen. Connaisseur bijvoorbeeld, vind ik al massaal, helemaal op 3 jarige leeftijd :j Wel een hele mooie hengst, maar het bloederige mist hij.
Dat een paard gedurende zijn sport carriere zo uitzwaard dat is niet erg, juist een kroon op het harde werken :j

Nu ben ik niet heel erg modebewust, maar ik wil wel een veulen fokken wat voor mezelf interessant is, maar ook zeker op de keuringen goed ligt (proberen!)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:21

connaisseur is nog veel weker in de rug, en ook niet zo groot.

Ik zou Westenwind wel een goede optie vinden, Bon Bravour ook, evt Wynton

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:27

@ Tita Van Helvoirt keek niet naar karakters, hij hoefde er zelf dan ook niet op te stappen := :+

Voor wat betreft Krack C, dat vind ik nou eens een heerlijk dier, een compleet paard in mijn ogen.
Op het hoogste niveau gepresteerd, fijn karakter. Maar de lendenen moeten een aandachtspunt blijven :j
Wat is een middel-leeftijd paard?

Kimberley := Dan zou ik nog eerder Jazz zelf nemen :+
Maar ik heb dan ook geen probleem met Jazz-en, echter wel met Kimberley.
Die heeft een nogal bijzonder karakter hoor.
Bovendien is hij volgens mij niet verder gekomen dan lichte tour...

Als je een aantal KWPN goedgekeurde hengsten op kunt noemen, die op het hoogste niveau hebben gepresteerd en niet massaal gedekt hebben, dan hoor ik die graag.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:30

en kimberly heeft een 3 tje op zijn rontgenfotoos, en geeft ze ook nog wel vaak niet gezond

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:30

maestro geeft gp gelopen en dekt niet veel, voice lijkt het te gaan doen in de GP.
Kigali, maar weet niet of hij nog wel dekt, en of je dat wel moet willen.
Wynton schijnt ook zowat GP klaar te zijn.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 12-01-12 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:32

Ik heb westenwind ook al aangedragen :)
Finn is in iedergeval niet week in de rug. En als Willie richting HousTON model gaat fokken heb je zeker lengte nodig :D
Moeder van Westenwind is absoluut niet week en echt een FANTASTISCHE merrie. :j
Ook broers en zussen heb ik niet week gezien en kunnen echt top lopen.

+ dat Westenwind aanleg heeft voor het hogere werk. Karakters zijn top :j
Laatst bijgewerkt door youngster op 12-01-12 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:33

fokfanaat schreef:
maestro geeft gp gelopen en dekt niet veel

Maestro is nooit echt 'omarmd'.... Hoe zou dat komen?
Naar wat ik heb gehoord geeft hij wel bijzonder goede karakters?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:36

Ja maar volgens mij geeft contango wel vaker goede karakters :j
Ravel bijv staat er ook goed om bekend!

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 11:56

fokfanaat schreef:
connaisseur is nog veel weker in de rug, en ook niet zo groot.

Ik zou Westenwind wel een goede optie vinden, Bon Bravour ook, evt Wynton

Aanparingsadvies voor merries met een ongecompliceerd karakter :=

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:01

hij doet het zelf in het werk best heel braaf allemaal, en ook zijn nakomelingen op de hk waren niet echt heel dwars of vervelend (nou is dat los, maar er is wel verschil, bv de tushinski's en de jazzen, zijn beduidend lastiger)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:08

fokfanaat schreef:
en kimberly heeft een 3 tje op zijn rontgenfotoos, en geeft ze ook nog wel vaak niet gezond

Waar basseer jij dat op?

Zijn index is goed, zijn nakomelingen doen het goed, hij heeft iid 3-tjes maar ik heb deze hengst niet aanbevolen ik wilde enkel laten zien dat er hengsten zijn die wel degelijk goed zijn maar toch minder dekken.

Hij is defenitief GGK en dat wordt je niet als je nakomelingen niet goed zijn.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:16

fokfanaat schreef:
hij doet het zelf in het werk best heel braaf allemaal, en ook zijn nakomelingen op de hk waren niet echt heel dwars of vervelend (nou is dat los, maar er is wel verschil, bv de tushinski's en de jazzen, zijn beduidend lastiger)

Nou ik zou wynton nou niet direct aanraden op deze merrie. Ken er ook een aantal van die niet echt leuk waren * understatement* :D