Bonte hengst gezocht met 100% bont garantie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Bonte hengst gezocht met 100% bont garantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:40

Ik zie Samber vaak voorbij komen, maar die is dood, de laatste jaren erg onvruchtbaar, daarvoor erg slecht bevruchtend en om die reden ook geen dv van beschikbaar. Samber is heterozygoot, dus kon alles geven. Op schimmel na dan :+ Dat kon enkel de mams bepalen.

Verder zou ik toch echt kijken naar álle hengsten en niet enkel naar het kleurtje.. De meeste bontjes zijn nl. puur gefokt om juist ja... dat kleurtje en dat ging of gaat vaak weer ten koste van de beweging. Dan heb je een leuk bont paard, die voor geen meter kan lopen of springen.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:49

Wij hebben op stal een goedgekeurde dekhengst lopen, genaamd james bond.

foto:
Afbeelding

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:49

Spookje schreef:
@ agerrits: bedankt voor je tips, daar heb ik zeker wat aan.
Zoals je zelf zegt is het karakter ook erg belangrijk van een hengst, ook daar zal ik wat meer opletten. Al heb ik wel het gevoel dat iedere hengstenhouder zegt dat zijn hengst een 'vriendelijk' / 'makkelijk' etc karakter heeft ;)

Zeker zal de hengstenhouder dat zeggen ;) , je zou het beste naar de prestaties van de hengst kunnen kijken, zodat je weet dat hij voldoende werkbaar/werkwillig is, ook weet je dan een beetje wat de hengst kan en wat hij kan mee geven. Haico is dan wel is waar niet homozygoot voor bont, maar wel een zeer goede beweger, en ook gewoon 50% kans op bont, je zou ook info op kunnen vragen over zijn nakomelingen, vaak wordt wel bijgehouden hoeveel procent van zijn nafok bont is, zo was dat bij Ed king hill volgens mij rond de 70%. Wel moet een hengst dan al voldoende aantal nakomelingen hebben om een goed beeld hier van te hebben.

Van Cesear ter linde die AES is kun je ook gewoon NRPS volledig papier/stamboom krijgen en ook naar de keuring.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 20:36

@ agerrits: dat is wel een goede, ik vind Haico wel een erg mooie hengst, ik zal wel contact met ze opnemen om te vragen.

Oh dat is interessant van Ceasar ter Linde, zou mooi mee genomen zijn!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:03

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:48

Toen wij met Tomtom wilde dekken {What's a colour} zijn wij ook eerst bij de hengst wezen kijken. We hebben hem op stal gezien en los en zijn toenmalige amazone {zij reed lichte tour nivo} gesproken. Tomtom is geen bewegingswonder, maar heeft wel een heel goed achterbeen gebruik en een super bewerkbaar karakter. En mooi wb exterieur, correcte beenstand en goede voeten. Zijn amazone kon ons veel vertellen over hem. Zijn eigenaar hebben we later gesproken en die was heel reeel. Maakte het echt niet mooier dan het is. Je moet de juiste vragen stellen, en zelf ook goed kijken naar de hengst. Ook fokte wij al jaren met onze merrie's, al verschillende generaties, dus je weet ook globaal hoe zo'n merrie fokt. In ons geval heeft het absoluut positief uitgepakt, want we hadden zeker drie hele knappe veulens, die ook bovengemiddeld zouden zijn geweest als ze bruin of zwart waren. Het is gewoon ook heel belangrijk om naar je merrie te kijken, als die matig is, dan ga je meestal met een homozygote bonte niks verbeteren, gewoon omdat zo'n hengst voornamelijk op kleur gefokt is. Heb je een hele goede merrie, die vrij contstant fokt, dan heb je best een goede kans op een leuk, correct veulen {en dan nog duimen dat je veulen wel mooi bont wordt.....}.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 10:07

@ Sliert: ik ben idd ook zeker van plan om langs een paar hengsten te gaan en met de eigenaren/ruiters te praten!

Voor iemand die weinig verstand heeft hoe weet je dan of je een goede merrie hebt, of een matige merrie? Ze heeft namelijk vrogere wel eens een veulen gehad maar die kon ik helaas niet terug vinden.

Fokken blijft altijd wel een gok lijkt mij. Maar als ik graag een bont veulen wil dan lijkt het mij wel dat ik in de eerste instantie moet kijken naar een hengst met een grote kans bonte doorgeeft en dan uit die hengsten moet kiezen welke het beste bij mijn merrie past/toegevoegde waarde heeft.
Ik zie het meer zo, als ik voor een homozygoot bonte hengst ga beperk ik mij in de mogelijkheden, maar dit wil toch niet zeggen dat er geen goede homozygoot hengst is die toegevoegde waarde kan zijn voor mijn merrie?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:47

Herriot voert ook Samberbloed en geeft fijne nakomelingen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:51

En als de bontjes nu niet passen bij je merrie? Wat dan? Lijkt mij trouwens de eerste vraag die je jezelf moet stellen... Wat kan mijn merrie toevoegen aan de huidige paardenstapel. Wat zijn haar sterke punten en wat zijn haar zwakke punten. M.a.w. wat kan de hengst toevoegen en wat moet ik vermijden bij een hengst (en zijn familie).

Een slechte vreet net zoveel als een goede..

Als ik héél eerlijk ben en ik heb het al eerder gezegd.. de bonte hengsten die er (in Nederland) zijn zijn vaak gekozen om hun kleurtje. En dat geldt zéker voor de homozygoten. Kijk voor de gein eens naar de stamboeken (vaak mogen ze zich zo niet eens noemen en zijn het verenigingen oid) waar ze goedgekeurd zijn en kijk kan dan eens wat het gemiddelde paard uit dat stamboek loopt.. Vervolgens kun je eens kijken naar de moederlijn van zo'n hengst. Is dat een bekende of is dat allemaal vaag? Komen er meerdere toppers uit die lijn of is het brandhout.

Ik vind bont ook leuk en heb destijds ook gekeken naar bonte hengsten, maar ik kwam al heel snel tot de conclusie dat deze geen van allen bij mijn merrie pasten. Nu wil ik niet zeggen dat de hengsten die er zijn dat ook niet bij jouw meerie doen, maar als jij zelf nog de vraag moet stellen hoe zie je dat je een goede merrie hebt en hoe zie je dat je een matige merrie hebt ben je eigenlijk nog niet eens zo ver om op zoek te gaan naar een hengst.. En dan eigenlijk al helemaal niet in een dusdanig beperkte sectie waarbij al veel middelmatigjes of netniksjes rondlopen.

Misschien kun je om te beginnen eens dit topic doorlezen: [EHK] Regels en richtlijnen [EHK] Exterieur en Hengstenkeuze. Vervolgens een goede standfoto en een aantal bewegingsfoto's (liefst los en onder het zadel) plaatsen. Daarnaast wat informatie over de afstamming en moederlijn. (bij voorkeur de hele moederlijn en niet enkel de naam van de vader en de moedersvader.) Als je iets weet over broers/zusters helpt dat ook allemaal. :) Lees ook mee in andere topic's op EHK en FA-A, lees opmerkingen over paarden/foto's en kijk of je het herkent.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 21:27

@ Sammie: Ik zou wel een nieuw topic kunnen starten maar ik zou toch nog liever hebben dat er iemand in dit topic een homozygote hengst zou noemen die ik nog niet ken.

Ik wil nogmaals benadrukken dat ik dit veulen voor mezelf fok, graag een veulen van mijn merrie wil en ik graag een bonte wil. Als het veulen in de toekomst het goed doet in de sport is dat mooi meegenomen, zou het niet het geval zijn, dan ben ik ook blij met een bont recreatie paardje uit mijn eigen merrie gefokt! :)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:32

Spookje schreef:
Ik wil nogmaals benadrukken dat ik dit veulen voor mezelf fok, graag een veulen van mijn merrie wil en ik graag een bonte wil. Als het veulen in de toekomst het goed doet in de sport is dat mooi meegenomen, zou het niet het geval zijn, dan ben ik ook blij met een bont recreatie paardje uit mijn eigen merrie gefokt! :)

Altijd een beetje een dooddoener deze motivatie. Als iedereen met bovenstaande mening géén veulen fokt bij hun merrie hadden we nu geen overschot ;)

Begrijp me goed, ik ben de laatste die zal zeggen dat je niet moet fokken met je merrie dat is een beslissing die alleen jij kan maken.

Enigste is dat er toch altijd situaties kunnen ontstaan waar je geen grip op hebt, bijvoorbeeld financiele problemen of gezondheidsproblemen e.d.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 21:41

uryanne schreef:
Altijd een beetje een dooddoener deze motivatie. Als iedereen met bovenstaande mening géén veulen fokt bij hun merrie hadden we nu geen overschot ;)

Begrijp me goed, ik ben de laatste die zal zeggen dat je niet moet fokken met je merrie dat is een beslissing die alleen jij kan maken.

Enigste is dat er toch altijd situaties kunnen ontstaan waar je geen grip op hebt, bijvoorbeeld financiele problemen of gezondheidsproblemen e.d.

Tuurlijk er kan van alles gebeuren, maar dat kan echter met alles, vind het goed om overna te denken maar een slecht uitgangspunt. Ik heb mijn merrie nu al 8 jaar en zal er voor geen goud wegdoen, zou er ook alles aan doen om haar te houden indien problemen onstaan. Ik denk ook zo over het toekomstige veulen.

Het lijkt wel dat omdat ik een homozygote hengst wil dat ik echt een foute combinatie/niet goed ga fokken. Hier zal zeker naar gekeken worden alleen wordt ik door de kleur wel beperkt. En wie weet, mocht ik echt niets vinden dat wordt het wellicht heel wat anders, maar voor nu heb ik nog de hoop dat ik een prachtige/goed fokkend bonte hengst ga vinden! :D Dus wie kent er nog meer? ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:44

Je hebt ook nog Poeh Poeh van Wim Cazemier, maar weet niet of hij veel bonte veulens heeft gebracht
Haico vind k ook leuk, geeft fijne karakters.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:11

meggiemeg schreef:
Herriot voert ook Samberbloed en geeft fijne nakomelingen.

Die is hardstikke dood! Herriot komt uit Bonanza, een ongekeurde Samberzoon die wij gefokt hebben. Hoe kom je bij deze hengst?

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:22

Perse homozygoot is moeilijk! Vraag janderegelaa eens hier op bokt. Hij heeft Tomtom gehad en verkocht naar Australië en zit wel aardig in de bontjeswereld.

Ik kan jouw merrie zo van deze foto's niet goed beoordelen maar als je besluit om de 50% kans gok te wagen zou je eens kunnen kijken naar Dance 4 you, of nu geloof ik Love 4 you. Dat is een Lord Leatherdale hengst gefokt door de fokker van Samber en is in Dld goedgekeurd. Dat is wel een kwalitatief goede hengst als hij tenminste op je merrie past. In dld zitten nog wel wat leuke, misschien ook wel homozygoot. Vraag janderegelaa maar! Die kan ze wel voor je opnoemen.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:41

die weet het zeker :D

De hengst chess M, is homozygoot bont staat in duisland, via google kun je hem wel vinden even als nakomelingen.
Goedkopere homozygoot bonte oplossing, bontfire of ceasar ter linde. :D

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 09:02

@ Nien1984: bedankt voor de tip, ik haar meteen een pb gestuurd! :)

Ik hou de paarden met 50% kans in mijn achterhoofd! Ook die welke jij aan raad ga ik straks even serieus na kijken.

Kent iemand de hengst BallanSoso van Sarah van Hasselt? (http://www.sarahvanhasselt.be/terdekking.html), ondanks dat hij geen homozygote is, vind ik het namelijk wel een mooie hengst.

@ agrerrits: Ik kan niet zo goed duits, maar wat ik lees is dat hij verkocht is en dat dit jaar zijn laatste dekseizoen hier was.. ;(
Of lees ik het vekeerd?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:05

Jan de regelaa is een man :D dus je pb wijzigen nu t nog kan?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:15

Rocco_Love12 schreef:
Dat wil de eigenaar nog wel doen ik vraag het wel even na wanneer hij dat gaat doen

Hij hoeft hem niet te testen want hij kan niet homozygoot zijn. Daar heb je 2 bonte ouders voor nodig.

Cesar is een goede keuze.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:09

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:43

Afbeelding

TomTom nu. Vreselijk spijt van de verkoop. Gelukkig heb ik nog diepvries. Volgend jaar probeer ik het waarschijnlijk want ondertussen zijn er toch 15 veulens geboren met diepvries.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:24

janderegelaa schreef:
TomTom nu. Vreselijk spijt van de verkoop. Gelukkig heb ik nog diepvries. Volgend jaar probeer ik het waarschijnlijk want ondertussen zijn er toch 15 veulens geboren met diepvries.

Waarom heb je er spijt van? Of staat hij er erg onvoordelig op?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:46

Ik vind hem niet heel onvoordelig. Zeker niet als je bedenkt wat er nu ter dekking staat.

Spijt heb ik omdat hij gewoon supergoed fokt. In Australië en NZ heeft hj
hij voor het 2ejaar de kampioen gehad.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:53

janderegelaa schreef:
Ik vind hem niet heel onvoordelig. Zeker niet als je bedenkt wat er nu ter dekking staat.

Spijt heb ik omdat hij gewoon supergoed fokt. In Australië en NZ heeft hj
hij voor het 2ejaar de kampioen gehad.

Ik zie hengsten liever wat opwaartser gebouwd met een minder hoog kruis. Paarden als Poeh poeh en colorance zijn dan hengsten die mij meer aanspreken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:03

Hij heeft geen hoog kruis. Zijn schoft is hoger dan zijn kruis. Wat jij bedoelt is dat de rug wat week is.

Colorance loopt op de eeuwige weilanden. PoehPoeh vind ik ook leuk maar is niet homozygoot en heeft echt bloed nodig bij de merrie terwijl TomTom bloed geeft.