[H] Welke hengst voor Nynke? (Extreem Stekelharige Zweetvos)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:23

Calimero_ schreef:
Een topic in deze rubriek geeft toch aan watvoor antwoorden ze verwacht? Het is exterieur en hengstenkeuze. Geen overweging om wel of niet te laten dekken.

Ik voel me niet beledigd. Maar vind het zonde voor het topic als het weer helemaal vol staat met advies wat ze niet nodig heeft..

Ik vind dat je in een exterieur en hengstenkeuze topic weldegelijk mag adviseren om een bepaalde merrie niet te dekken.
Het veulen kan ook weer last krijgen op artrose op jonge leeftijd. Ook als fokker heb je de taak om naar dierenwelzijn te kijken. Voor de fokkerij gaat dan op alleen fokken met geschikte ouderdieren.

Calimero_

Re: [H] Welke hengst voor Nynke? (Extreem Stekelharige Zweetvos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:24

Klopt NatasjavE, maar dit kan Lotte zelf beslissen.
Zoals ze al aangeeft gaat ze nog overleggen met de DA wat het verstandigst is..

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:30

Calimero_ schreef:
Dat snap ik ook. Maar zoals ponylies zegt hangt het er vanaf wat voor oorzaak de artrose heeft.
Nynke loopt zo los niet kreupel, dit doet ze alleen onder het zadel. Dus doodziek is erg overdreven..

Maar is het niet TS zelf geweest die in eerder Topic aan geeft dat volgens de DA de Artrose dus danig ernstig kan zijn dat de Pony misschien zal moeten in slapen als er geen verbetering is? En in de laatse posten van 15-04-2011 lees ik niks over eventuele verbetering! Wat natuurlijk wel geweldig zou zijn. Calimero voordat een DA de overweging maakt om een dier in te laten slapen mag je er vanuit gaan dat dit dier dood ziek is, en dus geen paard waardig leven meer kan hebben, Ik baseer mijn post en mening op wat Ts zelf schrijft!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:49

Ben het helemaal met tteett eens.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:20

tteettt schreef:
Maar is het niet TS zelf geweest die in eerder Topic aan geeft dat volgens de DA de Artrose dus danig ernstig kan zijn dat de Pony misschien zal moeten in slapen als er geen verbetering is? En in de laatse posten van 15-04-2011 lees ik niks over eventuele verbetering! Wat natuurlijk wel geweldig zou zijn. Calimero voordat een DA de overweging maakt om een dier in te laten slapen mag je er vanuit gaan dat dit dier dood ziek is, en dus geen paard waardig leven meer kan hebben, Ik baseer mijn post en mening op wat Ts zelf schrijft!

Niet helemaal waar! Sommige DAen zijn ook erg kortzichtig en denken dat dingen niet met alternatieve geneesmiddelen wel kunnen verbeteren.
Mijn pony heeft ook artrose (trauma artrose) en dat is geconstateerd door Utrecht, de DA daar (of eigenlijk een leerling) heeft mij verteld dat ik de pony beter daar kon laten om in te laten slapen. Pony heeft na het ontdekken van de artrose nog jaren (en nu nog) in de sport gelopen en zelfs hoog in de sport. Pony was voor de artrose nog nauwelijks uitgebracht. En is nu M springen en Z1 dressuur.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:33

Nogmaals ik basseer mijn mening en dus advies op wat TS zelf schrijft, en tot op heden heb ik niet mee gekregen dat er een secoond opinion is gevraagd of er iets is verandert aan de diagnose van begin April, TS haar laatste posts over de Pony geven zelf aan dat het Nog steeds niet lekker gaat met de Pony en dat zei geen verbetering merkt!!! Dat is waar mijn mening op gebaseerd is! En ik heb zelfs in andere topic al aan gegeven dat het misschien een optie is om een second opinion te vragen! Omdat deze diagnose erg ernstig is en daarbij levens bepalend! Kun je dan mijn verbazing voorstellen? Dat dit de laatste posts zijn van TS en er nu ineens overwogen wordt om de Pony te dekken? En tuurlijk als blijkt dat de eerdere diagnose niet correct was, en de Pony haar aandoening mee valt of zelfs niet aanwezig is, dan zeg ik ook zet op deze prachtige Pony eens een leuke hengst!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:05

Het gaat er niet om wat waar is of niet.
Het gaat erom dat dit topic daar niet voor bedoeld is. Als ze nou een vraag had is het verstandig om mijn merrie te laten dekken, ja dan kun je dit soort antwoorden geven. Maar dat doet ze niet..

Dus hou gewoon op iemand zijn topic te verpesten, want tteett, daar ben je wel aardig goed in.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 21:13

goh tteettt, volgens mij ben ik jou eerder tegengekomen, je hebt het wel op mij gemunt he?

Jongens , aller eerst: Ik ben misschien nog een jong iemand, maar ik ben echt niet zo gek
om een pony met atrose zomaar te laten dekken. Daar denk ik eerst gewoon goed
over na, en vraag de DA na of het uberhaupt wel kan. Er zijn in dit topic nog helemaal
geen dingen gezegd dat ik haar zeker laat dekken, dus kom aan!
Ten tweede:
Nynke heeft (tot nu toe) lichte atrose aan beide voorbenen, en staat van nature iet wat scheef
op de benen. Kan ook komen door wat verkeerd bekappen, maar hoogstwaarschijnlijk is ze wat scheef.
De DA zei dat als er geen verbetering zou komen met suplementen, en het misschien wel erger is geworden
dat Nynke niet meer geschikt zou zijn voor de sport, en dus echter alleen maar een beetje recreatief
gereden kan worden, als dat al niet te zwaar was. En omdat een paard houden vaak om het rijden gaat
en niet om het poetsen, is de kans groot dat ik Nynke zal moeten laten gaan. En de verzekering moet gaan
gebruiken waarvoor ze verzekerd is.

Dat is wat hij ongeveer zei. Maar ik heb ondertussen informatie gezocht over Atrose en bedacht me weer
even dat ze ook scheef staat op beide benen, dat ik dus beter niet met haar kan gaan fokken.
Beter niet voor haar, en beter niet voor de toekomst van de evt. veulen.

Dus Tteettt, leer eens niet gelijk er met de botte bijl op in te slaan. Ik had nog nergens gezegd dat het
zeker zou zijn. Alleen het leek me ontzettend leuk en een mooie oplossing. En had verder nog niet
aan de concequenties gedacht wat ik wel natuurlijk zou doen. Ik wou alleen maar even kijken eerst
of er een paar leuke hengsten voor Nynke zouden zijn. Er zou nog helemaal niets besloten worden. :n

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:47

ja, ik had haar vandaag eerst even in de bak gedaan, en liet haar draven, ze wou wel heel graag
want ze bokte even en sprinte weg, maar zelfs in de galop zag je dat ze 'pijn' had of iig niet goed liep.
de draf was ondanks ze heel vrolijk haar beentjes wou strekken vreselijk slecht... ze hinkte zelfs
een stukje, dus toen vond ik het wel duidelijk genoeg...
tja weet het niet hoor...snap dat die ijzers moeten wennen, maar dat ze nu nogsteeds flink slecht loopt?

Botte bijl? Of het beste voor met je Pony? Bovenstaande heb je zelf 14-04 geschreven, en dan nog vindt je dat je kan overwegen deze merrie te dekken? Misschien moet je in de toekomst zelf iets zorgvuldiger omgaan met wat je wel en niet schrijft? Wat mij betreft was het logischer geweest als je advies en info had gevraagd over hoe nu om te gaan met de Artrose. Of waar kan ik een goede second opinion halen? Al begrijp ik uit je laatste post, dat de ernst van de Artrose inmiddels heel erg mee valt? Nou dat is natuurlijk super goed nieuws, misschien moet je dan nu topic openen over hoe je het voorelkaar hebt gekregen, om de Artrose binnen 2 weken van heel ernstig naar lichte artrose te krijgen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:52

Jij hebt geen leven zeker?
Anders zat je niet de hele dag op bokt alles van anderen uit te pluizen.
En lezen kun je al helemaal niet. Ik zou zeggen lees haar post hiervoor eens zorgvuldig door!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 21:53

tteettt schreef:
ja, ik had haar vandaag eerst even in de bak gedaan, en liet haar draven, ze wou wel heel graag
want ze bokte even en sprinte weg, maar zelfs in de galop zag je dat ze 'pijn' had of iig niet goed liep.
de draf was ondanks ze heel vrolijk haar beentjes wou strekken vreselijk slecht... ze hinkte zelfs
een stukje, dus toen vond ik het wel duidelijk genoeg...
tja weet het niet hoor...snap dat die ijzers moeten wennen, maar dat ze nu nogsteeds flink slecht loopt?

Botte bijl? Of het beste voor met je Pony? Bovenstaande heb je zelf 14-04 geschreven, en dan nog vindt je dat je kan overwegen deze merrie te dekken? Misschien moet je in de toekomst zelf iets zorgvuldiger omgaan met wat je wel en niet schrijft? Wat mij betreft was het logischer geweest als je advies en info had gevraagd over hoe nu om te gaan met de Artrose. Of waar kan ik een goede second opinion halen? Al begrijp ik uit je laatste post, dat de ernst van de Artrose inmiddels heel erg mee valt? Nou dat is natuurlijk super goed nieuws, misschien moet je dan nu topic openen over hoe je het voorelkaar hebt gekregen, om de Artrose binnen 2 weken van heel ernstig naar lichte artrose te krijgen.

waar haal je die informatie vandaan? sorry maar ik vind het wat 'asociaal' om continu in mijn post te zoeken naar berichten
die jou van pas komen.
Klopt, ze liep 2 weken geleden knap beroerd om het zo maar even te zeggen, vlak na haar nieuwe ijzers + zooltje . Ze heeft dan ook
een week onregelmatig gelopen en vorige week liep ze een paar dagen best zuiver. Maar vandaag liep ze dus weer onregelmatig
en gisteren ook weer. Tja, het is ook maar wat je wilt lezen, maar je kunt beter al mijn posts gaan lezen inplaats van alleen de
'erge' berichten. En wil je trouwens op houden dit topic (en uberhaupt elk topic die over Nynke gaat) zo te ruiineren?

Het is wel duidelijk lijkt mij, wat ik zo net heb geschreven. ;)

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:51

tteett ik vind het zeer ongepast dat jij haar berichten terug gaat zoeken en dat hier gaat plaatsen, bah zielig hoor. TS doe wat voor jou goed voelt :) !

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 01:04

tteett....tussen iets overwegen (als nynke wel opknapt) en doen zit een heel groot verschil.....het gaat hier om ALS ze opknapt en geen pijn heeft...snap je toch zelf ook wel dat ze er geen veulen instopt als haar pony verrekt vd pijn....wat denk je wel niet zeg!!! en verder ben ik het helemaal met calimero en lovefi eens.....lijkt wel of je haar aan het stalken bent!!!!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 01:50

ik ben het wel met tteettt eens.
de actrose was voorheen heel heftig en zelfs zo erg dat er twijfel was over het leven van de pony en nu ga je nadenken over eventueel dekken.
En waarom zal een paard niet gewoon als knuffel en poetspaardje gebruikt kunnen worden maar enkel voor rijden ?
Ik geef klauwen met geld uit aan mijn paardje al 5 jaar lang zonder kilometers te maken.
En ik zal daar ook niet over klagen, ik heb voor haar gekozen dus zal ik het afmaken ook :j

Tevens heeft mijn merrie een peesblessure en op een avond (na overleg met thuisfront) het woord dekken laten vallen.
De volgende ochtend hing ik direct met de DA aan de telefoon of dit problemen zou opleveren bij mijn merrie.
En echter toen pas gaan zoeken/kijken voor een geschikte hengst.
sterker nog 2 jaar geleden heb ik een veulen gekocht omdat een veulentje van mijn eigen merrie onmogelijk leek.
Ik ben van mening dat je in een rare volgorde werkt.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 07:01

Moyra dank, dat is namelijk ook enige punt wat ik wou maken, maar er wordt alleen weer totaly vaag op gereageerd!

En uhh hoezo zoeken? TS opent zelf deze topics en zijn voor iedereen te lezen! Dus dan is iedereen die andere mening heeft dan TS aan het stalken (ik vindt dat nogal heftige beschuldigingen). Misschien nog een tip dan? Ts moet volgende x als ze Topic opent ook even melden wie er mogen reageren en wie niet!

Verder ben ik meer dan blij om te lezen dat jullie voor welzijn van deze Pony kiezen, en het dekken voorlopig achterwege laten.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:50

Ik denk dat jij beter in geen een topic meer kunt reageren van _bitje_.
Je verpest ze toch alleen maar!

Als je 1 keer iets gezegd hebt snapt iedereen het wel, jij zegt 200 keer hetzelfde..

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:34

wat ben jij eigenlijk voor een persoon????? Het welzijn van onze paarden staat altijd voorop!!!!!!! lees eens een keer goed........als het goed gaat met nynke......ALS. en ja een topic is voor iedereen te lezen...alleen ben jij er wel erg ziekelijk mee bezig, je weet precies wat ,waar en wanneer ze iets schrijft.....vind ik raar!!!!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:36

Als een paard/pony artrose heeft kan die nooit meer beter worden. Ook al heeft die het maar in een lichte mate. Op deze leeftijd al artrose hebben is in de meeste gevallen erfelijk.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 11:37

tja teett, maar hoe jij op mij reageerd maakt nogal een verschil met Moyra.
Misschien bedoelen jullie wel hetzelfde, maar jij zegt het zo op een manier dat het gewoon
haast kwetsend en vernederend is. ;) Nou weet ik gelukkig beter dat ik geen één of andere
gek ben die niet nadenkt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 11:41

FriesWytske schreef:
Als een paard/pony artrose heeft kan die nooit meer beter worden. Ook al heeft die het maar in een lichte mate. Op deze leeftijd al artrose hebben is in de meeste gevallen erfelijk.

klopt :)
Maar is het daarom zo erg om te kijken of evt. dekken een oplossing is en te kijken voor een evt. geschikte hengst?
En te vragen aan de DA over een paar weken of het uberhaupt wel kan en of te atrose daadwerkelijk erfelijk is.
Er zijn nog helemaal geen dingen besloten, ja ondertussen wel want heb informatie op gezocht en even goed
gekeken. Dat ik het dus niet doe.
Maar gatver, om dan ook nog continu posts op te gaan zoeken en daardoor mij op die manier in de grond te stampen
dat ik een of andere maloot ben vind ik te ver gaan, is toch wel te begrijpen hoop ik?

als ik om een repeat vraag dan zeg ik het wel ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:56

Ja, want dan geef je het door aan haar nakomeling.

KaasSouffle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:01

even omdat het mij opvalt hoor maar bij elk topic wat ik van lotte(over nynke) heb gezien/gelezen zie ik dat jij Tteettt erg heftig en bot tegen haar reageerd.
iemand MAG toch nadenken over als haar pony een veulen zou mogen krijgen van da of weet ik veel wie,
dat hoeft niet te betekenen dat iemand het ook direct doet.
zoals je in de openingspost ziet staat er:
_Bitje_ schreef:
hallo,

Ik zit er aan te denken om Nynke te laten dekken, omdat ze voor de sport hoogstwaarschijnlijk niet meer
geschikt is. Kunnen jullie me helpen voor een geschikte hengst voor Nynke?

Dat ze er aan denkt om nynke te laten dekken maar niet dat ze het doet.
dit viel me alleen op

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:21

Ik heb even mijn post terug gelezen, en sorry maar ik snap echt niet waar ik nu Bot ben? Ik geef puur mijn eerlijke en oprecht bezorgde mening! Deze mening baseer ik op eerdere berichten van TS over de Pony! Ik zeg toch ook niet dat ze gaat dekken? Ik snap alleen niet dat je ook maar overweegt om een Pony met deze aandoening te dekken. (en daar ben ik zeker niet de enige in) Komt bij dat ik niet oordeel of veroordeel, en ook zeker niet mijn halve familie en vrienden kring aan roep om m’n gelijk te halen. Kan me heel goed voorstellen als jullie beledigt zouden zijn als ik de quoten over de Pony aangepast of verandert zou hebben, maar dit heb ik niet! Ze zijn gewoon na te lezen door iedereen! Maar goed kennelijk heb ik iedereen beledigt dus bij deze mijn excuses daarvoor.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 12:26

FriesWytske schreef:
Ja, want dan geef je het door aan haar nakomeling.

ja dus?
er was nog helemaal niets besloten, ik zat er alleen aan te denken.
En te kijken of er wat leuke hengsten waren voor haar.
En ondertussen is het al meerdere malen in het topic gezegd dat ik het dekken
achterwege laat en het dus niet door gaat. Hier kan dus ook een slotje op want er
word nu alleen nog maar gerellt.

Maar dan nog, er staat in dit topic ook ergens dat ik eerst naar de DA ga en vraag of
het uberhaupt wel kan, en of de atrose erfelijk is of niet. En of ze het aan kan of niet.
Kortom: Waarom dan toch zo reageren? Terwijl jullie weten dat ik eerst toch ga kijken
of het uberhaupt wel kan? ik snap het gewoon niet hoor, waarom doet bokt zo moeilijk
zeg. Maar ik steek hier ook geen tijd meer in, lekker gezellig dit topic :)

Ik vraag een mod of dit topic een slotje mag, want dit topic heeft geen zin meer.
:wave:

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:28

het heeft niks met gezellig te maken.
De antwoorden die ik hier vind zijn gebaseert op ervaring en meningen.
Dat je niet het antwoord krijgt die je gedacht had wil niet zeggen dat dit een reltopic is.....!!!!