H]Engels volbloed X Andalusier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:11

ElCid schreef:
Hij geeft maat en massa door en een heel mooi type.

Hij was kampioen in 2008 en is toen goedgekeurd voor de dekdienst en heeft meerdere medailles gewonnen op zijn type, ook op onze website staan diverse foto's. Voor meer info kan je altijd een PB sturen.

En dan doelde ik hierop.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:22

DDDMakkink schreef:
oh nee het zal wel een nut hebben al die tites hoor want hoe meer hoe beter
ik ken genoeg mensen met een merrie die dat paard nog nooit op de foto hebben laten zetten etc
en die ook allemaal prima gezonde veulens hebben gekregen
en die ook nog gewoon na 3 jaar vrolijk rond liepen
wie zegd dat een supper merrie met een super hengst geen veulen krijgen die van alles mankeert?
net als met mensen je kan als ouders helemaal gezond zijn en je kind kan leukemie hebben of een hartafwijking
ik vind dat geen reden om dan maar niet te fokken
wel zou het goed zijn om jezelf er eerst helemaal in de verdiepen en uiteindelijk bv 3 hengsten uitkiezen die je ook echt gaat bekijken
en dan aan de hengstenhouder nog info inwinnen etc
je kan genoeg voor onderzoek doen ja maar ook dat geeft uiteindelijk geen garantie op een goed gezond veulen

Dat ik ken ook verhaal, is inmiddels wel door statistieken en onderzoek achterhaald

En vooral bij een hengstenhouder inlichtingen gaan inwinnen, in dit topic zie je al waar dat toe leidt :)*

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:29

Jessix schreef:
@ Elcid:
Maar ik had het niet alleen over zijn kleur.. Ik heb het over wat hij vererft in zijn totaliteit. Daar kun je nog weinig over zeggen nu, alleen dat je hoopvol bent. ;)

Jij zegt niks over kleur, maar Annelies wel en het enige wat ze daarmee aantoont is dat ze dus niet op de hoogte is van de kleurenmaterie.
Wat vererfing betreft van andere dingen is in dit stadium nog moeilijk te zeggen, maar het 1e veulen heeft in ieder geval wel het type en grotendeels het "coole" karakter van haar vader. Echt zekerheid op dat gebied kan je pas geven als de nakomelingen onder het zadel zijn, maar zijn vader was bijv. ook een heel prettig paard om mee te werken, zijn grootvader was solopaard bij de Portugese Hogeschool en zijn overgrootvader wordt alom geroemd op type.
Fokken blijft gokken, maar als bijv. eigenschappen in veel voorouders aanwezig waren is de kans groot dat die er blijven. Maar daarbij mag de invloed van de merrie natuurlijk ook niet uitgevlakt worden.
Ik denk dat er weinig hengsten zijn, zeker binnen de PRE/ Lusitano, die een echt duidelijk beeld zullen geven over wat ze exact vererfen omdat er, ook binnen het ras, weinig gebruikt worden en dan ook nog op zeer uiteenlopende merrie types.
Gelukkig verwachten van Ultramar dit jaar 4 veulens uit merries die zichzelf bewezen hebben als fokmerrie, dus we zijn heel erg benieuwd, maar tegen die tijd verschijnen de foto's wel op onze site en/ of hier.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:35

Jessix schreef:
ElCid schreef:
Hij geeft maat en massa door en een heel mooi type.

Hij was kampioen in 2008 en is toen goedgekeurd voor de dekdienst en heeft meerdere medailles gewonnen op zijn type, ook op onze website staan diverse foto's. Voor meer info kan je altijd een PB sturen.

En dan doelde ik hierop.

Dat kunnen we wel met redelijke zekerheid zeggen omdat ook zijn voorouders maat en massa hadden en allemaal in het juiste type stonden, dat zit in de genen en zal niet zomaar geen invloed meer hebben. Zijn 1e veulen is ook groot en heeft massa, maar gekruist met bijv. een zeer lichtvoetige, kleine merrie is het natuurlijk afwachten, al zal ook dat veulen zeer waarschijnlijk meer massa krijgen dan de moeder, maar nooit een echt "zwaar en heel groot" paard geven. Maar de tijd zal het leren en bewijzen of mijn kennis van genetica voldoende is geweest ;)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:50

sarabande schreef:
DDDMakkink schreef:
oh nee het zal wel een nut hebben al die tites hoor want hoe meer hoe beter
ik ken genoeg mensen met een merrie die dat paard nog nooit op de foto hebben laten zetten etc
en die ook allemaal prima gezonde veulens hebben gekregen
en die ook nog gewoon na 3 jaar vrolijk rond liepen
wie zegd dat een supper merrie met een super hengst geen veulen krijgen die van alles mankeert?
net als met mensen je kan als ouders helemaal gezond zijn en je kind kan leukemie hebben of een hartafwijking
ik vind dat geen reden om dan maar niet te fokken
wel zou het goed zijn om jezelf er eerst helemaal in de verdiepen en uiteindelijk bv 3 hengsten uitkiezen die je ook echt gaat bekijken
en dan aan de hengstenhouder nog info inwinnen etc
je kan genoeg voor onderzoek doen ja maar ook dat geeft uiteindelijk geen garantie op een goed gezond veulen

Dat ik ken ook verhaal, is inmiddels wel door statistieken en onderzoek achterhaald

En vooral bij een hengstenhouder inlichtingen gaan inwinnen, in dit topic zie je al waar dat toe leidt :)*

ik heb een merrie gehad en die wou ik laten dekken en ben toen ook bij de houder geweest om de hengst te kijken daar en heb met die man gesproken etc
tenslotte moest mijn merrie daar wel staan voor inseminatie dus ja ik vond het wel belangrijk om te zien en horen hoe hun daar te werk gingen
dus zo gek lijkt mij dat niet om daar info in te winnen
niet alleen over de hengst maar ook over de kosten en behandeling etc
toch wel handig als je weet hoe alles in zijn werk gaat op zo een bedrijf en wat je kosten zullen zijn

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:52

DDDMakkink schreef:
ik heb een merrie gehad en die wou ik laten dekken en ben toen ook bij de houder geweest om de hengst te kijken daar en heb met die man gesproken etc
tenslotte moest mijn merrie daar wel staan voor inseminatie dus ja ik vond het wel belangrijk om te zien en horen hoe hun daar te werk gingen
toch wel handig als je weet hoe alles in zijn werk gaat op zo een bedrijf en wat je kosten zullen zijn

Het betekent wel dat je jezelf tot alleen dat bedrijf en de hengsten die daar staan veroordeeld, het gaat over fokken en keuzes niet over hoe een station werkt :\

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:56

xxLarella schreef:
Goh, nee alsof ik dat niet weet.
Ik wou vroeger altijd al een ruin hebben, dus geen HENGST.
en ik ben echt geen retard dat ik niet weet dat je een hengst krijgt als je een veulen fokt.

helaas zijn er wel altijd mensen die andere zo belachelijk moeten maken.

Ow please, ik snap echt wel dat je je verspreekt en dat jij ook weet dat ruinen niet geboren worden, maar daarom mag ik er toch wel om lachen, is gewoon een leuke verspreking?! Is niets ten nadele van jou, als je het zo opvat dan sorry.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:15

ElCid schreef:
Ultramar is homozygooth zwart en kan dus nooit een vosveulen geven, simpelweg omdat vos recessief is aan zwart! Even bijleren dames over kleurengenetica en anders je commentaat voor je houden!
Ultramar kan nooit een vosveulen geven! Als jullie zouden weten wat homozygooth zwart betekend en dat die kleur dominant is over vos zouden jullie dat moeten weten!! 8-)
Sorry hoor, maar ga eerst eens even nadenken voordat je hier allemaal loze kreten gaat omroepen!
Hadden jullie toch beter moeten opletten bij Biologie ;)

Nou zeg, beetje aangevallen ofzo?
Als je er zoveel verstand van hebt had je ook kunnen snappen dat ik me even versprak met bruin/vos, het had natuurlijk 50/50 zwart/bruin moeten zijn, als ik niet wist waar ik het over heb had ik dat toch niet zo neergezet.

Waar het mij om gaat; je zegt dat ze waarschijnlijk de kleur krijgt die ze wil en dat sugereert dat de kans op zwart heel groot is terwijl die 'gewoon' 50% is dus de kans dat ze niet krijgt wat ze wil is even groot.
ElCid schreef:
Dat kunnen we wel met redelijke zekerheid zeggen omdat ook zijn voorouders maat en massa hadden en allemaal in het juiste type stonden, dat zit in de genen en zal niet zomaar geen invloed meer hebben.

Als het zo simpel werkte liepen er alleen nog maar toppers rond.
Hij kan ook heel foute dingen doorgeven die bij zijn voorouders niet te achterhalen zijn. Daarom kun je pas met enige zekerheid zeggen hoe hij fokt als je er een redelijk aantal nakomelingen van hebt gezien. Ik vind het wat voorbarig om op basis van zijn papier dergelijke voorspellingen te doen. (als het paard van ts van hetzelfde ras/type was zou het weer anders zijn maar bij een combinatie als dit valt er vaak geen pijl op te trekken)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:23

sarabande schreef:
DDDMakkink schreef:

Het betekent wel dat je jezelf tot alleen dat bedrijf en de hengsten die daar staan veroordeeld, het gaat over fokken en keuzes niet over hoe een station werkt :\

nee waarom? heb meerdere hengsten als optie gehad en uiteindelijk bleef deze over die naar mijn zin was
en ook klopte met die merrie toen
en het is gewoon niet raar om bij een station te informeren als je voor die hengst uiteindelijk kiest hoe alles in zijn werk gaat daar
lijkt mij persoonlijk erg fijn om te weten hoe of wat aangezien de meeste mensen hun merrie dan daar neer zetten
om te laten insemineren zo kan je dus info vragen over bezoektijden/kosten en regels etc hoord er toch ook bij
het is niet insemineren en klaar
tja of je moet de luxe hebben dat je,je merrie thuis kan laten behandelen
dit soort dingen komen er nou eenmaal bij kijken en moet je zeker in je vooronderzoek meenemen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:31

Electra63 schreef:
Bedoel je hiermee, dat keuringen/predikaten onzin zijn en geen nut hebben?

Predikaten zeggen niet alles. En ja het "mode" beeld veranderd wel door de jaren heen. We zijn van een landbouwtype naar een sportpaard gegaan...waarbij ik een beetje ben bijven hangen bij het eerste type...maar dat terzijde. Je kan van een dressuurtype niet verlangen dat het er uitziet als een showtuigpaard of anders om.

Maar wat Ster, Keur wel zeggen dat het om een een merrie zal gaan die in een hoge mate correct gebouwd is.
En dan bedoel ik oa een correct gesteld beenwerk, juiste manier van bewegen.
Preferent betekend dat de merrie die dat predikaat heeft, dit correcte exterieur ook blijkbaar redelijk goed doorgeeft.
PROK spreekt voor zich. Maar ook prestatie zegt behoorlijk wat. Dan kan je zeggen....ja maar ik hoef geen topper. Maar 3 nakomelingen die presteren in de sport zegt ook iets over de duurzaamheid van die dieren.

De predikaten zeggen dus iets over het exterieur en de vererving van de paarden.
En je kan het mee nemen in je selectie procedure. En alle serieuze stamboeken hebben keuringen en predikaten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:08

DDDMakkink schreef:
de meeste mensen hun merrie dan daar neer zetten om te laten insemineren

Die regel geldt alleen voor diepvries, de rest wordt gewoon thuis geinsemineerd

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:25

sarabande schreef:
DDDMakkink schreef:
de meeste mensen hun merrie dan daar neer zetten om te laten insemineren

Die regel geldt alleen voor diepvries, de rest wordt gewoon thuis geinsemineerd

nee hoor mijn merrie heeft bij de hengstenhouder gestaan
voor inseminatie met vers sperma

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:28

NatasjavE schreef:
Electra63 schreef:
Bedoel je hiermee, dat keuringen/predikaten onzin zijn en geen nut hebben?

Predikaten zeggen niet alles. En ja het "mode" beeld veranderd wel door de jaren heen. We zijn van een landbouwtype naar een sportpaard gegaan...waarbij ik een beetje ben bijven hangen bij het eerste type...maar dat terzijde. Je kan van een dressuurtype niet verlangen dat het er uitziet als een showtuigpaard of anders om.

Maar wat Ster, Keur wel zeggen dat het om een een merrie zal gaan die in een hoge mate correct gebouwd is.
En dan bedoel ik oa een correct gesteld beenwerk, juiste manier van bewegen.
Preferent betekend dat de merrie die dat predikaat heeft, dit correcte exterieur ook blijkbaar redelijk goed doorgeeft.
PROK spreekt voor zich. Maar ook prestatie zegt behoorlijk wat. Dan kan je zeggen....ja maar ik hoef geen topper. Maar 3 nakomelingen die presteren in de sport zegt ook iets over de duurzaamheid van die dieren.

De predikaten zeggen dus iets over het exterieur en de vererving van de paarden.
En je kan het mee nemen in je selectie procedure. En alle serieuze stamboeken hebben keuringen en predikaten.

Dat weet ik, Natasja.
Het was een vraag aan Ceasario. Die schreef dat keuringen/predikaten over 10 jaar niet meer bestaan en folkloristisch is.
Dus kunnen alle serieuze fokkers wel stoppen?

petraaken

Re: Engels volbloed X Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:37

Daar het topic meer en meer een hengstkeuze topic is geworden verplaatst.

F-AM --> EHK

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 18:28

anneliesdj schreef:
xxLarella schreef:
Goh, nee alsof ik dat niet weet.
Ik wou vroeger altijd al een ruin hebben, dus geen HENGST.
en ik ben echt geen retard dat ik niet weet dat je een hengst krijgt als je een veulen fokt.

helaas zijn er wel altijd mensen die andere zo belachelijk moeten maken.

Ow please, ik snap echt wel dat je je verspreekt en dat jij ook weet dat ruinen niet geboren worden, maar daarom mag ik er toch wel om lachen, is gewoon een leuke verspreking?! Is niets ten nadele van jou, als je het zo opvat dan sorry.

Tja dat is het nadeel van internet en telefonie,
je kent elkaars gedachtegang niet, tevens zie je niet hoe diegene het bedoeld.
Wellicht heb ik geen humor, maar ik snapte de grap niet achter deze reactie.

Overigens ken ik een merrie die aan de test meegedaan had, eigenaar was vol vertrouwen dat ze er door heen kwam, maar dat werd het 'm dus niet.
Echter de veulens die uit die merrie komen... nou ik heb van me levensdagen nog nooit zo'n mooi veulen gezien..

Ik ken ook een merrie met een super bloedlijn, goede hengst, alleen nakomeling is gewoon niets geworden, die loopt niet stok kreupel en word nu als grasmaaier gediend.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:40

sarabande schreef:

Ik quote mezelf nog maar eens

En daar laat ik het bij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 01:25

xxLarella schreef:
Overigens ken ik een merrie die aan de test meegedaan had, eigenaar was vol vertrouwen dat ze er door heen kwam, maar dat werd het 'm dus niet.
Echter de veulens die uit die merrie komen... nou ik heb van me levensdagen nog nooit zo'n mooi veulen gezien..

Ik ken ook een merrie met een super bloedlijn, goede hengst, alleen nakomeling is gewoon niets geworden, die loopt niet stok kreupel en word nu als grasmaaier gediend.

Ja dat kan altijd gebeuren, fokken blijft nu eenmaal een gok.

Maar je kunt je wel tot zekere hoogte 'indekken' door goed materiaal te gebruiken en dan bedoel ik niet perse dat er predikaten of een super afstamming aan moeten zitten maar je moet je wel afvragen of het doel wat je voor ogen hebt haalbaar is.
Zoals al gezegd is; een Gelderse hengst zou helemaal geen slechte keuze zijn, ook niet gezien de punten die je wilt verbeteren. Maar een PRE zou ik niet gebruiken om de redenen die al genoemd zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:11

xxLarella schreef:
Heey medebokkers,

Ik vroeg me laatst af,
Ik heb een volbloedje en wil uiteindelijk een veulen van haar hebben.
Ik zat zelf te denken aan een dressuur paard, zoals vivaldi.
Maar ja nu ben ik bezig met het beleren voor de wagen, dus vind het ook wel leuk als het veulen wat meer front en nek zou krijgen.
Mijn paard is best smal gebouwd, dus echt een race model zeg maar.
Goede punten van mijn paard:
- Eerlijk.
- Goed voorwaarts.
- Beheerst het springen goed.
- In de omgang echt een schat.
- Pakt alles snel op.
- Goede sterke pezen.
- Goed gevoelig met het bit.
- Bokt nooit

Min punten van mijn paard:
- Snel zenuwachtig.
- Rem is vaak nergens te vinden.
- Eenmaal opgefokt, niet meer ontspannen te krijgen.
- Moeilijke rug.
- Vind dressuurmatig veel dingen moeilijk.
- Steigert gemeen.

Ik wil proberen een zwart veulen te krijgen.
Vader van mijn paard is Xxlearnbyheart.
Deze is donker bruin geloof ik.

Wat vinden jullie?
Foto's in profiel/foto's van vader kan ik eventueel toevoegen.
Tips voor eventuele andere rassen zijn altijd welkom

Rubus B, allround,relaxt en sluit mooi aan op de bloedvoering.
Afbeelding
Afbeelding

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:24

deze zou er zeker wel mooi bij passen

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 19:37

:j zeker