[H]Hengst voor Ferro x Chronos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 22:08

Met deze lijn zeker! De Jazz merrie uit de Chronos heeft veel lengte, Bravour heeft lengte, alleen de Ferro is wat korter. Komt ook wel bij Ferro vandaan.

De Chronos gaat in elk geval bij Charmeur, maar ik durf het eigenlijk bij de Ferro ook wel aan. Had hem in mijn achterhoofd, omdat ik nieuwsgierig was naar jullie ideeën.

Havidoff is wat zwaar voor deze merrie en wat ouder bloed, al maakt dat laatste niet direct iets uit. Denk niet dat hij nog dekt?!

Fox1

Re: [H]Hengst voor Ferro x Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:12

Havidoff dekt al een hele poos niet meer, is niet meer vruchtbaar... jammer!

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:27

Had gelezen dat hij natuurlijk dekte ivm leeftijd en daarbijhorende kwaliteit, maar dat was alweer een bericht van bijna 2 jaar oud.
Is inderdaad jammer!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 21:21

Zonde, zeker als hij met pensioen is en nog wat had kunnen dekken.

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:00

Chagall (jazz x de niro) ?? moederlijn heeft ondertussen goede resultaten qua vererving laten zien, en vaders resultaten zijn bekend!

Grootramige hengst, en ik vind dat hij eigenlijk niets inleverd op achterbeen of voorbeengebruik ten opzichte van de merrie!!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 10:07

Vanwege zijn beenstand zie ik van hem af :) al had ik hem wel overwogen!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:42

Wil je niet opnieuw laten terug dekken door Oscar? Ik heb in je profiel gespiekt en die oscar uit deze merrie evenals de Gribaldi lijken wel super te ontwikkelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:50

DRESSAGEFAN schreef:
Wynton staat zelf heel mooi in het rechthoeksmodel, en heb de indruk dat de nafok als veulen soms wat propperig is, maar zich wel ontwikkelt als ze iets ouder zijn. Als je de groep op de hengstenkeuring bekijkt waren de meesten toch mooi gelijnd, kijk vb eens naar die uit Ramiro en die uit Flemmingh. Ook eentje uit een Ferro die niet tegenviel.
http://www.oypo.nl/pixxer.asp?id=ED035BCF712CEFA5 en dan binnen deze map zoeken op Wynton, dan zie je ze allemaal!

Ik heb zelf een Wynton en dat is echt een popje hoor. Prachtig dier maar mocht wel meer lengte hebben.
Wynton nooit gebruiken op een al wat beknopte merrie.

Lilliputter schreef:
Maar verlengt Wynton? De merrie is zelf al wat sensibel, dus ze hoeft niet 'heter'.

Nee Wynton verlengt echt niet. In tegendeel.

MisterA: Waarom voorzichtig zijn met Pion?

Lilli: Ik vind Charmeur ook helemaal geweldig. Helaas dekt iedereen er weer mee dit jaar en de nafok moet je nog maar afwachten. Met Vivaldi ga je voor wat meer zekerheid. Die fokt gewoon goed.

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:09

Lilliputter schreef:

Ik begrijp het.. dat is zijn enige nadeel!

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:27

wel jammer, het leek me een erg mooie aanparing!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:53

halverwege je OP dacht ik Oscar... -O- (maar wat een mooi resultaat!), na de OP dacht ik aan Tango.... -O-
dus daar heb je niet veel aan....

(heb niet alle pagina's erna gelezen, maar:) misschien Sir Sinclair of Westenwind?
Vivaldi zou msischien ook wel kunnen, maar neigt misschien toch naar te heet en fijn in combi met je merrie

(Charmeur is ook gaaf paard natuurlijk, maar zou je met Florencio erachter niet eerst willen zien of hij z'n souplesse daadwerkelijk door geeft of/ daarnaast alles wat strak in de rug blijft?)

ben benieuwd naar het resultaat met Tango!

edit: als je (ondanks nog onbekend is wat ze doorgeven) voor de C-jaargang wil gaan; Charmingmood?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:27

Charmeur hebben we voor dit jaar op 2 merries staan. Voor de Ferro denk ik dat het net iets teveel van het goede is, al voert Chronos genoeg bloed erachter.

Van Tango is ze dit jaar dragend en daar dekken we in principe niet mee terug. Oscar staat nog steeds op nr 1, gezien de nakomeling van 3 jaar geleden bijna alle punten van de merrie heeft verbeterd.

Westenwind heb ik ook in gedachten gehad! Die optie staat ook nog open.

Wynton is idd geen optie, daarvoor is hij echt te beknopt.

Charmingmood hebben we dit jaar op haar halfzus gebruikt, de Jazz merrie. Persoonlijk denk ik dat Charmingmood een wat langergelijnde merrie nodig heeft en dat is juist wat de Ferro nodig heeft.

SS ken ik heel weinig van, daar zou ik me in moeten verdiepen. Vanwaar die hengst volgens jou?

Vivaldi is me al vaker aangeraden, maar daar twijfel ik nog over. Al heeft hij deze jaargang wel een paar hele fijne hengsten erbij zitten!

Allen zeer dank voor het meedenken!

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:35

Lilliputter schreef:

Ik heb me nog niet verdiept in Chagall, wat is er mis aan zijn beenstand ?

Wat is het dekgeld voor Oscar dit jaar ?

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:07

Wat betreft SS; Hengst die goed in het rechthoekmodel staat. Aan de nakomelingen die ik van SS heb gezien viel me op dat ze vooral maat en souplesse hebben, redelijk langgelijnd, goed in balans en niet beknopt zijn en niet te grof worden. Lijkt dat hij z'n ruime gangen en soeplesse redelijk goed doorgeeft, dus op de gangen van je merrie zou je niet in moeten hoeven leveren. Ken Lord Sinclair niet zo goed, maar aan moeders kant lijkt dit ook allemaal wel goed te zitten.
Ik ken de hengst niet persoonlijk, maar schijnt een goed karakter te hebben (meewerkend en werkwillig).
Is trouwens alleen via DV beschikbaar (staat in de VS geloof ik).

edit:
Nakomelingen rapport van KWPN:
Sir Sinclair toonde een uniforme groep, voldoende ontwikkelde veulens met ras die rijtypisch zijn en voldoende tot ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is goed gevormd en zeer sprekend. De nek is ruim voldoende van lengte. De hals is ruim voldoende tot goed van lengte en ruim voldoende van vorm en bespiering. De schoft is voldoende ontwikkeld en loopt lang door. De schouder is ruim voldoende van lengte en ligging. De rug is goed gevormd. De lendenen zijn sterk aangesloten. De croupe is ruim voldoende tot goed van lengte, vorm en bespiering. De broekspier loopt goed door. Het voorbeen is doorgaans lang, lang gekoot en iets ingesnoerd. De kootstand is wisselend en de voorstand is frans. Het achterbeen is iets sabelbenig. Het fundament is licht en toont veel kwaliteit.
De stap is zuiver, ruim voldoende van ruimte en souplesse. De draf is lichtvoetig met een goed gebruik van het achterbeen met ruim voldoende ruimte. De veulens tonen ruim voldoende tot veel houding en de draf heeft veel tact. De souplesse is ruim voldoende tot goed. De galop is voldoende van ruimte en heeft ruim voldoende afdruk. De veulens galopperen niet makkelijk aan en zouden meer balans moeten hebben.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 16:42

Dv is helaas geen optie :)

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:52

Lilliputter schreef:
Dv is helaas geen optie :)

ah, dan valt SS waarschijnlijk af

blijf Westenwind een leuke optie vinden :-)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 19:41

Westenwind en Oscar staan op dit moment op het lijstje! Eventueel Zhivago ook overwogen, maar dan zit ik direct met 3 van dr 4 bekende bloedlijnen.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 09:40

ik ken niet veel nakomelingen van Zhivago, maar richting Krack C zou ik niet snel denken voor je merrie.
Er zijn zoveel hengsten, dan kun je er misschien beter een nemen die aanwijsbaar verlengd als dat een van de verbeterpunten van je merrie is? (maar dan heb ik het het over Krack C, Zhivago heeft natuurlijk ook een moederlijn ;-) ).

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:00

Al gedacht aan Wonderboy? JFF vrij :D
Vererft veel front, sterk achterbeen gebruik en een erg fijn karakter.
Heb dit weekend voor de 1ste x op 2 van zijn nakomelingen gezeten en hebben allebei geen stap verkeerd gezet. 2ex met allebei al los!

Verder zou Vivaldi inderdaad ook wel goed passen, maar dan zit je wel weer met JFF

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:49

Van Wonderboy wil ik eerst de nakomelingen in de sport kunnen bekijken :)

ben er met deze merrie nog niet uit!

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:21

Wat zeg je van dreamcatcher?

Heb geen idee wat ie precies door fokt. Maar heb er nu een aantal beesten van gezien en waren paarden (en veulens) met maat en formaat, en die oudere beesten hadden veel lossigheid in het lopen.

Ken verder zijn rapporten niet, dus niet boos worden als daar iets in staat wat totaal niet bij de merrie past :p

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:43

Wat Dreamcatcher heel veel doorgeeft is een stekerig voorbeen, daar zit niemand op te wachten denk ik. En hij geeft ook niet veel maat.