[H] welke hengst voor deze bonte dame??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:58

Ilegra schreef:
Ik heb met verwondering dit topic gelezen :o .

Wat ik vind doet er niet toe (heb er wel zo mijn gedachte over).
Jij wilt graag een veulentje fokken bij jou papierloze merrie.
Aangezien je merrie papierloos is weet je dus niet wat er in haar afstamming verder zit en heb je eigenlijk al een risico meer omdat je niets weet over eventuele erfelijke gebreken in de moeder of vaderlijn.
Persoonlijk vind ik dat je dan je merrie op de foto's zou moeten zetten om te kunnen zien of ze geen verborgen gebreken heeft. Prokken noemen ze dat.
Is je paard goed op die foto's is het raadzaam een hengst uit te kiezen die iig goed gekeurd is bij een stamboek.
Je hebt dan iig bepaalde risico's minder en je kan de nakomeling eventueel registeren bij het stamboek van de vader.

Ik heb persoonlijk niets tegen kruizingsproducten mist die qua exterieurmatig niet al te ver van elkaar af liggen.
Of je nu echt rekening kunt houden met je rugklachten vraag ik mij af.
Het is nog niet zo handig om een veulen te fokken die daar aan voldoet omdat je ook moet kijken wat exterieur matig haalbaar is.
Door jou merrie te kruizen met een gangenpaard geeft nog geen garantie dat het veulen dan juist dat mee krijgt van de vader.
Ik denk dat je het beste dicht bij het type zelf kunt blijven en dan vind ik een Tinker nog niet eens zo'n slechte optie.
Ik heb echter geen kaas gegeten van Tinkers dus dat laat ik aan de kenners over die Tinkers fokken.



Mee eens Ilegra..

_JL_

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:11

sowieso in het type van je merrie blijven ja, tinker lijkt mij ook wel iets, wel uitkijken naar de grotere hengsten dan...
al is dat geen garantie op een groot veulen...

eneh, lak hebben aan de reacties hier van 'papierfokkers'...
mijn (flemmingh)merrie (=kwpn), is gedekt door een niet gekeurde (darco)hengst (=bwp),
2 paarden die voor mij een enorme sentimentele waarde hebben,
dus ik ga met heel veel plezier geld in mijn papierloos, maar sentimenteel waardevol veulentje stoppen <3
en ik raad je aan om dat zeker ook te doen, succes ermee ;)

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 09:24

_JL_ jij haalt de woorden uit me mond maar goed iedereen is vrij voor zijn eigen mening :j

ik wil eigenlijk eens naar de hengst ryon o'mally gaan kijken

ervaringen?

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:11

kelcy schreef:
ik wil eigenlijk eens naar de hengst ryon o'mally gaan kijken

ervaringen?

Een vriendin van mij heeft daar ook mee gefokt bij haar tinker. Alleen had het veulen hele sterke en goede ruime gangen voor een tinker... En ik weet niet of jij daar op zit te wachtten...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:06

Is een Meren misschien iets voor je?