[H] Advies voor hengstenkeuze 4-jarige TygoxDutchboyxPurioso

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 13:40

s0173957 schreef:
Op een gegeven moment moet je gewoon een knoop doorhakken en zeggen 'die wordt het'.

En je zal altjd blijven twijfelen, maar je hebt met zo'n jonge merrie nog kansen genoeg voor andere hengsten...

Ja dat is ook zo. Ik vond dat je er ook een bepaald gevoel bij moet hebben. Ik ben overal heen gereisd om hengsten te bekijken, even een middagje naar van Uytert heen en weer vanuit Friesland: ach, je moet er wat voor over hebben. Uiteindelijk werd het een hengst die ik pas live heb gezien toen ze er al drachtig van was, maar had gewoon een heel sterk gevoel dat dat de combi was. Had ik dus bij Quatro B ook en bij Boss heb ik het ook...
Jij hebt ook een leuk veulen trouwens? Heb je topic even bekeken

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:16

Overigens ook een keuze die pas een week voor het dekken gemaakt is :)

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 22:23

[quote="s0173957"]Overigens ook een keuze die pas een week voor het dekken gemaakt is :)[/quot

Nu Quattro afvalt..heb je nog meer opties?? ;)

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 09:10

Ik begin toch erg naar Ultimo te neigen...volgens mij een hengst die zeer goed past, goede nakomelingen geeft en wat ik dan weer leud vind is dat in de moederlijn de Karla stam weer terug komt :-)

Iemand misschien ook een mening daarover? :o

O nee, de overgrootmoeder heet H Karla maar is niet een merrie uit de Karla stam kwam ik achter
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 01-06-10 10:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:21

Ultimo aan moeders kant uit de Karla stam??
Ultimo is heel mooi gefokt, en zou zeker passen op jou merrie gezien de springkwaliteiten die worden doorgegeven. Alleen durf ik niet te garanderen dat Ultimo ook gaat verkleinen op joun merrie, omdat hij zelf ook 1.71 meet en hij is zelf ook langgelijnd en hoogbenig.
Dit staat in de KWPN-database over Ultimo:
Ultimo lijkt geschikt voor merries die maat en formaat missen en die te weinig in het rechthoeksmodel staan. Ook in beweging kan de hengst positief bijdragen

Ik las even terug, wil je toch nog dit jaar je merrie gaan dekken? :)

Dakario

Re: [H] Advies voor hengstenkeuze 4-jarige TygoxDutchboyxPurioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:36

Wat denk je van Thunder vd zuuthoeve? hij is normaal springgefokt maar geeft ook laatste tijd veel dressuurveulens. ze kunnen allemaal goed bewegen. ik heb zelfs 2 thundernakomelingen waarvan ene uit springmoeder kwam en andere uit dressuurmoeder. als ze lopen op wei doen ze met veel souplesse en zwevende gangen. en thunder fokt normaal tot beetje vergrotend.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 14:57

Zarena schreef:
Ultimo aan moeders kant uit de Karla stam??
Ultimo is heel mooi gefokt, en zou zeker passen op jou merrie gezien de springkwaliteiten die worden doorgegeven. Alleen durf ik niet te garanderen dat Ultimo ook gaat verkleinen op joun merrie, omdat hij zelf ook 1.71 meet en hij is zelf ook langgelijnd en hoogbenig.
Dit staat in de KWPN-database over Ultimo:
Ultimo lijkt geschikt voor merries die maat en formaat missen en die te weinig in het rechthoeksmodel staan. Ook in beweging kan de hengst positief bijdragen

Ik las even terug, wil je toch nog dit jaar je merrie gaan dekken? :)

Nee kwam ik zelf ook al achter dat het niet een karla uit de Karla stam was! Had wel leuk geweest! ;) maar ik heb nu definitief besloten volgend jaar te dekken. Even geduld dus. Dat heb ik ook nog gelezen dat Ultimo geschikt is voor merries die maat en formaat missen. Maakt dat de hengst dan ongeschikt voor merries wel maat en formaat hebben? Het risico zal wel aanzienlijk groter zijn..wat denken jullie?

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 14:57

Dakario schreef:
Wat denk je van Thunder vd zuuthoeve? hij is normaal springgefokt maar geeft ook laatste tijd veel dressuurveulens. ze kunnen allemaal goed bewegen. ik heb zelfs 2 thundernakomelingen waarvan ene uit springmoeder kwam en andere uit dressuurmoeder. als ze lopen op wei doen ze met veel souplesse en zwevende gangen. en thunder fokt normaal tot beetje vergrotend.

Ik ga meteen weer even op google op de struin naar Thunder. Ben heel benieuwd!

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:56

Chilly schreef:
Nee kwam ik zelf ook al achter dat het niet een karla uit de Karla stam was! Had wel leuk geweest! ;) maar ik heb nu definitief besloten volgend jaar te dekken. Even geduld dus. Dat heb ik ook nog gelezen dat Ultimo geschikt is voor merries die maat en formaat missen. Maakt dat de hengst dan ongeschikt voor merries wel maat en formaat hebben? Het risico zal wel aanzienlijk groter zijn..wat denken jullie?

Ja inderdaad, zou wel heel leuk zijn geweest. Er zijn wel ggk hengsten uit de Karla stam. Zo uit mn hoofd weet ik dat Mr. Blue uit de Karla-stam komt, een heel goede hengst, helaas schimmel (las dat je dat niet wilde he?) en ook bij het karakter zet ik mn vraagtekens, Mr Blue wil niet altijd makkelijke karakters doorgeven. Transvaal komt uit de Karla-stam, een oude hengst, ergens uit de jaren 70, is later ook weer afgekeurd omdat zijn nakomelingen niet goed genoeg waren (heb ik zo gelezen)? De hengst Nabuur komt ook uit de Karlastam, ook een hele oude hengst, maar zit ook in de lijn van Oscar, wat ik misschien nog wel wat voor jou merrie vind. Oscar is een Wolfgang x Nabuur, en fokt hele goede allround paarden, fijne karakters en is over het algemeen niet vergrotend..
Als laatste weet ik zo dat de hengst Uptown ook uit de Karlastam komt, maar Uptown is een Kennedy x Ubis x Joost.. Dus wel meer richting de dressuur. Maar gezien Kennedy van Ferro is, en Joost er ook achter zit, zou het nog helemaal niet zo heel verkeerd zijn, gezien je het paard voor jezelf fokt, en beide kanten ermee heen wilt (begreep ik te hebben gelezen?). Want paarden waar Ferro bloed in zit kunnen imo ook nog wel goed springen (heb zelf toevallig met een te klein gebleven Ferro nakomeling in het M gesprongen), en omdat er ook Joost bij in zit, zou het helemaal nog niet zo verkeerd zijn.. En je merrie heeft zelf ook al heel wat springgenen wat ze mee kan geven!
Omdat je in eerste instantie aangeeft dat je een dressuurhengst zoekt, en nu wordt er op advies van 'ons' (bokkers bedoel ik daarmee :P) juist een springhengst gezocht.. Ben je zelf ook helemaal van die mening veranderd of neig je nog steeds wel een beetje naar de dressuur/allround kant? In dat geval zou ik de hengsten Oscar en Uptown eens bekijken!! :)

En trouwens, dat er voor Ultimo wordt aangegeven dat hij geschikt lijkt voor merries die maat en formaat misschien, betekent niet dat hij ongeschikt voor jou merrie is hoor! Alleen zal hij dan niet heel veel maat bij jou toevoegen, wat hij bij merries van +-1.63 wel zal doen!
De kans is wel groter dan je een veulen krijgt wat zal doorgroeien naar +1.70

En om nog even bij de springhengsten te blijven, O'Briën fokt ook zeer compact imo, en past goed op goed ontwikkelde merries.. Zou ook wel leuk lijntje zijn, O'Briën x Tygo.. Haha

Wat een verhaal weer.. Haha ik ben ook altijd zo lang van stof..

Chilly

Re: [H] Advies voor hengstenkeuze 4-jarige TygoxDutchboyxPurioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:33

@Zarena: Nou leuk dat je zo uitgebreid reageert! Ik zat inderdaad te dubben of ik dressuur of spring wil. Gezien het papier zou het mooier aansluiten een goede springhengst te kiezen die allround fokt met goede beweging. Zelf ben ik meer een dressuurruiter maar zou het leuk vinden een hengst te kiezen die een goede, interessante afstamming geeft. Hoe zit het bijvoorbeeld op de keuring, als je een dressuurmerrie gebruikt x springhengst? Welke richting schrijf je die dan in en maakt zo'n paard nog kans op premies,predikaten? Ikzelf vind een dresuurhengst mooier, maar dat kan ik in de toekomst altijd nog proberen. Oscar daar heb ik juist van gehoord dat die wel vergrotend fokt, een kennis van mij heeft juist daarom die hengst gekozen voor haar KWPN-merrie van 1.60. (een Nourejev). Vervelende id dat ik van dressuurbloedlijnen veel meer weet als van springbloedlijn.
Toch blijft Boss me boeien, omdat daar de hengst Farn in zit en Nimmerdor en zo'n merrie heb ik thuis gehad (Goodwill x Wisconsin) was een 15 jarige merrie die dus ook allround gefokt was en beide takten van sport goed deed. Goodwill fokte goede dressuur en goede springpaarden. Quattro B leek dit ook te doen, helaas geen goed sperma. Van Boss weet je nog niet veel over de nakomelingen, dit jaar de tweede gang meende ik??
Ik wil geen schimmel inderdaad, dat is 1 ding wat zeker is in dit verhaal hihihihii