Marloez schreef:
Dan lijkt me die andere bruine geschikter, lijkt beter te bewegen ook. Ik betwijfel echter of die hengst wel halfbloeden dekt.
marjolein88 schreef:ff offtopic: maar die pezen van de voorbenen van Mythos zou ik wel eens willen bekijken... sjoh wat ziet dat beenwerk er super slecht uit !
Wat wil je, dat paard heeft 4 seizoenen gekoerst, dat kun je nou eenmaal niet vergelijken met die poppetjes van ons die af en toe wat rondjes in de bak mogen lopen.
Jaimyliefje schreef:Nee sorry, maar die arabieren die jij laat zien vind ik veel te 'showy' voor jouw merrie marloez. Die passen er naar mijn idee niet bij, dat soort arabieren vind ik persoonlijk alleen mooi gecombineerd volbloed merries.
Ik vind Dosator persoonlijk toch het beste bij haar passen

Zijn bewegingen zijn super, en hetgeen wat naar mijn idee het meest verbeterd moet worden bij jouw merrie is de voorhand en dan met name de schouder. En daar is Dosator een super kandidaat voor.
Jij laat je denk ik teveel foppen door hoe een paard wordt voorgesteld, want Dosator is evengoed in de eerste plaats show- en (voormalig) renpaard. Of hij een merrie kan verbeteren hangt daarnaast van meer factoren dan alleen zijn eigen bouw. Kijk bijvoorbeeld naar zijn afstammelingenrapport:
Citaat:
DOSATOR ox
De Arabisch volbloed Dosator ox brengt rijtypisch gebouwde nakomelingen. De hoofden zijn sprekend en vertonen voldoende adel. De halzen hebben voldoende lengte. Een enkele maal zou de bovenlijn meer bespiering moeten hebben. De rug is meermalen lang, soms iets week. De lendenen en croupe zijn goed van lengte en bespiering. De schouder is vaak steil. De stand van zowel het voorbeen als het achterbeen is correct. De kwaliteit van het beenwerk is goed. De stap is voldoende ruim en heeft voldoende souplesse. De draf is ruim, gedragen en heeft voldoende souplesse. Dosator ox verbetert zowel op type als beweging.
Dat de hengst zelf een goede schouder heeft wil dus niet zeggen dat hij die ook vererft.
Jaimyliefje schreef:Die andere hengsten zijn inderdaad plaatjes om te zien, maar imo ook echt de laatste keuze voor jouw merrie

Daarbij is Dosator echt goedgekeurd voor het nrps, dat betekent dat het een rijtypische arabier is. Die andere zijn wel AVS goedgekeurd, maar niet voor het nrps. Like I said; die paarden zijn meestal erg show gefokt maar betekenen onder het zadel vrij weinig

(mijn mening)
M Dressuur, L Springen en L SGW, vind je dat dan zo ontzettend indrukwekkend? Naar mijn mening is dat iets dat elk gezond paard kan bereiken.
Jaimyliefje schreef:Denk alleen dat Dosator toch beter bij je merrie en met name bij je eisen past. Zeker als je recreatie en ook wat endurance wil rijden is een volbloed arabier als Dosator héél geschikt!
Maar als je ook af en toe wilt mennen kun je naar mijn mening toch beter nog even wat verder kijken. Ook denk ik dat de kans erg klein is dat het veulen rustiger zal zijn dan de merrie. Toevallig kwam ik laatst nog een reactie van iemand op bokt tegen die helemaal niet zo enthousiast was over het karakter van haar Dosator-nakomeling. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat representatief is, maar ik moet bekennen dat ik het toch op zijn minst merkwaardig vind dat TS nu 'bijna helemaal definitief besloten' heeft dat het Dosator wordt zonder dat ze dit paard (en een aantal nakomelingen) ook maar in het echt heeft bewonderd.
Dit is ook het laatste wat ik er over ga zeggen denk ik, want TS waait met alle winden mee en ik denk niet dat dat de bedoeling is van zo'n topic als dit.