[H]Welke Hengsten vererven makkelijk, goed karakter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: [H]Welke Hengsten vererven makkelijk, goed karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:28

van florencio heel goed, en van sandreo volgens mij ook best aardig

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:31

Van Florencio en Sandreo heb ik alleen maar paarden voorbij zien komen met een goed karakter. Alleen de maat is net als bij 007 wisselend.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:37

Mijn ervaring is dat Sandreo afstammelingen het in het hogere werk (Z+) het nog wel eens laten zitten. Gebrek aan werklust?

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:43

ik vind de sandreo nakomelingen wel erg mooi gebouwd allemaal. maar florencio is zoo'n stoer beest!!! en zou op zich ook wel bij onze merrie passen qua bouw en karakter. moeilijk hoor die keuzes!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:12

TICKELS schreef:
Mijn ervaring is dat Sandreo afstammelingen het in het hogere werk (Z+) het nog wel eens laten zitten. Gebrek aan werklust?

of overbelasting (op 10 stuks na die 6 zijn) zijn de oudste sandreo's pas 5

lizanne123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 23:03

Begon me al zorgen te maken dat mijn merrie niet meer hengstig kon worden (ze is 20). Vandaag daarom laten scanneren en het lijkt er toch op dat er een eitje aan komt. Vrijdag maar weer.

Nog steeds geen keuze... Alexandro of Uphill. Net wat ik wil.
Vandaag met Aris gebeld, op basis van de foto adviseerde hij Alexandro. Maar als ik echt naar luxe paardje wil, dan moet ik wat anders kiezen (hij kwam met Aquido).

Nog een paar dagen ..... hoop ik.

Hieronder nog een foto van Uphill die ik gemaakt heb. (plaatjes lukken nog steeds niet)
http://picasaweb.google.com/11325405121 ... 84/Uphill#

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:57

Aqiedo staat ook bij Aris. Daar zit het bloed van Sandro Hit, Ferro en Jazz in en verderop het bloed van Abgar XX.

Als je echt opzoek bent naar een die braaf vererft zijn dat niet de hengsten waar ik aan moet denken.

lizanne123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 18:57

daar was ik ook al achter

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:24

Niet echt een voordelige foto om te plaatsen TS...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:57

Ik denk dat hij meer bedoelt het wat luxere type dan Alexandro P.
misschien heeft hij zelf wel niet na karakter gekeken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:10

tja aris zal je natuurlijk geen hengst aanraden die niet bij hem staat!

lizanne123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 20:43

Ha bokkers,
vandaag Velazquez bekeken. Hij liet me niet los. Wat een lief paard en wat een plaatje.
Hij loopt nu ZZ-L en was de dag tevoren 8e geworden. Blijkbaar had een jurylid wat hem in het verleden niet zag zitten nu gezegd dat het een heel goed paard is. Ik vond hem in ieder geval mooi lopen.
Ook nog een veulen en een 2-jarige nakomenling bewonderd. Hele mooie veulens met mooie koppies.

M'n merrie is er over een paard dagen aan toe ....

angelynnxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:45

De ggk kwpn hengst Jackson. Voor meer info PB!

hij staat bij ons op stal, en is zoon schat!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:15

Velasquez staat bekend om zijn brave karakter,maar heeft weinig nakomelingen dus geen idee of ie dat ook doorfokt.Aquido zou ik ook niet aanraden..Uphill zit volbloed achter en dat fokt niet uniform over het algemeen.
Sandreo's zijn ook bijna allemaal erg braaf..Tickels: beetje vreemd..aangezien de Sandreo's allemaal nog erg jong zijn..

Heb je een link van paardenfokken van je merrie: dan kun je namelijk een betere keuze maken en kijken wat bij je merrie past en op jouw wensen aansluit.Ik vind je merrie trouwens een geweldig front hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:20

Excuse moi..heb niet goed gelezen dat er geen papier bij zat.Ik vind je merrie in type en verhouding erg mooi.Een aanmerking kan het stand van het achterbeen zijn.Ik denk niet dat Alexandro veel souplesse zal toevoegen..maar Velasquez ook niet.Hoe zijn de gangen van je merrie verder?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:37

Elisa2, klopt er zijn weinig nakomelingen van Velasquez, de veulens die ik er dit voorjaar van heb gezien zijn zeer goed.

Super karakter, veel maat, hoogbenig en goed tot zeer goed lopen.

2 veulens al geboren, de 3e is in aantocht.

lizanne123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 09:11

Hoi,
de stap van haar is super, heel ruim. De draf is ruim, maar niet spectaculair en zeker niet zwevend. De galop is haar grote minpunt, daar heeft ze erg veel moeite mee. De achterhadn onderbrengen was verschrikkelijk moeilijk.
Qua karakter: stalgedrag is niet erg fijn, eenkennig, kan nog wel eens een schop verkopen, geen knuffel. (maar toch wel heeel lief...). Met rijden kan ik er zo een kind van 2 opzetten en ze sjokt wel achter me aan. Ze is wel weer enorm kijkerig. Als ze 't niet vertrouwt blijft ze staan.
Ze is zo gezond als een vis, heb haar nu 16 jaar en ik heb 1 x de veerarts voor koliek erbij gehad en verder alleen de inentingen. En m'n hoefsmid vind haar hoeven zo super. Vooral om deze redeenn wil ik er nog wel graag een veulentje van. Toen ze 3 & 4 was is ze gedekt door een Fries (haar toenmalige iegenaar was Friezengek) en dat waren ook leuke veulens.

Ik heb nog wat foto's van een wedstrijd toegevoegd om een indruk te geven.
http://picasaweb.google.com/11325405121 ... Wedstrijd#

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:18

Heb je al eens naar Valdez gekeken?
Nakomelingen hebben over het algemeen een vrij nuchter karakter ;)

lizanne123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 15:48

Valdez = houston x jazz. Lijkt me nu niet bepaald garant staan voor makkelijk karakter. Ik kende een paar Houstons die nu bepaald niet fijn waren.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:50

lizanne123 schreef:
Valdez = houston x jazz. Lijkt me nu niet bepaald garant staan voor makkelijk karakter. Ik kende een paar Houstons die nu bepaald niet fijn waren.

Neem eens een kijkje in het topic over de nakomelingen van Valdez, zul je zien dat
het toch anders is ;) Ik heb zelf ook een nakomeling van Valdez, ze is nu 3 jaar en echt een
makkelijker paard kun je je gewoon niet wensen, zoooo nuchter :)

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:56

Dat klopt inderdaad! Een vriendin van mij heeft ook een Valdez nakomeling.
Nog wel erg jong (1 jaar pas) maar echt heel braaf, mensgericht en lief.
Dat verbaasde mij ook wel met die afstamming.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:58

De mijn exact zo, heel mensgericht, braaf, en zo makkelijk :)
En als je in het topic kijkt van zijn nakomelingen dan zie je dat ze
dus allemaal zo makkelijk zijn :j

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:14

Persoonlijk vind ik de hengsten waar jij naar kijkt ietwat te log en zwaar allemaal. Vooral Oscar, dat is net een welsh cob imo. Maar dan in een grotere verpakking :P
En alhoewel Uphill zelf niet zo zwaar is, heeft hij wel bloedmerries nodig, anders fokt hij alsnog zwaar door :j Ik vind hem wel heel mooi, hij doet een beetje barokkig aan op stand, maar onder het zadel is hij een prachtig rijpaard type! Wat wil je nog meer.

Nu moet ik zeggen, ik ben niet helemaal thuis in hengsten met persé goede karakters. Maar ik zou met jouw merrie toch wel op zoek gaan naar een flink hoogbenige hengst, en ook slank op de benen. Verder zou ik sowieso op zoek gaan naar een overall slanke hengst. Wel mooi rond gebouwd, dus geen rechte types, maar verder gewoon slank. Goede bewegingen zijn altijd gewenst.
Ik zou ook erg letten op de bovenlijn, een goedgevormde hals, met daarachter een uitgesproken (alhoewel niet TE) schoft, een mooie rug die soepel doorloopt naar een rond achterwerk.

Ik dacht toevallig net aan apache, omdat ik daar een heel mooi veulen van had gezien net, dus die schoot me zo even te binnen omdat de hengst zelf me ook erg aansprak en ik hem erg vond passen bij deze merrie :j
Afbeelding

cijfers verrichtingsonderzoek: Stap 8, Draf 7, Galop 8, Souplesse 8, Houding en balans 7.5, Rijbaarheid en instelling 8.5, Aanleg als dressuurpaard 8

Ik heb verder geen persoonlijke ervaring met hem, dus hoe zijn karakter precies is weet ik niet, maar zo op het eerste gezicht leek hij me wel geschikt. :)
Hier een topic van het veulen: [KS-ITP] Faye! (Apache x Ulft)

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:16

Misschien is het een goed idee om eens bij verschillende hengstenhouders langs te gaan (met je merrie of met foto's van je merrie) én met je wensenlijstje natuurlijk!
Je krijgt dan een deskundig aanparingsadvies, waarmee je zelf de meest geschikte hengst voor je merrie kunt kiezen (en waarschijnlijk ook vast wat hengsten kunt schrappen van je lijstje).
Heel veel succes met je hengstenkeuze in ieder geval!

lizanne123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:54

Vanmiddag is mijn merrie maar hengstig gespoten, hopelijk gaat het werken. Ben 1 1/2 uur bezig geweest om haar in de trailer te krijgen. Normaal loopt ze er zo in, maar vandaag zaten er slangen in :( , oftewel, ik had de trailer mooi schoongemaakt.
Kan ik in ieder geval de keuze nog ff openhouden.
Mijn lijstje bestaat nog steeds uit 3 hoor. Elke dag staat een andere boven. (Alexandro (2), Velasquez (1), Uphill (1)). Van de mensen die mijn merrie goed kennen en ook nog iets van fokken weten heb ik de stemmen erbij gezet.
Daarnaast komen er nog andere leuke hengsten langs, maar ze zijn nog niet doorgedrongen tot de top 3. Apache is wel een leuke slanke hengst, is er ook "zoiets" die wat noordelijker staat?