[H]Gribaldi merrie x ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 22:48

Dat weet ik ook wel. Ik ben hier al 3 jaar over na aan het denken. En de fokkers bij ons op stal zouden het heus wel afraden als het een slecht idee was. Het enige wat ik hier gevraagd heb is een leuke optie qua hengst. En daar zijn er genoeg van, dus er zit er ongetwijfeld 1 tussen die een goede combinatie vormt met mijn merrie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:25

Kimmm_ schreef:
Dat weet ik ook wel. Ik ben hier al 3 jaar over na aan het denken. En de fokkers bij ons op stal zouden het heus wel afraden als het een slecht idee was. Het enige wat ik hier gevraagd heb is een leuke optie qua hengst. En daar zijn er genoeg van, dus er zit er ongetwijfeld 1 tussen die een goede combinatie vormt met mijn merrie.

Had de vraag al eerder gesteld, maar hoe weet je wie de vader van de moeder is terwijl je niet weet wie de moeder is????

Hoe ziet dat KWPN papier er uit, want daar moet op zijn minst een moeder op vermeld staan.

Kimmm_

Re: [H]Gribaldi merrie x ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 23:54

Er staat inderdaad een moeder op vermeld ja, maar dat is geen 'bekende' merrie. Schatje heet ze (330847799). Die komt uit lagoheidor.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:13

heb ze gevonden Rexana: ze is lagoheidor * damokles * Ramiro Z en ze komt uit oldenburg

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 01:15

merelhof schreef:
heb ze gevonden Rexana: ze is lagoheidor * damokles * Ramiro Z en ze komt uit oldenburg

Volgens mij is dit een heel ander paard. Want Rexana haar vader is Damokles en volgens mij zei Kimmm dat de vader van der moeder der paard Lagoheidor was...
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=115899

Gribaldi x Lagoheider x ??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 07:27

Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 27-10-09 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 07:38

Okey...idee. :)*

Ga met je pony naar het NRPS om haar daar voor stamboek opname aan te bieden. Ze is 155...mooi voor het fokken van de E-maat. (hebben ze niet bij het KWPN)
Van de fokleiding kan je een goed overwogen fokadvies krijgen, die hebben de merrie tenslotte in het echt zien lopen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:11

Laurabyoux schreef:
TS ik vind dat je een prachtige pony hebt hoor (dit even totaal offtopic...), verder heb ik geen verstand van fokken, maar zou ik gewoon een fokkerij bellen om advies ipv bokt, want zo is het voor jou ook niet leuk meer lijkt mij. Doe lekker wat je wilt met je merrie!

er zijn hier veel mensen die heel goede paarden fokken... kijk naar lilliputter, een goedgekeurde hengst (in belgie) en moet nog verrichting lopen bij kwpn... lijkt me meer dan genoeg ervaring ;) en zo zijn er nog meer goede fokkers .... O:) wij als fokkers zijn heel het jaar door zeeer!!! bewust bezig met de keuze voor onze (vaak top) merries..
wij geven daarom het advies niet met deze merrie te fokken , helaas loopt dat soms iets uit de hand wat niet leuk is voor de ts!

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:16

TS vraagt om advies welke henst het beste bij haar merrie past!
Niet of het wel of geen goed idee is. Ik vind trouwens dat ieder ander dan TS dat ook niet kan bebalen of het een goed idee is of niet.
TS wil graag een veulentje uit haar merrie, als haar merrie geen verdere gebreken heeft dan een misschien iets lastig karakter welke ze eventueel aan haar veulen door kan geven. Wat is dan het probleem?

Ja er worden genoeg paarden gefokt, maar wie bepaald wie daar wel of geen recht toe heeft?!
Er worden door heel veel kwpn fokkers ook rotbokken gefokt, maar ze lopen goed en hoog is de sport dus wat maakt het uit dat het dier bijna niet te rijden valt door een ''normale ruiter''
Sorry dat is offtopic, maargoed zo denk ik erover. :o

Ik heb ook een veulen uit mijn eigen merrie gefokt (KWPN).
Ik heb nu een lekker degelijk goed te rijden paard waar ik alles mee kan wat ik van mijn paard verlang!
Ook al was mijn merrie een lastige( heel veel meer dan dat maar dat is een lang verhaal) ik heb er een brave hengst ''opgegooit'', dus daarop geselecteerd en op wat meer hoogte.

TS ik kan je geen advies geven kwa hengstkeuze, maar je vind er vast wel eentje. ;)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:17

Dat het uit de hand loopt is niet de bedoeling geweest, maar jij vraagt advies, je slaat ons advies in de wind en gaat er vervolgens zelf een probleem van maken. Als je het zo goed weet, zet een hengst op (Jazz, Krack C, Donnerhall, Sandro Hit) en heb er veel plezier mee. Weet zeker dat je dan nog eens aan ons advies terug zult denken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:49

WWisecracker schreef:
TS vraagt om advies welke henst het beste bij haar merrie past!
Niet of het wel of geen goed idee is.

Ah :)* Dus als iemand vraagt zal ik van de eiffeltoren springen, wat vinden jullie daarvan, mag er alleen maar gezegd worden "Ja, is goed! Moet je doen joh. Toppie! " :j Zeggen: Nee dat lijkt mij geen goed idee, mag dus niet? Er mag dus niet gewezen worden op de potentiele risico's?
Om advies vragen is helemaal niet erg. Graag zelfs, lopen hier zat mensen rond die dat willen en kunnen doen. Maar om advies vragen is wel open staan voor positief én negatief advies. De afweging zal diegene die om advies vraagt uiteindelijk zelf moeten doen.

:D :D

Ik begrijp trouwens dat er nu wel meer duidelijkheid is omtrent het papier/afkomst van deze merrie?

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:52

papier is dus gribaldi*lagoheidor*damocles*Ramiro en zou via oldenburg uit westfalen stammen misschien kan Kimmm via het westfaalse en oldenburgse verband aan de nodige info geraken. Wat betreft papier zit ze wel met een toffe merrie (4*top op een rij). Volgens Kimmm kan ze heel fijn lopen, is enkel de maat en het rillerige een verbeterpunt en zoekt ze een hengst die wat vergroot en een veulen voor eigen gebruik, om zelf lekker mee te gaan rijden. Daar zijn we dus nu, kan iemand haar advies geven?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:55

Advies staat hierboven, breng haar voor bij het NRPS en laat je daar adviseren voor een hengst.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:00

Ik zou dan weer Duits bloed pakken. Omdat deze over het algemeen rustiger zijn dan de KWPN hengsten. Neem aub geen 'trend' hengsten. Tevens zou ik alles met Jazz erachter afraden voor deze merrie. En jullie hebben misschien gelijk om niet met deze merrie te gaan fokken, maar kijk naar Zoer. Die heeft Sam gefokt uit een E pony.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:06

renate5 schreef:
Ik zou dan weer Duits bloed pakken. Omdat deze over het algemeen rustiger zijn dan de KWPN hengsten.

Wat een volkomen onzin, en gezwets.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:07

@ sarabande: Ben je weleens naar Warendorf geweest?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:11

renate5 schreef:
@ sarabande: Ben je weleens naar Warendorf geweest?

Het feit dat ze circus kunstjes met hengsten doen wil niet zeggen dat ze braver zijn. Het is een keuze om daar die tijd in te steken. Het zegt niets over de capaciteiten in de sport. De proeven op GP niveau die ze daar laten zien zijn om te huilen.

Als je naar aanleiding van zon show je hengst uitzoekt, heb je weinig verstand van fokken.

Paarden die tot op hoog niveau bereid zijn te werken, dat is voor mij karakter, niet dat ze een quadrille kunnen lopen.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:16

Ok daar heb je misschien een punt, maar je moet niet vergeten dat niet iedere ruiter een paard kan opleiden tot hoog niveau. Voor sommige mensen is een braaf paard dat wel leuk tot aan de Z kan lopen belangrijker is dan een potentieel GP paard dat lastiger te rijden is. Ik vind die kunstjes van de Duitse paarden wel leuk om te zien en dat zegt wel wat over het karakter van een paard. Er liep 1 KWPN hengst die er vervroegd uit gehaald is, omdat men er nie op kon rijden voor n groot publiek. Zelf ben ik wel voorstander van het KWPN, maar ik vind het jammer dat er teveel door wordt gefokt met dezelfde hengsten. Waaruit een groot aantal onberijdbare paarden voortkomt.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:22

Wat een zeer laag niveau hier qua denkwijze bij de meesten := Het is maargoed dat dit niet al te vaak voorkomt. Zou me dan ernstig zorgen gaan maken!!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:26

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:28

Los van alle discussie over de hengstenkeuze, vind ik dat TS toch even moet stilstaan bij het feit dat fokken een risico blijft.

Ik persoonlijk heb met 1 merrie gefokt, sinds 2006 en wil hier een klein verslagje doen:

2006 - merrie gescand op 3 & 6 weken, winter 2006 = leeg.
2007 - merrie gescand op 3 & 6 weken, augustus = leeg, opnieuw gedekt & gescand op 3 & 6 weken.
03/2008 - merrie met koliek (het risico verhoogt toch bij een drachtige merrie, volgens de dierenkliniek). Merrie overleden.
2008 - 3jarige merrie laten dekken, 02/2009 - veulen wordt doodgeboren, rhino uitbraak in de stal/buurt.

Geschatte kostprijs :
2006 : 750 EUR dekgeld - opvolging veearts = gratis
2007 : geen dekgeld - 240 EUR DA + 200 EUR Regumate
2008 : los van het verlies van de merrie - 450 EUR (1/2 dekgeld supplement en hengst koste inmiddels 900 EUR) + 90 EUR DA
2009 : ca 100 EUR Rendac + 250 EUR DA, sectie op het veulen, merrie die met ontstoken baarmoeder zat, etc...

Totaal : 2080 EUR + het verlies van mijn merrie.

EDIT : EN NOG STEEDS GEEN VEULEN. Feitelijk gewoon NIETS meer!

Persoonlijk zou ik dus ook niet fokken met jouw merrie, omdat het veulen net niet goed genoeg zal worden voor de commerciele markt. Voor je eigen gebruik? Dat wordt afwachten. Ik ben helemaal gek van mijn zelfgefokte 4-jarige, helaas is ze wat te klein (1.62m), maar heb mijn eerste veulen op 6 jarige leeftijd verkocht, omdat ik hem héél graag zag, maar er een hekel aan had om met hem te rijden, der zat gewoon geen progressie in, doordat hij geen werklust had.

Nu ja, ik hoop dat je een beetje door mijn verhaal kunt, ik heb de moeite gedaan om het te typen, omdat ik vind dat mensen niet zo licht mogen gaan over het verhaal: ik fok mijn eigen veulentje, schattig & leuk & happy end.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:30

Dank je wel Lientjeds voor de perfecte aanvulling. Hoop dat je ze hier een beetje aan het verstand hebt geholpen....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:32

renate5 schreef:
Er liep 1 KWPN hengst die er vervroegd uit gehaald is, omdat men er nie op kon rijden voor n groot publiek.

Het is een verkoop show :)*

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:42

Waar het grote publiek op af komt en door meer dan 1 miljoen personen via de WDR wordt bekeken..
Zoiets noemt men product promotion.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:03

ceasario schreef:
Waar het grote publiek op af komt en door meer dan 1 miljoen personen via de WDR wordt bekeken..
Zoiets noemt men product promotion.

Dat zijn nu niet direkt de mensen die een merrie willen laten dekken. 1,2 en nog een stel bij de beste 10 op de EK dressuur dat is product promotion