[H]Nrps ponyhengst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: [H]Nrps ponyhengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:19

Lord S is alleen op KI

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:21

Ja dat is (bijna) altijd zo als ze KI doen dan dekken ze niet meer natuurlijk (ook al staat de merrie naast de hengst gaat het alsnog met KI)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:34

Ik dacht dat ze dat wel deden. Toen ik belde voor Donna, wij vonden te ver om te reizen, was de mogelijkheid tot KI er wel. Maar dit kan veranderd zijn....

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:36

Ja of het moet najuist nieuw zijn. Toendertijd ik belde ;) deden ze het niet maar marjolein kan daar vast een antwoord opgeven!!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:43

staat heel duidelijk op de site dat ze enkel natuurlijk dekken. dit was vorig jaar in ieder geval wel het geval. maar ik zag af van djamai omdat ik met inteelt zit. en als je goed had gelezen in mijn eerdere posts dan past Lord S wel bij mijn merrie. anders dek ik er natuurlijk niet mee. en heb ook fokadvies gevraagd. het is alleen een beetje een gok omdat dit zijn eerste jaargang wordt. maar ik ga niet ieder jaar met een zelfde hengst fokken. er zijn nog zat andere hengsten die goed bij mijn merrie zullen passen. en ik vind dat ook juist leuk een hengst uitzoeken voor mijn merrie.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:05

Ja ze mogen OF alleen natuurlijk dekken of ALLEEN KI , anders gebeurd het dus gewoon illegaal

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:51

Klopt, je moet per seizoen de keuze maken voor KI of natuurlijk, en bij KI moeten er nog extra tests gedaan worden. In een seizoen de ene merrie KI dekken en de andere natuurlijk mag niet.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 06:33

Oke, dan gaan de du bois dus over.. heeeeeeeeeel jammer ;(
Want we willen KI laten dekken..
Maar bij Le Matsjo kan het dus wel? :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 06:40

Baseer jij nu echt de keuze van de hengst op het feit of ze KI dekken of niet??
Hoe kan je nou de beste hengst voor je merrie kiezen. Zeker gezien het feit het in de pony fokkerij nog helemaal niet zo gebruikelijk is om via KI te dekken.
En neem ook in overweging dat merries het makkelijkste drachtig worden met een natuurlijke dekking!!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 06:42

Nou sorry hoor. zoals ik al zei.. niet mijn pony.. niet mijn keuzes.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 06:44

Je kan de eigenaar toch wel uit leggen dat het bij NRPS pony's helemaal nog niet zo gebruikelijk is?!
En weet je ook wat de reden is dat ze voor KI kiezen?

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 06:45

Zij zei dat ze dat niet vaak meer doen ofzo..

Misschien met de leeftijd vd merrie te maken?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 07:02

Niet vaak meer doen? Natuurlijk dekken is in de pony's nog iets gebruikelijker. Bij de paarden zijn er geen hengsten meer (of nog nauwelijks) die natuurlijk dekken. Maar voor een paarden hengst is het dan ook al eerder rendabel!

En wat betreft de leeftijd van de merrie worden ze echt makkelijker drachtig als ze natuurlijk gedekt worden!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 07:16

Laura, je hebt helemaal gelijk hoor! Via natuurlijke dekking is dracht vaak makkelijker te garanderen dan bij KI.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:25

Als een populair springpaard of dressuurhengst alles natuurlijk zou moeten dekken, denk ik dat hij gauw versleten is %) . Hoeveel rietjes halen ze gemiddeld uit 1 sprong op de bok?
KI heeft zo zijn voordelen, maar ik zou een merrie die nog niet eerder veulens heeft gehad toch eerst via de natuurlijke weg laten dekken. De kans op dracht van een natuurlijke dekking is nog altijd groter dan via KI.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:58

Volgens mij halen ze zaad voor 5 of 7 keer KI uit 1 sprong.

Als de merrie daar is voor inseminatie en de hengst springt ook dan, wordt het vaak in zijn geheel ingebracht.

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:03

Elk voordeel heeft zijn nadeel of je nu KI of natuurlijk dekt lijkt mij dat in eerste instantie voor de meest passende oplossing moet gaan als merriehouder.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:34

KnedoStables schreef:
Elk voordeel heeft zijn nadeel of je nu KI of natuurlijk dekt lijkt mij dat in eerste instantie voor de meest passende oplossing moet gaan als merriehouder.

Precies! En dan moet het niet uitmaken of het nou ki is of natuurlijke dekking!
Ik had geluk dat de hengsten allebei aardig dichtbij stonden, en ze gewoon positief zijn voor mijn merries (tenminste daar hoop ik op), maar volgend jaar is het misschien weer allemaal anders ;)

gem schreef:
Volgens mij gaat dit topic niet over de de plussen en minnen van Devdan, maar bedoelt Urielle uitsluitend te zeggen dat de minnen van NRPS'ers in zijn algemeenheid, mogelijk goed opgevangen zouden kunnen worden door de eigenschappen (of ze nu als plus of als min gesteld worden) van Devdan!

Het gaat er bij het fokken niet om welke de mooiste hengst is; het gaat erom welke het best vererft in combinatie met de merrie van TS.

Helemaal eens met jou verhaal!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:42

Ik denk dat het slecht is voor de fokkerij als mensen hengsten gaan kiezen die "lekker makkelijk" via KI dekken. Als je een goed veulen wil, moet je er wat voor over hebben. Dit begint dus al met de dekking. Een hengst puur kiezen omdat hij of om de hoek staat of KI dekt, lijkt mij echt heel erg slecht voor de fokkerij!

Een natuurlijke dekking heeft zeker voordelen. Zoals hiervoor gezegd worden merries over het algemeen veel sneller/makkelijker drachtig van KI. KI is over algemeen stuk duurder (veeartskosten voor scannen en controleren liggen hoger door vaker onderzoek)
verder moet KI op dekstation gedaan worden (verse) of in erkende instelling of door erkende da.
sommige merries zijn allergisch/overgevoelig voor de verdunningsvloeistof die men gebruikt bij KI. Dat is maar een klein percentage, maar je kunt het dus wel eens treffen.
Ook een voordeel van natuurlijke dekking is dat je ook kan zien of je merrie er klaar voor is, zowel lichamelijk als geestelijk.
Laatst bijgewerkt door marjolein88 op 29-09-09 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:46

Ik ben het volledig met je eens Marjolein. Ik mag aannemen dat de meeste hengstenkeuzes gebasseerd worden op wat de hengst aan de merrie kan verbeteren en tot een zo goed mogelijk fokproduct te komen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:32

Het is eigenlijk een dooddoener 1ste klas als je je keuze baseer op het om de hoek staan of het KI dekken van de hengst!

Overigens doen de hengsten van de Nieuwe Heuvel ook KI dekken. Misschien zit daar nog wat bij?
http://www.denieuweheuvel.com/stamboom.asp?hengst=205

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:15

ik voel mij ook degelijk aangevallen door te zeggen dat ik simpelweg met een hengst op de hoek en KI gedekt heb. dat de hengst in de buurt stond was puur toeval. ik verkies een hengst op verbeterpunten van mijn merrie. ik heb ook om degelijk fokadvies gevraagd aan kenners. verder ben ik van mening dat het KI dekken ontzettend toeneemt aan populatie onder de fokkers. het brengt minder risico's met zich mee voor de merrie en meestal kan de inseminatie aan huis plaatsvinden. qua kosten viel het mij allemaal wel mee als ik eerlijk ben. mijn merrie is over 2 hengstigheden 2 keer geinsemineerd. 1e keer pakte het niet en 2e keer wel. dat kan ook met een natuurlijke dekking gebeuren. dat de kans groter is dat ze in een keer drachtig raken wil ik heus geloven. maar ik vind wel dat je iemand zijn keuze moet respecteren als deze graag KI wil dekken. ik verkies KI ook boven natuurlijk dekken omdat ik een zeer moeilijk beestje in omgang heb en naar andere paarden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:49

Wie heeft jou specifiek beschuldigd van het kiezen van een hengst om de hoek en KI dekken? Volgens mij hadden we nu een discusie over de keuze van de eigenaar van de merrie waar de TS het over heeft.

Verder ben ik van mening dat je je horizon altijd moet verbreden. En dus niet alleen moet kijken naar hengsten die KI dekken. Zeker ook omdat dat binnen de NRPS pony hengsten nog helemaal niet zo gebruikelijk is!!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:02

natuurlijk moet je je horizon verbreden.ben ik verder helemaal mee eens. als ik een "makkelijke" merrie had gehad was dat ook niet zo'n probleem geweest. maar omdat dit niet het geval is verkies ik dus de KI. en buiten het nrps zijn er ook nog genoeg goedgekeurde ponyhengsten die ook KI dekken. zoals welshpony's en de duitse ponyhengsten. verder zou het voor de fokkerij helemaal niet slecht zijn als er meer pony hengsten KI gaan dekken denk ik. maar dan moet het wel realistisch en rendabel zijn voor de hengstenhouders.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:13

Kijk en vooral dat laatste zinnetje is heel belangrijk!!
Bij hoeveel dekkingen wordt het rendabel? En is dat dan ook zo met de prijzen die je voor een pony dekking betaald? En krijgen die hengsten die dekkingen wel?