[H]Welke NRPS hengst ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:07

En daar staat de naam al.

Ik had eerst de naam van de moeder ingevuld, onbekend. Toen de Hazies, en op nakomelingen gezocht. Staan er maar 5 in.
Heb zojuist ook de uitslagen van de keuringen doorgespit, maar melanie mag dan vertellen op welke keuring ze is geweest, maar in ieder geval niet op een NRPS keuring. Mag ze ook vertellen in welk stamboek de merrie dan ook wel opgenomen is, want ook niet in het NRPS stamboek. :+

ponyparadijs

Re: [H]Welke NRPS hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:12

dat idee had ik al. Beetje jammer dat je daar over gaat liegen. Maakt in principe voor het fokken namelijk helemaal niet uit!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:14

Nee, maar dan moet je wel extra goed opletten, omdat je als "leek" minder weet van je pony!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:18

Ja wel maar het feit dat een merrie niet op de keuring is geweest is niet een wereld ramp. Kijk er zijn zat mensen die met merries zonder papieren bij de buurman dekken met een hengst die misschien wel wat mankeerd.
Wat dat betreft doet Melanie het dan toch al beter door in ieder geval een NRPS ggk hengst te kiezen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:21

Ja dat zeker.
Het is in ieder geval dan een veulen met papieren!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:23

Het is alleen jammer dat ze erover gaat liegen, daarmee verlies je wel nogal wat geloofwaardigheid.

Kijk, mij zeggen premies en predikaten niet al te veel. Als je maar weet wat de minpunten zijn en waar je op moet letten. Mijn eigen merrie is een 2de premie merrie die ook nogal wat mankeert, en absoluut niet moeders mooiste. Maar ik heb er wel 3 topveulens tot nu toe uitgefokt, waarvan de 1ste inmiddels een goedgekeurde hengst is.
Zo ken ik nog een merrie, altijd 2de premie gehaald, wel op haar 9de preferent door haar zeer goede nakomelingen, allemaal kampioenen. Ook deze mensen wisten goed waar ze op moesten letten bij de hengstenkeuze.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:24

Kijk daar doet ze het dan alweer beter als menig ander.
Maar ze zal zich wel niet meer laten zien hier in het topic nu ze betrapt is op haar leugen!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:26

Dat is zeker zo Neon. Daarom is het zo jammer dat ze er over gaat liegen. Want er is helemaal niks mis met een 2de premie merrie of met een merrie die nog in het veulenboek staat!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:28

Neonlight schreef:
Kijk, mij zeggen premies en predikaten niet al te veel. Als je maar weet wat de minpunten zijn en waar je op moet letten.

Precies! Maar als ze naar de keuring was geweest had ze vanaf het papier kunnen zien waar ze op moest letten...
Ik vind ook dat je uit mindere merries goede veulens kunt fokken, maar dan moet je nog beter opletten om een goede keuze te maken!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:29

Nee, maar wel apart dat ze dan zegt dat ze op een keuring geweest is. Denk dat TS eigenlijk weinig verstand van zaken heeft.
Het is wel handig om te weten wat de verbeterpunten van je merrie zijn. Wat wil je met het veulen doen. Wil je groter fokken etc.

Uit mindere merrie's kan je prima veulens fokken. Maar als je geen verstand van zaken hebt is het geen fokken meer, maar vermeerderen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:32

Mooie woorden goldie!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:34

Goldie schreef:
Uit mindere merrie's kan je prima veulens fokken. Maar als je geen verstand van zaken hebt is het geen fokken meer, maar vermeerderen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:36

Citaat:
Maar als je geen verstand van zaken hebt is het geen fokken meer, maar vermeerderen.

En dan fok je dus een frikandel naar mijn idee!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:37

Hahaha Rianne toch!!

Wel lekker hoor!! Met mayo en ketchup en uitjes!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:39

ponyparadijs schreef:
Wel lekker hoor!! Met mayo en ketchup en uitjes!

Wel zonde van het dekgeld...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:41

Wordt een duur frikandelletje!!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:45

Hmm lekker frikandel speciaal :9 Idd wel een dure :))

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:47

*vraagt zich af wie een doos frikandellen wil ruilen tegen een dekking?*

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:48

Dat vind ik nu ook niet eerlijk tegenover de TS. Ze vraagt wel om advies, ze wil fokken met een veulenboekmerrie x goedgekeurde hengst, stamboekopname is vaak slechts een formaliteit. Om dan nu te zeggen dat ze frikandellen gaat fokken, sorry, dat vind ik wel te ver gaan.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:51

Ik zeg niet dat de TS een frikandel gaat fokken... Maar fokken zonder verstand is vermeerderen...En vermeerderen is vaak niet bepaald gunstig en pretveulens eindigen vaak bij de slacht...

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:08

Nou ik ben van mening dat de TS met haar merrie zeker wel een leuk veulen kan gaan fokken.

melaniiieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 22:09

Mensen, waarom beginnen jullie nu zo met frikandellen?! Sorry maar dat vind ik echt niet leuk hoor. En waarom zou ze niet opgenomen zijn als ik alles heb van papieren

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:18

marjolein88 schreef:
Nou ik ben van mening dat de TS met haar merrie zeker wel een leuk veulen kan gaan fokken.

Ik zeg ook dat dat niet kan ;)

Je kan wel alles hebben van papieren, maar zoals verschillende bokkers al hebben opgemerkt staat ze nog in het veulenboek en is ze dus nog niet op de keuring geweest. Wat handig zou kunnen zijn omdat je merrie daar beoordeeld wordt op verschillende punten, dan heb je zelf een punt om aan vast te houden. Zo kan je dan gemakkelijk zien wat er verbeterd zou moeten worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:23

Ik heb haar net even via de pb uitgelegd wat het verschil is tussen veulenboekpapieren en in het stamboek opgenomen zijn. Veel mensen denken dat als ze een stamboekpapiertje hebben dat het dier ook in het stamboek opgenomen is. Is een veel gemaakte fout, en TS is niet de eerste die die fout maakt.
En een pony hoeft niet op een keuring te zijn geweest om de minpunten eruit te halen. Dat kan ook door andere mensen gebeuren. Ga maar eens naar hengstenhouders, die meerdere hengsten hebben, zij kunnen je advies geven voor een bepaalde hengst (meestal een eigen, daarom zeg ik ook eentje met meerdere hengsten ;) ) en dan kun je dus ook uitleg vragen waarom die hengst en niet een andere.

melaniiieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 22:23

Maar ik geloof jullie ook wel hoor! Wie heeft dat dan opgevraagd als ik vragen mag ?