[H]KWPN dressuurhengst geeft sterk achterbeen en soupless

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 01:07

Romy18 schreef:
Wil je perse in het kwpn bestand blijven? kwpn is nu niet echt bekend om het geweldige achterbeen gebruik... voor goed achterbeen gebruik en model (meer lijf) zou ik eerder richten holstein, oldenburg gaan kijken. Hengsten als Stedinger, San Cisco, Florencio etc kunnen volgens mij jou merrie een stuk verbeteren. Is maar net of je duitsbloed ook wilt overwegen?!

Dit zal niet iedereen met je eens zijn.... ik in ieder geval niet.
Zowel KWPN als Duits heeft hengsten die een beter achterbeen doorgeven; zoals jij het stelt is het veel te zwart/wit.
Florencio een sterk achterbeen? Heb ik iets gemist....? :Z

Lante

Re: [H]KWPN dressuurhengst geeft sterk achterbeen en soupless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:18

Houston zou ik een hele goede optie vinden, hoeveel Houston's ken jij eigenlijk? Je mag best langskomen, dan zal ik je even meenemen naar een aantal Houstons en dan mag jij mij gaan vertellen wat er niet deugt aan het karakter. :D

Je moet in ieder geval een hengst nemen die het model positief kan verbeteren; ik denk dan toch aan een Rhodium bijvoorbeeld. Ik denk dat je niet meteen een tank fokt met ferrobloed.
Met een betere achterhand en een minder strakke lendenpartij zal je nakomeling naar mijn idee wel al winnen aan achterbeen gebruik.

Die Duitse hengsten; heel leuk, maar over de moeder lijnen is vrij weinig bekend, dus dat is dan een vrij grote gok op zo'n merrie waar je toch wel een paar ernstige verbeterpunten hebt (kruis, lendenen, model, achterbeen gebruik en daarnaast ook nog rekening houdend met een vrij heet temperament).

Waarom Houston een betere keus is; hij staat nog redelijk in het bloed, fokt een sterke, mooie ronde en krachtige achterhand naast het mooie model, mooie hoofden en fine bewegingen. Daarnaast vind ik de karakters wel heel fijn, ongeacht wat de 'verhalen' zijn en wees eerlijk; dan kun je toch bij geen enkele dressuurhengst van het KWPN meer terecht als je daarna gaat luisteren? :)

Suus86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 15:10

Wil liever een hengst van het kwpn gebruiken. Ik weet niet veel van Duitse hengsten maar heb wel een paar gekeken zoals Florett as en French Kiss.
Ben bang dat ik met Duits bloed helemaal een tank fok.
Lante: Houstons nakomelingen zijn zeker mooi maar wil hem niet gebruiken voor mijn merrie, zeker niet voor de eerste keer.
Dus jij denkt dat ik met ferro bloed geen tank krijg. Dit wordt wel wat verwarrend. :P
Ferrobloed was wel mijn eerste keus voor deze merrie, maar begin er wel aan te twijfelen. Vind Rhodium, Métall en Special D wel erg mooi. Heb ook mooie nakomelingen gezien van deze hengsten, vind ze erg aansprekend.
Zizi Top heb ook op mijn lijstje staan.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:22

Ferrobloed geeft tanken met tankmoeders, simpel. Deze merrie lijkt geen tank. Maar de lijn van Kostolany kàn wel eens lomp uitvallen. Zo ook Ulft. In die zin zou ik niet voor een rechtstreekse Ferro zoon gaan, maar voor een kleinzoon zoals Zizitop of Amazing Star. Beide uit een top moederlijntje. Toch zou ik in 1 run doorgaan voor Valdez.... 8-)

vlinder_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:08

Ik heb zelf een osmium (v. Ferro) nakomeling, uit een Inferno merrie, zeer sterk achterbeen en superkarakter!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:01

Inderdaad, ik vind jouw paard niet echt een moederdier in de zin van 'die kan wat toevoegen aan de fokkerij' qua model, maar ik vind het ook geen tank. Met name de nakomelingen van Rhodium vind ik vaak erg mooi gemodeleerd met veel uitstraling, en dat mist je merrie (op de foto).

Suus86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:40

Osmium spreekt mij niet erg aan, zijn nakomelingen ook niet.
Heb een paar nieuwe foto's gemaakt op stand maar ook een draf en galop foto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=XWGLZEJE
Misschien komen jullie dan op een andere hengst uit.
Dus Rhodium zou wel een goede keuze kunnen zijn?

Suus86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 10:49

Ik denk dat ik eerder voor Andretti zal gaan dan voor Rhodium, daar zit Ulft immers wat verder weg.
Ook heb ik gekeken naar Broere Ufo, ook ee aansprekende hengst met een goed veulenrapport.
Zal hij misschien wat zijn?
Valdez, heb eigenlijk niet veel nakomelingen van hem gezien maar vind de hengst niet zo aansprekend.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:20

Alles met Metall in de afstamming gaat zeker een mooi model opleveren, alleen niet dat beetje extra beweging, dat moet echt van de moeder komen...
Vraag me wel af wat je dan niet mooi vindt aan Valdez.. vind het een prachtdier!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:55

Metall geeft vooral veel mooie nakomelingen als hij zeg maar in in de 2e lijn zit, dus een ? x Metall. Dit jaar verwachten wij een Metall x Krack c x Gribaldi en ben erg benieuwd of het veulen voldoet aan de bewegingen...

Suus86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 19:39

Métall geeft zeker mooie paarden. Ulft zit te dichtbij dus miss kleinzoon Special D/Andretti.
Van Andretti eerst de nakomelingen afwachten...
Valdez heb ik nooit gezien maar vind hem op de foto's niet aanspreken maar ben ik ook een beetje bang voor het karakter.
Heb een aantal nakomelingen gezien van United en vind ze zeer aansprekend, ook een United uit een Polansky.
Voorlopig staan op mijn lijstje: United, Zizi Top, Special D, Andretti, Westenwind en Krack C.
Moet wat meer nakomelingen van deze hengsten bekijken.
Heb de fokkerijtool gedaan op paardenfokken en daar kwam ook nog Son de Niro uit. Heb hem opgezocht maar er is niet veel informatie over hem te vinden.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:08

ik vind Son de Niro ook gaaf, maar ben vorig jaar afgehaakt vanwege dekgeld en verzendkosten, misschien is dat dit jaar anders

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:59

Waarom vind je hem erg gaaf?? Zonder beargumentatie kan ik elke hengst aanbevelen ;)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:04

omdat die goed bij mijn merrie zou passen, meer achterbeen en betere hals

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:06

Ok, lees vaker dat mensen deze hengst noemen omverschillende redenen... was er benieuwd naar waarom jij hem zou ''aanbevelen''

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:54

liliputter schreef:
Ok, lees vaker dat mensen deze hengst noemen omverschillende redenen... was er benieuwd naar waarom jij hem zou ''aanbevelen''

Ik heb hem hier niet aanbevolen, maar aangegeven dat ik het een gave hengst vind! :D

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:36

Het staat ook tussen '' '' ;):D

Suus86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:13

Son de Niro is een mooie hengst. Het dekgeld is 800 euro maar wel diepvries.
Nu weet ik niet of dat aan te bevelen is voor een merrie die niet eerder is gedekt, dit wordt dan haar eerste.
Vinden jullie mijn merrie sterwaardig? Zit er aan te denken om haar voor te brengen op de stamboekkeuring maar wel als er een kans is. Want er is geen keuringsplaats dicht in de buurt.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:36

ah dan was dat het, ik wilde ook geen DV sperma ;-)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:44

Suus86 schreef:
.
Vinden jullie mijn merrie sterwaardig? Zit er aan te denken om haar voor te brengen op de stamboekkeuring maar wel als er een kans is. Want er is geen keuringsplaats dicht in de buurt.

als ik moet uitgaan van de foto die je hier hebt geplaatst...
geen ster...met name om de achterhand die de merrie heeft...

ook vind ik de stand van het achterbeen niet optimaal...ook vind ik het beenwerk voos en sprong kon mooier afgewerkt.

de lende en achterhand bij dit paard heeft verbetering nodig, incl stand achterbeen als ik er mee moest fokken....

Afbeelding

Suus86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 16:56

Sigrid1182: Bedankt voor je reactie. Had eigenlijk zelf ook het idee dat ze geen ster zal worden. Ze komt in vrijwel alles net iets te kort. Maar ben er niet minder gek om. Enig idee welke hengst dit zou kunnen verbeteren?? Hengsten die genoemd zijn: Valdez, Zizi Top, United, Rhodium en Krack C.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:12

Heb de fokkerijtool gedaan op paardenfokken en daar kwam ook nog Son de Niro uit. Heb hem opgezocht maar er is niet veel informatie over hem te vinden.[/quote]

Wat wil je weten van son de niro hij is van mijn instructeur
Die er inmiddels ook een paar afstammelingen van heeft
Stuk voor stuk goede paarden met veel vermogen
Hij liet me een keer een 3 jarige merrie zien het eerste wat ik vroeg was hoe oud is die hengst ( jezus wat een schitterende merrie )

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:38

op de laatste foto lijkt je merrie wel goed in het rechtshoek model te staan, wat kort in de rug en bol in de lendenen, ook erg schuin in het kruis.
voor het model zou ik zeer zeker voor rhodium gaan en ook voor het achterbeen ;) ik weet niet hoe haar stap is?!, dat zal rhodium waarschijnlijk niet verbeteren... maar draf, galop en model zeker wel

maar waarom kijk je niet naar oscar? geeft goede nakomelingen! (let maar op de merrie keuringen, en ook hengstenkeuring!)heb er een jaarling van, altijd de kop derop, opwaarts bewegen (wat de merrie dus mist) en giiga galloperen en super van de grond draven (en nee ik lieg echt niet ;) )
zeg maar als je foto s wilt zien..