[H] [KWPN Gelders] 5 jarige stamboekmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Re: [H] [KWPN Gelders] 5 jarige stamboekmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 12:23

zo veel geld hoeft het niet te kosten het is maar net hoe je het indeelt. Ik fok echt voor behoud van het ras. Ik vindt de geldersen fantastische paarden en ik wil ook graag dat het ras gezond blijft en een toekomst heeft.
Crosmuller wat is jouw truc :P die van mij wordt nooit loperig ik heb al van alles geprobeerd maar loperigheid zit er onder het zadel niet in. Met buitenrijden vindt die van mij het nog een beetje te spannend om voorop te lopen maar op stukjes die ze kent wil ze het wel en dan loopt ze heel dapper om vervolgens als het maar een beetje eng wordt weer achter een ander te kruipen. Ze is echt een tijger met het hart van een muis.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:04

InekeH87 schreef:
zo veel geld hoeft het niet te kosten het is maar net hoe je het indeelt. Ik fok echt voor behoud van het ras. Ik vindt de geldersen fantastische paarden en ik wil ook graag dat het ras gezond blijft en een toekomst heeft.
Crosmuller wat is jouw truc :P die van mij wordt nooit loperig ik heb al van alles geprobeerd maar loperigheid zit er onder het zadel niet in. Met buitenrijden vindt die van mij het nog een beetje te spannend om voorop te lopen maar op stukjes die ze kent wil ze het wel en dan loopt ze heel dapper om vervolgens als het maar een beetje eng wordt weer achter een ander te kruipen. Ze is echt een tijger met het hart van een muis.

Sorry meis, er is geen truc. Dat heeft ze van zichzelf :). Jouw paard is natuurlijk nog jong dus dat voorop lopen komt vanzelf wel met de tijd. Mijne gaat buiten soms een beetje te hard dat is ook niet altijd even handig, gelukkig kan je haar altijd wel terug in stap krijgen dus het is niet gevaarlijk, maar een rustig drafje krijg je er niet uit als ze in zo'n loopbui is alleen maar een gestrekte draf. En in de bak tja, ik ben dus bezig met die klassieke dressuuroefeningen en volgens de grote guru bent branderup moet je altijd eerst alles in stap leren en dan pas in draf, maar als ik teveel met haar stap dan valt ze in slaap dus ik pak toch wat meer drafjes tussendoor en veel overgangen enzo.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:01

Als je paard onvoldoende aan je been is, dan ben je of niet consequent genoeg of je paard is zo vreselijk flegmatiek dat je em maar moeilijk werkwillig kunt noemen.. althans, zo bekijk ik het.

Als je merrie echt niet wilt, moet je je ook afvragen of je er wel mee wilt fokken. Wat moet je met paarden die niet voor je aan het werk willen? Ik wil er geen die die instelling heeft, nooit!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:19

ze is buiten wel werkwillig. Als we gaan springen in de bak dan wil ze ook goed lopen ze heeft alleen een hekel aan dressuurwerk. Ik ken genoeg paarden die zo zijn. Mijn merrie is fantastisch met endurance ze kan urenlang doorstomen zonder op te geven maar het dresuurwerk daar houd ze niet van en dan is ze lui en moeilijk voorwaarts. Op het moment dat ik een hindernisje in de bak zet is ze voorwaarts genoeg maar ik wil ook kunnen rijden zonder hindernis en daar heb ik veel werk mee. Ik heb buiten en met springen geen problemen met het voorwaartse ze doet dan alles op stem en eigenlijk niets op been. Daar probeer ik met het gewone dressuurwerk aan te werken wat er nog eens bij kom is dat ik door een motorisch probleem mijn benen niet altijd helemaal kan bewegen zoals het hoort en daar moet ik heel hard aan werken. Ik vind het dus niet zo gek dat mijn met het dressuurwerk zo ontzettend lui is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:22

En wat voor paard wil je fokken dan?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:43

InekeH87 schreef:

Het is geen ras...tis een type ;)

Heb je al een hengst gekozen? Of kom je 20 februari naar de Gelderse hengstenshow in Ermelo? Daar kun je alle hengsten even in het echt bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:18

InekeH87 schreef:
ze is buiten wel werkwillig. Als we gaan springen in de bak dan wil ze ook goed lopen ze heeft alleen een hekel aan dressuurwerk. Ik ken genoeg paarden die zo zijn. Mijn merrie is fantastisch met endurance ze kan urenlang doorstomen zonder op te geven maar het dresuurwerk daar houd ze niet van en dan is ze lui en moeilijk voorwaarts. Op het moment dat ik een hindernisje in de bak zet is ze voorwaarts genoeg maar ik wil ook kunnen rijden zonder hindernis en daar heb ik veel werk mee. Ik heb buiten en met springen geen problemen met het voorwaartse ze doet dan alles op stem en eigenlijk niets op been. Daar probeer ik met het gewone dressuurwerk aan te werken wat er nog eens bij kom is dat ik door een motorisch probleem mijn benen niet altijd helemaal kan bewegen zoals het hoort en daar moet ik heel hard aan werken. Ik vind het dus niet zo gek dat mijn met het dressuurwerk zo ontzettend lui is.

Als ik dit zo lees weet ik bijna wel zeker dat je merrie dressuur niks aan vindt.
Als zij buiten om op de weg wel goed voorwaarts is en met springen ook dan lijkt mij dit niet iets wat je foktechnisch kunt verbeteren.
Het ontbreekt je merrie dan simpelweg aan enthousiasme (maar misschien zou het ook zo kunnen zijn dat je merrie een blokkade heeft in het lichaam.)

Heb je al een keuze kunnen maken voor een hengst?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 12:02

nee nog steeds niet. Ik ben nu bij het IHW aan het kijken en daar staan ook wel een aantal leuke hengsten. De keuze wordt alleen maar moeilijker ook omdat mijn moeder 1 keer een gelderse hengst heeft gezien en meteen verkocht is terwijl ik die hengst nou zelf niet zo leuk vondt. Ik ga 14 februarie iig naar de hengstenshow van het IHW en dan misschien de 20ste ook nog wel naar Ermelo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:14

Dressuur kan je ook leuk maken, met afwisseling, positief belonen, balkjes draven e.d.

Ik zou zeker de 20e ook naar Ermelo gaan. Dan kan je tenminste ook verschil in kwaliteit zien met IHW hengsten. Zonde om zo'n merrie te dekken met een niet goedgekeurde hengst. En neem je moeder gewoon mee :Y)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:07

Je moet echt naar de show van de KWPN gekeurde hengsten hoor! :j

IHW is leuk, maar het blijft anders :+ En idd, neem je moeder gewoon mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:30

Als je naar allebei gaat, kun je tenminste aan beeldvorming doen, dan zie je ook het verschil.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:08

InekeH87 schreef:
nee nog steeds niet. Ik ben nu bij het IHW aan het kijken en daar staan ook wel een aantal leuke hengsten. De keuze wordt alleen maar moeilijker ook omdat mijn moeder 1 keer een gelderse hengst heeft gezien en meteen verkocht is terwijl ik die hengst nou zelf niet zo leuk vondt. Ik ga 14 februarie iig naar de hengstenshow van het IHW en dan misschien de 20ste ook nog wel naar Ermelo.

De Gelderse hengsten die bij het IHW gekeurd zijn, zijn vaak eerst afgewezen bij het KWPN. Met een goede Gelderse merrie zou ik daar netjes omheen lopen.

Maar dat is mijn mening. Ga vooral bij alle twee kijken. Maar als je moet kiezen...naar Ermelo want daar lopen de betere hengsten.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 16:33

Wat ik wel vind jammer vindt is dat er bij het kwpn heel weinig keuze is zeker voor bloedspreiding, dan is er bij het IHW al wat meer keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:37

Eh, zoals?
De meeste IHWers zijn zonen van bij het KWPN goedgekeurde hengsten.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 09:08

ja maar er zijn er ook een aantal die niet direct aan de kwpn hengsten verwant zijn. Bijvoorbeeld James Bont Junior en James Bont. Dat zijn 2 vindt ik nog vrij oude en mooie lijnen.
Wilskracht is ook een hengst die niet via een directe ouder van het KWPN is. De hengst toevallig dan weer wel maar daar vindt ik het karakter niet goed van. Evenals van de hengst Alfero Rose.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:26

Amsterdam..de vader van Wilskracht was gewoon goedgekeurd bij het KWPN hoor. Amsterdam vindt ik een ondergewaardeerdehengst. Hele goede vader heeft hij Argentinus.
Alleen ook Wilskracht is afgewezen voor het KWPN...

Ik zou zeggen dek nou gewoon bij een KWPN Gelderse...hoe ik het zie:..Anders gaat er weer een merrie verloren voor de Gelderse fokkerij. Als je echt het Gelderse wil behouden dek je KWPN. Die versnippering met het IHW komt het Gelderse paard niet ten goede.

Toevallig vindt ik helemaal niets....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:06

James Bont is een Unitas uit een Zakerno en die is via Manno heel ruim vertegenwoordigd bij het KWPN, ook Unitas zelf komt veel voor in de huidige bloedlijnen.
James Bont Junior komt uit een Linardo x Samber en voert dus zowel Engels Volbloed als Hackney bloed.....

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:54

als ik bij het kwpn de hengsten kijk en dan op de lijnen let en op de cijfers in het verrichtingsonderzoek dan is de enige hengst die bij mijn merrie zou kunnen sirius. De andere hengsten zijn of te dichtbij in de bloedlijnen of ze stammen af van koss of Amor. Dit vind ik wel erg weinig keuze.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:08

Elegant en Galant zou ook kunnen. En Mischien wel Bon Vivant.
Bij Zethar zit Amor ook al vrij ver weg. Ook zou je met jouw merrie kunnen kiezen voor Special D.

De IHW hengsten doen helemaal geen verrichtingsonderzoek. Die hebben een paar behoordelingsdagen. Daar kan je niet de aanleg en of karakter mee toetsen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:02

InekeH87 schreef:
als ik bij het kwpn de hengsten kijk en dan op de lijnen let en op de cijfers in het verrichtingsonderzoek dan is de enige hengst die bij mijn merrie zou kunnen sirius. De andere hengsten zijn of te dichtbij in de bloedlijnen of ze stammen af van koss of Amor. Dit vind ik wel erg weinig keuze.

Je moet de hengsten eerst bekijken.

Die cijfers van het verrichtingsonderzoek zijn wel leuk, maar hoe ze vererven is veel belangrijker. Als een hengst zelf super loopt, maar alleen maar paarden geeft die lopen als een krant, dan kan je er nog niets mee ;)

Op de hengstenshow in Ermelo hadden ze drie jaar geleden ook nakomelingen van verschillende hengsten in de baan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:15

Pletje123 schreef:
InekeH87 schreef:

Je moet de hengsten eerst bekijken.

Die cijfers van het verrichtingsonderzoek zijn wel leuk, maar hoe ze vererven is veel belangrijker. Als een hengst zelf super loopt, maar alleen maar paarden geeft die lopen als een krant, dan kan je er nog niets mee ;)

Op de hengstenshow in Ermelo hadden ze drie jaar geleden ook nakomelingen van verschillende hengsten in de baan.

Klopt helemaal...Burggraaf is met de hakken over de sloot goedgekeurd...net als zijn vander Landgraff(in Duitsland) zijn beide toch zeer grote verervers.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:24

Dat kan je je nu bijna niet voorstellen he.. neem aan dat het om Landgraf I gaat? Die staat nu min of meer bekend als een soort legende met eigen standbeeld! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:50

En niet te vergeten Furore die ter dekking staat bij de Eloma Hoeve.
Die hengt is meerdere keren aangemeldt en uiteindelijk door het door zettingsvermogen van de eigenaar toch goed gekeurd.
En hoewel het kwpn de hengst in het begin niet wilde hebben is hij in 2004 mooi wel voor het leven goed gekeurd.
Zijn nakomelingen doen het heel erg goed in de springsport.
Mijn zusje heeft stage gelopen daar en heeft er een geweldige tijd gehad.
Sietse zei tegen haar je moet niet alleen op exterieur selecteren want je hebt niks aan een paard dat er alleen maar mooi uitziet in de keuringsring maar verder geen kwaliteit bezit.
Zijn eerste fokmerrie was exterieurmatig ook niet bijzonder en haar beweging net zo min maar springen dat ze kon.
En daar komt dan uiteindelijk die hele Eloma stam uit :D

Maar okay het allemaal erg off-topic.
Ineke als ik jou was zou ik zeker naar de hengsten keuring gaan van het I.H.W. maar ook naar de hengstenshow van kwpn Gelderstype.
Je kunt dan zelf vergelijken.

Om nou te zeggen dat alle hengsten prut zijn bij het I.H.W. omdat ze niet goed genoeg zijn voor het kwpn zul je mij niet horen zeggen.
Ik heb namelijk mijn merrie drachtig gehad van Orbaldo II en daar heb ik nu toch wel een heel mooi veulen van.
Zie mijn profiel voor foto's.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 13:27

galant valt voor mij al af. Daarbij zou ik voor mij veel te veel kruisende bloedlijnen hebben.
Elegant is al iets beter. Zethar heeft Koss als opa ik moet bij die bloedlijn echt wegblijven gezien het moeilijke karakter van de moeder van mijn merrie en het dominante in mijn merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:37

Dan zou ik voor Elegant of Sirius gaan. Of wachten op Bon Vivant...als hij goedgekeurd wordt he.

Orbaldo II is een Groningertype...die kun je niet vinden biij het KWPN.

Mijn paards komt overigens uit de Loma stam.....maar das ook off-topic