[H][KWPN] 10-jarige Burggraaf x Irco Polo x Farn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: [H][KWPN] 10-jarige Burggraaf x Irco Polo x Farn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:07

Haha! Haha! Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:45

Pletje123 schreef:
@Femmefatale: wat is kort? En wanneer is het een probleem?

Het hoeft geen probleem te zijn, een kort voorbeen, maar de TS begon zelf over dat haar merrie een kort voorbeen had en dat ze graag wat meer lengte zou hebben..
Ferro hoeft ook geen kort voorbeen te vererven, maar doet dat wel met regelmaat, vandaar mijn opmerking..

Wat Quattro betreft.. ik vind het een heel mooi type paard om te zien met voldoende front, bovendien kan hij zeer goed bewegen én springen...
Maar ik ben geen fokker en heb er verder ook geen kijk op.. Clown

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 20:29

Afbeelding
Wat vinden jullie van Oscar (Wolfgang x Nabuur)?

Hij geeft zijn kinderen gemiddeld veel maat en bespiering, heb ik gelezen.

Afstammelingen 2001 (september; veulens)
Oscar toonde een uniforme collectie, goed ontwikkelde, goed bespierde, rijtypische veulens, die goed in het rechthoeksmodel staan en uitstraling hebben.
Het hoofd is sprekend. De nek is goed van lengte en vorm. De hals is goed gevormd, goed bespierd en de halslengte varieert van voldoende tot goed. De schoft is ruim voldoende van lengte en ruim voldoende ontwikkeld. De schouder is doorgaans goed van lengte en ruim voldoende van ligging. De rug is goed gevormd en goed gespierd. De lendenen zijn breed en goed bespierd en sterk aangesloten. De croupe is doorgaans goed van lengte, is goed van ligging, is breed en goed bespierd. De broekspier heeft ruim voldoende lengte. Het voorbeen is correct gesteld. Meerdere veulens zijn lang gekoot. Het achterbeen is correct gesteld. Het fundament is ruim voldoende van omvang en heeft kwaliteit. De hoeven zijn normaal gevormd.
De stap is zuiver en goed van ruimte. De draf heeft veel ruimte. De veulens draven met ruim voldoende souplesse en een goede houding. De veulens hebben doorgaans een opvallend goed gebruik van het voorbeen. De veulens springen gemakkelijk in galop aan. De galop is ruim, heeft een goede afdruk en goed gebruik van het voorbeen.
Bijzonderheden: Een veulen was kreupel. Tweemaal werd een reebeen geconstateerd. Twee veulens zijn niet in beweging gepresenteerd.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 17 veulens uit 60 in 2000 gedekte merries.

Afstammelingen 2005 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Oscar voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:13

Pletje123 schreef:
Marijkeeee schreef:
Rhodium zou ik ook zeker weten niet doen, vooral vanwege Ferro en het korte voorbeen. En vergroten.. valt ook erg tegen hoor. Ken wel een paar kleine van hem die net de 1.65 halen
Voor de rest zijn het wel erg aanspekende paarden

Op deze post reageerde ik. Daar heb je nml niet de stkmt van de merrie erbij staan. Als die van krap aan 1,65 uit een merrie van 1,60 komt, dan vind ik dat behoorlijk vergrotend.

oh sorry,... zal ff kijken of ik zijn afstamming kan vinden
en kennis van ons heeft hem gefokt, een erg goeie hengst van Rhodium trouwens.. Knipoog
maar ik zou persoonlijk gewoon niet een dressuurhengst op een springmerrie zetten.. en ja vooral ook vanwege Ferro zijn nafokkende korte voorbenen.. Knipoog

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:14

Oscar is ook niet verkeerd.. maar misschein geeft ie wel een iets ouderwets type, hij word ook veel bij volbloedmerrie's gebruikt..
zoals zijn zoon Uphill

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:22

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:33

meld zich......

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:38

Welkom Sigrid. Haha!

Marijkeeee schreef:
Oscar is ook niet verkeerd.. maar misschein geeft ie wel een iets ouderwets type, hij word ook veel bij volbloedmerrie's gebruikt..
zoals zijn zoon Uphill

Mijn voorkeur gaat dan liever uit naar Oscar. Misschien dat ie een ouderwets type geeft... maar misschien ook niet. Knipoog

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:47

Wat vind je van de hengst Nassau ?? of zijn zoon Thunderbolt ?
edit: hmm zijn zoon is zins maart verhuist naar China..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:49

als ik fotos bekijk,

zou ik zeggen dat de galop haar beste gang is....

ze zet haar achterbeen, in het midden onder de massa....

heeft ze ook mooie zelfhouding....

maar dit kan een momentopname zijn....

ik zou voor een springhengst gaan, die zelf ook goed springt...
bij voorkeur holsteins gefokt.

1 die iig maat geeft....

Cardento is al genoemd...en daar kan ik me goed in vinden.....

geeft souplesse, bloed en fijn werkbaar karakter en is zelf bewezen in sport en zn nakomelingen zowel in zweden als in nederland doen het niet onverdienstelijk......

en beslist geen dres hengsten. zols oscar en rhodium....

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:51

Marijkeeee schreef:
Wat vind je van de hengst Nassau ?? of zijn zoon Thunderbolt ?
edit: hmm zijn zoon is zins maart verhuist naar China..

nassau is 1 van de betere indoctro zonen......

Via No Limit...heb via legaat nog eens lijnteelt op marco polo ook....

6 generaties rijpaard gefokt eer hij terug gaat op gelderse lijn.....

ik weet alleen vrij weinig van zn nafok......

aangepast, verwarde no limit met nassau...... Ach gut
Laatst bijgewerkt door amen op 24-11-07 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:55

vdl montreal, zou je moeten bekijken op de hengstenshow bij vdl dit jaar.....

had ik al eens genoemd als potentiele partner....van porsche

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:57

Hij is trouwens verhuurt aan Italië Montreal

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:02

ah ok, dan is ie dus diepvries beschikbaar.....

ik weet niet of dat optie is.....?

hoe is het eigenlijk met de hengstigheid van de merrie....? puera?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 15:03

Naar mijn weten is de draf het beste bij mijn paard. Galop is vooral met 't rijden vrij moeilijk... moet er heel hard aan werken om haar enigszins horizontaal te krijgen (ze valt heel gauw op de voorhand) en ze is dan ook niet makkelijk nageeflijk te krijgen.

Holsteins gefokt kan ik me in vinden... maat ook wel... maar Cardento niet. Die is me veel te duur. Eerder in dit topic werd al gezegd dat ie vorig jaar € 1400 dekgeld kostte. Dat vind ik te veel geld.

Nassau... Montreal... jullie zijn wel van de VDL-hengsten, hè. Haha! Indoctro staat erom bekend dat hij niet altijd even makkelijke karakters doorgeeft... en juist dat goede karakter wil ik behouden.

De reden waarom ik toch ook richting de dressuurhengsten ben gaan zoeken is omdat de springhengsten naar mijn idee vaak enkel eigenschappen richting het springen toevoegen en dat je al een goede kwaliteit merrie moet hebben.
Maar ik denk dat ik 't juist andersom heb... ik heb een leuke merrie, niet bijzonder in beweging maar heeft goede springeigenschappen. Zo goed dat ik m'n handen eraan vol heb om maar enigszins íets daarvan te benutten (je zou je kunnen afvragen waar dat aan ligt... aan de merrie of aan mijn rijkunsten... vooral dat laatste, ja. Haha! )
Ik wil graag een veulen die de springeigenschappen van moeder iets mee krijgt en wat beter te rijden is... daarom focus ik mij ook op de beweging van de hengst.

De hengstigheid kan ik geen zinnig woord over zeggen. Sinds de Shet erbij staat (maart 2006) is het wel duidelijker te merken... de stal is dan ontzettend vies maar ik weet niet of er een duidelijke regelmaat in zit. Met het rijden merk ik er eigenlijk nooit wat van.

[Edit] Heb even naar Nassau gekeken... diepvriessperma is al € 1250... Ziek Dan kan ik net zo goed voor Cantos gaan, die is € 1000 voor vers.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:18

canots zou ik al helemaal niet doen, dan ben ik bang dat je geen maat krijgt.....

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:25

kijk puera als je een dres hengst neemt......
kan je ook de beweging van moeder krijgen en de springkwaliteit van vader....

dan heb je dus niets......

ik denk dat er heel veel mensen zijn die daar de fout maken......

en wat jij zegt over springhengsten is dus in mijn ogen beslist niet zo.....

er zijn plenty springhengsten die goed kunnen bewegen, souplesse hebben en een werkbaar karakter,
een goede evenwichtige bouw hebben....daar onbreekt het bij jou merrie aan.....haar bouw is niet evenwichtig maar op de voorhand.....en er zijn jammergenoeg veel dres hengsten die optisch bij de berg op staan, maar nog steeds niet evenwichtig zijn in bewegen.....

oja, het verhaal over karakter en indoctro.....

dan heb ik ook nog wel zn verhaal met ferro in de hoofdrol en tig andere hengsten....

ik heb al vele indoctro's gezien en ik denk dat ik 95% met een goed karakter zie......en vergeet niet elk paard heeft een moeder...en is een afspiegeling van hoe er mee word omgegaan....

ik heb nu al 2 indoctro's gefokt uit mn merrie.....
merrie heeft zelf super karakter....en haar nakomelingen ook...

vergeet niet dat je veulen 5 maand bij die moeder zal lopen en ook een grote invloed heeft op het karakter van jou veulen....

ik herken in al mn veulens, heel veel van de karakter en gewoontes van mn merrie's.....

je mag mijn indoctro jaarling gerust komen bekijken....die is denk ik braver dan heel wat andere jaarlingen!!!

opvoeding is ook belangrijk......

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 15:37

Bedankt voor je verhaal, Sigrid. Het is me weer een stuk duidelijker. Ik zit zelf niet in de fokkerij, ik weet óngeveer hoe mijn merrie is qua bouw en wat ik moet hebben.

Misschien heb ik de verrichtingsrapporten van de springhengsten ook wel te zwart/wit bekeken en te zwaar aan 't fokadvies getild. Dan was mijn indruk (gelukkig) dus verkeerd.

Mijn merrie is inderdaad voorover gebouwd en mede daardoor niet eenvoudig te rijden, dat klopt. Ok, dus een optisch bergopwaarts gebouwde hengst hoeft niet dito te bewegen (ik weet dat de foto's vaak heel gunstig worden genomen).

Fijn om te lezen dat ik fout was m.b.t. Indoctro... je hebt ook helemaal gelijk qua invloed van de merrie.

Pfoe, ik zie door de bomen 't bos niet meer. Ziek Dit voorjaar sowieso maar even naar de show van VDL en nog wat andere hengstenhouders. Zoiets zegt vaak toch iets meer dan een plaatje.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:40

Ik zou je ook aanraden om eens bij De Radstake te gaan kijken; zij hebben veel ervaring met Burggraaf merries en ook nog es heel aardige mensen. Tangelo vd Zuuthoeve bijvoorbeeld doet het goed met Burggraaf. Is wel weer € 1000,-. Zijn zoon Vigaro vind ik ook een interessante, maar daar is qua nafok nog niet veel over bekend natuurlijk. Vigaro is lijngeteeld op Farn en heeft zelf een mooi model imo.

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:34

Hoe sta je tov Revenge W? Deze schijnt heel mooie basisgangen te hebben naast een extra springvermogen. En door de inteelt op Burggraaf kan het zijn dat je een groter veulen krijgt (aangezien Burggraaf zelf 1m76 was)

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:36

Of Lovefever II. Chic paard met goede basisgangen en uit d elijn van Landgraf I. Dus dna heb je verdere aansluiting op Landgraf I

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:38

Misschien de fokker van je paard om advies vragen Knipoog hij is in ieder geval en een goeie fokker... misschien heeft hij wel ideetjes voor je

Vermont komt uit zijn lijn Knipoog Carolus II x Corland.. alleen weet niet of dat iets voor jou'n merrie is..

Ultimo vind ik ook een erg leuke hengst, maar ja dat is een Phin Phin x Burggraaf.. en ja dat word wel erg dichtbije inteelt Ja

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 11:56

Marijke, je slaat de spijker op z'n kop. Dit advies heb ik van de week ook al van familie gekregen en ga ik ook zeker doen. OK dan!

Revenge W en Ultimo zitten me iets te dichtbij qua lijnenteelt. Al is Phin Phin wel een goede combi met Burggraaf.

Lovefever II heb ik even vluchtig bekeken, op zich niet een raar dier. Wat is ie rank zeg!

Tangelo van de Zuuthoeve is ook al eens in me op gekomen en tot nu toe ben ik heel positief over deze hengst. Dekgeld zit precies op mijn grens, als dit volgend jaar niet duurder wordt, is hij een hele serieuze kandidaat.

Ik wil graag nog wel even benadrukken dat maat niet mijn eerste wens is, maar juist dat ik een veulen krijg die wat meer bergopwaarts (of in ieder geval horizontaal) beweegt. Pas daarna kijk ik naar de maatvererving.

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:00

dus het wordt vermont?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 12:01

Oh sorry, ik zie dat mijn antwoord dubbel kan worden opgevat. Ik kreeg het advies om contact op te nemen met de fokker van mijn merrie... excuus. Bloos

[Edit] Vermont gelijk even opgezocht en dat is geen mogelijk kandidaat.
http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2005/verrichtingsonderzoek/Vermont.pdf schreef:
Onderzoekrapport
Vermont is een eerlijke, betrouwbare, wat flegmatieke hengst.
De hengst heeft voldoende bereidheid tot werken en laat zich ruim voldoende bewerken.
De stap is zuiver en voldoende van ruimte.
De draf is voldoende van ruimte. Zowel in stap als in draf zou het achterbeen actiever moeten ondertreden.De galop heeft ruim voldoende afdruk en is ruim voldoende van ruimte. In alle gangen zou Vermont meer souplesse moeten hebben.Als dressuurpaard heeft Vermont weinig aanleg en geeft zijn ruiter een matig gevoel.
Vermont springt met een goede afdruk, maar zou daarin vlugger kunnen zijn. De hengst basculeert ruim voldoende en opent de achterhand goed. Hij lijkt voorzichtig en toont veel tot zeer veel vermogen te hebben.
Als springpaard heeft Vermont veel aanleg en geeft zijn ruiter een goed gevoel.
Stalgedrag: Eerlijke betrouwbare hengst, makkelijk in de omgang en rustig op stal.
Aanparings/fokadvies
Vermont lijkt geschikt voor merries die hoog in het bloed staan en/of sensibel zijn. Merries moeten wel voldoende formaat hebben.