[H][WB] Geschikte hengst voor Tes (Metall x El Corona)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jokano

Re: [H][WB] Geschikte hengst voor Tes (Metall x El Corona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:35

Ik zou hem voor mijn merrie ook niet kiezen, maar het is wel een Roemer kleinzoon. Daar doelde ik dan ook op.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 14:01

Tja, ik heb haar natuurlijk nog niet zo lang, maar toen we haar gingen bezichtigen (deze foto's) was ze nog niet zolang van haar veulen af en op een nieuwe stal, ze was nogal opgefokt.

Toch heb ik deze foto's wel gebruikt, omdat het heel duidelijk de wat mindere punten weergeeft ipv een mooie foto te nemen die 4 jaar geleden is genomen op de merriekeuring.

Kroonjuweel heb ik bekeken, maar lijkt me niet heel erg geschikt.
Uit het veulenrapport:
Citaat:
De veulens vallen weg achter de schoft en hebben een weke lendenpartij.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:04

LJB schreef:
bambam99 schreef:
Soms wel ja... Lachen Maar als ik kijk naar de eerdere Flemmingh veulens van Tes, zie ik niet zoveel slechts qua bovenlijn. Op de foto's van Hyperion valt me de rug van Tes ook erg mee!

Dan heb je een andere mening dan ik.

viewtopic.php?f=114&t=826525&st=0&sk=t&sd=a&hilit=kroonjuweel

Eeuh, dat topic gaat over Kroonjuweel... heb je mij niet over gehoord, meen ik Knipoog en al zit daar Roemer achter, van Belisar worrik niet blij...

@Myrdal: het is goed dat je deze foto's gebruikt; blijft voor mij vast staan dat deze merrie in topconditie een redelijke rug heeft, waarbij je bij de uiteindelijke hengstenkeuze wel rekening mee moet houden, maar in dit topic wordt er wel heel veel nadruk gelegd op dit mindere punt van je merrie; het is niet 'zomaar' een merrietje...

Bij mijn eigen zoektocht stuitte ik ook weer op Dreamcatcher; maar ik ken er te weinig nakomelingen van om er iets zinnigs over te zeggen... Blijf het een machtig paard vinden. Wie o wie...???

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:12

bambam99 schreef:
Eeuh, dat topic gaat over Kroonjuweel... heb je mij niet over gehoord, meen ik Knipoog en al zit daar Roemer achter, van Belisar worrik niet blij...

@Myrdal: het is goed dat je deze foto's gebruikt; blijft voor mij vast staan dat deze merrie in topconditie een redelijke rug heeft, waarbij je bij de uiteindelijke hengstenkeuze wel rekening mee moet houden, maar in dit topic wordt er wel heel veel nadruk gelegd op dit mindere punt van je merrie; het is niet 'zomaar' een merrietje...

Bij mijn eigen zoektocht stuitte ik ook weer op Dreamcatcher; maar ik ken er te weinig nakomelingen van om er iets zinnigs over te zeggen... Blijf het een machtig paard vinden. Wie o wie...???

Klopt was een reactie op een ander Pling

Met mijn reacties is het zeker niet de bedoeling om het idee op te wekken dat het een heel slecht dier is. Dit neemt echter niet weg dat een ketting net zo sterk is als de zwakste schakel. Om deze reden zou ik er bij de hengstkeuze zeker proberen dit niet te verankeren.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:08

Okay! Ik begin ook niet voor niks over Roemer - bloed... Knipoog

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 20:41

Ben blij dat jullie meedenken en deze merrie is ook bedoeld voor de fok, ik wil proberen de merrielijn te verbeteren. En aangezien ik nog maar een beginnend fokker ben, kan ik alle hulp goed gebruiken.
Daarom fok ik bewust ook niet meer met mijn andere merrie, die komt niet uit een super merrielijn, zelf geen predikaten oid. Over het veulen dat ze heeft gehad ben ik uitermate tevreden, daar heb ik zo te zien wel haar slechtere punten mee verbeterd.

En dus heb ik Tes aangeschaft, een merrie met al predikaten. Daarom denk ik LJB ook echt niet dat je denkt dat dit een slechte merrie is. Haar predikaten spreken voor zich. Ster ok, maar voorlopig keur en naar de NMK geweest, dan kan het nooit een slechte merrie zijn. Ook heeft er nog een stukje over haar gestaan als veulen in de Paardenkrant. Kreeg ik van de vorige eigenaren erbij, erg leuk.

Ben zelf erg nieuwsgierig naar het veulen van Voice volgend jaar. Het lijkt mij een goede combinatie, ook de beweegredenen van hun om voor deze hengst te kiezen.

Wat trouwens ook een klein aandachtspuntje is, is haar karakter. Ze is heel erg lief, maar wel een wat nerveus, snel opgewonden type. Daar hoeft van mij geen hete hengst op, dat brengt Tes al genoeg mee.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:31

Tes ken ik!

Zou inderdaad een hengst zoeken met een ongecompliceerd, nuchter karakter.

Wat te denken van Dreamcatcher of Lord Leatherdale. Een uitstap naar Dayano zou ik met deze merrie ook wel aandurven.

Succes met de fokkerij, het is een bijzondere merrie!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 16:06

Wat leuk dat je Tes kent, waar ken je haar van? Ook van Hyperion?

Hed de hengsten nagekeken, maar Dayano, daar zit weer Ramiro in, dus dat doe ik maar niet. Dreamcatcher kon nog wel eens interessant zijn!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:39

Ik heb zelf een kind van Jazz maar zou die hengst niet zo snel weer kiezen...

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:32

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:28

bambam99 schreef:
... Rugverbeteraars zitten ook in de Roemer-hoek, maar kan effe niet een hengst bedenken... help Lachen

Ik denk dus meteen aan Rousseau ! Haha!
....maar dat kan dus niet ....of wel ?...wat vind jij Ceasario ,(en anderen)zou jij het aandurven? Verward

Montevani vind ik ook wel aansprekend ,alhoewel er niet echt veel info beschikbaar is

http://www.watermolen.net/watermolen200 ... ovani.html

en hmmm, Contango (bloed) geeft in elk geval een sterke bovenlijn...met zijn zonen Maestro en Citango en kl zonen Westenwind en Tango.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 11:59

Haha, ik durf Rousseau niet aan hoor. Tes is al pittig genoeg en dan nog zo'n inteelt op Ferro, nee laten we dat maar niet doen Knipoog

Wel fijn dat je meedenkt Ja

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:21

amaze schreef:
Mantovani vind ik ook wel aansprekend ,alhoewel er niet echt veel info beschikbaar is

Handig als je hengstenboekjes bewaard:

2002
Mantovani is een zoon van de internationaal springende Franse henst Quattro (Qredo de Paulstra - Galoubet A - Almé) Moeder Brieka leverde in combinatie met Voltaire ook de goedgekeurde hengsten Iron en Guido. Uit deze bekende Gelderse familie komen ook de KWPN goedgekeurde hengsten Boston, Dublin en Obrecht. Mantovani valt op door zijn schitterende exterieur en fantastische bewegingen. De kinderen uit de eerste beperkte jaargang (10 dekkingen) doen het extreem goed: Relelaleen stamboekopname 90 punten exterieur, 85 punten springen, 78 punten vrij bewegen. Na haar EPTM-test maakt ze aanspraak op het keurschap. Reality stamboekopname 80 punten exterieur, 84 punten vrij bewegen, 5de in de VSN-finale, EPTM-test 80 punten. De zoon van Mantovani Richman is goedgekeurd in Denemarken. Daarnaast zijn reeds 5 veelbelovende dressuurtalenten geëxporteerd. Mantovani is een zeer sterke vererver in zowel exterieur, dressuur en springaanleg. De all-rounder bij uitstek.

2004
Mc'Cartney goedgekeurd in Denemarken

2007

Mantovani's leven kent vele tegenslagen. Geboren uit de eerste jaargang van Quattro was hij een veelbelovende, hoogbenige, elegante jonge hengst. Moeder Brieka bracht in combinatie met Voltaire ook de goedgekeurde hengsten Iron en Guido en vader Quattro in onder meer bekend van Oliver Q, Quando Quando en Much Ado.
Aangewezen voor Ermelo kreeg Mantovani daar niet de credits die hij verdiende. In Denemarken was de keuringscommissie wel lovend over hem, liep hij een goede test en kreeg een goede start.
Uit zijn eerste jaargangen werden direct twee hengsten gekeurd.
Mantovani bracht ook vele goede merries. Een spoedcursus springen bracht hem veel ellende en blessureleed. Zo kwam hij terug naar Nederland, waar hij enkele jaren ter dekking stond, maar weinig belangstelling kreeg van de fokkers. Nu zijn nakomelingen doorbreken in de sport trekt de vraag weer aan!
Er is nog voldoende diepvriessperma van Mantovani beschikbaar voor de liefhebber.

Haha! ik heb geen aandelen in de hengst, maar het lijkt mij goed te passen vandaar deze informatie.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:49

Kon zo maar passen... Knipoog
Is er iets bekend over het karakter van Mantovani? TS geeft vaak aan dat dit belangrijk is bij deze merrie. Meen me te herinneren dat Julana v. Fresco (oma en ook moeder van Obrecht) nou niet bepaald een lekkertje was... Volle broer van moeder Brieka ken ik ook, dat was een etterbak als hengst, eenmaal ruin viel het wel mee, maar toch...

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:22

bambam99 schreef:
Kon zo maar passen... Knipoog
Is er iets bekend over het karakter van Mantovani? TS geeft vaak aan dat dit belangrijk is bij deze merrie. Meen me te herinneren dat Julana v. Fresco (oma en ook moeder van Obrecht) nou niet bepaald een lekkertje was... Volle broer van moeder Brieka ken ik ook, dat was een etterbak als hengst, eenmaal ruin viel het wel mee, maar toch...

Weet ik niet

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:25

Myrdal schreef:
Wat leuk dat je Tes kent, waar ken je haar van? Ook van Hyperion?

Hed de hengsten nagekeken, maar Dayano, daar zit weer Ramiro in, dus dat doe ik maar niet. Dreamcatcher kon nog wel eens interessant zijn!

Ja, ken haar inderdaad van Hyperion. Ben daar om een veulen wezen kijken en heb Tes dus live gezien. Goed paard. Je schrijft verder in het topic Rousseau te willen mijden, geven wel fijne karakters hoor, maar ja 2x Ferro, ik weet ook niet hoe dat uit gaat pakken. Is Uphill niet iets? Liep gister in Emmeloord zijn 1ste ZZ -L, gelijk met winst, wat een fijn paard zeg! Het is jammer dat ik hem niet kan gebruiken (Uphill met vader Oscar zit weer Farn achter en dat zit al 2x in mijn merrie.)
Wat ik je nog als tip mee kan geven; in december zijn er weer de 1ste bezichtigingsrondes van de 2,5 jarige hengsten. Je kunt daar eens gaan kijken. De hengsten worden per vader gepresenteerd en dit kan toch een goede indruk geven van wat de hengst wel en niet vereft. Ook kun je dan al iets van het karakter zien. Rustig/heet/opstandig of niet.
Veel succes in ieder geval!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 13:59

Lijkt me idd handig om even in Ermelo te gaan kijken.

Wat betreft karakter: Tes is een ontzettend lief paard, zit geen greintje kwaad in, alleen ze is extreem sensibel, erg snel nerveus en opgewonden. Nou is dat voor mij geen probleem, heb er nog zo 1 op stal staan in iets mindere mate, maar ja, die heb ik al 10 jaar en is dus al aardig rustiger geworden, maar het lijkt me geen karaktereigenschap die nog eens versterkt moet worden.

Ik vind zelf Oscar een geweldige hengst, heb hem ook al eens op stal bewonderd omdat ik toen op zoek was naar een hengst voor mijn andere merrie.

Mantovani staat iig op het lijstje!

Wat denken jullie van Dreamcatcher?

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:07

LJB schreef:
amaze schreef:
Mantovani vind ik ook wel aansprekend ,alhoewel er niet echt veel info beschikbaar is

Handig als je hengstenboekjes bewaard:

2002
Mantovani is een zoon van de internationaal springende Franse henst Quattro (Qredo de Paulstra - Galoubet A - Almé) Moeder Brieka leverde in combinatie met Voltaire ook de goedgekeurde hengsten Iron en Guido. Uit deze bekende Gelderse familie komen ook de KWPN goedgekeurde hengsten Boston, Dublin en Obrecht. Mantovani valt op door zijn schitterende exterieur en fantastische bewegingen. De kinderen uit de eerste beperkte jaargang (10 dekkingen) doen het extreem goed: Relelaleen stamboekopname 90 punten exterieur, 85 punten springen, 78 punten vrij bewegen. Na haar EPTM-test maakt ze aanspraak op het keurschap. Reality stamboekopname 80 punten exterieur, 84 punten vrij bewegen, 5de in de VSN-finale, EPTM-test 80 punten. De zoon van Mantovani Richman is goedgekeurd in Denemarken. Daarnaast zijn reeds 5 veelbelovende dressuurtalenten geëxporteerd. Mantovani is een zeer sterke vererver in zowel exterieur, dressuur en springaanleg. De all-rounder bij uitstek.

2004
Mc'Cartney goedgekeurd in Denemarken

2007

Mantovani's leven kent vele tegenslagen. Geboren uit de eerste jaargang van Quattro was hij een veelbelovende, hoogbenige, elegante jonge hengst. Moeder Brieka bracht in combinatie met Voltaire ook de goedgekeurde hengsten Iron en Guido en vader Quattro in onder meer bekend van Oliver Q, Quando Quando en Much Ado.
Aangewezen voor Ermelo kreeg Mantovani daar niet de credits die hij verdiende. In Denemarken was de keuringscommissie wel lovend over hem, liep hij een goede test en kreeg een goede start.
Uit zijn eerste jaargangen werden direct twee hengsten gekeurd.
Mantovani bracht ook vele goede merries. Een spoedcursus springen bracht hem veel ellende en blessureleed. Zo kwam hij terug naar Nederland, waar hij enkele jaren ter dekking stond, maar weinig belangstelling kreeg van de fokkers. Nu zijn nakomelingen doorbreken in de sport trekt de vraag weer aan!
Er is nog voldoende diepvriessperma van Mantovani beschikbaar voor de liefhebber.

Haha! ik heb geen aandelen in de hengst, maar het lijkt mij goed te passen vandaar deze informatie.

Wat voor blessures?

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:09

Quazzle schreef:
Wat voor blessures?
Volgens mij kapotte kroonranden/hoeven, maar weet het niet zeker