[H][KWPN] Wellicht laatste kans, welke hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [H][KWPN] Wellicht laatste kans, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:03

Dat is idd waar, een ander stamboek is als je meer wil weten over de afstammingen niet altijd handig omdat bij sommigen niet aan afstammelingen keuringen word gedaan.
Je moet dan een hoop zelf uitzoeken wat betreft de nakomelingen van een bepaalde hengst.
WV Saron is een mooie hengst maar vind ik niet echt echt Gelders lijken.
Wat vind je eigenlijk van Erik T? hij heeft een heel mooi klasiek type
( Bloos mischien dat je hem te zwaar vind)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:07

Ik ga geen groninger op zo'n goede rijpaardmerrie zetten, als is Erik T wel 1 van de betere. Maar dan heb ik bovendien helemaal nergens papier van.
Saron heeft wel degelijk gelders type, hij is klassiek gebouwd. Ik wil zijn video zien en er worden enkele veulens van hem verwacht bij het NeWP, die wil ik ook nog bekijken. Ik hoop stiekum dat ze hem nog eens bij het KWPN aanbieden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:19

Al met al begrijp ik dat je een springhengst wilt met uitmuntend rustig karakter én bijzonder goede beweging die in Nederland gekeurd is, zodat er info over de nakomelingen bekend is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:47

Als je het uitmundend en bijzonder weglaat, dat vind ik namelijk wat overdreven van je, is dat idd wat ik zoek. En er zijn meerdere goede opties, ze worden in dit topic alleen door niemand genoemd. Maar ik heb al ondervonden dat je op bokt beter een topic kan plaatsen voor een dressuurhengst.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:58

Nou ja... je zegt zelf op de vorige pagina dat je een bewegingswonder wilt met een goed karakter.... uit een springhengst. Dus dat uitmuntend en bijzonder vind ik niet overdreven.... als dat wel het geval is, wil je toch geen bewegingswonder.

Ik ben benieuwd welke hengsten jij als optie ziet voor die vier kwaliteiten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:29

Ik quote daar Ilegra, die sugerreerde dat je beter een braaf paard kan hebben dan een bewegingswonder, maar ik vind dat ieder paard, hoe ze ook gefokt zijn, goed moet kunnen bewegen en braaf moet zijn, niet of of. Dat kan deze merrie ook en daar wil ik zeker niet mee achteruit boeren.

Maar Aimee, wat is het punt waar je heen wilt in dit topic? Behalve je suggestie's, dressuurhengsten op een springgefokte merrie en Weyden die je in bijna ieder topic over hengstenkeuze noemt, heb ik nog geen serieuze bijdrage van je gezien, had ik wel verwacht gezien het feit je zo kritisch bent op mijn ideen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:35

Waar zie je dat ik kritisch ben op je ideeën? Ik stel je gewoon vragen.... zodat het wellicht duidelijker wordt welke hengsten jij wèl geschikt acht.... die noem je immers niet, dus daar kan ik ook niet kritisch op zijn.

Verder noem ik Weyden voor de merries waarvan ik denk dat het zou kunnen, is mijn goed recht om in dergelijke topics te reageren. Zijn zat andere mensen die telkens met dezelfde hengst komen.... veel meer dan ik nog.

Verder zijn mijn vragen hartstikke serieus.... een betere bijdrage dan alle dressuurhengsten die genoemd zijn, lijkt mij. Door vragen te beantwoorden, is het immers mogelijk om dichter bij de oplossing te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:22

[***] schreef:
Ik ga geen groninger op zo'n goede rijpaardmerrie zetten, als is Erik T wel 1 van de betere. Maar dan heb ik bovendien helemaal nergens papier van.
Saron heeft wel degelijk gelders type, hij is klassiek gebouwd. Ik wil zijn video zien en er worden enkele veulens van hem verwacht bij het NeWP, die wil ik ook nog bekijken. Ik hoop stiekum dat ze hem nog eens bij het KWPN aanbieden.

Had ik wel verwacht maar okay Erik T is idd wel 1 van de betere maar ook 1 van de lichtere.
Snap niet wat je bedoeld met dat je dan helemaal geen papieren hebt want WV Saron en Erik T zitten in het zelfde stamboek.
WV Saron heeft idd wel wat oud bloed maar of dit klassiek is en zijn type klassiek hmmmm meningen verschillen.
Maar dat terzijde ik vind de hengst wel bij je merrie passen zeker aangezien je ook springgenen wil.

[***] schreef:
Ik quote daar [paard], die sugerreerde dat je beter een braaf paard kan hebben dan een bewegingswonder, maar ik vind dat ieder paard, hoe ze ook gefokt zijn, goed moet kunnen bewegen en braaf moet zijn, niet of of. Dat kan deze merrie ook en daar wil ik zeker niet mee achteruit boeren.

Verward ik sugureerde niets dacht ik zo.
In mijn ogen heb je de gewone bewegende paarden ( 3e en 4e premies etc), de goed bewegende paarden (1e en 2e premies) en de bewegingswonders (de kampioenen)
Je kan best een goed bewegend paard hebben met een goed karakter maar beweginswonders met een goed karakter zijn toch wel wat zeldzamer.
Je hoort maar al te vaak dat een paard super geweldig kan bewegen maar een KL**e karakter heeft.

Aan wat voor hengsten zat je zelf te denken w.b.t. de rijpaard springgerichte hengsten?
Bij de Gelderse kan ik alleen Parcifal en Vitens bedenken, bij het NeWp WV Saron maar bij de richting rijpaarden word het toch aardig pittig.
Wil je een hengst waar nog wel wat oud bloed in zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:53

[***] schreef:
Omdat de merrie zelf vrij klassiek is wil ik of weer een gelderse hengst om dat type terug te fokken, of een springhengst die zo veredeld dat de nakomeling niet meer klassiek is, maar dan wel een brave...

Ik heb alle info wel gegeven dacht ik zo aan het begin van het topic.

Je mening over een kl*te karakter en goed bewegen kan ik niet met je delen. Ik heb een nationaal veulenkampioen op stal staan die bovengemiddeld beweegt en toch superbraaf is. Ik zou niet weten waarom goed bewegen en het hebben van een rotkarakter samen zouden gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:18

Om even een antwoord op je vraag te geven.
Die conclussie trek ik aan de hand van mijn ervaring binnen de tuigpaarden wereld.
Er zijn een aantal tuigpaarden die echt super mooi bewegen echt gaan zitten tijdens het showen.
Maar braaf zijn ze allerminst okay Cees v/d Maat kan er mee omgaan of mannen als Wim Cazemier etc. maar de doorsnee recreant niet.
We hebben zelf een merrie gehad van Renovo, een geweldige fokmerrie en super lopen maar haar voor een wagen zetten was niet veilig.
Daarnaast heb ik op mijn vorige pension stal (stal Henco, Ureterp)genoeg rijpaarden gezien die ook super mooi konden lopen echt veel en veel beter dan mijn [paard] zou kunnen.
En alleen Henny kon er mee overweg.
Vandaar mijn conclussie, ik heb trouwens niet gezegt dat een paard dat goed beweegt altijd een Kl**e karakter heeft Bloos (ik ben het alleen tegen gekomen)

Citaat:
Omdat de merrie zelf vrij klassiek is wil ik of weer een gelderse hengst om dat type terug te fokken, of een springhengst die zo veredeld dat de nakomeling niet meer klassiek is, maar dan wel een brave...

Had ik over het hoofd gezien.
Wat vind je van FURORE? hij geeft een fijn karakter, souplesse en werkwilligheid door.
Hij komt uit de Loma stam en geeft goede springers.
Mijn zusje heeft stage gelopen bij de Eloma hoeve waar hij ter dekking staat en ze vertelde me dat het hele brave hengst is om mee te werken.
Ook zijn nakomelingen waarvan er een aantal op Eloma hoeve staan zijn braaf en hebben een werkbaar karakter.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 08:59

lucas03 schreef:
wood schreef:
of een hengst als fighting Alpha? Geeft super springpaarden en goede bewegers. Veredelt veel, en is wel gefokt uit een der beste Nederlandse merriestammen. Hijzelf is Landjonker - Farn - Amor.
Je kan hem vinden op bagoniebos.com of op de site van Lars Nieberg.

Fruhling (landjonker) geeft niet echt overdreven brave karakters door Knipoog en Amor klinkt ook niet erg braaf! Wel een leuke hengst maar niet als je braaf wilt fokken lijkt mij.

Ik heb de moeder op mijn vrachtwagen en op stal gehad. Huilen
Zorg maar dat je merrie een braaf karakter heeft. Knipoog

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:03

Je zou ook nog naar Schweres Warmblut hengsten kunnen kijken. Sabine van mij is ook een volle SW.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:05

Misschien een gokje met Zethar (Parcival x Cabochon)? Ik krijg de IDS altijd wat later van kennissen, en toen ik hem zag met zijn afstamming, moest ik direct aan jouw merrie denken....
qoute IDS; De jonge Parcival beschikt over een goede Gelderse opdruk en heeft veel bot. (..)Bij het vrij springen tijdens de tweede bezichtiging in Ermelo viel de hengst positief op door zijn goed techniek en lichaamsgebruik op de sprong.

Maar ja, wordt hij wel goedgekeurd......? Da's afwachten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:20

Optimist (v Kojak) ken ik een paar fijne allrouders van met een goed karakter! Of wellicht flemmingh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:11

Yootha schreef:
Je zou ook nog naar Schweres Warmblut hengsten kunnen kijken. Sabine van mij is ook een volle SW.

Ik vond Earl wel leuk.

Zethar: dan Vitens, die is al goedgekeurd en positief veulenrapport, en errug braaf. En Cabochon komt uit dezelfde merrielijn, alleen opzich wel ver weg genoeg. Ik vind het Parcival veulen van dit jaar precies op Zethar lijken trouwens.
En Flemmingh, ik heb al een Flemmingh merrieveulen... Ik kom moeilijk weg bij dezelfde bloedlijnen. Wil op zich wel iets zonder Flemmingh of Parcival, maar ben er toch wel van gecharmeerd.
Cantos vind ik een fijne hengst, alleen stekerig voorbeen, en dat heeft de Odermus ook. Sydney is eens geadviseerd voor deze merrie, alleen schijnen de nakomelingen niet zo best te springen. Ik vond Casantos laatst op de HK toch ook wel wat, al vond ik daar als jong paard niet zo veel aan. Ik wacht de video van Saron nog even af.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:40

Er zijn een paar die KI doen Janne.

Afbeelding

Elixier: Elbling x Capitän x Eros, zwart, 166.

Der Rappe Elixier ist in vielen Details seinem Vater Elbling sehr ähnlich. Der Stutenstamm geht auf die bekannte Familienbegründerin Annerose zurück, der weit verbreitet ist. Die Hengste Egner, Eitel, Flacon, Friggo und Glückspilz sind aus diesem Stamm kommend. Mit guten Grundgangarten ausgestattet, begeisterte dieser Rappe zur Körung in Gera viele Anhänger und wurde in seinem 1. Einsatzjahr in Nossen sehr stark frequentiert. Die Leistungsprüfung legte Elixier als Sieger ab und begeisterte die Fahrerwelt durch seine fazinierenden Bewegungen.

Afbeelding

Frieder : Freier x Vasall x Eros, donkerbruin, 160.

Nach vielen Jahren ist es gelungen mit dem Freier-Sohn „Frieder“ einen Vertreter der Friedolf-Linie für die Schwere Warmblutzucht zu sichern. Hengste dieser Linie waren auffällige Typen mit viel Aufsatz und gutem Bewegungspotenzial. Bei viel Körperharmonie und Halsung mit Aufsatz gefällt bei diesem Junghengst die gut konstruierte Hinterhand und das korrekte Fundament. In den Bewegungen überzeugte der Hengst zur Körung 2006 und wurde zum Siegerhengst erklärt. Die Großmutter Exe brachte 11 eingetragene Stuten - darunter 3 Prämienstuten. Im Fahrsport sind Nachlommen dieses Stammes bis Klasse S sehr erfolgreich. Die gekörten Hengste Milano, Edino und Colombo entstammen der Familie des Frieder.

Afbeelding

Lord Brown II: Lord I x Vagand x Capitän, bruin, 164.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:43

Die Frieder is wel heel schweres. Ik ga ze even googlen voor meer foto's. Earl komt niet meer in nl Verdrietig ?

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:45

Ik denk het niet de eerste jaren Janne. Of je moet met je merrie daarheen.

Afbeelding

Euro-Star: Egner x Valerius.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:46

Evt nog aan Corland gedacht? Beweegt fatsoenlijk, nakomelingen springen goed en geeft fijne karakters.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:51

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:30

Een kennis van mij heeft me ooit eens een foto van Rieu gestuurd. Was direct van slag... Hij komt uit de Usiena stam (zie paardenfokken.nl). Ik heb een hele mooie foto van hem maar volgens "mijn album" is die te klein. Deze foto vond ik van hem via google: http://www.groningerpaard.nl/images/Rieu.jpg

Ik ken de hengst verder niet maar hij spreekt mij aan en komt uit een zeer goede stam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:57

Janne; wat vond je van Furore? ik hoorde net van mijn zusje dat hij wel ietsie kleiner fokt dan dat ie zelf is.

Die Frieso op die site van yootha heeft een dosis vers Gelders bloed via Fortissimo.
Welliswaar geen springer (denk ik) maar wel echt klassiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:20

Furore is niet echt een goede vererver wat betreft beweging.

Merrie is 21, dus ik wil wel graag vers sperma, met diepvries wordt prutsen.

Corland heb ik niet eens echt aan gedacht. Wel fijne merrie's van gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:01

Furore geeft best wel goed bewegende nakomelingen, is alleen wel meer gericht op het springen. Geeft ook echte springers. Hij heeft een dressuur index van
Ik denk dat je van een springgericht gefokte hengst ook niet kunt verwachten dat hij uitmuntende beweging versterkt bij een merrie.

Is het dan niet handig dat je een allround hengst kiest inplaats van een springhengst. (in je laatste quote zeg je namelijk of klassiek of een springhengst)
Ben je iig verzekerd van een goede beweging.
Of praat ik nu onzin? Bloos

Citaat:
Naam FW springen Betr% FW dressuur Betr% Lftd. oudste nakomelingen in sport
CORLAND 141 94 99 74 7-9 jr
FURORE 122 90 105 81 10 jr e.o.

O ja Furore heeft diepvries / verzendsperma / vers sperma
Hij springt smorgens en word meteen gebracht bij je thuis en direct geïnsimineerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:02

Ilegra: een allround hengst zal altijd een springhengst zijn, want uit geen enkele dressuurlijn is ooit een springpaard gekomen, andersom wel.

De afstammelingen van Furore laten dit zien in beweging:
Citaat:
De stap varieert van matig tot voldoende. De draf doet enigszins afgepast aan. De bewegingsvorm achter is goed, maar zou krachtiger kunnen zijn, terwijl ook de schoudervrijheid beperkt blijft. In draf bleken de veulens de neiging te hebben om zich vast te houden in de bovenlijn.

Ik heb er ook de nodige gezien, en behalve dat ze mooie koppies hebben was ik er niet zo kapot van.