[EH] KWPN merrie, Wie durft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [EH] KWPN merrie, Wie durft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:53

Toevallig is idd een hele mooie hengst, de is moeder Mona dit is een dochter van Walser en dat is weer een zoon van Rentmeester.
Rentmeester is ook de vader van Allegro. Verward is dat niet te nauw verwant? (lijkt mij wel)

We durven het niet meer aan om met een te verwante hengst te gaan dekken omdat we in het verleden dit ook hebben gedaan met onze Renovo merrie die hebben we laten dekken door Gibralta (waarvan de opa Renovo was) het veulen bleek een bloed ziekte hebben en we hebben toe laten onderzoeken wat dit nu precies in hield en het bleek dat het kwam door dat merrie en hengst te nauw verwant waren.
Natuurlijk is het ook vaak goed gegaan met veel inteelt producten maar wij durven het niet meer aan.

Toevallig vind ik heel mooi en kleur heeft hij dus ook mee zitten, hij staat ook ter dekking bij het I.H.W.
Afbeelding

Om even uit te leggen dat van drachtige merries niet bij ruinen kunnen staan, ik wil geen discussie hier over op waaien hoor Haha! .
Het is iets wat ik heb begrepen van de veearts, hij zei dat het beter is van niet omdat drachtige merries gevoelig zijn voor stress en drukte.
En er was nog iets maar dat weet ik zo niet meer ik zal het nog eens navragen en dan laat ik het weten.
Wat ik wel weet is dat veel hengstenhouders alle drachtige merries appart houden van de ruinen.
De ruinen waar mijn merrie toen bij stond hadden nog al last van niet verdwenen hengsten gevoelens.

Mijn vader heeft de foto van koss gezien, hij vind hem te fijn, maar de merrie die er voor stond vond hij wel leuk, best peerd zei die. Haha!
Je kunt idd zien dat hij wat schraal is maar dat is niet zo heel vreemd als je het zo druk hebt met dekken en hij is ook al wat ouder toch? 14 jaar toch?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:13

Koss te fijn? Ik denk dat koss in combi met deze merrie een stevig peerd zal produceren.

Bellafigura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:15

Ilegra schreef:
Toevallig is idd een hele mooie hengst, de is moeder Mona dit is een dochter van Walser en dat is weer een zoon van Rentmeester.
Rentmeester is ook de vader van Allegro. Verward is dat niet te nauw verwant? (lijkt mij wel)
Toevallig vind ik heel mooi en kleur heeft hij dus ook mee zitten, hij staat ook ter dekking bij het I.H.W.

Je weet alles al over Toevallig!! Haha! Ik denk dat het kwa verwantschap wel zou kunnen, maar als je er slechte ervaringen mee hebt, moet je het maar niet doen. Het kan nog gekker: toen Dais een jaar of drie, vier was, ben ik bij Fortissimo wezen kijken die toen op een dekstation in Houtighehage stond (hoop dat ik het zo goed spel). Kreeg ik de opmerking: Wil je haar niet door F. laten dekken? Dacht het niet! Haar eigen vader! Maar het schijnt in de tuigpaardenwereld nog wel eens voor te komen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:20

In de tuigpaardenwereld heel veel ja. Bij de gelderse verkooppresentatie was ook een Ahoy x Ahoy weet ik nog. Misschien voor gebruik wel leuk, maar voor de fokkerij gezien waardeloos vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:30

Ja in de tuigpaarden wereld is het idd zorgwekkend wat betreft de inteelt.
Nu word eigenlijk ook weer veel met Manno gedekt dus het blijft een cirkel.

Bij de Gelderse hengsten is ook sprake van inteelt met Oregon net als bij de tuigers alleen zit de inteelt wat verder terug in de afstamming.

Rubus b telt wel 6x Oregon in zijn afstamming, gevolgd door Nickson die 5x Oregon in de afstamming heeft vervolgens Galant met 4x Oregon en daarna Vitens met 3x Oregon.
Ahoy, Bazuin, Lauwrentz en Parcival hebben 2x Oregon.
Sirius en Zichem hebben 2x Amor in de afstamming.
Alleen Koss, Elegant en Walser zijn inteelt vrij.
De meningen kunnen natuurlijk ook verdeeld zijn wat betreft inteelt iemand kan vader x dochter of moeder x zoon inteelt vinden en opa x kleindochter niet meer terwijl de ander zelfs neef x nicht al inteelt vind.

[paard] heeft ook vaak het Oregon in de afstamming en dat is ook wel 1 van de redens waarom ik uitwijk naar een hengst die geen Oregon bloed voert.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 06:00

Ilegra schreef:
Alleen Koss, Elegant en Walser zijn inteelt vrij.

En Upperville... Knipoog

Koss is idd 14. Vind je dat al oud?? Hij zal je merrie idd wel wat verluxen. Hij geeft minder schoft, luxere koppies en hard beenwerk mee. En geen zwart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:00

14 jaar is eigenlijk niet oud nee....maar sommige dekhengsten die de 12 zijn gepasseerd en die veel dekken moet je wel meer in conditie houden dan jongere hengsten. Lijkt me hoor.
Dekken lijkt me zeer zeer intensieve arbeid Haha!

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:14

Via KI dekken zal best minder arbeidsintensief zijn, aan de andere kant loopt 'ie er niet bij in de sport en dekt 'ie ook geen 200 merries per jaar zoals sommige RP's. Volgens mij dekt 'ie trouwens dit jaar via KI, vorig jaar was het nog wel natuurlijk (zoals op de foto).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:21

KI is idd minder intensief omdat het reizen dan niet meer hoeft maar het springen op de phantoom kost ook energie lijkt me. Zeker als ze zo heerlijk opgewonden zijn Haha!

Ik heb met mijn vader overlegd en ik denk dat we er uit zijn het word of Mats (Als natuurlijk dekken geen probleem is), Orbaldo II en ook een kanshebber is Onno S.

Mats
Afbeelding
Afbeelding

Onno S
Afbeelding
Afbeelding

Orbaldo II
Afbeelding
Afbeelding

Welke hengst zouden jullie doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:38

Ik vind dat Orbaldo van deze hengsten de beste beweging heeft en hij laat zich ook nog eens leuk zien in de sport.
Hij is geplaatst voor de regiokampioenschappen M2 dressuur en Z startgerechtigd, bovendien heeft Kim hem daar in een relatief korte tijd naar toe weten te rijden.
Ook zijn karakter spreekt me aan.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:02

Met 1 sprong op het fantoom kunnen ze meer porties fabriceren, dat scheelt wel wat klussen voor de hengst. Bij de natuurlijk dekkende hengsten komen veel merriehouders toch met hun merrie langs bij de hengst, hebben wij 2 jaar terug ook gedaan dus niet voor iedere klus hoeft de hengst te reizen. Maar de combi (veel) dekken en (top)sport lijkt me best zwaar voor de hengsten, of het nou met KI is of niet.

Ik denk dat ik Orbaldo II ook het interessantst zou vinden, mede door zijn eigen sportprestatie, krijg je ook veel info over z'n karakter uit mee. Ook op de foto spreekt hij me (in beweging) het meeste aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:24

Bij mij in de buurt lopen veel Onno's omdat ie hier een dekseizoen gestaan heeft(volgend jaar komt ie weer! Joepie!)
Ik kan niet anders zeggen dan dat hij bovengemiddeld bewegende nakomelingen geeft met goed type. Aan de hengst zie ik het niet af, maar op basis van zijn nakomelingen wil ik ook wel een keer met Onno dekken.

Wat voor papier zit er bij Orbaldo II?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:18

Zie voor afstamming Orbaldo II bij deze link http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=68335
Hij is een zoon van Onno S.
Onno geeft idd goede nakomelingen want de goedgekeurde luctor van zeelandia is ook een zoon van hem.
Zijn kleine maat geeft iig niet altijd door wanneer hij gekruist word met Gelders of Tuiger, Onan is namelijk een behoorlijk paard om te zien en Oliene ook een nakomeling van hem ook.
Het zijn overigens heb ik begrepen ook laat bloeiers.

We twijvelen nog steeds tussen deze drie hengsten.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:47

Hee hee

Ik heb het topic een beetje in de gaten gehouden en vind het leuk om te lezen hoeveel hengste n de revue al gepasseerd zijn.

Gezien de wensen van je vader denk ik dat je inderdaad bij het Groninger ras uitkomt.
Heb alleen een vraagje: Je wilt ET doen. Ik heb altijd begrepen dat dit alleen met KI kan... Nu denk ik dat Kim daar wel voor te vragen is, maar Frans wil het pertinent niet volgens mij en Onno dekt ook natuurlijk (en staat tegenwoordig niet zo dichtbij...)
Ik denk dat misschien ook factoren zijn waar je rekening mee moet houden...
En wat vind je trouwens van Bartus (v. Bascal) dan? Hij heeft uit mijn zwarte merrie een bruin veulen gegeven, maar Zwarteveen had van hem een zwart veulen uit een bruine merrie.
Hij dekt KI en staat bij Post in Groningen. Ik vind hem mooie veulens met goede bewegingen geven.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:10

Bartus is idd een goeie optie zeker als Mats afvalt.
hij is mooi gebouwd en qua type zeker niet onaardig.
Hij staat dicht bij dus dat is +punt.
Wat is zijn beweging en weet jij ook wat voor beweging hij door geeft, hij moet zo wie zo [paard] haar beweging verbeteren want die kan zeker wat ruimer.

Volgens mij is idd alleen KI mogelijk, maar daar ga ik even verder over informeren.
Het lijkt mij zo gaaf een veulen van [paard], zal alleen wel even wat extra draagmoeders moeten vinden die iig bekend staan als zeer vruchtbaar.
Als je nog een merrie weet geef dan maar een seintje.

Er is best veel keus bij het Groninger paard want Extase had ik ook al bekeken en die lijkt mij eigenlijk ook wel intressant zeker omdat daar ook weer Experiment achter zit. Alleen weet ik niet of die ook KI dekt.

Het is best moeilijk hoor een leuke hengst uit te zoeken.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:20

Ilegra schreef:

Ik kwam Toevallig bij ons in de kring weleens tegen op wedstrijden, leuke hengst maar wát een dondersteen zeg, tot op het gevaarlijke af. Stond gerust zomaar kaarsrecht overeind, meid die erop zat leek 'm niet echt aan durven te pakken (of juist express niet om escalatie te vermijden op vreemd terrein), man langs de kant met zweep om 'm als 't moest voorwaarts te houden en beugelriem ging pas van z'n hals af vlak voor ze de ring in ging Knipoog

Als 'ie liep ging hij als de brandweer hoor, niks op aan te merken, maar dit gedrag stond mij echt niet aan, ging wat verder dan 'fris, speels, ondeugend' Ja

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:19

Ilegra schreef:
Bartus is idd een goeie optie zeker als Mats afvalt.
hij is mooi gebouwd en qua type zeker niet onaardig.
Hij staat dicht bij dus dat is +punt.
Wat is zijn beweging en weet jij ook wat voor beweging hij door geeft, hij moet zo wie zo Ilegra haar beweging verbeteren want die kan zeker wat ruimer.

Volgens mij is idd alleen KI mogelijk, maar daar ga ik even verder over informeren.Het lijkt mij zo gaaf een veulen van Ilegra, zal alleen wel even wat extra draagmoeders moeten vinden die iig bekend staan als zeer vruchtbaar.
Als je nog een merrie weet geef dan maar een seintje.

Er is best veel keus bij het Groninger paard want Extase had ik ook al bekeken en die lijkt mij eigenlijk ook wel intressant zeker omdat daar ook weer Experiment achter zit. Alleen weet ik niet of die ook KI dekt.

Het is best moeilijk hoor een leuke hengst uit te zoeken.

Beweging van de veulens is voor zover ik ze gezien heb en van mijn eigen veulen kan spreken ZEER GOED!! Helemaal voor een Groninger.

En wat mats aangaat. Ik vind dat een hele mooie, leuke hengst, maar ik vraag mij zeer ernstig af of de eigenaar wel KI wil. Daar komt bij dat de hengst ook nog eens bij Apeldoorn staat. Dan is er niet snel een rietje sprema van beschikbaar wanneer hij alleen voor jouw merrie moet gaan springen...
Van Bartus is altijd wel sperma beschikbaar en bij mijn merrie heeft hij toen 4!! buisjes geïnsimineerd. Bij Hesta ging toen ineens vrij vlot het eitje eraf en Post heeft toen 's avonds Bartus nog laten springen en is om half 1 's nachts nog wezen insimineren. Volgende ochtend was het ei eraf...
Echt fantastisch! Hesta was toen in één keer drachtig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:53

We denken er zo wie zo goed over na, als alleen Ki mogelijk is dan gaan we voor andere hengsten en dan staat Bartus zeker op de favo lijst.
Het gaat mijn vader niet echt puur alleen om een zwarte te fokken, het veulen mag ook wel donker bruin zijn zolang het maar geen vos word want dat is vloeken in de kerk zegt mijn pa als ik die naast een zwart paard zet.

Iig gaat [paard] eerst goed onderzocht worden of haar eitjes nog wel goed zijn.
ze is namelijk al op leeftijd en het kan heel goed zijn dat haar eitjes niet meer goed zijn.
En dan is het gewoon einde verhaal, wel heel erg jammer maar dan is het gewoon niet anders.
Ik hoop dat het anders is want die wens blijft.

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:02

hoi

ik heb het zo allemaal eens even gelezen, en mocht het nu zo zijn dat vriendin van mij een onno nakomeling heeft, waarvan de moeder gelders ( iig in die richting) bloed heeft, met een geweldig karakter.
zij heeft het er zelf altijd over van kijk ook naar het karakter van de hengst.. ( maar dat is eigen keus natuurlijk) nu scheelt het dat je merrie al een goed karakter heeft..

en ik heb een keer mee gemaakt ( helemaal los van deze paarden namen die hier zijn genoemd) dat er een heel lelijk schimmel/vos achtig veulen is geboren uit twee zwarte paarden, het zit dat terug in de generaties en het kan zelfs ook nog wel een generatie overslaan..( of twee..) het gaat er dan om dat het paard de factor draagt..

en over je merrie, ik denk dat onno wel een hele mooie hengst zal zijn, maar die dekt ( zo heb ik gelezen hier boven) niet KI, en anders vind ik mats ook geen verkeerde, alleen die vind ik wel luxer.. en aangezien je merrie ook best lux is.. ( maar dat hoeft niet te zeggen dat je veulentje ook lux wordt ken genoeg gevallen dat het heel anders is dan je hoopt of dacht.. )
ik las hier ook wat terug over de hengst extase, dat vind ik wel een hele mooie hengst (de foto's die ik er van gezien heb..) en ik denk dat het best een hele mooie combi zou zijn.. maar dan moet hij wel KI dekken..

maar goed ik hoop voor je dat het wel kan lukken met ET.. maar vaak met 16 jaar kunnen ze nog best drachtig worden hoor, dat gaat vaak per merrie maar de meesten houden het er mee op bij een jaar of 18/19.. maar ken er ook nog wel een die met 23 een veulen had, nu is dat niet heel best geweest voor die merrie maar het is wel allemaal goed gegaan..( met veulen en geboorte enzo.. merrie die werd best mager daarna maar die is wel weer goed bij getrokken..)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:32

naresha schreef:
en ik heb een keer mee gemaakt ( helemaal los van deze paarden namen die hier zijn genoemd) dat er een heel lelijk schimmel/vos achtig veulen is geboren uit twee zwarte paarden, het zit dat terug in de generaties en het kan zelfs ook nog wel een generatie overslaan..( of twee..) het gaat er dan om dat het paard de factor draagt..
Schimmel kan niet uit 2 niet-schimmelpaarden. Vos wel. Twee zwarte paarden kunnen geen bruine paarden krijgen, omdat ze dat gen niet hebben. Het vosgen kunnen ze 1x hebben (2x niet want dan zijn ze vos Knipoog ) en als dat bij elkaar komt zijn ze vos

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 06:27

Eliene schreef:
@ Majoor: ook uit 2 bruine paarden kan een zwart veulen komen... en andersom... als je het allellenprofiel van de ouders weet kun je zien of er überhaupt zwarte kinderen uit voort kunnen komen. Ook al is jullie merrie zwart, als je een hengst als Koss met AAEe gebruikt krijg je NOOIT een zwart paard en als zowel jullie merrie als de te kiezen vader niet homozygoot voor zwart zijn (dus Ee ipv EE) is de kans op vos ook altijd aanwezig.

Je hebt helemaal gelijk Sammie, hier ging ik de fout in, bedoelde dat uit een bruine en een zwarte ook weer bruin kan komen, uit 2 zwarten natuurlijk nooit (als ze de agouti-allel hebben zouden ze immers zelf ook bruin zijn)... Bloos

Ik denk dat vos nog veel meer generaties kan overslaan, zolang er steeds maar een e ipv E wordt doorgegeven door 1 van de ouders en het veulen krijgt vele generaties later van de andere ouder ook een e kun je raar staan te kijken...

Leeftijd hoeft idd niet altijd een probleem te zijn, mijn merrie werd op d'r 18e en 20e (nu dus) probleemloos drachtig na op d'r 5e haar eerste veulen gehad te hebben. De tweede dus vorig jaar en hopelijk volgend jaar haar derde veulen. Belangrijk is wel om hengsten te gebruiken die goed vruchtbaar zijn, dat maakt alles wat makkelijker.

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:10

Sammie schreef:
naresha schreef:
Schimmel kan niet uit 2 niet-schimmelpaarden. Vos wel. Twee zwarte paarden kunnen geen bruine paarden krijgen, omdat ze dat gen niet hebben. Het vosgen kunnen ze 1x hebben (2x niet want dan zijn ze vos Knipoog ) en als dat bij elkaar komt zijn ze vos

na het was toch echt zo.. maar het was geen witte schimmel maar met zo'n vos kleur er door.. het was iig niet zo mooi.. maar over dat vos gen, als je merrie zwart is, de moeder en vader van je merrie ook maar de vader van de vader is een vos, dan kan daar toch wel een vos uit komen?

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:14

Zoals Sammie al schreef, schimmel kan echt niet als niet 1 van de 2 ouders schimmel is, dan wordt dat allel eenvoudig niet doorgegeven. Als 1 van de ouders zwart is maar ook 1 vosallel heeft (dus Ee is, heterozygoot dus) kan 'ie die e doorgeven en een vos geeft altijd e door: maakt ee = een vos. Voor een vos hoeven de ouders dus niet eens die kleur te hebben om een vosveulen te fabriceren. Wel maakt vos x vos altijd vos omdat beide ouders ee hebben en dus altijd een e doorgeven.

Bedoel jij niet een extreem stekelharige vos? Of iets als roan ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:46

Mijn merrie is zwart, haar vader is zwart, haar moeder is donkerbruin.
De hengst Orbaldo II is zelf zwart en zijn vader is zwart, wat voor kleur de moeder heeft weet ik niet.
We kiezen waarschijnlijk toch wel voor deze hengst, de eigenaresse wil ook wel KI.
Bartus is ook een hele mooie hengst maar ik vind dat OrbaldoII net dat extra heeft wat mijn merrie nodig heeft.

Wat betreft die zwarten en daar een schimmel uit, het kan zijn dat een van de paarden niet zwart was maar zilver appel vos.
Zilver appelvossen lijken zwart maar hebben silver kleurige manen en staart.

[paard] onze andere merrie gaat ook onder de hengst als [paard] haar eitjes toch niet goed blijken, voor haar kiezen we ook OrbaldoII.
[paard] is zelf zwart, haar moeder een vos en haar vader een bruine.
De moeder van [paard] kwam uit een zwarte merrie en een Voshengst.
Voor [paard] is het van belang dat ze gedekt word door een fokzuivere zwarte hengst als wij een zwart veulen willen van haar.
Vorige keer hebben we Mats gebruikt.
Mats is zelf zwart, zijn moeder is zwart en zijn vader is zwart.
Reslutaat [paard] =zwart.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:48

Alvast heel veel succes ermee Ilegra!