Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
corinadrenth schreef:nou, gelderse kunnen ook aardig pittig zijn hoor tegenwoordig.
en met een groninger weet je niet wat je krijgt? ---> robuuste werkwillige paarden met een top karakter.
corinadrenth schreef:ik snap nu wat je bedoeld. maar dat zelfde geld ook ervoor als je er een gelderse erop zet.
Aimee schreef:corinadrenth schreef:ik snap nu wat je bedoeld. maar dat zelfde geld ook ervoor als je er een gelderse erop zet.
Nee, dat geldt niet voor een Gelderse. De merrie komt namelijk uit een Gelderse merrielijn. De grootmoeder is Gelders. Met een Gelderse hengst fok je daar dus op terug en kun je reeds aanwezige eigenschappen versterken. In plaats van dat je nog meer gaat strooien.
Aimee schreef:corinadrenth schreef:ik snap nu wat je bedoeld. maar dat zelfde geld ook ervoor als je er een gelderse erop zet.
Nee, dat geldt niet voor een Gelderse. De merrie komt namelijk uit een Gelderse merrielijn. De grootmoeder is Gelders. Met een Gelderse hengst fok je daar dus op terug en kun je reeds aanwezige eigenschappen versterken. In plaats van dat je nog meer gaat strooien.
Muronia schreef:In Maximus zit ook uitstekend oud kwpn-bloed met Gerlinus-Legaat-Loek als je intentie terugfokken naar een zwaarder type is. Ik zie niet wat een gelderse daar beter in zou moeten doen. Gerlinus staat erom bekend nakomelingen te geven met een goede springtechniek en instelling overigens. Ik proef hier ook een beetje Groningers zijn niet-wat en ik denk niet dat die vlieger (tegenwoordig) opgaat. Ik ervaar zelf hoeveel vraag er naar Groningers is en dat is niet weinig.
Dit staat er overigens los van of je met een merrie met ongelijke voeten moet willen fokken.
Earth schreef:Volgns mij wordt er hier nergens afgegeven op het Groninger ras, sterker nog, ik zou het enkel aanmoedigen om met dit ras te fokken. Echter, als je het 'goed' wilt doen en op kwaliteit wil fokken, dan is het handig om te kijken wat het beste past. Zoals Jan en Aimee aangeven. Dat heeft niks te maken met 'het Groninger ras is niet wat', maar met slim fokken.
Muronia schreef:En wat sluit er in de bloedlijn van een Maximus minder goed aan dan in de bloedlijn van een gelderse hengst als ik vragen mag?
Muronia schreef:En wat sluit er in de bloedlijn van een Maximus minder goed aan dan in de bloedlijn van een gelderse hengst als ik vragen mag?
Aimee schreef:Je bent niet overtuigd omdat je niet snapt hoe fokkerij werkt. Fokken is geen optelsom, het is niet 1 + 1 = 2