Vragen over rietjes veiling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:09

Dank je voor de info

Maar moet je paard op kliniek gestald staan...daar zullen ze niet gratis staan :D

jazzejam

Re: Vragen over rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:23

Plus dat niet elke DA een pakketprijs afspreekt voor DV. Hier dus wel pakket voor vers maar bij DV wordt het per cyclus. Prijs vers pakket ligt rond de prijs van 1 cyclus DV. Dus dan loopt de teller wel op als je een keer vaker moet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:36

jazzejam schreef:
Plus dat niet elke DA een pakketprijs afspreekt voor DV. Hier dus wel pakket voor vers maar bij DV wordt het per cyclus. Prijs vers pakket ligt rond de prijs van 1 cyclus DV. Dus dan loopt de teller wel op als je een keer vaker moet.

Dan doe je toch met vers? DV is niet verplicht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:38

Nee maar die informatie die ze geeft vind ik wel fijn :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:41

DuoPenotti schreef:

Kan, alleen halve info. Met een verspakket heb je wel voorijkosten namelijk. Een goede DA breng je de merrie de ene dag heen voor DV en volgende dag haal je haar weer op. Uiteindelijk is met een kundige DA de prijs van DV in het totaalbeeld lager.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:15

Tja iedereen mag voor zichzelf de berekening maken in zijn of haar situatie. We hebben niet allemaal de zelfde DA :o Hier komen ze namelijk helemaal niet thuis insemineren als je geen opvoelbox hebt. Wat ik overigens begrijp. Dus wij rijden sowieso naar de DA ongeacht dv of vers.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:22

Ik had ook eens diepvries gedaan. Gewoon via de hengstenhouder. 750 euro om het diepvries te kopen. Totaalplaatje iets van 2000 euro lichter en een lege merrie... Ik wil mijn merrie heel graag drachtig hebben van die hengst maar durf het bijna niet nog een keer aan

Kon bij de hengstenhouder overigens voor een klein bedrag een andere hengst uitzoeken. Vers en in 1x drachtig gelukkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:41

DuoPenotti schreef:
Dank je voor de info

Maar moet je paard op kliniek gestald staan...daar zullen ze niet gratis staan :D

Dat is afhankelijk van je veearts of inseminatie station.
Er zijn ook veeartsen die dat gewoon aan huis insemineren

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:43

Dit jaar gaan we bij mijn merrie voor het eerst met KI, wel vers.
Onze da doet merries wel insemineren op stal zonder opvoelbox als ze weet dat ze er echt braaf mee zijn, tenminste vers dan.
Maar ze komt ook op locatie scannen op ei, maar dan betaal je wel voorrijkosten extra.
Alleen moet moest mijn merrie in het verleden wel op de kliniek komen scannen op dracht. Dit omdat ze eerder al een 2ling dracht had en er eentje weg geknepen moest worden. Keer erna had ze veel rijpe eitjes klaar staan om te springen en toen moesten we ook weer op de kliniek komen scannen op dracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:47

janderegelaa schreef:
DuoPenotti schreef:

Kan, alleen halve info. Met een verspakket heb je wel voorijkosten namelijk. Een goede DA breng je de merrie de ene dag heen voor DV en volgende dag haal je haar weer op. Uiteindelijk is met een kundige DA de prijs van DV in het totaalbeeld lager.

Inderdaad.
Ik fok nu al jaren meerdere veulens per jaar en gemiddeld bespaar ik 1.000 euro op de totale kosten van een veulen bij het gebruik van diepvries ten opzichte van vers.

Of je nu vers of diepvries gebruikt het kan natuurlijk altijd een keer tegenzitten. Maar gemiddeld 1.000 euro besparen per veulen vind ik een flinke besparing.
Als het veulen eenmaal geboren is heb je er gelukkig net zoveel plezier van :D

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:46

Hier in 2020 ook een gezond veulen ter wereld van je diepvries, had daarna nog 2 rietjes over en in 2021 weer geprobeerd, helaas pakte het toen niet.
Daarna wel weer op je veiling geboden en er ligt nu nog bij jou sperma wat ik dan nog moet halen voor dit jaar. Maar dat zal wel in Maart worden en dan eind maart hopelijk hengstig en dan kan ze naar de hengstenhouder.
Ik zet het paard niet bij een dierenarts maar echt bij hengstenhouder die zijn eigen merries ook doet en dit scheelt heel veel in de kosten. En hij scant ook nachts gewoon zonder extra voor te rekenen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:10

Ik heb mijn merrie aan huis laten scannen (in de trailer) twee maal daags en zelf geïnsemineerd op een door de DA aangegeven tijdstip. Vervolgens nog een keer laten scannen of het ei weg was. Dus bij mij viel het enorm mee. Merrie was in een keer drachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:52

Spaansepony schreef:
Hier in 2020 ook een gezond veulen ter wereld van je diepvries, had daarna nog 2 rietjes over en in 2021 weer geprobeerd, helaas pakte het toen niet.
Daarna wel weer op je veiling geboden en er ligt nu nog bij jou sperma wat ik dan nog moet halen voor dit jaar. Maar dat zal wel in Maart worden en dan eind maart hopelijk hengstig en dan kan ze naar de hengstenhouder.
Ik zet het paard niet bij een dierenarts maar echt bij hengstenhouder die zijn eigen merries ook doet en dit scheelt heel veel in de kosten. En hij scant ook nachts gewoon zonder extra voor te rekenen.

Super! Dan hoop ik dat het dit jaar weer een mooi resultaat geeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:54

Peppertree schreef:
Ik heb mijn merrie aan huis laten scannen (in de trailer) twee maal daags en zelf geïnsemineerd op een door de DA aangegeven tijdstip. Vervolgens nog een keer laten scannen of het ei weg was. Dus bij mij viel het enorm mee. Merrie was in een keer drachtig.

Top geregeld. Lekker simpel en goed resultaat

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:02

Via welke site kan je die veiling volgen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:04

BVA maar is nu net afgelopen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:21

DuoPenotti schreef:
Heb je bij elke kliniek dat het paard dan gestald moet worden? Of zijn er ook dierenartsen die daarmee aan huis komen?

Ik wil misschien een keer een veulen bij mijn merrie maar reizen/stallen is geen optie.

Met vers komen ze vaker wel aan huis met diepvries wordt meerdere keren per dag gescant ( bij ons 3 keer) om om dicht mogelijk op de eisprpng te zitten
Vers overleefd veel langer en daarom is het moment iets ruimer om het erin te doen

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:22

Wat goed Jeroen dat je het ook op Bokt uitlegt.

Nog steeds jammer dat het bij onze merrie niet is gelukt maar je service en uitleg was erg fijn ondanks dat de dierenarts assistente de rietjes liet vallen in het stikstof en dat even duurde voordat we ze er weer uit konden krijgen en de praktijk het netjes met ons en jou heeft op gelost.

Inmiddels hebben we een prachtige merrie gekregen van Air Jordan Alpha Z.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:22

Lynn_Nikita schreef:
DuoPenotti schreef:
Heb je bij elke kliniek dat het paard dan gestald moet worden? Of zijn er ook dierenartsen die daarmee aan huis komen?

Ik wil misschien een keer een veulen bij mijn merrie maar reizen/stallen is geen optie.

Met vers komen ze vaker wel aan huis met diepvries wordt meerdere keren per dag gescant ( bij ons 3 keer) om om dicht mogelijk op de eisprpng te zitten
Vers overleefd veel langer en daarom is het moment iets ruimer om het erin te doen

Dankjewel.
Had wel een leuke diepvries hengst gezien (geen bva) maar dat valt dus af.

Ja sorry ben echt een complete leek.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:37

Lynn_Nikita schreef:
DuoPenotti schreef:

Diepvries moeten ze ook precies op temperatuur ontdooien en dat gaat lastig op een stal.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:03

janderegelaa schreef:
Diepvries moeten ze ook precies op temperatuur ontdooien en dat gaat lastig op een stal.

Hoezo gaat dat lastig op stal? Warm water, thermometer, klaar?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:20

Hoelang blijft diepvries goed, of is daar geen houdbaarheidsdatum op? Ben een leek dus sorry als het een gekke vraag is :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:44

Peppertree schreef:
janderegelaa schreef:

Hoezo gaat dat lastig op stal? Warm water, thermometer, klaar?

Je simplificeert het proces wel heel erg. Klaar? Nee. Je moet nog rekening houden met ontdooisnelheid van het rietje maar ook met koudeshock als het te koud is op stal. Daarnaast moet je een dryshipper klaarmaken om het sperma in te vervoeren. Kortom, eigenlijk niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:14

Antonius schreef:
Via welke site kan je die veiling volgen?

De veiling is inderdaad net afgelopen, maar als je inlogt op bij BVA kan je het resultaat nog wel zien als je dat interessant vind:
https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... =closed&f=

Eind maart is er weer een nieuwe veiling online bij BVA ik zal tegen die tijd wel een linkje hier in het topic zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:15

Thorn2006 schreef:
Wat goed Jeroen dat je het ook op Bokt uitlegt.

Nog steeds jammer dat het bij onze merrie niet is gelukt maar je service en uitleg was erg fijn ondanks dat de dierenarts assistente de rietjes liet vallen in het stikstof en dat even duurde voordat we ze er weer uit konden krijgen en de praktijk het netjes met ons en jou heeft op gelost.

Inmiddels hebben we een prachtige merrie gekregen van Air Jordan Alpha Z.

Dat moet Tolan R zijn geweest ;)
Inderdaad jammer dat het niet was gelukt want Tolan heeft meestal erg sterk sperma.
Maar een merrie van de kloon van Air Jordan is ook erg leuk!