Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xxx88 schreef:De hengst is veelbelovend maar wel nog jong.
En ik vind dat er een groot verschil zit tussen sport en fokkerij!
Het is niet omdat de hengst uitblinkt in iets dat hij dit ook doorgeeft.
De andere hengsten zijn meer bewezen verervers.
Wat niet wegneemt dat duplexx een goed paard is en zeker de overweging waard is.
jforrez schreef:merelhof schreef:Voor duplexx moet je even bij het holsteiner verband kijken. Hij is daar net gekeurd. Heeft al goed gelopen in eventing en Heraldik erbij is heel interessant om wat bloed toe te voegen zonder de springkwaliteit te verliezen.
Super interessante hengst qua afstamming! Maar helaas vind ik ook bij Holsteiner Verband niks terug, behalve dat hij in Januari goedgekeurd is.
Ik vind van hem 1 fimpje, waarin ik vind dat hij niet super veel springtechniek heeft. Hij springt nogal zuinig.
https://www.youtube.com/watch?v=Z_4NsbPB-Ac
merelhof schreef:Wat je bij deze wel doet
Earth schreef:merelhof schreef:Wat je bij deze wel doet
![]()
Inderdaad Ben. Je hebt een vrij uitgesproken mening op basis van 1 filmpje
Ik vind de hengst juist fijn springen. Heel lichtvoetig, simpel. Het staat ook niet hoog, je wilt ze juist zuinig hebben. Vooral in een cross. Als ze alles met 40 cm lucht springen, haal je de finish niet.
Earth schreef:merelhof schreef:Wat je bij deze wel doet
![]()
Inderdaad Ben. Je hebt een vrij uitgesproken mening op basis van 1 filmpje
Ik vind de hengst juist fijn springen. Heel lichtvoetig, simpel. Het staat ook niet hoog, je wilt ze juist zuinig hebben. Vooral in een cross. Als ze alles met 40 cm lucht springen, haal je de finish niet.
Lightninggg schreef:Verder wil ik Qanthago van 't huka aanraden, een jonge Kannan x Carthago hengst. Laat hele fijne dingen zien op jumping en kan lekker bewegen. Ik ga dit jaar wellicht Chubakko of Qanthago gebruiken voor mijn merrie
jforrez schreef:Lightninggg schreef:Verder wil ik Qanthago van 't huka aanraden, een jonge Kannan x Carthago hengst. Laat hele fijne dingen zien op jumping en kan lekker bewegen. Ik ga dit jaar wellicht Chubakko of Qanthago gebruiken voor mijn merrie
Qanthago heeft als vader idd Kannan. Mijn dierenarts zei dat die veel bloed nodig heeft, en laat dat net zijn wat mijn merrie mist.
Hebben jullie ook die ervaring van Kannan?
ShaNel16 schreef:Ik heb er geen verstand van dus alsjeblieft geen afkrakend kritiek maar wat ik een gave hengst vind om te zien is H-ekwador (volbloed hengst, goedgekeurd door KWPN)
Is een dressuurpaard maar met springbloed en geeft eventing veulens.
Mocht je er toch geen eventer eruit halen dan misschien wel een leuk dressuurpaard voor jezelf?
Nogmaals heb ik geen verstand van zaken en/ of het qua lijnen en bouw etc erbij past. maar ik wilde hem toch even op opperen voor het geval dat...
In iedergeval veel succes en mocht je een dracht topic plaatsen dan zal ik hem stilletjes meelezen
ShaNel16 schreef:Ik heb er geen verstand van dus alsjeblieft geen afkrakend kritiek maar wat ik een gave hengst vind om te zien is H-ekwador (volbloed hengst, goedgekeurd door KWPN)
Mocht je er toch geen eventer eruit halen dan misschien wel een leuk dressuurpaard voor jezelf?
Nogmaals heb ik geen verstand van zaken en/ of het qua lijnen en bouw etc erbij past. maar ik wilde hem toch even op opperen voor het geval dat...
In iedergeval veel succes en mocht je een dracht topic plaatsen dan zal ik hem stilletjes meelezen
janderegelaa schreef:ShaNel16 schreef:Ik heb er geen verstand van dus alsjeblieft geen afkrakend kritiek maar wat ik een gave hengst vind om te zien is H-ekwador (volbloed hengst, goedgekeurd door KWPN)
Om te zien inderdaad gave hengst maar daar stopt het in mijn ogen. In die paar jaren maar 38 veulens, geen afstammelingenrapport. En wat ik zelf gezien heb aan veulens heeft op mij geen indruk gemaakt.
jforrez schreef:ShaNel16 schreef:Ik heb er geen verstand van dus alsjeblieft geen afkrakend kritiek maar wat ik een gave hengst vind om te zien is H-ekwador (volbloed hengst, goedgekeurd door KWPN)
Bedankt om hem aan te halen!
Lijkt zeker interessant, maar gezien anderen niet overtuigd zijn van zijn kwaliteit, ga ik niet voor hem kiezen.
Voorlopig lijkt Diarado de hengst te zijn die het beste past. Hij is een bewezen springvererver (dat kan ze gebruiken) en op het fokadvies staat letterlijk 'past goed op grote merries met veel kader'.
Ik kijk nog even uit naar zijn zoon Duplexx, want ik denk dat ze binnenkort ook wel meer info rond hem online zullen gooien. Anderzijds word ik niet helemaal warm van de hengsten met veel volbloed. Ik vind dat ze zowel qua springkwaliteit als beweging niet heel veel laten zien. Of ligt dat aan mij? Eventing is nieuw voor me... Altijd gesprongen maar ik wil na 20 jaar graag mijn horizon verruimen![]()
Mijn ervaring met volbloeden is klein maar wel uiteenlopend; ik heb een grote, typisch volbloed gebouwde ruin gekend die eigenwijs maar braaf en respectvol is. Hij sprong beter dan dat hij dressuurde. Mijn vorige merrie had ook veel volbloed. Zij was dat weer van het kleinere, fijnere type dat heel heet werd en super sensibel. Zij sprong heel goed en haalde 1.30m niveau, dressuur kon ze ook heel netjes... én ze was uitzonderlijk snel en flexibel! Goede merrie, maar had dagelijks training nodig en dat kon ik haar niet geven. Ik heb wel een springveulen uit haar gefokt van Bisquet Balou. Een chique jaarling die heel goeie eerste sprongetjes laat zijn. Jammer genoeg wel een beetje klein. We gaan hem binnenkort ruinen. -Dit allemaal even terzijde-
Wie kan mij wat leren over volbloeden en hun kwaliteiten? Waarom voor volbloed kiezen in de eventing? Waarom niet een steengoede springer met veel energie en beweging?
Maw; waarom liever een volbloed dan een springer? Of net niet?