Hengstenkeuze Ampere merrie uit directe moederlijn Kennedy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Re: Hengstenkeuze Ampere merrie uit directe moederlijn Kennedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:14

Vind de 3e en 4e generatie zeer dichtbij om te spreken van vrij bloed. Neemt niet weg dat het goede paarden zijn.

Maar die opmerking vind ik echt kant nog wal raken om eerlijk te zijn.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:44

Kyton is 1.69m
Niet klein dus.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:47

KahluaB schreef:
Kyton is 1.69m
Niet klein dus.

Oh jeetje, ik had serieus in mijn geheugen opgeslagen dat hij een stuk kleiner was. Thanks voor het verbeteren!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 08:50

Kyton zou ik laten staan om z'n vreselijk neerwaartse romprichting, dat kan deze merrie echt niet gebruiken.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 09:32

Dat er 1,69 staat betekend niet automatisch dat Kyton 1,69 is...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 09:38

JeanneV schreef:

Dat betekent dat ie 1,60 is?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 09:40

Elisa2 schreef:
Kyton zou ik laten staan om z'n vreselijk neerwaartse romprichting, dat kan deze merrie echt niet gebruiken.

In zijn verrichtingen rapport staat dat hij een iets neerwaartse romp richting heeft .., het valt wel mee dus.Dat hebben overigens veel hengsten.

Het heeft hem iig niet ervan weerhouden om aangewezen te worden voor het WK in Verden dit jaar.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 09:42

_San87_ schreef:
JeanneV schreef:

Dat betekent dat ie 1,60 is?

Hij is als 3 jarige zelfs al 1.69m gemeten, daar zijn vast wat cm bij gekomen.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 22:13

En wat zouden jullie van Florencio vinden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:26

KahluaB schreef:
Elisa2 schreef:

In zijn verrichtingen rapport staat dat hij een iets neerwaartse romp richting heeft .., het valt wel mee dus.Dat hebben overigens veel hengsten.

Het heeft hem iig niet ervan weerhouden om aangewezen te worden voor het WK in Verden dit jaar.

Heb je hem weleens irl gezien?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:27

For_Que schreef:
En wat zouden jullie van Florencio vinden?

Fokt fijne sportpaarden, maar maat/ formaat /lengte in de rug kan een dingetje zijn.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:51

Elisa2 schreef:
KahluaB schreef:

Heb je hem weleens irl gezien?
:j

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:24

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:17

denisesilver schreef:
amen schreef:

En dat zit in 3e 4e generatie. En de invloed is zeer klein kwa karakter .De invloed van de top moederlijn en de tophengsten die voor jazz en ferro zitten. Compenseren jazz ferro naar mijn mening volledig.

Doelde op dat je zei dat Blue Hors Zack vrij is van Nederlands dressuurbloed. Dat is niet zo. Of dat nu in de 1e of de 7e generatie zit, het zit er in. Overigens wel een fijn paard!

Kyton vind ik persoonlijk beter dan Ferguson, is wel een kleintje, maar Ferguson zelf verkleint ook. Ik denk met Ferro bloed erachter dat dat wel voordelig is voor de bovenlijn. Ik weet niet of die bovenlijn van Ferguson zo sterk is.

Ik heb t over ZENON VDL!!

Ok niet helemaal vrij. Maar de moederlijn is compleet nieuw in de drs fokkerij.

En ook wat ze kwa balans kracht achterbeen en niet neerwaarts gebouwd ed nodig hebben

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:39

@amen, oeps sorry, doelde op Zenon, zoon van Zack. Wat betreft dat achterbeen van Zenon zijn de meningen verdeeld. Persoonlijk vind ik hem niet zo wow bewegen als jij doet voorkomen.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /zenon-vdl
Qua keurresultaten misschien wel leuk, maar voor zover het opgenomen is in horsetelex blinkt de stam niet uit in sport. Al is natuurlijk de vraag in hoeverre er met de merries uit de stam gesport wordt.

TS, Florencio zal alleen per diepvries beschikbaar zijn, hengst is helaas overleden.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 22:23

Het is wel echt super moeilijk hoor

En For Romance?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 00:01

For_Que schreef:

En For Romance?

Herkenbaar hoor! Anders even terug pakken op wat je zoekt. Zet even je punten op een lijstje van belangrijkst tot minder belangrijk. Vanuit daar weer gericht zoeken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 08:52

Ik zoek een hengst met voldoende lengte in de rug maar niet te week,voldoende maat en souplesse en een goede stap en natuurlijk kracht
Er zijn zoveel goede hengsten dat ik jullie mening en of ervaring graag hoor!

For Romance geeft absoluut geen kracht en zal ook de bovenlijn niet verbeteren. Souplesse en stap zijn wel pluspunten.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 16:28

Elisa2 schreef:
Ik zoek een hengst met voldoende lengte in de rug maar niet te week,voldoende maat en souplesse en een goede stap en natuurlijk kracht
Er zijn zoveel goede hengsten dat ik jullie mening en of ervaring graag hoor!

For Romance geeft absoluut geen kracht en zal ook de bovenlijn niet verbeteren. Souplesse en stap zijn wel pluspunten.

Ok dat wordt dan weer lastiger...welke Duitse hengst vererfd echt kracht en souplesse?

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 16:29

denisesilver schreef:
For_Que schreef:

En For Romance?

Herkenbaar hoor! Anders even terug pakken op wat je zoekt. Zet even je punten op een lijstje van belangrijkst tot minder belangrijk. Vanuit daar weer gericht zoeken

Nou echt hoor!!! Maar ben blij met jullie adviezen!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 04:10

Ik heb paar porties dv sperma bij landgestut celle gekocht.
Bewezen kampioenshengsten. Inmiddels overleden maar beschikbaar.

Ook heb je dan vrij bloed. Bewezen duits hannoveraans bloed. En wel de hengsten die in balans zijn. Kracht van achteren en niet op voorhand zijn gebouwd.

Mijn florestan I merrie elite pref v 20 jaar is drachtig van
Wolkentanz bij 1e x ki dv sperma. Daarvoor alleen maar vers ki.

Voor mij apart dat voor de prijs 300 a500 euro per dvs portie er niet veel meer fokkers gebruik mkn van dit oude bewezen bloed!!

De oudere bewezen duitse/hannoveraanse hengsten zijn vaak niet zo langgelijnd zoals je tegenwoordig ziet. Nu Vaak veel te lange middenhand en achterhand te kort!!
Gewoon kwa verhouding. Voorhand middenhand achterhand. 1/3e 1/3e 1/3e. . Dus gelijke lengte. Dat geeft kracht en balans.

Ik fok voor mezelf. En als ik kan kiezen voor veulen met als vader bewezen duitse kampioenhengst of een ggk kwpn hengst met slechte hengsten en in 3e a 8e gen bewezen duitse kampioenshengst?

Dan kies ik voor dvsperma kampioenshengst duitsland!! Vers vrij bloed!!

Heb nog 1 portie dvs wolkentanz maar aank voorjasr besrel ik weer bij landgestut celle.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 20:07

amen schreef:

Ook heb je dan vrij bloed. Bewezen duits hannoveraans bloed. En wel de hengsten die in balans zijn. Kracht van achteren en niet op voorhand zijn gebouwd.

Voor mij apart dat voor de prijs 300 a500 euro per dvs portie er niet veel meer fokkers gebruik mkn van dit oude bewezen bloed!!

De oudere bewezen duitse/hannoveraanse hengsten zijn vaak niet zo langgelijnd zoals je tegenwoordig ziet. Nu Vaak veel te lange middenhand en achterhand te kort!!
Gewoon kwa verhouding. Voorhand middenhand achterhand. 1/3e 1/3e 1/3e. . Dus gelijke lengte. Dat geeft kracht en balans.

Ik fok voor mezelf. En als ik kan kiezen voor veulen met als vader bewezen duitse kampioenhengst of een ggk kwpn hengst met slechte hengsten en in 3e a 8e gen bewezen duitse kampioenshengst?

Heb nog 1 portie dvs wolkentanz maar aank voorjasr besrel ik weer bij landgestut celle.

Ja dat snap ik! Gaat u terug dekken met Wolkentanz of een andere hengst?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:05

Even aan de kenners onder ons, want ik zit net filmpjes te kijken, maar vinden jullie die achterhand echt zoveel kracht missen? Mij lijkt die vooral te missen in het stukje draagkracht en misschien snelheid, wat dan vanuit het moeilijk bekken kantelen lijkt te komen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:39

For_Que schreef:
amen schreef:

Ja dat snap ik! Gaat u terug dekken met Wolkentanz of een andere hengst?

Ik heb 2 merries een elite pref florestan I merrie v 20 jaar. Drachtig. En haar 16 jar farrington dochter voorl keur prok. Wolkentanz waarsch bij florestan merrie als t hengstveulen is. Ik wil merrievelen v wolkentanz. Bij de farrington waarsch brentano II.maar er is meer dvs bij landgestut celle te koop

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:25

denisesilver schreef:
Even aan de kenners onder ons, want ik zit net filmpjes te kijken, maar vinden jullie die achterhand echt zoveel kracht missen? Mij lijkt die vooral te missen in het stukje draagkracht en misschien snelheid, wat dan vanuit het moeilijk bekken kantelen lijkt te komen.

Ja er mist (draag)kracht, achterbeen wordt wel goed en actief gebogen maar ik zie dat omdat het paard graag duikt/ zich lang wil maken aan de voorkant. Het bekken speelt daar zeker een rol in, ook een stukje bouw van de rug.

De bouw van de rug en achterhand zouden voor mij de grootste criteria zijn naast een correcte beenstand bij de hengst en een goede stap. Merrie heeft voor de rest een hele fijne beentechniek en genoeg buiging in de gewrichten.

TS:dat is een lastig te beantwoorden vraag vind ik, voor souplesse denk ik aan Furstenball, Fidertanz bloed en Quaterback bloed. Maar of deze de draagkracht zouden kunnen verbeteren en kracht kunnen toevoegen is maar de vraag. Ook is het fundament bij duitse hengsten vaker een punt van aandacht en oc/ ocd vererving niet bekend. Gribaldi bloed denk ik aan bij draagkracht en het verbeteren van het model. De merrie moet dan wel de beweging mee nemen. Ik noem deze hengsten, bedoel dus ook nakomelingen van deze hengsten.

Ik zal vast nog wel wat over het hoofd zien.